Permalänk
Avstängd

Överklocka RAM

Hej, min första tråd och andra inlägg.. eller något sånt.

Nu har jag säkert lyckats lägga tråden fel också, men det gäller RAM minnen jag gärna vill överklocka lite.

Så till ämnet då :

Datorn består av följande komponenter =

CPU AMD Athlon II X4 630 2.8GHz (bytes snart om behov finns)
Moderkort Asus M4A785TD-V EVO
RAM Kingston HyperX KHX1600 8GB (4x2GB)

Så till "problemet", minnena arbetar i endast 1333MHz... Det är ju 1600 och överklockningsbart till 1800, dock ingen garanterat kanske men ändå.
Jag upplever inget seghet i datorn överhuvudtaget trotts budget ATI HD4850, men man vill ju ha det man köpt/betalat för.

Sist jag överklocka överhuvudtaget minnen var på gamla hederliga SDR tiden (AMD1200 bla bla) och när jag går in i BIOS står det tomt i mitt huvud, visst det finns automatiska överklocknings möjligheter både BIOS, Windows och instant turbo knapp (Return of the TURBO button, you oldies know ) men det tar ju bort det hela roliga med överklockning... Som att ta TAXI till jobbet, jag kanske behöver lite "GPS" för att fixa denna säkert simpla uppgift.

Så någon som är inne på Asus BIOS menyer?

Visa signatur

Avatar stulen, är inte grundaren av den.

I svåra tider behöver vi humor... jag har det lite svårt ibland så jag använder humorn väldigt mycket, så om jag sårar något = Låt mig veta, och jag ber om ursäkt i förhand.

Permalänk
Hedersmedlem

Hej du Adolf Jahr.... eehmm Reinfeldt! Jag skulle i ditt fall inte pilla så mycket med minnet för det ger inte mycket förbättring, kanske 1- 3%
Jag undrar istället vad du uppfattar som segt? Kan du precisera lite?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Okej, om det är så liten ökning är det inte ens värt det.

Nej jag upplever inget som segt, utan jag ville bara köra minnena i det hastighet dom är specificerade för.. men som sagt inte lönt.

Tack för kunskapsberikningen

Visa signatur

Avatar stulen, är inte grundaren av den.

I svåra tider behöver vi humor... jag har det lite svårt ibland så jag använder humorn väldigt mycket, så om jag sårar något = Låt mig veta, och jag ber om ursäkt i förhand.