HDBaseT skickar högupplöst video via nätverkskabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Du tog åt dig också eftersom du svarar, det är lätt att använda någon annans argument mot denne någon.
Du förlöjligar bara dig själv genom att hålla på som du gör.
Och framför allt så gör du det som jag hatar mest av allt i hela världen - sätter ord i min mun.
Så var vänlig att sluta med det innan detta spårar ur mer än vad det redan har gjort, tack!

Har du startat något får du avsluta det. Du som verkar vilja ha sista ordet. Jag skrev vad jag tyckte - att det inte var något fel med att det utvecklas ny bra teknik. Sedan att du tjafsar om det är inte mitt fel. Jag är inte någon som backar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av Jensih:

om man har en IQ över 3 så förstår man att han vill ha kvar HDMI tillsammans med den nya standarden.
Smidigast blir det ju eftersom annars får du köpa allt nytt om en komponent går åt pipan!

Om du läser resten av alla inlägg ser du snabbt att det har påpekats att flertalet gamla gränssnitt fortfarande finns kvar. SCART DVI etc

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Vore ju bra om SDI kunde bli standard på consumer-marknaden istället. 3G-SDI kan skicka bild och ljud (16 kanaler) i HD över en hederlig coax-sladd upp till typ 100 meter kabel. Används överallt i den professionella TV-världen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlsson89:

Så du har tänkt att vi ska hitta på en standard nu som kommer gälla i hundra år?
I så fall skulle vi inte behöva teknisk utveckling utan allt finns ju redan eller kommer vara så bra det kan bli. Amen va gött. Precis som om att man skulle bestämma att AVG skulle vara standarden för evigt. Då behövs ju inte PCIe heller. För att utvecklingen skall kunna gå framåt måste standarderna ändras.

Tillåt mig att redigera innlägget med det samma när jag hitta en ny sak du skrev.

Jag undrar bara hur den kabeln skulle se ut. Mycket intressant, det kanske är lika bra att vi går ut och river ner nätkabeln för ström och kör in rätt i tv'n, eller låter det lite för otympligt?

Det enda jag störde mig på är att du hoppar på att tekniken går framåt och för en ny underbar standard. Något som behövs.

Alltså, det här är bara löjigt, har du ens läst nyheten? Det är tydligen så att en smalare kabel än HDMI har större möjligheter. När jag sedan ger ett exempel så hakar du upp dig på det exemplet och säger att den kabeln skulle vara för klumpig. Hur ska du ha det? Ska utvecklingen gå framåt eller inte?

Skrivet av aMpari:

Har du startat något får du avsluta det. Du som verkar vilja ha sista ordet. Jag skrev vad jag tyckte - att det inte var något fel med att det utvecklas ny bra teknik. Sedan att du tjafsar om det är inte mitt fel. Jag är inte någon som backar.

Återigen, nu är det du som vill ha det sista ordet. Som du kanske inte märkt så innehöll ditt inlägg mer än din lilla sammanfattning här, du ansåg att jag strävade bakåt, utan någon egentlig grund och satte ord i munnen på mig och där är skillnaden. Du verkar inte kunna släppa detta utan försöker ignorera det du själv påstått för att jag ska framstå som en idiot. Jag kan bara säga att du kan leta efter någon annan att utöva dina aggressioner på, du har hittat fel om du vill göra det på folk som du inte känner på internet.

Vill du ha sista ordet, var så god svara på detta då. Jag tänker iaf inte svara ett dugg mer i denna tråd, om någon har några problem med det jag ville ha fram, fine, det är ert problem, inte mitt.
Skriv vad du vill, jag kommer ändå inte läsa det eftersom jag har fått fram allt jag ville och lite till.
Ha det gött!

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Gött med lite uppsatsläsning så här frampå kvällen, speciellt från en kille som inte bryr sig.

Hoppas för övrigt att chippet blir PCI och eventuellt integrerat i moderkortet/grafikkortet. Helst så snabbt som möjligt

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Jag gillar den allmänna tragedin där ett gäng forummedlemmar har spenderat en fredagskväll med att tjafsa om vilket uttag på (t.ex.) TVn som bör gälla.

Permalänk
Skrivet av Grillmeister:

Jag gillar den allmänna tragedin där ett gäng forummedlemmar har spenderat en fredagskväll med att tjafsa om vilket uttag på (t.ex.) TVn som bör gälla.

Det e fan lite tragiskt

Permalänk
Medlem

Själv undrar jag vem som är mest tragiskt, dom som tjafsar eller jag för att jag tycker det är så underhållande? ^^

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Själv undrar jag vem som är mest tragiskt, dom som tjafsar eller jag för att jag tycker det är så underhållande? ^^

Bra fråga där

Permalänk
Medlem

Ganska underhållande, men mest tragiskt kanske, vet inte riktigt. Dagen då den "universella standarden" för allt utvecklats blir kul att se, eller när alla företag enats för just en sån standard. Just nu är jag nöjd med att vi tar oss framåt i alla fall.

Permalänk
Medlem

Detta är på tiden! cat kanlar är perfekta! men Kabel industrin är nog arga, hur ska de nu kunna sälja sina super duper platina pleterande nano kablar

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Skrivet av moire:

Detta är på tiden! cat kanlar är perfekta! men Kabel industrin är nog arga, hur ska de nu kunna sälja sina super duper platina pleterande nano kablar

Ingen fara, folk är fortfarande dumma nog att kunna köpa silverskärmad Cat5e avsedd för videobruk om det bara skulle komma ut på marknaden

Permalänk
Skrivet av SkunkFunk:

Ingen fara, folk är fortfarande dumma nog att kunna köpa silverskärmad Cat5e avsedd för videobruk om det bara skulle komma ut på marknaden

Finns redan Denon USA | AK-DL1
Verkar ju ha lyckats dåligt med elektroniken då det är så hög packetloss att man ska ha hi-end-superduper nätverkskablar för 500$!?

Permalänk
Rekordmedlem

Denonlnk är ormolja!
Att äntligen standardisera ett nätverksprotokoll för AV bruk är ett bra steg, bioindustrin har varit så extremt teknikfientliga att det här är svårt att tro på, speciellt om sony är inblandade, vi får se om det funkar i praktiken.
hdmi är nog det sämsta skit som hänt vad gäller signalöverföring de senaste åren, helt kassa kontakter, dålig prestanda med normallånga kablage, abnorma priser, (kanske pga hifiindustrin och sony)
Det som saknas är väl att man kanske skulle satsat på fiber direkt, det är konstigt att vi fortfarande kör med koppar i våra hemnätverk, och här har man kunnat få in fiber för antagligen lägre kostnad än hdmi som folk redan är vana vid, för att på så sätt få upp volymerna och snabba på utfasningen av kabelnätverken, det måste ju ändå ska nån gång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det som saknas är väl att man kanske skulle satsat på fiber direkt, det är konstigt att vi fortfarande kör med koppar i våra hemnätverk, och här har man kunnat få in fiber för antagligen lägre kostnad än hdmi som folk redan är vana vid, för att på så sätt få upp volymerna och snabba på utfasningen av kabelnätverken, det måste ju ändå ska nån gång.

Det lustiga är att man i hifikretsar i princip ratar toslink pga. diverse konstiga anledningar.

. "Dåliga kopplingar, det är ljusläckage i kontakterna"
. "Klart det är bättre ljud i en dyrare kabel som har guldförgyllda anslutningar" (coax vs. fiber)
. m.m, m.m

Fattar inte hur en fiberkabel som kan överföra kopiösa mängder data kan vara sämre än koppar, logiken stämmer liksom inte. Ljud/bild/musik=data=ettor och nollor!
Ungefär som att påstå att kabel x för 300kr/m har renare koppar än kabel y för 30kr/m.
Faktum är att all koppar som man gör kablar av renas med elektrolys.

Permalänk
Skrivet av streetracing:

Det lustiga är att man i hifikretsar i princip ratar toslink pga. diverse konstiga anledningar.

. "Dåliga kopplingar, det är ljusläckage i kontakterna"
. "Klart det är bättre ljud i en dyrare kabel som har guldförgyllda anslutningar" (coax vs. fiber)
. m.m, m.m

Fattar inte hur en fiberkabel som kan överföra kopiösa mängder data kan vara sämre än koppar, logiken stämmer liksom inte. Ljud/bild/musik=data=ettor och nollor!
Ungefär som att påstå att kabel x för 300kr/m har renare koppar än kabel y för 30kr/m.
Faktum är att all koppar som man gör kablar av renas med elektrolys.

Precis, en digital signal borde ju inte påverkas av störningar som en analog dito. Och optokabel är väl i princip okänslig för störningar i form av magnetfält och annat.

Bara ettorna och nollorna kommer fram(i rätt ordning) så ska det ju i teorin låta exakt likadant, låter det ändå olika så måste det ju isf bero på något i slututrustningen.

Permalänk

Självklart gör företag förbättringar som gynnar dem (i.e väljer ny standard) - de tjänar pengar på det. Förmodligen det enda kartelliknande de får hålla på med Jag tror man inte ska vara naiv nog och tro att de gör detta för att göra oss en tjänst i första taget, men konkurrensen med andra företag gör ju att de måste göra övergången till standarden så smidig som möjligt för att de ska vara gångbart. Det betyder till exempel rimliga priser, bakåtkompabilitet (eller paketpris som underlättar byte), med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Om du inte har nåt vettigt att säga så kan du sluta kommentera, vissa högre upp i denna tråd fattade vad jag menade så jag behöver inte förklara mer.
Detta är som blu-ray och HD DVD.
Och jag tänker faktiskt inte byta, men jag vill inte heller ha det så att jag måste byta ut alla HDMI-anslutna apparater bara för att en av dem går sönder och det är någon ny standard som kommer något år efter att jag har köpt mitt och som då inte passar.

Du får tolka saker som du vill, men du kan hålla dem för dig själv i stället för att spela över med en gång.

Det var ju faktiskt du som inte hade något vettigt att säga och om du inte inser det så är det du som bör vara tyst. Jag har inte upplevt några problem med att tekniken går framåt och nya standarder kommer, det är bara bra för det ger oss bättre kvalitet.

Skrivet av tussilago:

Självklart gör företag förbättringar som gynnar dem (i.e väljer ny standard) - de tjänar pengar på det. Förmodligen det enda kartelliknande de får hålla på med Jag tror man inte ska vara naiv nog och tro att de gör detta för att göra oss en tjänst i första taget, men konkurrensen med andra företag gör ju att de måste göra övergången till standarden så smidig som möjligt för att de ska vara gångbart. Det betyder till exempel rimliga priser, bakåtkompabilitet (eller paketpris som underlättar byte), med mera.

Öh va? Om de inte blir standardiserat så blir det jobbigt för kunden men lättare för företagen att knyta en kund till sig. Om tex sony har en standard för alla sina apparater som ingen annan får använda och andra företag har likadant så måste du välja ett företag. Standarder dök upp för att kunder tycker det är dumt att vara bunden till ett företag och dess produkter. När då flera företag börjar använda standarder så väljer de flesta (bortsett från apple) att använda dessa för kunder vill inte köpa en produkt som de inte kan koppla ihop med sina andra produkter.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Formulerade mig nog otydligt. Min tanke var så här:
Genom att gå ihop och ta fram en ny standard, leder det oss kunder till att köpa just de produkter som har den "senaste standarden", något givetvis just de företagen tjänar på. Jag tvivlar på att företagen tänker "nu tar vi fram något bättre för att vara juste" - de vill givetvis tjäna pengar. Sedan kan de inte uppgradera hela tiden för då får du inte kunderna med dig (vem vill byta standard varje år?). Genom att gå ihop som de gjort här blir de ännu starkare konkurrensmässigt mot de andra företagen och har större möjlighet att vinna kunder till den nya standarden - > tjäna mer pengar.
Jag tror vi är överens egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tussilago:

Formulerade mig nog otydligt. Min tanke var så här:
Genom att gå ihop och ta fram en ny standard, leder det oss kunder till att köpa just de produkter som har den "senaste standarden", något givetvis just de företagen tjänar på. Jag tvivlar på att företagen tänker "nu tar vi fram något bättre för att vara juste" - de vill givetvis tjäna pengar. Sedan kan de inte uppgradera hela tiden för då får du inte kunderna med dig (vem vill byta standard varje år?). Genom att gå ihop som de gjort här blir de ännu starkare konkurrensmässigt mot de andra företagen och har större möjlighet att vinna kunder till den nya standarden - > tjäna mer pengar.
Jag tror vi är överens egentligen.

Rent generellt så är ju många standarder bakåtkompatibla och är de inte det så om det gäller tv och stereo så brukar de ändå ha flera standarder på sina produkter. Jag har tex scart på min tv men jag har ingen aning om varför, det är så gammalt, men det finns där ändå. Så hittills fungerar det ju rätt bra med standarder. Utan standarder tror jag det hade varit riktigt jobbigt.. Sen är det klart företagen är ute efter att tjäna pengar. Det går ju inte att driva ett företag annars och de som driver ett företag vill ju göra vinst och helst så mycket som bara möjligt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Själv kör man fortfarande med gammal tjock-tv Men värkar vara några här som är negativ till ny standard. I dom flesta fall så levereras dagens HD-TV apparater fortfarande med scart och fotfarande kan du plugga in en antennkabel. Precis som scart så lär ju inte HDMI dö så fort.

Edit: Lat som man är läste man bara första sidan... känns som detta utryckts några gånger i olika formuleringar...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta är ju skukt nice om man kan göra lite tillägg.. Tänk t.ex. att man har en skärm på sitt rum och sen kan datorn stå i ett annat rum. Man slipper då ljudet och värmen som kommer från en dator. Det som är lite klurigt är bara hur man kopplar in mus och tgb..

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Skrivet av arowe17:

Detta är ju skukt nice om man kan göra lite tillägg.. Tänk t.ex. att man har en skärm på sitt rum och sen kan datorn stå i ett annat rum. Man slipper då ljudet och värmen som kommer från en dator. Det som är lite klurigt är bara hur man kopplar in mus och tgb..

rubbet går på tp kabeln, tgb, mus osv..

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

rubbet går på tp kabeln, tgb, mus osv..

Blir nog lite svårt med bandbredden om man ska ha en usb 2.0-lina i skärmkabeln också. Men det finns ju redan USB-extenders som använder cat5-kabel.

Permalänk
Skrivet av SkunkFunk:

Blir nog lite svårt med bandbredden om man ska ha en usb 2.0-lina i skärmkabeln också. Men det finns ju redan USB-extenders som använder cat5-kabel.

Det verkar funka för dom, dom kör både tgb och mus. Vet dock inte om anslutningen möter full 2.0 spec. fullt ut, att köra mus/tgb går dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantheus:

jo visst men fortfarande dyrt

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARICE:

jo visst men fortfarande dyrt

Finns billigare. Har sett extenders för typ 200kr

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1