Permalänk

Dimmer för Led Belysning

Håller på och utvecklar Dimmrar för led belysning som jag tänkte visa upp

De modeller dom jag har på gång är:
*1kanal med kretskort och potentiometer på kort kabel.
*1kanal inbyggd i min dimmer låda mått 6x6cm 4cm djup (vid utanpå montage 2cm ut vid infällt)
*3kanal men 4potentiometrar 1per kanal och 1 intensitet för alla (RGB Dimmer)

hör av er om ni vill veta mera om någon model eller så. notera dock att jag gör detta som hobby

Update 1: -2010-07-01
Har nu fått fram en fungerande design på RGB Dimmer som funkar med
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14965 (kan funka med fler men ej verifierat!)

http://www.youtube.com/watch?v=o0lYdY881Cg (38bilder)
youtube bild spel finns att se där man ser några färger som man kan få fram. Notera dock att kameran ställer in ljus själv så det är svårt att få rätt ljusstyrk (brightness) men färgerna ska vara relativt rätt (korrigerade för att återspegla verkligheten bättre).

alla mina modeller på dimmer bygger på PWM teknik och detta gör att dom är väldigt effektiva
Den RGB varian som jag senare i sommar kommer kunna sälja kommer klara ca 1,5A per kanal (så 1,5x3).
Notera att den spänning som du matar dimmern med är även den spänning som går till lysdioderna så mata inte med för hög spänning! (ska lysdioderna ha 12V så mata dimmern med det och då får du ut ca 11,7V).

Edit: 2010-07-07

Har nu flyttat prislista och specifikation till externa sidan: http://knatteanka.angelfire.com/dimmer/index.html

Edit: 2010-08-07
Rättstavning och Lite Info hur RGB dimmer agerar.

Dimmer för Led Belysning

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Hedersmedlem

Snyggt

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Skrivet av MulleEng:

Tack hoppas att några kan se användning för dom i tex dator modning med

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna lägga upp kretshemat? Eller är det hemligt

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Jävlar !!!! den första och den tredje bilden är sjukt nice !!! kan du få fram det här i rör eller längre led slingor ?

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Skulle du kunna lägga upp kretshemat? Eller är det hemligt

kan lägga upp men då det bygger runt en pic processor så vet jag inte hur mycket det hjälper
men om du vill köpa en rgb så räknar jag med att sälja dom för 250k+ frakt(ca30kr)

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Jävlar !!!! den första och den tredje bilden är sjukt nice !!! kan du få fram det här i rör eller längre led slingor ?

DealExtreme: $12.11 RGB Multicolored 1-Meter 30-LED 6W Light Strip (DC 12V) (fri frakt )

Denna köpte jag men klipte till för att bara använda 3 led då jag annars fick mot ljus i kameran

kommer senare ett klipp med fler färger som bygger på 38 bilder

Går även att använda andra rgb slingor men då måste du kolla om det är gemesam jord eller 12v då detta avgör vilken version av rgb dimmer som behövs.

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Jävlar !!!! den första och den tredje bilden är sjukt nice !!! kan du få fram det här i rör eller längre led slingor ?

dock stämmer inte färgerna helt på bilderna då grön inte visas som den ska men ska fixa så man ser den med

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av knatteanka:

kan lägga upp men då det bygger runt en pic processor så vet jag inte hur mycket det hjälper
men om du vill köpa en rgb så räknar jag med att sälja dom för 250k+ frakt(ca30kr)

Jag ville mer ha de för de kan vara kul att se hur du gjort, är inte i behov utav något sådant

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag ville mer ha de för de kan vara kul att se hur du gjort, är inte i behov utav något sådant

har laggt upp en förenklad bild av schemat

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk

Väldigt många kallödningar och kassa lödningar överlag om jag får säga det.

Ser ju fint ut annars

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

om man köper den satsigaste modellen, får mna med en sån där 1m slinga också? kan man få en klarvit färg på den? har funderat på exakt något sådant till ombyggnationen av skrivbordet

Permalänk
Skrivet av alibababert:

om man köper den satsigaste modellen, får mna med en sån där 1m slinga också? kan man få en klarvit färg på den? har funderat på exakt något sådant till ombyggnationen av skrivbordet

man får inte med en 1m slinga den får du köpa separat eller om du behöver 5m slingan som finns
DealExtreme: $50.92 RGB Multicolored 5-Meter 150-LED 30W Light Strip (DC 12V) 5M
DealExtreme: $12.11 RGB Multicolored 1-Meter 30-LED 6W Light Strip (DC 12V) 1M

och ja man kan få en klar vit kolla video på slutet av denna video
YouTube - Dimmer RGB 3x3A

dock som det står så är det inte 4 pot av den som visas i galleriet utan bara 1 för intensitet och 3st som sitter på kortet då det annars är så himmla massa kablar att dra för vill man göra det själv (kan berätta hur dom kopplas)
vill du så kan man säja en kåpa så du kan få det snyggt (ska lägga upp bild senare)

Se prislisan på externa sidan för pris info
knatteanka.angelfire.com/dimmer/index.html

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Väldigt många kallödningar och kassa lödningar överlag om jag får säga det.

Ser ju fint ut annars

du tänkte på listerna eller mina kort? (var ingen på den 1m list jag köpte)

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk

fixa en sån till mig:DD:D:D:D

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Skrivet av ErsdaHL06:

fixa en sån till mig:DD:D:D:D

då det verkar som det är många som är intresserade så ska jag göra ny layout av kort men innan sommaren/ under sommaren ska en del vara klara. som är kompatibla med den slinga som jag har tippsat om (kontaktar dig via pm när jag vet mer)

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk

sign me up

Permalänk

Coolt, men lödningarna var ju inte direkt underbara som fullmoon sa

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Coolt, men lödningarna var ju inte direkt underbara som fullmoon sa

om du menar något av dom bilderna jag har på 2 kort så tror jag det bara är blixen som lurar dig, irl så är det bra lödningar. och ja jag vet vad bra lödningar är då jag jobbar med elektronik hela dagarna

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av knatteanka:

om du menar något av dom bilderna jag har på 2 kort så tror jag det bara är blixen som lurar dig, irl så är det bra lödningar. och ja jag vet vad bra lödningar är då jag jobbar med elektronik hela dagarna

sorry to say it but.. lödningarna ser hemska ut!! Sen har du de ju smetats ut på kortet och du har smält lite här och där.. tror verkligen inte på att det "ser bra ut irl"

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Skrivet av tonix:

sorry to say it but.. lödningarna ser hemska ut!! Sen har du de ju smetats ut på kortet och du har smält lite här och där.. tror verkligen inte på att det "ser bra ut irl"

det är möjligt att du tycker det men notera att det andra kortet som visas har jag modifierat jämfört med hur det var tänkt från början så där av så ser det annorlunda ut och varför det kan se ut smetat ut är för att man måste förtenna för att få bra lödningar och vissa ställen på prototyp kortet förtennade jag mer än vad som behövdes.

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Medlem

cuult

Visa signatur

hehehe =D

Permalänk

fått svar från kretskorts tillverkaren att rgb korten tillverkas i veckan och komponenterna är beställda.
så nu är det bara att vänta sen bygga för fullt

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk

hmm, vad ska du ha för ett komplett paket?

Permalänk
Skrivet av alibababert:

hmm, vad ska du ha för ett komplett paket?

det beror på vad du vill ha prislistan finns på
KnatteAnka Prislista mm

så om du vill ha bara rgb dimmer och eventuelt köpa rgb list via mig så blir det 250kr (rgb dimmer) + 120kr (rgb list 1m DealExtreme: $11.16 RGB Multicolored 1-Meter 30-LED 6W Light Strip (DC 12V)) + frakt 60kr = 430kr

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk

Har fått klart ett antal dimmrar som jag kan sälja vid intresse dock verkar det vara brist på led list för tillfället har inte fått mina 5m som jag har bestält före semestern.

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk

Riktigt nice.
Bra och snyggt jobbat.
10p

Visa signatur

// Patrik (rookie)
AMD Phenom II x2 555, ASUS MA478T-E, Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz, SSD OCZ-AGILITY2 40Gb, Radeon 4850 X 2 CF,
Windows 7 Ultimate 64-bit