Steam publicerar hårdvarustatistik för juni

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Mr_Lazy:

är ingen användare av Steam men någont som är lite intresant är att de har så mycket data om vad användarna har för system. Hur går det till?

Skannar väll av datorn lite då och då

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Skannar väll av datorn lite då och då

Kör de inte fortfarande med hardware survey? :s
Det vet jag de har haft förr iaf.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Hur inaktiverar man fcmov? Vore kul att sumpa fullpotten på den, 100%.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

På startsidan på CPU-bilden står det Intel 72.37% och AMD 27.63% men klickar man på den för detaljerad info står det ju att Intel har 69.79% och AMD 30.20%, varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Skannar väll av datorn lite då och då

Troligen så skannas den när spelet installerar för att se så att man inte installerar ett spel som datorn inte klarar av alls.

Permalänk
Skrivet av Handa:

Troligen så skannas den när spelet installerar för att se så att man inte installerar ett spel som datorn inte klarar av alls.

Ne, man får en fråga när man installerar steam ibland om man vill vara med i en undersökning.Något annat hade ju varit lite fult av dom!

Visa signatur

Det va bättre förr, ju förr desto bättre.

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Intressanta siffror.

Känns lite underligt att så få har 4+ cores i processormarknaden.

Mycket förvånande att det var så få som kör ati i crossfire och så månag som köra sli i corssfire. Trodde det skulle vara en aning närmare varandra.

Jadu, vad jag vet så kan du inte köra sli I crossfire

Skämt åsido, men 4 cores har väl inte så många pga att många sitter på gamla system, och det man brukar välja att uppgradera är oftast grafikkortet först. Skulle jag gissa på i alla fall :)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

På PC-sidan ska väl tilläggas?

Xbox LIVE marketplace hade 20 miljoner användare i Januari om jag inte minns helt fel, lär ha hänt en del sen dess. PSN påstår att dom har 40 miljoner användare.

Källa på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Intressanta siffror.

Känns lite underligt att så få har 4+ cores i processormarknaden.

Mycket förvånande att det var så få som kör ati i crossfire och så månag som köra sli i corssfire. Trodde det skulle vara en aning närmare varandra.

Vägrar köra SLI i crossfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Kollar de första länkarna som google ger mig:
Nvidia GeForce GTX 480 SLI vs. ATI Radeon HD 5870 Crossfire > SLI vs. Crossfire: Which is King? - TechSpot

"Granted the major victory was had when testing with Metro 2033 and Tessellation enabled, where the GeForce GTX 480 SLI setup was 94% faster."
De fick alltså 94% extra fps i det här fallet, genom att ha två kort i SLI istället för att ha endast ett kort. Inte illa.
"However these cards were able to scale considerably better providing an average of 90% more performance when gaming at 2560x1600 in the games we tested"
Överlag skalar SLI bra i deras tester alltså.

"In our tests ATI’s Crossfire technology didn't scale nearly as well as Nvidia’s SLI technology. Although historically we have seen far worse results from dual GPU configurations, in this ocassion Crossfire provided with an average frame per second improvement of 62%. That is, doubling down your investment on a Radeon GPU will provide you with that kind of performance boost. "
Alltså, genom att ha två kort i CF istället för endast ett kort, så fick de 64% bättre FPS. En ökning, men inte en lika stor ökning som med SLI.

Såna här värden är typiska för de tester jag har sett. Andra tester som jag sett visar på liknande slutsatser:
GeForce GTX 480 SLI vs. Radeon HD 5870 CrossFire: Round Two (page 13) - X-bit labs

CF och SLI var tidigare mer snarlika varandra, och gav typiskt 50-70% högre fps om man körde två kort istället för ett. Om man jämför de nya Dx11-serierna så verkar SLI skala bättre när man har fler än ett kort (alltså även 3, och 4, kort).
Imho

Här är ett test av förra generationens kort, där de var mer jämbördiga:
Crossfire vs SLI Performance Comparison Review Page 25 - Conclusion - Overclockers Club

Snackar vi Fermi så håller jag med dig, men det är än så länge en begränsad del av marknaden där dessa kretsar finns. Men när vi snackar om statistik från Steam så tänkte jag mer på ett genomsnitt av de kort som finns ute hos kunder.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av this:

Snackar vi Fermi så håller jag med dig, men det är än så länge en begränsad del av marknaden där dessa kretsar finns. Men när vi snackar om statistik från Steam så tänkte jag mer på ett genomsnitt av de kort som finns ute hos kunder.

Ja, det är faktiskt sant. Hd48xx i CF var och är fortfarande ett rätt prisvärt alternativ.

Permalänk
Avstängd

"De viktigaste siffrorna rör dock grafikkorten. Nvidia kan räkna in 59,11 procent av användarna medan AMD/ATI hamnar på nära hälften, 32,98 procent."

Sen när blev 32,98% nära hälften? en tredjedel hade väl varit mer korrekt?

Visa signatur

E8200@3,3ghz |G.Skill F2-8000CL5 2x2gb |Gigabyte EP35-DS3| XFX HD5770| Samsung F3 500gb| Seagate 7200.7 200gb |Antec Sonata 1|

Permalänk

Nvidia har nästan alltid sålt bättre till konsumenterna, var inget nytt och så här har siffrorna sett ut iprincip sedan steam kom med statistik. Dock har ATi ökat i procent tillskillnad mot 2004 kommer jag ihåg.

Intel samma sak förutom när AMD lanserade Athlon då de presterade bättre.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fo'shizzle:

"De viktigaste siffrorna rör dock grafikkorten. Nvidia kan räkna in 59,11 procent av användarna medan AMD/ATI hamnar på nära hälften, 32,98 procent."

Sen när blev 32,98% nära hälften? en tredjedel hade väl varit mer korrekt?

59,11 / 2 = 29,55500

Dvs. att ATI har nära hälften av Nvidia...

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant siffror. Siffror ljuger aldrig men kan ju alltid utelämnas

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Intressant siffror. Siffror ljuger aldrig men kan ju alltid utelämnas

Men du kan ljuga med siffror. Som de där opinionsundersökningarna där det sammanlagt blir 110% osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Nvidia har nästan alltid sålt bättre till konsumenterna, var inget nytt och så här har siffrorna sett ut iprincip sedan steam kom med statistik. Dock har ATi ökat i procent tillskillnad mot 2004 kommer jag ihåg.

Intel samma sak förutom när AMD lanserade Athlon då de presterade bättre.

Japp, absoluta majoriteten av systemen är hopplöst uråldriga

Det är intressant att titta på andelen dx11 kort. Där har nvidia totalt 5,7% medan bara 5700/5800/5900 serierna har 70%, så visst ökar Ati.

Det här säger iofs mest om hur viktigt det är att vara först på marknaden.
Kommer att bli intressant att se augustisiffrorna när GF104 har hunnit vara ute på marknaden en månad.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Ser att man inte är ensam med en dålig dator.

Antar att många av deras 25miljoner användare är studenter

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BergEr:

Ser att man inte är ensam med en dålig dator.

Antar att många av deras 25miljoner användare är studenter

Man kan ju ha bra dator även om man är student, se på mig.
Eller räknar du bara alla studenter som inte bor hemma och går minst på högskola/universitet

Och att man har kass dator så är det inget problem, det flesta spelen jag har på steam, kunde jag spela på min förra dator och den är var än din

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

førvånansvärt många lökiga datorer för att vara en gamingtjänst. Dual-core orkar inte med så mycket idag..

Visa signatur

I7 930@3.6Ghz - 12GB Kingston HyperX - HD5870 - Nått MSI X58 Mobo - 3 TB HD - Eizo Foris 24" Monitor.

Sysslar med 3D/2D Grafik, Eurodiscomusik & BFBC2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjViss:

førvånansvärt många lökiga datorer för att vara en gamingtjänst. Dual-core orkar inte med så mycket idag..

Men alla kör ju inte de allra värsta och senate spelen heller. Det finns många spel på steam...

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klimpen2:

Men alla kör ju inte de allra värsta och senate spelen heller. Det finns många spel på steam...

Finns väl inget som säger att en Dual-Core "inte orkar med" de senaste spelen. Jag har behållt min dator med E6600 3.25Ghz och kör fortfarande alla spel som släpps med så hög grafik som möjligt(5750) och det brukar landa på medium/high blandning.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB