Någon som lyckas få ljud via både SPDIF och analogt samtidigt?

Permalänk
Medlem

Någon som lyckas få ljud via både SPDIF och analogt samtidigt?

Tjolahopp!

Sitter här med ett gigabyte moderkort som har ett interntljudkort, typ ett 7,1 ljud samt spdif & toslink.
Någon modell av realtek verkar det vara.

Det jag skulle vilja göra är att få en digital signal via spdif till min hemmabioreciver samtidigt som jag vill ha möjlighet att ta ut ljudet analogt via hörlurar eller små datorhögtalare.

Någon som testat detta och fått det att fungera? Allt jag kan hitta är i både realtek/windows 7 programvara att jag han välja antingen eller som default output.

Om interna kort ej klarar detta, finns det då någon chans att ett instickskort skulle fixa det?

Visa signatur

Hustomte

Permalänk

Beroende på vad du skall använda hörlurarna till... så kan du välja två olika utgångar och ingångar för
antingen "Standard enhet" eller för "Standard enhet för kommunikation" via högerklick.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Helt beroende på ljudkortsdrivrutinerna, men finns inget tekniskt som begränsar det. Har gjort det själv på en dator med ljudkortet Musiland Monitor 02.

Permalänk
Medlem

Önskemålet är att köra samma ljudström i både högtalare (vanliga stereo), headset och digitalutgång. Eller att få samma ljud i högtalarna + digitalutgång. Headset skulle kunna vara eget.

Dock är jag lite fundersam på vad som egentligen händer då jag väljer att ha mina analoga källor som "Standard enhet för kommunikation", känns som att då fungerar helt plötsligt bara skype/ventrilo och liknande på den ljudkällan? Eller har jag fel? vill ju givetvis ha möjlighet att få ut även spotify musik ur lurarna om man ej vil ha i gång hemma bion.

Ska i alla fall testa och se vad som händer

Tack för svaren så länge!

Ps. jag vet då bara om realtecks standard drivare, som jag laddar hem från gigabytes hemsida? Kanske finns något annat som är bättre? ds.

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem

Brukar gå att sätta output i de flesta program, så den inte använder default output man väljer i windows.

Att få ut samma signal från ett program kan vara lite knepigt dock, går nog inte med digitalt heller. Brukar gå om man kopplar lurar i fronten och högtalare där bak med analogt. Inte alltid det stödet finns dock.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag gör precis det. Bara att sätta diverse musikprogram till output till Realtek Digital, och sen default device som 3.5 mm (eller tvärtom, såklart).

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |