Nvidia kan orsaka brist på Radeon

Permalänk
Melding Plague

Nvidia kan orsaka brist på Radeon

Nvidias introduktion av Fermi i budget- och mellanklasserna kan ge brist på AMD Radeon. Grafikprocessorerna tillverkas nämligen i samma fabriker.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nej! Ännu högre priser

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Blir intressant å se vad för budget-kort man kan få från 400-serien för under 100 USD

Permalänk
Medlem

Detta kommer bli intressant!

Permalänk

Vad finns det fler för halvledartillverkare istället för TSMC som kan utnyttjas? Känns som TSMC inte riktigt håller måttet.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk

hmm... utmana HD5870 ? menar dom till pris då eller ? eftersom 470 knappt hänger på 5870 så tror jag inte 460 har så mycke chans heller

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Haha, smart sätt att få folk att köpa sina egna kort och inte konkurrentens. De flesta (med undantag för hårdvarusite-medlemar) köper det som finns i lager och om det finns nvidia och inte ati så vet vi vem som tjänar på det.

Dock så tycker jag att det är katastrofalt och löjligt att sådant äger rum, man ska inte konkurrera på detta sätt, man ska köra ett ärligt spel som vi tyvärr inte får se mycket av idag på GPU- och CPU-marknaden.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av nothingtoxic:

hmm... utmana HD5870 ? menar dom till pris då eller ? eftersom 470 knappt hänger på 5870 så tror jag inte 460 har så mycke chans heller

Ser inte att de nämner HD5870 någontsans i artikeln.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

hmm... utmana HD5870 ? menar dom till pris då eller ? eftersom 470 knappt hänger på 5870 så tror jag inte 460 har så mycke chans heller

Om du testar att sluta leva i de förflutna och faktist kollar på senare tester där GTX 470 kommer ikapp och även slår 5870 i vissa applikationer kanske du får en annan syn på det hela.

Tycker dock det är bra att det kommer fler GTX 4xx kort.

Permalänk
Medlem

Krig på flera fronter.

Permalänk
Avstängd

Kul att nVidia har beställt mkt Chip, dom verkar iaf tro på sina kort, men så säger dom att INTEL kör med ful spel detta känns ju lite som samma sak, köpa upp allt så att ATi inte kan få tag på några CHIP!

Permalänk

Var ju samma när ATI köpte upp alla GDR 5 minnen som fanns att få tag på så dom fick monopol på tekniken Dock är det skandal att det bara finns en tillverkare som klarar av att tillverka chippen i 40 nm
hade det funnits fler hade förmodligen både pris och tillgänglighet blivit bättre för produkter från båda företagen.

Permalänk
Medlem

Världen är bra liten.
Det finns två konkurenter och bara en fabrik Heja

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Ja ironiskt nog är det så

Permalänk

Är TSMC jättebra på halvledarteknik eller varför är dom den enda aktören?

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem

Tänk om fabriken skulle brinna ner!

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Tänk om fabriken skulle brinna ner!

Nerd rage on earth, får väl se om Nvidia håller sitt ord

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 5,2Ghz || Asrock P67 Extreme 4 || MSI GeForce GTX 580 FrozrII OC ||8GB Corsair XMS3 1600mhz 320GB Samsung SpinPoint F4 || 2TB Seagate Green || 500GB WD Green || Windows 7 Ultimate 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Haha, smart sätt att få folk att köpa sina egna kort och inte konkurrentens. De flesta (med undantag för hårdvarusite-medlemar) köper det som finns i lager och om det finns nvidia och inte ati så vet vi vem som tjänar på det.

Dock så tycker jag att det är katastrofalt och löjligt att sådant äger rum, man ska inte konkurrera på detta sätt, man ska köra ett ärligt spel som vi tyvärr inte får se mycket av idag på GPU- och CPU-marknaden.

Detta är ju inte på något sätt fel/ojust av nVIDIA. Det är ju inte precis som att man tänker på hur mycket som blir över till dom andra som beställer av samma ställe.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv

Mig förvånar det att AMD inte använder Global Foundries, de äger ju trots allt delar av företaget. Håller GF på med annat eller är det bara TSMC som klarar av att göra grafikkretsar idag?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AMD_PERA:

Världen är bra liten.
Det finns två konkurenter och bara en fabrik Heja

HAHA

Tänkte först när jag läste rubriken något i stil med att folk tycker Fermi är så dåligt att alla köper 5000 serien
Jag är väl också en snåljåp som tycker att 5870 (m.fl) borde vara billigare

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Mig förvånar det att AMD inte använder Global Foundries, de äger ju trots allt delar av företaget. Håller GF på med annat eller är det bara TSMC som klarar av att göra grafikkretsar idag?

Har dom inte sålt av hela sin andel i GF nu?
Och dom kommer antagligen använda sig av GF i framtiden, men GF är inte riktigt redo än då det skett väldigt stora omställningar där, att gå ifrån att enbart tillverka AMD-processorer till att göra massa annat tar ett tag.
Men nästa år lär bli väldigt spännande på halvledarfronten.

Permalänk
Skrivet av nothingtoxic:

hmm... utmana HD5870 ? menar dom till pris då eller ? eftersom 470 knappt hänger på 5870 så tror jag inte 460 har så mycke chans heller

Vem släpper en mellanklassare för 3500?
Såg inte att det stod något om att 460 ska utmana 5870 men 5850 och 5830 ska den "utmana".

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Har dom inte sålt av hela sin andel i GF nu?
Och dom kommer antagligen använda sig av GF i framtiden, men GF är inte riktigt redo än då det skett väldigt stora omställningar där, att gå ifrån att enbart tillverka AMD-processorer till att göra massa annat tar ett tag.
Men nästa år lär bli väldigt spännande på halvledarfronten.

AMD äger 40% fortfarande i GF. Radeon HD 6xxx förväntas tillverkas av GF. Jag har ingen aning varför det har dröjt så lång tid. Antagligen kör GF en annan tillverkningsteknik eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Har dom inte sålt av hela sin andel i GF nu?
Och dom kommer antagligen använda sig av GF i framtiden, men GF är inte riktigt redo än då det skett väldigt stora omställningar där, att gå ifrån att enbart tillverka AMD-processorer till att göra massa annat tar ett tag.
Men nästa år lär bli väldigt spännande på halvledarfronten.

Och GF är i stor expansionsfas nu. Vi kommer säkert att få se grafikkortschip göras av GF i framtiden. De som är i kö nu är dock designade för TSCMs process.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av emerlu:

AMD äger 40% fortfarande i GF. Radeon HD 6xxx förväntas tillverkas av GF. Jag har ingen aning varför det har dröjt så lång tid. Antagligen kör GF en annan tillverkningsteknik eller så.

Ok, men är det inte så att AMD vill sälja av sitt innehav helt och hållet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emerlu:

AMD äger 40% fortfarande i GF. Radeon HD 6xxx förväntas tillverkas av GF. Jag har ingen aning varför det har dröjt så lång tid. Antagligen kör GF en annan tillverkningsteknik eller så.

vore typsikt ifall hd6-serien floppar pga att gf ställer till det...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Mig förvånar det att AMD inte använder Global Foundries, de äger ju trots allt delar av företaget. Håller GF på med annat eller är det bara TSMC som klarar av att göra grafikkretsar idag?

GF har inte en bulk tillverkningslina för så pass liten transistorbredd än, som används för tillverkning av GPUer. AMD processorerna tillverkas med SOI teknik. De har dock 28nm på g som förhoppningsvis ska vara redo tidigt nästa år. Så förhoppningsvis får vi lite konkurrens från GF när AMD lanserar Northern Islands (6xxx serien).

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

fler fabriker??

är det inte dags att öppna upp en fabrik till nu när åtgången är så j***a stor??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ok, men är det inte så att AMD vill sälja av sitt innehav helt och hållet?

Hitills är inget bekräftat och allt är rena spekulationer. Det ryktas dock att AMD långsamt ska minska sin andel i GF. I vilket fall som helst som styrs GF av före detta AMD folk vilket gynnar AMD i vilket fall som helst troligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av this:

GF har inte en bulk tillverkningslina för så pass liten transistorbredd än, som används för tillverkning av GPUer. AMD processorerna tillverkas med SOI teknik. De har dock 28nm på g som förhoppningsvis ska vara redo tidigt nästa år. Så förhoppningsvis får vi lite konkurrens från GF när AMD lanserar Northern Islands (6xxx serien).

Men de ska väl släppa Southern Islands(6000-serien) först, någon gång i slutet av året. Northern Islands(7000-serien?) kommer nog någon gång nästa år.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000