Apple löser antennproblem i Iphone 4 med kosmetisk uppdatering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Som jag fattat det:
Algoritmen, som grafiskt visar hur bra täckning man har, är felaktig. Det är det som Apple säger är problemet. När man "kortsluter" antennen så tappar iPhone 4 snabbt i täckning, men Apple menar att det enbart beror på att algoritmen är knasig.

Apple förnekar alltså att man tappar anslutningen om man kortsluter antennen (som folk visar att den gör på youtube) och menar att det enda felet är att antalet pluppar som visas på skärmen inte riktigt stämmer.

Men algoriten är ju mjukvara, hur i hela friden skulle den helt plötsligt börja visa rätt (eftersom apples förklaring är att den bra täckningen är felaktig) bara för att man kortsluter antennerna? Mjukvaran ändras ju inte för att man sätter hårdvaran ur spel.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av belga:

Men algoriten är ju mjukvara, hur i hela friden skulle den helt plötsligt börja visa rätt (eftersom apples förklaring är att den bra täckningen är felaktig) bara för att man kortsluter antennerna? Mjukvaran ändras ju inte för att man sätter hårdvaran ur spel.

Kan man inte tänka sig att folk som egentligen har usel täckning på grund av den felaktiga algoritmen tror att läget är bättre och därför blir förvånade när anslutningen, på grund av att signalförhållandet blir ytterligare något värre, förloras? Kanske händer det inte om täckningen är god från början?

Permalänk
Skrivet av belga:

Men algoriten är ju mjukvara, hur i hela friden skulle den helt plötsligt börja visa rätt (eftersom apples förklaring är att den bra täckningen är felaktig) bara för att man kortsluter antennerna? Mjukvaran ändras ju inte för att man sätter hårdvaran ur spel.

Det handlar egentligen inte så mycket om att den visar "rätt" när man kortsluter antennerna. Det finns tydigen, som någon postade innan, ingen industristandard för hur många bars som visas för en viss signalstyrka. Om två telefoner har en signalstyrka på, säg -70dB, så kan en visa en bar och en visa 5 bars, beroende på hur mjukvaran är konfigurerad. Ingen av dem är rätt eller fel, men någon av dem, eller bägge, kan kanske justeras så att antalet bars bättre informerar användaren om hur bra täckning man har.

Själv tycker jag att man borde gå över att visa signalstyrkan i den skala som används, så att man kan se exakt hur stark signalen är angett i dB. Skriv några rader i manualen hur skalan bör utläsas (generellt när signalstyrkan blir så låg att samtal riskerar att brytas, och eventuellt några andra fixpunkter), så är det löst. Då kan man ju också jämföra direkt mellan olika telefonmodeller, vilket i dagsläget borde medföra att man (om ens möjligt) måste installera speciella program som läser av signalstyrkan och visar den för användaren.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Kan man inte tänka sig att folk som egentligen har usel täckning på grund av den felaktiga algoritmen tror att läget är bättre och därför blir förvånade när anslutningen, på grund av att signalförhållandet blir ytterligare något värre, förloras? Kanske händer det inte om täckningen är god från början?

Det skulle ju vara möjligt, men då borde ju kvalité, hastiget med data m.m. inte vara så bra när man flyttar fingret. Om den felaktigt visar full sändning så har man ju då ett spel mellan det att den visar full sändning och att den faktiskt har full sändning (eftersom dessa då borde visa lika mycket). Detta i sin tur innebär ju fortfarande att problemet finns kvar, eftersom man då kan ha full sändning, kortsluta antennerna och ha en väldigt mycket sämre sändning utan att det syns alls. Det är ju nästan värre.

Skrivet av Trance_Allstar:

Det handlar egentligen inte så mycket om att den visar "rätt" när man kortsluter antennerna. Det finns tydigen, som någon postade innan, ingen industristandard för hur många bars som visas för en viss signalstyrka. Om två telefoner har en signalstyrka på, säg -70dB, så kan en visa en bar och en visa 5 bars, beroende på hur mjukvaran är konfigurerad. Ingen av dem är rätt eller fel, men någon av dem, eller bägge, kan kanske justeras så att antalet bars bättre informerar användaren om hur bra täckning man har.

Själv tycker jag att man borde gå över att visa signalstyrkan i den skala som används, så att man kan se exakt hur stark signalen är angett i dB. Skriv några rader i manualen hur skalan bör utläsas (generellt när signalstyrkan blir så låg att samtal riskerar att brytas, och eventuellt några andra fixpunkter), så är det löst. Då kan man ju också jämföra direkt mellan olika telefonmodeller, vilket i dagsläget borde medföra att man (om ens möjligt) måste installera speciella program som läser av signalstyrkan och visar den för användaren.

Den telefonen skulle jag köpa om inte annat så enbart för att stödja tanken

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av belga:

Det skulle ju vara möjligt, men då borde ju kvalité, hastiget med data m.m. inte vara så bra när man flyttar fingret. Om den felaktigt visar full sändning så har man ju då ett spel mellan det att den visar full sändning och att den faktiskt har full sändning (eftersom dessa då borde visa lika mycket). Detta i sin tur innebär ju fortfarande att problemet finns kvar, eftersom man då kan ha full sändning, kortsluta antennerna och ha en väldigt mycket sämre sändning utan att det syns alls. Det är ju nästan värre.

Nu borde jag kanske inte spekulera för mycket utan att läsa på först, men hur mycket vet man egentligen om dessa problem? Hur bra är kvalitéten och hastigheten när man flyttar fingret; det han gör i det där videoklippet kan väl inte kräva alltför mycket? Kanske har han vad som borde ha rapporterats som en stapel eller så och när han sedan täcker för den tappar han även denna.
Vems är för övrigt idén om "kortslutning"? Kan det inte röra sig om vanlig avskärmning (för övrigt tappar även min w890i nästan täckningen (enligt staplarna i alla fall) om jag håller den sådär)?

Permalänk
Avstängd

Tur att det inte är så på iPad i alla fall.

Permalänk
Medlem

hur kommer det sig att många inte upplever problemet med sina? är en hel del svenskar som börjar få hem sina från england, o verkar inte som om nån av dem ännu upplevt nått sådant problem fast de försöker framhäva det.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Skulle tro att ett krav för att man ska uppleva problemet är att man befinner sig någonstans med ett utgångsläge bestående av dålig mottagning, på gränsen precis innan iPhone staplarna stört dyker.
Eftersom vi trots alla klagomål har ett hyfsat bra täckande nät, och inte har så fruktansvärt hög överbokning av kapaciteten i näten, så upplever vi helt enkelt inte det här.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Man tappar telefonsamtalen på grund av detta, trodde det var rätt så viktigt på en mobiltelefon just att kunna prata med någon.

De försöker göra en så galen telefon som möjligt att de missar det viktigaste.

Permalänk
Medlem

så om man har 2 pinnar i täckning nu har man ingen täckning sen då eller? vafan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Men algoriten är ju mjukvara, hur i hela friden skulle den helt plötsligt börja visa rätt (eftersom apples förklaring är att den bra täckningen är felaktig) bara för att man kortsluter antennerna? Mjukvaran ändras ju inte för att man sätter hårdvaran ur spel.

Nu är det så att alla mobiler, mer eller mindre, lider av samma sak som iPhonen. Dvs, när du vidrör mobilen försämras mottagningen marginellt, inte så konstigt i sig. "Buggen" i iPhonen gör att det ser ut som mottagningen blir sämre än vad den egentligen blir - "hoppet" från 4 staplar till 1 reflekterar inte korrekt antalet db den tappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

Nu är det så att alla mobiler, mer eller mindre, lider av samma sak som iPhonen. Dvs, när du vidrör mobilen försämras mottagningen marginellt, inte så konstigt i sig.

Visst, inte helt oväntat, precis som vilken radio eller tv som helst.

Skrivet av Kyroz:

"Buggen" i iPhonen gör att det ser ut som mottagningen blir sämre än vad den egentligen blir

Nä, "buggen" är att mottagningen ser bättre ut än vad den egentligen är, och när den trillar över tröskelvärdet visar den den en mer realistisk representation av mottagningsnivån, och förklarar hastighetsfrånfallet, eller nedkopplingen.

Skrivet av Kyroz:

"hoppet" från 4 staplar till 1 reflekterar inte korrekt antalet db den tappar.

Mja... Det gör det ju, det är inte en "bugg" i sak, utan man har satt vissa parametrar för de olika staplarna, och varit överdrivet optimistisk. Det är ju ett försäljningsargument om du kan peka på en telefon och säga "kolla, full mottagning, men den gamla du har, den har ju bara 3 av 5 pinnar..."
Vad man nu gör är "fixar" parametrarna så att användare blir mindre överaskade när mottagningen faller från.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robeliboban:

Man tappar telefonsamtalen på grund av detta, trodde det var rätt så viktigt på en mobiltelefon just att kunna prata med någon.

De försöker göra en så galen telefon som möjligt att de missar det viktigaste.

I dagsläget så är sms det viktigaste xD. Samtal gör man från hemnumret

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Kul telefon... Aldrig varit med om att en telefon visar mindre om man håller i den.

Sen verkar ju USAs nät vara värdelöst.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

I dagsläget så är sms det viktigaste xD. Samtal gör man från hemnumret

Vad är det där "hemnumret" du pratar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kul telefon... Aldrig varit med om att en telefon visar mindre om man håller i den.

Sen verkar ju USAs nät vara värdelöst.

Det har ju att göra med hur man håller i den.

Jag testade att greppa tag runt min Nokia 6700 Classic med hela handen och tappade 2-3 streck. Det är vad jag förstått ett allmänt problem med mobiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det har ju att göra med hur man håller i den.

Jag testade att greppa tag runt min Nokia 6700 Classic med hela handen och tappade 2-3 streck. Det är vad jag förstått ett allmänt problem med mobiler.

Nu är det så att du bara behöver sätta fingret mot kanten av antennen och kortsluta mot bottendelen av telefonen.
Det finns en orsak varför 99.9% av alla telefoner har innesluten antenn i gummi/plast eller i själva telefonen.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tino:

Vad är det där "hemnumret" du pratar om?

Haha säg det läste det på Wikipedia xD

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Nej, här hänger jag inte med alls. Det vedertagna begreppet i sammanhanget är Mac-taliban, vilket jag tycker är förklenande, eftersom de flesta i väst inte gillar Talibaner. (Sen att taliban bara betyder Koran-student på arabiska är en annan sak). Att skriva "någon som föredrar Apple-produkter" är ett artigt och neutralt sätt att uttrycka sig, som inte innehåller någon värdeladdning. Vad tycker du egentligen att ni borde kallas ?

Det jag reagerade över här är citationstecken kring några ord, vilket ger dessa en laddad mening. Det är onödigt i sammanhanget. Sedan snubblade jag över den sista meningen -ni? Jag vet jag inte vad jag ska kallas riktigt? Datornörd antar jag? Teknikintresserad? Men om du vill baka in mig i kategorin mac-taliban så begår du det vanliga misstaget många gör; bara för att man har en åsikt i ämnet innebär det inte automatiskt att man tillhör någon viss gruppering.

Som jag sade tidigare så kommenterar jag eftersom någon måste komma med någonting som motsäger felaktiga påståenden eller en sned vinkling. Jag sticker inte under stol med att jag köpt produkter från Apple, men jag är inte någon rabiat försvarare av företaget. Däremot reagerar jag och står upp mot ogrundade påståenden, felaktigheter och liknande när jag tycker att det är befogat och jag har något att tillföra i ett ämne som jag är intresserad av.

Vad gäller det här med mac-talibaner och liknande smädesord så anser jag att det är oerhört lågt av folk att tilldela sina åsiktsmotsåndare en stigmatiserad benämning. Om man inte kan argumentera utan att redan från start döma ut allt motparten har att säga och nedvärdera det, så har man förlorat all trovärdighet i diskussionen.

Skrivet av Oldskool:

Lugnt jag stavar också fel när jag skriver snabbt.
Jag vet inte om du var med då, men jag kan berätta att Microsoft fick ta otroligt mycket skit på 90-talet. I princip alla jag kände, inklusive mig själv, hade som en sport att klaga på hur slutet deras operativsystem var, vilka osjyssta knep de körde med i "the browser war" mot Netscape, hur de utestängde konkurrens etc. I första hand så handlade om dålig företagsetik. Men det är klart att det blev många kängor mot själva operativsystemet också, saker färgar ju av sig.

Det som ansågs stötande då är branschstandard idag. Det är klart att Windows kommer med IE inbyggt utan direkta valalternativ, att Mac kommer med Safari inbyggt etc. I nuläget är det inte Microsoft som är i fokus längre när det gäller osjyssta metoder, det känns som att de har lugnat ner sig. De har till och med gjort en del insatser för att promota och stödja OS-rörelsen de senaste två åren, inklusive att lägga ut en del av sin källkod så att OS-program kan hooka in och anropa en del Windows-procedurer.

Apple hette tidigare Apple Computers, nu heter det bara Apple. Någonstans vid namnbytet för ett par år sedan så tycker jag att det hände en del. Jag tror inte jag behöver ta några exempel, du verkar insatt nog för att veta ungefär vilka saker jag syftar på. I korthet så är det många som gillar deras produkter, men allt fler börjar tycka att de har en "tveksam" företagsetik. Sånt färgar av sig. Där nånstans kommer skadeglädjen när de har problem vid en viktig produktlansering etc. Där nånstans kommer gliringarna etc.

Jag kan lova dig att det inte hade fällts några liknande kommentarer under Apples "svåra år" på 90-talet när de var ett ungt och fräscht alternativ till "allmighty Redmond". Idag har Apple gått om MS som världens största (ekonomiskt sett) teknikföretag. Det ställs väldigt höga krav för att man skall kunna ha den ställningen utan att uppfattas som en monopolistisk jätte. Jag tror att vi bara ser början på en trend.

Ja, Microsoft fick ta mycket kritik, välförtjänt. Jag har alltid haft fötterna i två olika läger, mac och pc (men numera står jag i fler läger än jag har fötter), så det var ytterst intressant att följa det som pågick. Jag säger välförtjänt eftersom de agerade i utkanten av det som kan anses som god affärsetik och jag tror att de har lärt sig av det. Antingen har de skärpt till sig eller så har de blivit duktigare på att dölja sina förehavanden.

Microsoft har på senare år visat en ovanligt innovativ sida, något de verkligen inte är kända för, men jag tror och hoppas att vi kan komma att få se riktigt intressanta produkter från dem framöver. Fast inte på mobilsidan... Kin var ett exempel på gamla Microsoft och de kommande OS:et verkar inte vara mycket att hurra över, för fragmenterat och oöverskådligt. Jag ser fram mot en konkurrent till Google på sök-sidan och de har en del äss i ärmen på den marknaden. Det har dock en lång väg att vandra.

Jag har ogillat hur företaget Microsoft uppförde sig men jag har alltid uppskattat dem för de produkter de gör och vad de har tillfört industrin. Jag tycker inte alltid om hur de gör det, med osjyssta medel och genom att plagiera ogenerat, men man måste tillskriva dem att de är oerhört duktiga på att göra det. Apple har alltid fått utstå en hel del attacker, så även under 90-talet. Det som sker nu är inget nytt, det som är annorlunda är med den intensitet och omfattning som det sker.

Apple har alltid varit ett analt företag. Det finns oerhört mycket jag stör mig på hos dem och till och med en del saker jag direkt ogillar, men jag anser att väldigt mycket av den kritik som riktas mot dem är helt befängd, det finns inget annat företag som har den hype eller får ta den smutskastning som omger dem. Ta bara en sådan sak som den kinesiska fabriken som fick mycket publicitet nyligen, där svartmålades Apple för vad som pågick i fabriken. Som om de vore det enda företaget som lade sin tillverkning där. Som om de var ansvariga för driften och villkoren i fabriken. Ansvaret låg, och ligger, hos Foxconn.

Alla företag lägger sin tillverkning i låglöneländer där förhållandena är urusla och vi konsumenter är inte villiga att betala för den avsevärt dyrare kostnaden dessa produkter skulle få om tillverkningen skedde i fabriker västvärldens arbetskraft var villiga att jobba i. Om man ska bojkotta företag som får sina produkter tillverkade, monterade, ihopsatta eller sydda i låglöneländer med urusla förhållanden -då kan vi glömma att köpa de flesta datorer, kläder, konsumentprodukter överhuvudtaget. Riktigt illa, men det är så världen ser ut.

Skrivet av Halldin:

Det har ju att göra med hur man håller i den.

Jag testade att greppa tag runt min Nokia 6700 Classic med hela handen och tappade 2-3 streck. Det är vad jag förstått ett allmänt problem med mobiler.

Ja, eftersom de alla har en liten antenn instoppad i skalet så minskar man signalstyrkan när man omsluter den. Det är inget nytt och jag har märkt det på alla telefoner som haft antennen invändigt. När jag tänker tillbaka på mobiltelefonens utveckling minns jag min första mobil; en Ericsson med en gigantisk extern antenn (GA628) -ett under att örat inte ramlat av på grund av strålningen från den.

Jag tror att hela den här diskussionen kommer att försvinna av sig själv inom en inte alltför avlägsen framtid. Det kanske finns ett designproblem, men det är nog inte i närheten så stort som det uppmålats. En uppdatering i mjukvaran, någon vecka eller två av diskussioner och sedan försvinner det som är en stor nyhet just nu, bort i minnenas korridor.

<edit> stavfel, missade ord, klipp och klistra och... suck...

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

Nu är det så att alla mobiler, mer eller mindre, lider av samma sak som iPhonen. Dvs, när du vidrör mobilen försämras mottagningen marginellt, inte så konstigt i sig. "Buggen" i iPhonen gör att det ser ut som mottagningen blir sämre än vad den egentligen blir - "hoppet" från 4 staplar till 1 reflekterar inte korrekt antalet db den tappar.

Nej, jag vet ingen annan mobiltelefon som man kan kortsluta atennen på och tappa singnalen och dessutom precis där många håller handen, hehe. Det är riktigt riktigt ogenomtänkt...Men Apple gör väll allt för att den ska vara tunnare en de andra telefonerna på marknaden och då fick man skippa signalen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Visst, inte helt oväntat, precis som vilken radio eller tv som helst.

Nä, "buggen" är att mottagningen ser bättre ut än vad den egentligen är, och när den trillar över tröskelvärdet visar den den en mer realistisk representation av mottagningsnivån, och förklarar hastighetsfrånfallet, eller nedkopplingen.

Mja... Det gör det ju, det är inte en "bugg" i sak, utan man har satt vissa parametrar för de olika staplarna, och varit överdrivet optimistisk. Det är ju ett försäljningsargument om du kan peka på en telefon och säga "kolla, full mottagning, men den gamla du har, den har ju bara 3 av 5 pinnar..."
Vad man nu gör är "fixar" parametrarna så att användare blir mindre överaskade när mottagningen faller från.
B!

Apple's iPhone 4: Thoroughly Reviewed - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

"Holding the iPhone 4 without a case, in your left hand, crossing the black strip can result in a worst case drop of 24 dB in signal."

5 bars är -51 dB, 1 bar är -113 dB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

Nu är det så att alla mobiler, mer eller mindre, lider av samma sak som iPhonen. Dvs, när du vidrör mobilen försämras mottagningen marginellt, inte så konstigt i sig. "Buggen" i iPhonen gör att det ser ut som mottagningen blir sämre än vad den egentligen blir - "hoppet" från 4 staplar till 1 reflekterar inte korrekt antalet db den tappar.

Det tror jag inte. Det är stor skillnad på att blockera signalen och att telefonen tappar i mottagningsförmåga. Att mottagningen blir sämre när man har en tjock och smått fuktig hand runt antennen är självklart, frågan är om det är just telefonens förmåga att ta emot eller om det är signalens oförmåga att passera min hand som orsakar den sämre mottagningen. I apples fall är det ju det förstnämnda, i de flesta andra telefoners fall skulle jag tro att det är det senare.

Edit**
Att bara säga att "det blir sämre när man håller i den" är lite som att säga att "internet fungerar inte" oavsett om det är nätverkskortet som står i lågor eller om hunden står med nätverkskabeln i käften. Att konstatera att problemet har samma symptom som andra problem gör det inte till samma problem (även om det är fullt möjligt att andra telefoner haft just samma problem).

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Skrivet av gluttonous:

Jag har haft alla iPhones, och har själv en masterexamen inom trådlös kommunikation och det stämmer som Apple säger. Det fanns egentligen inget fel från första början, men det framstod som ett designfel eftersom staplarna visade fel.

Alla mobiler upplever en dämpning av signalstyrkan när man håller i telefonen. iPhone 4 är förmodligen extra känslig eftersom antennen sitter utanpå, dämpningen blir därför lite större (ca 24 dB är det rapporterat). Men eftersom antennen är placerad på utsidan så får man en bättre signalstyrka redan från början!

Anledningen till att vissa personer sett staplarna gå från 5 till 1 när dom hållt i telefonen, är att iPhones stapel-mappning är väldigt olinjär. Egentligen skulle personerna i fråga bara ha 2 staplar, som minskar till 1 när handen täcker antennen.

Varför får då vissa personer tappade samtal eller dåliga TPTEST-resultat? Jo, för att dom redan har en signalstyrka som är väldigt låg (men dom vet inte om det, eftersom telefonen rapporterar 5 staplar felaktigt). Och när signalstyrkan är låg så krävs väldigt lite för att data ska förloras.

Jag har vetat om det här felet sen jag köpte min iPhone 3G för två år sen. Därför har jag gjort om mina staplar till dBm-värden (genom field test mode, *3001#12345#*). Se iPhones felaktiga signalmappning i bilden nedan.

http://photos.appleinsider.com/reception-100630-2.jpg

okej, men vad säger du om videon då?
det faktum att det inte bara är själva staplarna utan även mottagningen i sig som verkligen verkar bli sämre, och att det endast händer när man kortsluter de två antennerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

5 bars är -51 dB, 1 bar är -113 dB.

Jag är inte säker på vad det är du försöker säga? Om du är i gränslandet 4-5 pinnar, och förlorar 24dB, rasar du rakt ner på en pinne. (89-90 gör att du rasar under en pinne.)
Det här är inte en bugg, utan en "feature" Apple inte velat informera om. Men har helt enkelt valt att göra representationen av mottagning icke representativ för faktiska mottagningsförhållanden, och får nu betala priset.

B!

Edit
Den fysiska aspekten är ju lättlöst. Lägg på ett tunt lager epoxy över antennen. Det syns inte, och helt plötsligt kan du inte påverka den eftersom den är isolerad från din ledande förmåga. Erbjud köpare av befintliga telefoner ett subventionerat skydds skal, och problemet är löst för alla.

Det påverkar dock inte att Apple gått över gränsen för att kunna marknadsföra sig.
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

När man läser vissa inlägg i tråden här så är det fortfarande så att många lever i tron att det finns "snälla" och "onda" företag och organisationer...
Och denna gången är det "snälla" Apple som blivit "onda" och skiter i sina kunder. Så är det så gott som alltid när något har blivit för kostsamt att rätta till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det har ju att göra med hur man håller i den.

Jag testade att greppa tag runt min Nokia 6700 Classic med hela handen och tappade 2-3 streck. Det är vad jag förstått ett allmänt problem med mobiler.

Jag testade greppa min Samsung I8910 likadant, jag tappade en stapel samt min 3G hastighet verkade oberörd efter 2 repeterade försök.

Edit
Testade greppa telefonen med båda händerna och blockera toppen och båda sidorna på mobilen, tappade 2 staplar.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Det tror jag inte. Det är stor skillnad på att blockera signalen och att telefonen tappar i mottagningsförmåga. Att mottagningen blir sämre när man har en tjock och smått fuktig hand runt antennen är självklart, frågan är om det är just telefonens förmåga att ta emot eller om det är signalens oförmåga att passera min hand som orsakar den sämre mottagningen. I apples fall är det ju det förstnämnda, i de flesta andra telefoners fall skulle jag tro att det är det senare.

Edit**
Att bara säga att "det blir sämre när man håller i den" är lite som att säga att "internet fungerar inte" oavsett om det är nätverkskortet som står i lågor eller om hunden står med nätverkskabeln i käften. Att konstatera att problemet har samma symptom som andra problem gör det inte till samma problem (även om det är fullt möjligt att andra telefoner haft just samma problem).

Jag måste bara instämma här också, mycket bra skrivet!

Många förenklar saker och ting väldigt mycket, saker som är själva kärnan i problemet. Allt är inte svart eller vitt.

Nu vet inte jag hur utspritt problemet med att telefonen tappar signal är men om det är samma design på alla telefoner så borde ju alla telefoner ha samma problem. Jag menar verkligen inte staplarna utan jag menar det problem som verkligen är ett problem. Jag vet inte om Apple försöker minimera och helt blunda för det egentliga problemet för det är som belga säger, två helt olika fenomen. Ett fenomen gäller alla telefoner (i princip) och det andra problemet är att iphone 4 tappar förmåga att ta emot signal. Det senare är ju så klart det problem som de skulle lägga fokus på att fixa och även förklara hur de har tänkt att fixa. Just nu verkar det som att Apple blundar för det verkliga problemet.

Men som sagt, jag vet inte hur utspritt problemet är, är det någon som har en iphone 4 som kan säga om felet går att återskapa?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Hallå är alla hjärndöda?
Snacket om att plupparna visar fel är säkert rätt men det är inte problemet alla pratar om, Apple är fan ute och cyklar pinsamt som fan.

Hur kan vi skylla det på nätet om någon surfar eller gör ett TP test och de först får bra respons från servern och när de håller telefonen på ett annant sätt så får de 0 respons och timeouts från servern. Snälla hallå vakna upp nu och lukta på skitsnacket, hur man kan stå och säga att det är ett mjukvaruproblem vilket inte gör någon skillnad när man har flera olika källor som förklarar signal fel.

Jag vet inte riktigt hur ni håller eran iphone när ni surfar men vem fan pallar strula som satan speciellt när man är stressad. Att sälja en telefon för typ 6 tusen när den inte håller måtten och förklaringen är du håller skiten fel speciellt när avgränsningen till antennen sitter i det läget jag och många fler håller telefonen i surfläge. Ska jag hålla den i toppen vilket skulle rubba balansen som fan speciellt när Main Menu knappen sitter i botten vilket innebär att om jag trycker på den och inte håller i telefonen väldigt BASTANT så rubbas balansen.

Tillbehör är skit bra för alla men bara om man får något extra ut av dem, man säljer fan inte tillbehör som är nödvändiga för att använda telefonen de ska följa med. Skicka ut gratis fodral till alla!

Nä fy fan är nog värmen eller nåt men blir fan helt jävla paff på hur dåligt ett företag kan behandla sina kunder.

VAKNA för fan, futurama avsnittet denna vecka var så jävla spot on!

Permalänk
Medlem

Utan att ha en själv så kan jag bara återge vad jag läst. Och då framgår det Att Apple gjort ett misstag när de inte isolerat antennen, utan lämnat den öppen för påverkan av användaren. Sen bör man kanske inte glömma att telefonen gör ett förbaskat bra jobb, även när mottagningen är dålig. Det som ställer till det är kombinationen av att man på ett enkelt sätt kan "råka" få mottagningen att kraftigt försämras, samtidigt som den egentlige mottagningsnivån är överrepresenterad.
Om någon har 3 pinnar och får 1, med påföljden att samtalet rent av bryts, eller om någon har 5 pinnar och får samma upplevelse, är skillnaden stor, och i det senare fallet blir en egentligen bagatellartad designmiss ett stort problem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.