Permalänk

Xbox 360 eller PS3?

Ska köpa konsoll nu när jag flyttar och funderar då över vilken jag ska köpa..

Bryr mig inte om Natal/Kinect eller PS Move, då jag mest vill chilla i soffan o lira..
Ska spela på en 42" full HD LCD TV.. vet inte vilken konsoll som lämpar sig bäst för det.
Ska lira lite spel med flickvännen också - då känns Wii mest relevant.. men då tappar jag dom titlarna jag vill lira, dvs. Mafia 2, Red Dead Redemption osv. Vilken av X360 och PS3 är bäst för co-op med tjejen?

Tips om de olika konsollerna är välkomna! Tack.

Permalänk
Medlem

Det beror på dina behov, om du är främst intresserad av att spela singleplayer så går vilken konsol som helst. Men vill du vid tillfälle spela med dina vänner så kan en månad med Xbox Live kanske passa dig. I mitt fall så hade jag bara skaffat PS3 för vissa exklusiva spel, men spel i överlag hade jag satsat på 360n då en stor del av spelen som kommer PS3 också kommer till 360.

360 har en Silver medlemskap (dvs ingen kostnad) som du kan spela online över i vissa spel (vet inte om det gäller alla nämligen) - men du får MEST ut av Guld. Ofta har också Live rabatt på på månadskostnaden, ibland 10kr för en hel månad istället för 56kr. När det gäller PSN så kommer också PSN Plus, ett Premium medlemskap för onlinespelande (främst) - så på denna punkten när det gäller multiplayer så är det inte så svartvitt som tidigare.

Xbox Live: Xbox.com | LIVE
PSN Plus: PSN Services - PlayStation®Plus

Edit:

Som jag har också förstått så är 360 multiplayer (inkl co-op) någorlunda dominant ställning i jämförelse med PS3 och Wii, samtidigt vissa äldre spelserier har släppts på Xbox Live Arcade inte är tillgängligt på PSN.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

sådana här trådar brukar sönderfalla i halvkrig mellan 360 och ps3 anhängare, och här kan även wii folket hävda sin storhet

skulle gissa på att det kvittar egentligen, om du har vänner som har en av konsollerna köp en sådan, vill du kunna spela över internet har 360 en fördel, till wii kommer ett retro donkey kong country till julen (låg i fosterställning och gjorde konstiga ljud när jag läste det och såg screens)

har både 360 och ps3 men spelar mest på 360'n mest tack vare xbox live

så kolla kompisar vad de har för maskin (om de nu har det) kolla över vilka spel som du vill spela till vilken konsoll de finns och bestäm dig sedan

/Daniel

Permalänk

OK, tack så mycket för svar!
Mina polare har Xbox 360 men ska flytta till hösten och plugga vidare så har ju ingen aning om vad mina *nya* kompisar kommer att lira på för maskin.

Jag flyttar med min flickvän så det känns viktigare att kunna lira spel med henne än med kompisarna.
Donkey Kong Country i retro stil låter underbart.. älskade de senaste Mario spelen på Wii också - och lär väl komma en hel del ny-gamla retro lir till Wii.. så kanske borde fundera lite på Wii också? Problemet med Wii är dock att jag ÄLSKAR BioWare och Rockstar spel. Red Dead Redemption, GTA 5, Mass Effect 3 och Dragon Age 2 är spel som jag helst inte skippar (har spelat föregångarna på min stationära PC som jag nu ska sälja).

BluRay är inte så viktigt eftersom jag har en bärbar dator som jag kan köra filmer på.
Xbox Live kostar ju inte så mycket så är väl inget större problem.

FAN vad svårt det ska vara! Fler tips är jättevälkomna, tack så mycket ParaZide och 037180 för svar. De hjälper mig något steg närmare ett val.

Permalänk
Medlem

Jag är själv sugen på att skaffa Wii pga spelen från förr, bara Donkey Kong Retro och Country är ett skäl starkt nog för mig - skaffa annars båda. För co-op så finns det gott om spel på båda konsolerna bara den anledningen, men för actionbetonat co-op så kan jag rekommendera 360. Och då dem spelen du nämner redan finns eller (föhoppningsvis) kommer till 360 och/eller (inte?) Wii så vinner du där med.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Let me google that for you

Det finns 100 trådar om detta :). Men jag hade nog valt 360 då det enligt mig är en mer renodlad spelmaskin, sen har de bättre spel titlar enligt mig. Men ska du kolla blueray o.s.v så är ju ps3 ett bättre val.

Permalänk
Medlem

Tycker att du mest borde gå efter vilka exklusiva spel som verkar intressantast och om dina kompisar har ps3/xbox 360.
Har själv en 360 men jag ångrar lite att jag inte köpte en ps3.

Permalänk
Medlem

PS3, du får bluray som är bättre än de flesta "riktiga" på marknaden. Gratis online, bättre speltitlar. (Killzone 2 m.m.) Sen är microsoft giriga och ska ha betalt för sin online tjänst.

Wii är inget att hurra för om du inte är typ 8 år kanske.

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk

Tack så mycket för svar!

Har kikat runt massa och kommit närmare en lösning.. men undrar om det är någon som kan rekommendera några bra PSN eller Xbox Arcade titlar?

Megaman 9, Shadow Complex och Worms 2 Armageddon är intressant på Xbox.. Sonic har jag hittat på PSN men inte så mycket mer.

Skrivet av Jackeswe:

Let me google that for you

Det finns 100 trådar om detta :). Men jag hade nog valt 360 då det enligt mig är en mer renodlad spelmaskin, sen har de bättre spel titlar enligt mig. Men ska du kolla blueray o.s.v så är ju ps3 ett bättre val.

Har googlat som en tok och varit inne på många av dom sidorna - är dock väldigt svårt att veta vad olika saker betyder i praktiken, t.ex. HDMI 1.3a vs 1.2 etc. Sen är det inte många som besvarar just mina frågor och framförallt är det mesta gammal information från 2006 och 2007.. därför jag frågar här.

Tack så mycket för svar!
Någon som kan rekommendera några bra PSN eller Xbox Arcade titlar?

Permalänk
Medlem

Vänta till den 16:e och köp den nya modellen av xbox360

Permalänk

Sony lanserade Playstation Plus för ett par dagar sedan. Online spel är fortfarande gratis på PS3 däremot om man skaffar Plus får man tillgång till en massa extra grejer som spel rabatter osv. Online spelande kostar nämligen pengar på X360. Om man däremot inte förlänger sin prenumeration på Plus försvinner sakerna man tankat hem vilket är lite dåligt kanske. Plus kostar ca 480 kronor för ett år och 145 kronor för 3 månader.

Här står lite om det : Playstation Plus i detalj - Gamereactor Sverige -

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Tack för svar.. har kikat igenom mycket och PS+ verkar inte vara något för mig och Xbox Live ännu mindre så.
Jag har kommit fram till att fördelarna med de olika konsollerna är:

PS3:
- BluRay
- Snyggare konsoll
- Bättre spelutbud (Uncharted 1 och 2, Killzone 2, MGS 4, Little Big Planet samt God of War 3)
- Gratis online
- Inbyggt strömaggergat så man slipper en fet sladd
- Ladda speldosorna med USB och slipper batterier

Xbox 360:
- 4 IRL kompisar jag kan lira med
- Fable II, Fable III och Mass Effect 3 (de enda spel som intresserar mig)

Förresten: kommer Dragon Age 2 på PS3?
Känns som att PS3 egentligen borde vara det givna valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredPeace:

Tack för svar.. har kikat igenom mycket och PS+ verkar inte vara något för mig och Xbox Live ännu mindre så.
Jag har kommit fram till att fördelarna med de olika konsollerna är:

PS3:
- BluRay
- Snyggare konsoll
- Bättre spelutbud (Uncharted 1 och 2, Killzone 2, MGS 4, Little Big Planet samt God of War 3)
- Gratis online
- Inbyggt strömaggergat så man slipper en fet sladd
- Ladda speldosorna med USB och slipper batterier

Xbox 360:
- 4 IRL kompisar jag kan lira med
- Fable II, Fable III och Mass Effect 3 (de enda spel som intresserar mig)

Förresten: kommer Dragon Age 2 på PS3?
Känns som att PS3 egentligen borde vara det givna valet.

Mass Effect 3 har väll inte kommit ännu men 1:an och 2:an finns!
Dragon Age kom ju till PS3 så jag förstår inte varför tvåan inte skulle komma!

Jag äger en PS3 och är super nöjd med den, har väldigt lite erfarenhet av Xbox360 men tror även det är en bra konsol, köp det som känns bäst!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Avstängd

Tycker så här.

Same shit diffrent names.

360 har bättre grafik i dom flesta spelen om man jämför med Ps3'an.

Jag är sugen på Ps3 pga Blu-ray. Men 360 har roligare spel och det är riktigt skoj med Live

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Tycker så här.

Same shit diffrent names.

360 har bättre grafik i dom flesta spelen om man jämför med Ps3'an.

Jag är sugen på Ps3 pga Blu-ray. Men 360 har roligare spel och det är riktigt skoj med Live

Du måste väl ändå mena tvärt om? PS3an har ju bättre grafik i dom flesta spelen..

360s fördelar är väl främst billigare pris samt möjligtvis Live och enligt vissa en skönare handkontroll men det är nog mest vanesak. (tänker inte ta upp Halo då det är världens mest överhypade speltitel som egentligen inte gör någonting nytt eller bättre än andra FPS spel, rätt helt sjukt vad marknadsföring kan göra).

Annars om man tänker på vilken högkvalitativ Blue-Ray spelare man får med i PS3 så är den lilla prisskillnaden som 360 har som fördel ingenting längre och PS3an är egenligen billigare sett till vad man får..

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Skrivet av Essin:

Du måste väl ändå mena tvärt om? PS3an har ju bättre grafik i dom flesta spelen..

360s fördelar är väl främst billigare pris samt möjligtvis Live och enligt vissa en skönare handkontroll men det är nog mest vanesak. (tänker inte ta upp Halo då det är världens mest överhypade speltitel som egentligen inte gör någonting nytt eller bättre än andra FPS spel, rätt helt sjukt vad marknadsföring kan göra).

Annars om man tänker på vilken högkvalitativ Blue-Ray spelare man får med i PS3 så är den lilla prisskillnaden som 360 har som fördel ingenting längre och PS3an är egenligen billigare sett till vad man får..

Han menar det han säger ska du se, kolla lite reviews ang spel som är på båda konsolerna så ska du se att xbox versionerna ser bra mycket bättre ut.

Dock ser de spel som enbart är gjorda för ps3 bättre ut.

Permalänk
Medlem

Köp den konsollen du villa och gör inte fler sådana här trådar. Du kommer att bli nöjd med båda.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

ps3 har wifi inbyggt medans gamla versionen av xbox inte har det (den nya slim har det däremot!)

ps3 har mindre kraftfullt grafik, eller.. det visar sig vara sämre när spel portas mellan olika plattformar så syns en klar förbättring på xbox motför ps3, däremot om spel är exklusiva till ps3 så är grafiken optimerad "rätt" och ... då syns inga skillnader i stort sett mellan konsollerna

själva processorn i ps3 är mer kraftfull än xbox360

bluray finns i ps3 men i 360 finns bara dvd (dock hade xbox hd-dvd men det förlorade kriget mot bluray vilket är synd)

onlinetjänsterna där har xbox klara fördelar enligt mig utan att gå in på större detaljer.

Det som är synd är att båda konsoller har kraftigt strypta onlinetjänster motför .. usa
där kan man hyra massor av filmer och massa andra tjänster

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem

Fördelen xbox har när det gäller grafik är att ati's Xenos chip har ett dotterchip som sköter AA medans nvidia's rsx saknar AA stöd helt. Detta kan dock fixas genom att använda en av cell's kärnor men det är svårt och det enda spelet som använder det vad jag vet är Uncharted 2.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredPeace:

Ska köpa konsoll nu när jag flyttar och funderar då över vilken jag ska köpa..

Bryr mig inte om Natal/Kinect eller PS Move, då jag mest vill chilla i soffan o lira..
Ska spela på en 42" full HD LCD TV.. vet inte vilken konsoll som lämpar sig bäst för det.
Ska lira lite spel med flickvännen också - då känns Wii mest relevant.. men då tappar jag dom titlarna jag vill lira, dvs. Mafia 2, Red Dead Redemption osv. Vilken av X360 och PS3 är bäst för co-op med tjejen?

Tips om de olika konsollerna är välkomna! Tack.

Bara att titta efter själv vilka exklusiva titlar som du tycker är intressanta. Skriv ner alla på en lista sen väljer du den konsol som har mest intressanta titlar
Samråda även med din flickvän vad hon skulle gilla för något

"Vilken konsol som lämpar sig bäst för att chilla i soffan o lira" jesus....

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Medlem

Vilken konsol har störst onlinescen då? Säg att vi jämför Modern Warfare 2 och Bad Company 2. Vilken plattform, PS3 eller Xbox360, har flest spelare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hjonsson:

Vilken konsol har störst onlinescen då? Säg att vi jämför Modern Warfare 2 och Bad Company 2. Vilken plattform, PS3 eller Xbox360, har flest spelare?

Angående BC2 är spelarbasen större för både 360 och PS3 än antalet PC-spelare, så där är det lugnt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

kör på en 360..du kommer inte bli besviken. kör inte online dock men allt spelande gör jag på xboxet..ps3an går som filmmaskin endast tills Granturismo 5 släpps. flesta spelen släpps ju till båda konsollerna nuförtiden (tråkig nog). och jag gillar handkontrollen mycket mer än ps3ans, o du behöver inte bry dig så mkt om att det är batterier o kontrollerna..dom behövs ju nästan aldrig bytas..håller i evigheter så man hinner köpa batterier bara för att ibland fast kontrollen lever än

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andyah:

kör på en 360..du kommer inte bli besviken. kör inte online dock men allt spelande gör jag på xboxet..ps3an går som filmmaskin endast tills Granturismo 5 släpps. flesta spelen släpps ju till båda konsollerna nuförtiden (tråkig nog).

Fördelen med PS3 är God of War, Uncharted 2, Ratchet and Clank, Killzone och Gran Turismo.

På 360'n kommer jag bara på Gears of War och Halo... Påminn mig gärna om fler spel :/
Om du nu väljer ett 360 så ta för guds skull Slim versionen, vanliga låter förjäkligt.

Där vinner min PS3 slim iallafall, riktigt tyst vid spelande och filmtittande.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

360 har ganska hög antal online spelare i överlag, kan dock inte säga hur det är specifikt i MW2 och BC2.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Fördelen med PS3 är God of War, Uncharted 2, Ratchet and Clank, Killzone och Gran Turismo.

På 360'n kommer jag bara på Gears of War och Halo... Påminn mig gärna om fler spel :/
Om du nu väljer ett 360 så ta för guds skull Slim versionen, vanliga låter förjäkligt.

Där vinner min PS3 slim iallafall, riktigt tyst vid spelande och filmtittande.

360 har ju Forza serien som jag har kommit att älska pga. av allt micro-management.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av P-NILZ:

360 har ju Forza serien som jag har kommit att älska pga. av allt micro-management.

Sant! Det glömde jag.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

360 lr ps3, (AMD lr Intel, AMD/ATI lr Nvidia) inte helt lätt att välja alltid......för mig blev det 360, vet dock inte riktigt varför spelar typ bara NHL och Guitar hero på det

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem

Som många här påpekar, så har Xbox 360 bättre grafik i de flesta cross-plattformspel som finns ute på marknaden. Om ni kollar upp specifikationerna på båda konsollernas grafikchipset, så framgår det rätt tydligt att xboxen har en stor fördel gentemot ps3:an.

Spelar själv mestadels bilspel (de flesta kommer just i x-plattform varianter). Enligt jämförelser brukar de flesta se bättre ut både grafiskt och ha bättre färgdjup på 360:n (bra exempel: Dirt 2, Grid, NFS: shift) (visst, det skall gå att ställa in, har själv inte lyckats fastän jag försökt efter att läst många guider, samt har inte sett en enda jämförelsevideo där ps3:an har bättre eller ens likvärdigt färgdjup och skuggor, detaljer osv). Sen så har ps3:an en tendens att inte ha samma "flyt" i spelen, fastän det har dragits ner på grafiken. Enda spelet som är bra optimerat och faktiskt äger sönder xboxen rent grafikmässigt är nog Uncharted 2. Skulle alla spel vara gjorda såpass optimerat, skulle jag inte bytt bort ps3:an. Men iom att jag inte spelar action/skjutspel, så spelar det inte så stor roll. Själv så sålde jag min ps3:a just på grund av dessa skäl. Skall bli intressant att se om xboxen kommer att få mig att bli nöjd. Det enda som jag kommer att sakna med ps3:an är Gran Turismo 5, men vad jag kollat och försökt jämföra så verkar det att komma floppa. Hoppas dock att detta inte stämmer, då jag varit sugen att spela det i flera år, men av det som jag sett hittills har det inte tilltalat så jätte mycket (grafikmässigt, fysikmässigt). Får hoppas att Forza 3 kommer att ersätta mina GT5 drömmar :). Samt att Test Drive Unlimited 2 står inför dörren, vilket jag verkligen hoppas kommer både se bättre ut och flyta bättre på 360:n. Tiden får visa.

Sen att spelen går att installera helt på hdd:n, på xboxen är ju helt klart en fördel, då man inte behöver sätta in och byta skivor stup i kvarten, samt att laddningstiderna blir betydligt kortare, och man slipper höra dvd-läsaren spinna upp.

Kinect är ju något som troligtvis inte kommer att intressera de flesta här på forumet, men för dem som har flickvänner, fruar eller kvinliga gästspelare på besök, kan jag tänka mig kunna använda det som bra övertalan för att få inhandla ett xbox 360 Slim

Blu-ray i all sin ära men, för mig som hade ps3:an i över två år, så använde jag den för att kolla 1 enda blu-ray film. Jämförde mot samma film på DVD, och jag märkte en skillnad visst. Men att betala flera gånger mer för den skillnaden; NO THANKS! (Kör med HMDI kabel ofcourse + sanyo Z5-PLV). Säkert större skillnad på en full-HD tv...

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"