Permalänk
Medlem

phenom II x4 vs x6 (speldator)

Tja!

Jag undrar om det är värt ca 1000 spänn för en x6 1090 BE jämfört med x4 965 BE?
Datorn den ska sitta i kommer användas huvudsakligen till spel och i den kommer bl.a. sitta ett 5870
Har tänkt använda Gigabytes 790XTA UD4-moderkort, är det ett bra val? eller ska man gå upp till 890? Vad får man för sina surt förvärvade slantar isåfall? Eller är det bättre att lägga den där extra tusenlappen på en bra kylare istället för på två extra kärnor?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

I dagsläget Nej, men planerar du att använda processorn längre än 1 år så skulle jag utan att tveka välja den 6 kärniga!

Permalänk
Medlem

Vem köper en speldator i dagens läge och frivilligt byter CPU efter ett år? Även om X4 skalar bättre i spel än vad X6 gör så är detta något som absolut kommer tillämpas för X6 rätt snart, för alla CPU's med 6 kärnor.
Personligen så tror jag också att just X4 kommer få svårt att hänga med i svängarna då många nya arkitekturer väntar, då är det bättre att köra framtidssäkert med en X6.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nja, det är rätt överdrivet det här med att man måste ha en monster cpu, i det långa loppet är det grafikkorten som avgör ändå. Förra årets(även året innan dess) cpu:er har inte direkt problem med att köra dagens spel så har svårt för att tro att de skulle ha det nästa, så fort går inte utvecklingen just nu. Så ta du en fyrkärnig och bränn resten av slantarna på ett biffigare grafikkort alternativt lägger lite på en kylare och sparar resten till något roligare.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Nja, det är rätt överdrivet det här med att man måste ha en monster cpu, i det långa loppet är det grafikkorten som avgör ändå. Förra årets(även året innan dess) cpu:er har inte direkt problem med att köra dagens spel så har svårt för att tro att de skulle ha det nästa, så fort går inte utvecklingen just nu. Så ta du en fyrkärnig och bränn resten av slantarna på ett biffigare grafikkort alternativt lägger lite på en kylare och sparar resten till något roligare.

Nej nej nej...... Det går inte att säga på det sättet... Det beror på vad för spel man spelar... Det finns spel som släpps nu och i framtiden som är mer CPU baserad än grafikkort baserat... Ta ett exempel som APB som precis har släppts, sitter du med en ATI HD5870 men har en dålig processor så kommer man inte alls kunna spela spelet smoothly...
Spelar du mycket online spel så rekommenderar jag starkt AMD phenom II X6! Speciellt i den typen som spelet APB...

Glöm inte heller att dom senaste spelet är kapabel till DX11!
DX11 är ju ett steg framåt vad gäller utnyttjande grad av flera kärnor!!

Go for X6!

Visa signatur

BF4 HC Sniper going wild Streaming: http://www.twitch.tv./obsivusTV
CPU: i7-4770K @ 4.6Ghz || GPU: Palit GTX 780 Super JetStream @ 1.43Ghz/7.5Ghz || MODERKORT: MSI Z87-GD65 GAMING ATX || MINNE: Corsair 16GB CL9 1600MHz || PSU: Corsair RM 850w Gold || Chassi: NZXT Phantom 630 || CPU-Kylare: Corsair H100i || Monitor: Asus VG248QE 144mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avar:

Nej nej nej...... Det går inte att säga på det sättet... Det beror på vad för spel man spelar... Det finns spel som släpps nu och i framtiden som är mer CPU baserad än grafikkort baserat... Ta ett exempel som APB som precis har släppts, sitter du med en ATI HD5870 men har en dålig processor så kommer man inte alls kunna spela spelet smoothly...
Spelar du mycket online spel så rekommenderar jag starkt AMD phenom II X6! Speciellt i den typen som spelet APB...

Glöm inte heller att dom senaste spelet är kapabel till DX11!
DX11 är ju ett steg framåt vad gäller utnyttjande grad av flera kärnor!!

Go for X6!

Vad i... snackar du om? Jag snackar inte om att en 2 år gammal shitty intel celeron duger fin, fint till spel. Men ta en titt på rekommenderad spec till apb APB All Points Bulletin FAQ Frequently Asked Questions en dual core på 2.4 ghz är rekommenderat. Alltså duger vad som helst över det rätt bra med andra ord.

Syftar mer på gårdagens spelprocessorer likt q6600, q9xxx, e8xxx, phenom 9850+ osv. de duger utmärkt för de flesta spel även idag.

DX11 må vara ett steg framåt för flertrådade applikationer men glöm inte att bara för att det finns 6-kärniga processorer så betyder det inte att alla spel har stöd för det eller ens behöver ha stöd för det redan nu. Du får ju tänka på att det är en väldigt liten minoritet som ens har en 6-kärnig.

Sen så har processorn mindre betydelse ju högre upplösning du kör. Med andra ord, spelar man så är det vettigare att lägga pengarna på ett ordentligt grafikkort. En intel 980x eller vad den nu heter för 10k+ är inte ett krav. Kolla på benchmarks så får du se själv.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Okej... Då blir det nog en x4:a och så uppgraderar jag sen... AMD:s socklar brukar ju hålla i sig ett tag och de nya processorerna nu kommer väl inte Kosta lika mycket om ett år eller två...

EDIT: om man nu ska välja en 6:kärnig vilken ska man ta? 1055 eller 1090? Vad får man för pengarna om man väljer 1090?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Du får högre klockfrekvens och upplåst multipel med BE-modellen.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joavels:

Du får högre klockfrekvens och upplåst multipel med BE-modellen.

Jaja, men förutom det? Och man kan väl ändå klocka upp 1055 lite? Är det verkligen värt 1000 spänn för en upplåst multipel?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Du kan klocka upp 1055T till 3.8GHz utan problem med en bra kylare.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Du kan klocka upp 1055T till 3.8GHz utan problem med en bra kylare.

Okej, och då presterar den lika bra som 1090T?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Okej, och då presterar den lika bra som 1090T?

Om du överklockar till 3.8GHz så presterar den bättre än en 1090t

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Avar:

Nej nej nej...... Det går inte att säga på det sättet... Det beror på vad för spel man spelar... Det finns spel som släpps nu och i framtiden som är mer CPU baserad än grafikkort baserat... Ta ett exempel som APB som precis har släppts, sitter du med en ATI HD5870 men har en dålig processor så kommer man inte alls kunna spela spelet smoothly...
Spelar du mycket online spel så rekommenderar jag starkt AMD phenom II X6! Speciellt i den typen som spelet APB...

Glöm inte heller att dom senaste spelet är kapabel till DX11!
DX11 är ju ett steg framåt vad gäller utnyttjande grad av flera kärnor!!

Go for X6!

Klart det är grafikkortet som är mest avgörande. Allt annat är skitsnack

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunter(Swe):

Klart det är grafikkortet som är mest avgörande. Allt annat är skitsnack

Ska jag tolka det som det är bättre att köpa en X4 och en bra kylare och överklocka?
Btw, kommer inte att spela så mycket mmorpgs, mer FPS som cod mw2 och bc2...

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Tycker det är väldigt intressant att folk helt plötsligt börjat tro att cpu avgör hur mycket fps som helst. Ett nytt test från intel har precis visat att ett nvidia gtx 280 är ca 15 ggr snabbare än en st i7, vilket motsvarar en amd phenom x6 på ett ungefär.

Men trots det börjar programmerare anse att cpu har mer och mer att göra med spel och har därför börjat optimera spelen till cpu. Skulle man satsa samma energi på att fixa ett öppet beräkningssystem till gpu, så snackar vi om att det skulle gå ca 15 ggr snabbare för ungefär samma pris som en cpu.

Tycker för övrigt att phenom 1055t är det bästa valet. De flesta som jag har sett har överklockat har kommit upp i 4 GHz utan större problem med bra luftkylare. Något reviewcenter hade kommit upp i 3,7 GHz utan att höja volten äns, och det tyckte jag var fantastiskt och samtidigt opålitligt.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Kostar inte 1055T & 965BE ungefär lika mycket? Såfall tycker ja den 6 kärniga känns ganska självklar. 1000kr extra för 1090T BE känns däremot mycket tveksamt.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Skrivet av Hunter(Swe):

Klart det är grafikkortet som är mest avgörande. Allt annat är skitsnack

Jepp, det spelar nada roll om man kör på en överklockad Phenom II 965 eller en överklockad 1090T i dagens spel. Inte ens i BF:BC2 som utnyttja flera kärnor mycket bättre än något annat spel, så märker man skillnad.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Jepp, det spelar nada roll om man kör på en överklockad Phenom II 965 eller en överklockad 1090T i dagens spel. Inte ens i BF:BC2 som utnyttja flera kärnor mycket bättre än något annat spel, så märker man skillnad.

PhII x3 720BE (stock) ligger på ca: 50-55% med medelinställningar (Bloom=false,HSAO=false,MSAA=0)

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoeBlack:

Okej... Då blir det nog en x4:a och så uppgraderar jag sen... AMD:s socklar brukar ju hålla i sig ett tag och de nya processorerna nu kommer väl inte Kosta lika mycket om ett år eller två...

EDIT: om man nu ska välja en 6:kärnig vilken ska man ta? 1055 eller 1090? Vad får man för pengarna om man väljer 1090?

Nja säg inte att AMD håller sig länge till en sockel, jag köpte en 939 i tron på att det skulle gå uppdatera lagom lång tid... 1år? fanns inga CPU till sockeln längre.
Så jag började snegla på det nyare AM2... fan det kom AM2+(skillnad?).. AM3, WTH? Jag fick slänga min svindyra CPU kylare till och med när jag köpte AM3

Visa signatur

Avatar stulen, är inte grundaren av den.

I svåra tider behöver vi humor... jag har det lite svårt ibland så jag använder humorn väldigt mycket, så om jag sårar något = Låt mig veta, och jag ber om ursäkt i förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adolf Reinfeldt:

Nja säg inte att AMD håller sig länge till en sockel, jag köpte en 939 i tron på att det skulle gå uppdatera lagom lång tid... 1år? fanns inga CPU till sockeln längre.
Så jag började snegla på det nyare AM2... fan det kom AM2+(skillnad?).. AM3, WTH? Jag fick slänga min svindyra CPU kylare till och med när jag köpte AM3

Och snart kommer det ökände "socket FM1", så snart äre byebyeee~ med am3!:O

googla så får ni se!;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Adolf Reinfeldt:

Nja säg inte att AMD håller sig länge till en sockel, jag köpte en 939 i tron på att det skulle gå uppdatera lagom lång tid... 1år? fanns inga CPU till sockeln längre.
Så jag började snegla på det nyare AM2... fan det kom AM2+(skillnad?).. AM3, WTH? Jag fick slänga min svindyra CPU kylare till och med när jag köpte AM3

Slänga? Det finns oftast olika monterings brackets med fläkten så att det ska gå att montera på olika Sockets AM2+ och AM3 är väldigt kompatibla (skillnaden är väl att AM3 inte supportar DDR2 minnen) så jag tycker att AMDs sockets har hållit väldigt länge. Sen AMD FM1 som Pewtah skrev skulle ersätta mellanklassen, så det betyder väl inte att AM3 försvinner helt?

Citat:

Socket FM1 blir ny plattform för AMD Llano
CPU/Styrkrets | 2010/07/01 08:34 | Anton Karmehed

AddThis Social Bookmark Button
| E-mail | Skriv ut | Kommentarer (2)
Anton Karmehed

Llano blir den första processorn i AMDs APU-familj Fusion. Med både CPU och GPU i samma kisel är det en radikal skillnad i kretsdesign mot dagens Phenom-processorer och inte helt oväntat krävs en ny plattform som sägs heta Socket FM1.

Socket FM1 kommer att ta över på mellanklassmarknaden efter Socket AM3 och ska med sitt stöd för AMD Llano hantera allt från två till fyra processorkärnor, integrerad DX11 GPU samt stöd för DDR3-1600 RAM.

Det finns ännu få detaljer om sockelns specifikationer, som storlek, antal pins eller kylarstöd. Men parat med AMDs nya Hydson-serie av styrkretsar ska vi hitta stöd för SATA 6,0 Gbps och kanske även direkt stöd för USB 3.0 i vissa av modellerna.

Llano väntas dyka upp på desktopmarknaden under första kvartalet 2011 men redan under fjärde kvartalet ska motsvarande mobila plattform, Brazos, med den mobila Ontario-processorserien finnas på marknaden.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Skulle lätt ta en X6a jag gillar be modellerna men tycker du det är dyrt att lägga 1000 kr e3xtra så ta den andra den presterar sjukt bra den med!

Permalänk
Medlem

jag kan påstå att jag inte känner någon skillnad på min 955 och 1090 i crysis ..ingen som helst... mina eah5970 tuffar och går och jag kan påstå att jag inte upplever någon skillnad. det jag kan påstå, är att jag upplever skillnad mellan att köra med mina eah4890 och mina eah 5970 ..och den skillnaden upplever jag oavsett 955 eller 1090

Permalänk
Medlem

Något som inte syns i tester är om man har saker igång i bakgrunden tex. webbläsare, chatt, röstsamtal, torrent. Har man fler kärnor än spelet använder kan de processerna arbeta mer eller mindre ostört.

Permalänk
Medlem

FM1 i mellanklassegment, 4kvart 2010 börjar fasning på bärbart å 2011 på desktop - Jehapp?
AM3 kommer å leva säkerligen till 4kvart 2011, långt kvar till horisonten!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.