Nvidia kan orsaka brist på Radeon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klimpen2:

Men de ska väl släppa Southern Islands(6000-serien) först, någon gång i slutet av året. Northern Islands(7000-serien?) kommer nog någon gång nästa år.

Northern skulle vara tidigt 2011 och southern nu till höst har jag för mig.

Skrivet av Rickard11:

Vad finns det fler för halvledartillverkare istället för TSMC som kan utnyttjas? Känns som TSMC inte riktigt håller måttet.

Globalfoundries är väl ett liknande.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Det behövs fler konkurrenter till AMD och Nvidia, samt även fler tillverkare än TSMC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Det behövs fler konkurrenter till AMD och Nvidia, samt även fler tillverkare än TSMC.

Globalfounderies kommer ju. Men jag tror inte att det kommer att komma några fler företag på grafikkortsmarknaden innom en snar framtid. Förutom Intel som skulle kunna göra det då.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

juste Southern Islands blir ju 6000 serien. Ja TSMC har en till fabrik på gång, tror den kommer igång till hösten. Då kommer kapaciteten fördubblas. Men ser fram emot när GF ger sig in i leken också.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Kanske skulle öppna en till fabrik, tillgång o efterfrågan osv...

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bbx8:

Kanske skulle öppna en till fabrik, tillgång o efterfrågan osv...

Haha!

Jag har en sjysst verkstadslokal vi kunde köra igång i, det kan väl ändå inte vara så svårt :=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

hmm... utmana HD5870 ? menar dom till pris då eller ? eftersom 470 knappt hänger på 5870 så tror jag inte 460 har så mycke chans heller

Det står 5850.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Haha!

Jag har en sjysst verkstadslokal vi kunde köra igång i, det kan väl ändå inte vara så svårt :=)

Hahaha tänkte mer att dom som redan har en fabrik skulle expandera helt enkelt

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Haha!

Jag har en sjysst verkstadslokal vi kunde köra igång i, det kan väl ändå inte vara så svårt :=)

Får jag vara med?

Här visar de hur man tillverkar en cpu så det borde väl vara ungefär samma grej? Från sand till Krets

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocs:

Får jag vara med?

Här visar de hur man tillverkar en cpu så det borde väl vara ungefär samma grej? Från sand till Krets

ser busenkelt ut...
kilar ut i garaget direkt och kör igång!
tror dock jag inte har riktigt all utrustning som krävs men det kan man väl köpa på biltema för en billig peng...

eller inte...

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk

Som det är nu så behöver ju inte TSMC öka tillverkningen, dom är dom enda som kan göra det, bättre för dem om nVidia och AMD bjuder mer för att få sina kretsar gjorda. Men när GF kommer igång lär det väl iofs straffa sig i så fall.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Skrivet av Se33:

ser busenkelt ut...
kilar ut i garaget direkt och kör igång!
tror dock jag inte har riktigt all utrustning som krävs men det kan man väl köpa på biltema för en billig peng...

eller inte...

skulle iofs vara ganska kul att se folk försöka jobba i 32nm i garaget

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fille3002:

skulle iofs vara ganska kul att se folk försöka jobba i 32nm i garaget

Inga problem vettu, cleasssse Ohööölssszzzon har ju förstorings glass så det är ju bara att köra igång, alt så har ju ica billiga läs ögon det borde kunna funka det med!

Permalänk
Medlem

Finns fler aktörer, bland andra UMC och Chartered Semiconductor i Singapore. Chartered gör redan en del processorer åt AMD för främst OEM marknaden. UMC är bland annat näst störst efter TSMC på att enbart tillverka.

Finns ett par stycken till i Kina och Taiwan men den största frågan är trots allt om dessa har kapaciteten för de GPU kretsar AMD och Nvidia beställer. Rätt komplicerade och stora kretsar trots allt om man jämför med exempelvis kretsar till routrar.

Permalänk
Skrivet av Rickard11:

Vad finns det fler för halvledartillverkare istället för TSMC som kan utnyttjas? Känns som TSMC inte riktigt håller måttet.

Global Foundries.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emerlu:

Hitills är inget bekräftat och allt är rena spekulationer. Det ryktas dock att AMD långsamt ska minska sin andel i GF. I vilket fall som helst som styrs GF av före detta AMD folk vilket gynnar AMD i vilket fall som helst troligen.

Det känns som att det inte vore så bra av AMD att sälja helt, för de får väl intäkter från GF
genom andra kunder? En extra inkomst.

EDIT: och vad skulle hända med deras x86-licens från intel?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av tosseboll:

Det känns som att det inte vore så bra av AMD att sälja helt, för de får väl intäkter från GF
genom andra kunder? En extra inkomst.

EDIT: och vad skulle hända med deras x86-licens från intel?

I AMD/Intels förlikningsavtal ingick (utöver 1.25 miljarder dollar) en möjlighet för AMD att sälja ut sin tillverkning utan att bryta mot licensavtalen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

I AMD/Intels förlikningsavtal ingick (utöver 1.25 miljarder dollar) en möjlighet för AMD att sälja ut sin tillverkning utan att bryta mot licensavtalen.

ok, så de kan fortsätta designa, och GF kan tillverka åt dem?
Tänk om GF inte skulle vilja tillverka åt AMD längre...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av Rickard11:

Vad finns det fler för halvledartillverkare istället för TSMC som kan utnyttjas? Känns som TSMC inte riktigt håller måttet.

UMC ska vara en stor tillverkare. Annars är det bara TSMC och GF som är de fetaste aktörerna.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av King887:

är det inte dags att öppna upp en fabrik till nu när åtgången är så j***a stor??

Halvledarfabriker är inte direkt billiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tosseboll:

ok, så de kan fortsätta designa, och GF kan tillverka åt dem?
Tänk om GF inte skulle vilja tillverka åt AMD längre...

Pengar är pengar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Pengar är pengar.

Ja, intel köper upp GF och sen blir allt svindyrt...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Tänk om fabriken skulle brinna ner!

Testar de en Fermi-GPU där inne så finns det ju risk...

Edit: Kunde inte motstå ett skämt så här vid frukost

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr1dd:

Testar de en Fermi-GPU där inne så finns det ju risk...

Edit: Kunde inte motstå ett skämt så här vid frukost

Nån drog ett skämt på tomshardware, tror jag det var, där de hade tagit en bild
på en ny planet typ 500 ljusår bort. Denna planet var 2700 grader varm (farenheit).
Någon lade kommentaren att det är en prototyp från nVidia.
Tycker det var lite kul.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av tosseboll:

Ja, intel köper upp GF och sen blir allt svindyrt...

Intel har inget intresse av att köpa GF. Dessutom så lär väl det strida mot någon av USA's alla konkurrens/monopol-lagar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Samma "rykte" dök upp inför GF100-lanseringen och det blev ingen märkbar skillnad i tillgången av Radeon-kort.
Med lansering av GTX460 om tio dagar så är en första batch av GF104 redan tillverkade, och ingen brist på Radeon-kort.

GF106 och GF108 är små kretsar som det går hundratals av per wafer, dessutom ersätter de befintliga kretsar (G2xx/G3xx/GT2xx/GT3xx) så någon större ökning av TSMCs produktionskapacitet är det knappast tal om.

Med Kin nedlagd har det dessutom frigjorts kapacitet som var reserverad för Tegra

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

Brist tvivlar jag på att de blir, däremot så kan de bli minskad åtkomst på Radeon-kort framöver.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Intel har inget intresse av att köpa GF. Dessutom så lär väl det strida mot någon av USA's alla konkurrens/monopol-lagar.

Kanske, kanske inte... :s

haha, ja de lagarna har ju stoppat intel tidigare...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som förknippar förkortningen GF med GeForce?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Är det bara jag som förknippar förkortningen GF med GeForce?

Ja

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB