Inställning av Corsair Dominator GT 2 Gz

Permalänk

Inställning av Corsair Dominator GT 2 Gz

Tjena.

Satte ihop min nya rigg för lite drygt en vecka sedan. Har dock stött på en del problem. Och just det som rör mina minnen verkar jag inte kunna lösa själv.
Minnena det rör sig om är:

Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz

Problemet är hastighet. Just nu tuggar dom på 1066 mhz, dvs den hastigheten dom hamnar på med det mesat i bios inställt på auto.
Jag laddade XMS profilen i förhoppning att det skulle ställa in allt ganska kvickt och lätt. Men detta funkar ju då inte så bra. Resultatet blir bara att datorn inte bootar upp. Ström kommer till men inte mycket mer. I vissa fall så kommer den så långt som pre-check och hänger sig.

Har ändrat lite själv I XMS inställningarna för att försöka så upp systemet, men jag får erkänna mig något novis när det kommer till minnesklockning.

Jag mottager varm all hjälp jag kan få för att det ska bli lite ordning på torpet.

Övriga dator speccs som följer:

Intel Core i7 Quad Processor i7-930
ASUS P6T Deluxe V2, X58, Socket-1366
Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 6GB
EVGA GeForce GTX 465 1GB PhysX CUDA
Corsair HX 1000W PSU

Visa signatur

Intel Core i7 Quad 930 | ASUS P6T Deluxe V2 | 12gb Corsair Dominator GT DDR3 @ 2000MHz | Gigabyte GeForce RTX 3060 Eagle OC V2

Permalänk
Medlem

Du måste väl ändra lite på BLCK samt memory ratio för att få de att köra i 2ghz.

Får jag bara fråga varför du körde med de minnena?

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk

Du måste manuellt dra upp bclk till 200mhz, något som inte ska vara något problem alls. Sedan kan du ställa in timings så lågt systemet är stabilt.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Ställde BCLK på 200 mhz och Satte DRAM frequency till 2005 mhz. Fick samma resultat. Systemet går inte igång. BCLK hastigheten, påverkar den även vilken hastighet cpu:n jobba i?

Visa signatur

Intel Core i7 Quad 930 | ASUS P6T Deluxe V2 | 12gb Corsair Dominator GT DDR3 @ 2000MHz | Gigabyte GeForce RTX 3060 Eagle OC V2

Permalänk

Ahh, trodde du menade att ju minnes delen av överklockningen var lurig. Ja, detta påverkar cpu frekvensen. bclk är samma sak som fsb för 775. Vet inte vilken multipel som är standard men gissar på 21, då bootar du upp i 4,2ghz och det är lite saftigt utan att ställa in korrekta spänningar. Läs igenom någon överklocknings guide för 1366, finns massor för 920.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Jag bockar och bugar. Ska läsa på lite och återkomma.

Visa signatur

Intel Core i7 Quad 930 | ASUS P6T Deluxe V2 | 12gb Corsair Dominator GT DDR3 @ 2000MHz | Gigabyte GeForce RTX 3060 Eagle OC V2

Permalänk

Läst, funderat och lekt. Men det går inte riktigt min väg.

Jag lyckas ganska enkelt att ställa in "stock" 2.8 Ghz på CPU:n med en bclk på 200 mhz. Den bootade upp helt klanderfritt. Men när jag sedan stegade in 2000 mhz frekvens på minnena så vägrar den helt att samarbeta.
Justerade en hel den med spänning samt såg till att uncore låg som den skulle. Men icke att den ville spela boll. Jag har ju aldrig varit en entusiast när det kommer till att klocka, men jag har alltid tagit mig runt på det jag läst mig till. Men detta löser jag inte riktigt på egen hand.

Med facit såhär så skulle det nog räckt med 1600 mhz dominator minnen. Men men, lätt att vara efterklok.

Visa signatur

Intel Core i7 Quad 930 | ASUS P6T Deluxe V2 | 12gb Corsair Dominator GT DDR3 @ 2000MHz | Gigabyte GeForce RTX 3060 Eagle OC V2