Sony återkallar 500 000 bärbara datorer

Permalänk
Skrivet av tannat:

Jag skrev om det eftersom du skrev om historien och skyllde på andra än nvidia för det tidigare debaclet. Sen använde du det för att förklara de nuvarande problemen. Det var du som tog upp det.

Shit, folk tror att de kan ljuga på hur som helst på ett forum där allt går att kolla. Jag förstår inte folk som gör det för att prostituera sig för ett grafikkortsmärke.

Jag har dessutom heller ingen aning om vems felet är den här gången. Vet vi ens att det är nvidiakretsar i de återkallade datorerna. Ändå vet du vem felets är eftersom nvidia nämndes i tråden.

Jag skrev aldrig om något om defekta kretsar. Jag kommenterade värmeproblem som uppkom, som denna med Sony’s, och ansvar som dessa tillverkare har att konstruera och testa bra kylningslösning. Du börjar, utan någon som helst anledning, gräva i garderoben och återberätta historian om nVIDIA’s defekta kretsar, som innan dig har aldrig uppkommit i denna tråd.

Var ljuger jag? Hur prostituerar jag mig för ett grafikkortsmärke?

Jag gör en slutsatt att det inte är troligt att det är nVIDIA’s fel i dagens läge. I så fall bemött min slutsatt med konstruktiv motargument istället för att skriva dravel som:

Citat:

Antalet antaganden i det här påståendet är bara skrämmande.

De Sony Vaio som har drabbats av värmeproblem har bara GT330M kretsar.

Skrivet av Hardware guy:

Att Sony som första tillverkare öppet går ut med problemet innebär inte nödvändigtvis att övriga tillverkare är förskonade. Om det är ett allmänt GT330M-problem kommer rapporterna snart att strömma in från drabbade användare med andra fabrikat.

Återkallelsen ser ut att ha blivit återkallad, nu är firmwareuppdatering det som gäller för samtliga.

Ja om det är ett problem som berör alla tillverkare som använder sig av GT330M-kretsar så kan det vara ett pågrund av att alla tillverkare fick dåliga värden på GT330M därmen undermålig konstruktion av kylning.

Tills något sådant kan styrkas så ser detta inte som ett direkt GT330M relaterat problem.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Jag skrev aldrig om något om defekta kretsar. Jag kommenterade värmeproblem som uppkom, som denna med Sony’s, och ansvar som dessa tillverkare har att konstruera och testa bra kylningslösning. Du börjar, utan någon som helst anledning, gräva i garderoben och återberätta historian om nVIDIA’s defekta kretsar, som innan dig har aldrig uppkommit i denna tråd.

Var ljuger jag? Hur prostituerar jag mig för ett grafikkortsmärke?

Jag gör en slutsatt att det inte är troligt att det är nVIDIA’s fel i dagens läge. I så fall bemött min slutsatt med konstruktiv motargument istället för att skriva dravel som:

De Sony Vaio som har drabbats av värmeproblem har bara GT330M kretsar.

Ja om det är ett problem som berör alla tillverkare som använder sig av GT330M-kretsar så kan det vara ett pågrund av att alla tillverkare fick dåliga värden på GT330M därmen undermålig konstruktion av kylning.

Du kanske inte visste att det nvidia tidigare kallade värmeproblem med apples datorer berodde på defekta kretsar. Isf ljög du inte. Ber om ursäkt.

Då var du bara tvärsäker, som du fortfarande är, på något som du inte har en aning om.

Ihåliga resonemang via lösa antaganden. Så länga jag ser det så kommer jag att fortsätta med mitt "dravel":

Citat:

Skulle nVIDIA's uppgifter om TDP på deras mobila kretsar vara felaktiga så skulle värmproblem rapporteras bland alla tillverkare. Vilket det inte gör.

Hur många lösa antaganden kan vi hitta:
1) Värmeproblem rapporteras till konsumenter istället för till nvidia
2) Inga andra tillverkare har rapporterat värmeproblem.
3) Alla tillverkare kör med kylningen exakt dimensionerad för TDP så värmeproblem uppstår samtidigt för alla tillverkare.
4) Om rapporterad TDP är felaktig så innebär det med nödvändighet värmeproblem.

Det går helt enkelt inte att svara konstruktivt på ett sådant påstående eftersom det är gjort för att övertyga, inte för att tillföra.

Citat:

Tills något sådant kan styrkas så ser detta inte som ett direkt GT330M relaterat problem.

Det gör jag inte heller.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Skrivet av tannat:

Du kanske inte visste att det nvidia tidigare kallade värmeproblem med apples datorer berodde på defekta kretsar. Isf ljög du inte. Ber om ursäkt.

Jag förstår fortfarande inte varför du fortsätter att nötta på detta eller änns dagit upp det från första början. Det irrelevant i denna diskussion. I detta fall så förekommer inga defekta kretsar eller förklaringar till defekta kretsar. Dessa överhettningar gjorde inte skada på kretas utan på hela datorn i from av deformationer i datorns konstruktion.

Ta några steg tillbaka:

Skrivet av tannat:

Du vet alltså säkert att TDP som nvidia uppgivit till Sony siffror stämmer för dessa mobila kretsarna?
TDP har ju redan visat sig vara friserat för deras gf100 kretsar.

Klart det kan var sonys fel som nvidias. Förstår bara inte hur du kan vara så säker på att det är sonys.

Du antyder (/antar) på att nVIDIA’s TDP värde som har givits till Sony är inte korrekta och är framställda lägre än de igentligen är. Vilket du indirekt antar att det är därför dessa värmeproblem har uppståt. Dvs nVIDIA’s fel.

Jag svara:

Citat:

Skulle nVIDIA's uppgifter om TDP på deras mobila kretsar vara felaktiga så skulle värmproblem rapporteras bland alla tillverkare. Vilket det inte gör.

Om Sony och andra tillverkare skulle få inkorrekta TDP värde som framställs lägre än de verkligen är så skulle dessa tillverkare dimensionera kylare till den TDP värde som har givit till de, inte den vekliga som skulle vara högre.

Detta skulle resultera till att företagen har redan börjat samla på sig stor antal felrapporteringar från kunder då kylningen skulle vara underdimensioner för att hantera den verkliga TDP. Problemet skulle också speglas i forums och i hårdvaro community somt rapporter om problem skulle uppkomma, som det gjorde med nVIDIA's defekta kretsar en tid tillbaka.

Men det finns inga indikationer på att detta sker.

Citat:

Tills något sådant kan styrkas så ser detta inte som ett direkt GT330M relaterat problem.

Men sen så håller du med mig:

Skrivet av tannat:

Det gör jag inte heller.

Från att ifrågasätta hur jag kan vara övetygad på att det är inte nVIDIA’s fel till att hålla med mig att det är inte . Nä det är kanske inte så lätt att svara konstruktivt om man är inkonsekvent i sitt ställningstagande. Eller kanske blev du bara övertygad att det är inte ett fel som nVIDIA står för i detta fall.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Du har en härlig förmåga att sätta ord i min mun...(tydligen insinuerar och antyder jag en massa enligt dig). Du är inte van vid klarspråk? Eller allternativa scenarion till dina spekulationer?

För att skära genom svamlet och bortförklaringarna:

Jag har varit konsekvent hela tiden. Vad får dig att tro att jag påstår att det är nVidias fel? (Om vi bortser från dina ogrundade påståenden om mina "antydningar")

Jag bara ifrågasatte din slutsats att det inte var nvidias fel. Eftersom den baserades på ren historieförfalskning.

Du har inte ens fattat att jag inte argumenterade mot möjligheten att det är sonys eget fel.

Sen gick jag ut hårt, det medges, men faktum kvarstår. Det kan mycket väl vara nVidias fel. Det finns många rimliga händelseförlopp och vi måste använda historieförfalskning för att utesluta att det inte bara är ännu en kompromiss på varans kvalitet från nvidias sida.

Samtidigt kan det mycket väl vara Sonys eget fel.

Skillnaden mellan dig och mig är att jag inte tänker försöka övertyga någon om vems fel det är så länge jag inte har en aning.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk

Det är då underligt att du ifrågasätter min slutsatt som du håller med.

Skrivet av DataNusse:

Tills något sådant kan styrkas så ser detta inte som ett direkt GT330M relaterat problem.

Skrivet av tannat:

Det gör jag inte heller.

Vill du fortsätta med detta?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Det är då underligt att du ifrågasätter min slutsatt som du håller med.

Vill du fortsätta med detta?

Jag ifrågasätter att du ljuger för att komma fram till en slutsats. I det här fallet har du klart visat att slutsatsen var förutbestämd. Oavsett fakta. Det enda viktiga var att komma fram till att ingenting är nVidias fel.

Jag delar inte heller din slutsats eftersom vi inte kan dra någon sådan slutsats än. Tills dess tror jag ingenting. Det inkluderar den slutsats du levererade på falska uppgifter. Samtidigt utesluter det inte att den är fullständigt fel. Att du behöver ljuga för att komma fram till den talar faktiskt för att din slutsats är felaktig. Slutsatsen kan dock fortfarande både vara fel eller rätt. Banalt enkel mängdlära. Och banalt enkel logik.

Vi kan sluta nu. Det är bara att tvätta munnen och lova att i fortsättning hålla dig till sanningen även om det är frestande att hitta på när nvidia nämns.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Skrivet av tannat:

Jag ifrågasätter att du ljuger för att komma fram till en slutsats. I det här fallet har du klart visat att slutsatsen var förutbestämd. Oavsett fakta. Det enda viktiga var att komma fram till att ingenting är nVidias fel.

Jag delar inte heller din slutsats eftersom vi inte kan dra någon sådan slutsats än. Tills dess tror jag ingenting. Det inkluderar den slutsats du levererade på falska uppgifter. Samtidigt utesluter det inte att den är fullständigt fel. Att du behöver ljuga för att komma fram till den talar faktiskt för att din slutsats är felaktig. Slutsatsen kan dock fortfarande både vara fel eller rätt. Banalt enkel mängdlära. Och banalt enkel logik.

Vi kan sluta nu. Det är bara att tvätta munnen och lova att i fortsättning hålla dig till sanningen även om det är frestande att hitta på när nvidia nämns.

Nej vi slutar inte nu bara för du har målat in dig ett hörn. För du verkar vara så jävla feg att du kan inte stå för vad du säger.

För att du håller med mig att tills något annan information tillkommer så är detta INTE ett GT330M relaterat problem.

Skrivet av DataNusse:

Tills något sådant kan styrkas så ser detta inte som ett direkt GT330M relaterat problem.

Skrivet av tannat:

Det gör jag inte heller.

#10198880

Detta är på svart och vit. Du gör undanflykter och bortförklara dig men du har sakt detta och nu kan du inte stå för det. Inte änns när det är så uppenbart. De rätta färgerna vissas på dig.

Du kan fortsätta ignorera och bortförklara dig, vilket du kommer att göra. Det gör mig inget, du bara gör bort dig varje gång du bortförklarar dig.

Go ahead, make my day.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Nej vi slutar inte nu bara för du har målat in dig ett hörn. För du verkar vara så jävla feg att du kan inte stå för vad du säger.

För att du håller med mig att tills något annan information tillkommer så är detta INTE ett GT330M relaterat problem.

#10198880

Detta är på svart och vit. Du gör undanflykter och bortförklara dig men du har sakt detta och nu kan du inte stå för det. Inte änns när det är så uppenbart. De rätta färgerna vissas på dig.

Du kan fortsätta ignorera och bortförklara dig, vilket du kommer att göra. Det gör mig inget, du bara gör bort dig varje gång du bortförklarar dig.

Go ahead, make my day.

Jag talar klarspråk och ändå fattar du ingenting?
Ärligt talat så har jag fört en rak och konsekvent linje genom den här diskussionen. Tyvärr verkar du inte kunna ta till dig den utan hänger upp dig på att jag än så länge inte tror att det är nvidias fel? Det gör inte att jag tar för givet att det är Sonys fel heller. Jag dömer inte i förväg och med brist på bevis helt enkelt.

Jag vet helt enkelt inte. Det gör inte du heller, men du konstruerar bevis för att kunna dra den slutsats som skyddar nvidia.

Det handlar i grund och botten om ärlighet. Mot dig själv och andra.

Tror du verkligen att jag inte visste och menade vad jag skrev när jag sade att jag inte tror att det är nvidias fel? I mina ögon är det just det citatet som visar att jag håller mig konsekvent och ofärgad.

Jag står fullständigt för vad jag sade och för varje gång du citerar det som något negativt så visar du bara hur lite du förstår begreppet objektivitet.

Att du inte kan tro att någon kan ha den här slutsatsen men ändå vara djupt kritisk till historieförfalskning är faktiskt inte mitt problem.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Skrivet av tannat:

Jag talar klarspråk och ändå fattar du ingenting?
Ärligt talat så har jag fört en rak och konsekvent linje genom den här diskussionen. Tyvärr verkar du inte kunna ta till dig den utan hänger upp dig på att jag än så länge inte tror att det är nvidias fel? Det gör inte att jag tar för givet att det är Sonys fel heller. Jag dömer inte i förväg och med brist på bevis helt enkelt.

Jag vet helt enkelt inte. Det gör inte du heller, men du konstruerar bevis för att kunna dra den slutsats som skyddar nvidia.

Det handlar i grund och botten om ärlighet. Mot dig själv och andra.

Tror du verkligen att jag inte visste och menade vad jag skrev när jag sade att jag inte tror att det är nvidias fel? I mina ögon är det just det citatet som visar att jag håller mig konsekvent och ofärgad.

Jag står fullständigt för vad jag sade och för varje gång du citerar det som något negativt så visar du bara hur lite du förstår begreppet objektivitet.

Att du inte kan tro att någon kan ha den här slutsatsen men ändå vara djupt kritisk till historieförfalskning är faktiskt inte mitt problem.

You made my day.

Vet du änns vad konsekvent betyder? För du verkar inte veta det.

Skrivet av tannat:

Jag har dessutom heller ingen aning om vems felet är den här gången.

#10198242

Skrivet av DataNusse:

Tills något sådant kan styrkas så ser detta inte som ett direkt GT330M relaterat problem.

Skrivet av tannat:

Det gör jag inte heller.

#10198880

Skrivet av tannat:

Jag delar inte heller din slutsats eftersom vi inte kan dra någon sådan slutsats än. Tills dess tror jag ingenting.

#10203934

Skrivet av tannat:

Jag dömer inte i förväg och med brist på bevis helt enkelt.

Tror du verkligen att jag inte visste och menade vad jag skrev när jag sade att jag inte tror att det är nvidias fel?

#10204698

Du säger alltså att du tänker inte dra några slutsatter och döma i förväg pågrund av bris på bevis MEN du tror inte att det är nvidias fel.

Är det vad du säger?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

You made my day.

Vet du änns vad konsekvent betyder? För du verkar inte veta det.

#10198242

#10198880

#10203934

#10204698

Du säger alltså att du tänker inte dra några slutsatter och döma i förväg pågrund av bris på bevis MEN du tror inte att det är nvidias fel.

Är det vad du säger?

Kort sagt: Nej

Det här är faktiskt otroligt komiskt men samtidigt lite tragiskt.
Jag ger dig en chans till, av ren hövlighet, men det här är verkligen som att prata med en vägg:

Jag ser det inte som nvidias fel förrän vi har lite fakta som pekar på det.
Tills dess så tror jag ingenting.
Det kan dock mycket väl vara nvidias fel och ingen skulle bli förvånad.

Läs igenom den här tragiska serien av poster och tänk efter: Kan det här vara den linjen tannat har fört genom hela diskussionen?

Sen när du inser att så var fallet kan du, om du är öppen för det, fundera på hur hårt osunda övertygelser kan belasta läs- och kommunikationsförmågan.

Att inte tro

kan betyda att inte tro på något.

Men det kan också betyda att inte tro - i meningen man tror ingenting.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk

Du höll med mig att, tills någon information tillkommer att alla tillverkare med GT330M börja få värme problem, så ser detta inte som ett direkt GT330M relaterat problem.

Du hade gjort ett ställningstagande i frågan, som jag tydligen har ljugit ihop pågrund av att jag är märkebunden enligt dig senare nämnt, att det var inte nvidias fel tills visat motsatsen. Du påstod samtidigt att du tror ingenting och tar inget ställningstagande. Detta var paradoxalt givetvis.

Du motsäger dig själv. Om du skulle tro ingenting så skulle du inte tro att det inte är nVIDIA’s fel. Att tro ingenting betyder att man inte tro på någonting, inget ställningstagande. Men du tror på något, du tror att der är inte nVIDIA's fel, ett ställningstagande.

Vilket du kanske förstått då du nu säger att du ser det inte som nvidias fel förrän vi har fakta som pekar på det. En hel omvridning så att det stämmer överens med din ”jag tror ingenting”- linje. Men det är alldeles försent nu.

Det förväntas inte att du håller med detta då du visat klart att du är feg och motsägelsefull i din retorik, och drar dig till att vrida och vända när det passar din agenda. Dina smiles och smickrande "hövlighet" kommer inte hjälpa dig.

Jag har inget mer att säga.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Som sagt, hade du läst igenom diskussionen med öppna ögon hade du sett att min helomvändning enbart sitter i ditt huvud. Du då också insett att det är uppenbart för vem som helst som orkat följa detta lågvattenmärke till diskussion.

Intressant att du anklagar mig för att vrida och vända på saker. Jag gör alltid en hederssak av att stå för mina åsikter och de som känner mig vet att jag inte fegat för att hävda dem i avsvärt hårdare duster än det här gyttret av dimmiga tankar och amatörmässiga semantikfällor.

Personangreppen tar jag på köpet. De kommer när argumenten tryter och den enda som förlorar på det är du.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750