Blizzard lovar stereoskopisk 3D till Starcraft II

Permalänk
Melding Plague

Blizzard lovar stereoskopisk 3D till Starcraft II

Den som är utrustad med rätt hårdvara kan se fram emot stereoskopisk 3D i det kommande RTS-spelet Starcraft II.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hell YeaH!!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

blir inte de lite gran som att lira GTA 1&2 med 3d vision? ingen större mening i spel med den kamera vinklen.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Min dator går det ingen nöd på ännu, men gillar inte detdär om att grafiken kommer förbättras i takt med att användarna får bättre hårdvara(fast de menar antagligen att man kommer kunna ställa upp grafiken, inte att all alla måste, förmodar jag)

Permalänk

Spelade det första, kommer aldrig lira detta men det är kul att fler satsar på 3D så att hårdvaran och speciellt AMD/ATI börjar med 3D också

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Min dator går det ingen nöd på ännu, men gillar inte detdär om att grafiken kommer förbättras i takt med att användarna får bättre hårdvara(fast de menar antagligen att man kommer kunna ställa upp grafiken, inte att all alla måste, förmodar jag)

Det var kanske för att få ut spelet så snart som möjligt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Jag vill ha stereoskopisk 3D till Diablo II!

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Gah! Kan de sluta med all jäkla 3D! Inget som jag vill spela! Jag testade det på CeBit och det sög, hårt. Usch och tvi. Satsa hellre på bättre gameplay och grafik för satan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacy:

Gah! Kan de sluta med all jäkla 3D! Inget som jag vill spela! Jag testade det på CeBit och det sög, hårt. Usch och tvi. Satsa hellre på bättre gameplay och grafik för satan.

Gah! Kan de sluta med all jäkla RTS, jag vill bara ha FPS! Satsa hellre på pang ist. för tråkigt byggarspel för satan!

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacy:

Gah! Kan de sluta med all jäkla 3D! Inget som jag vill spela! Jag testade det på CeBit och det sög, hårt. Usch och tvi. Satsa hellre på bättre gameplay och grafik för satan.

Säkert folk som klagade likadant när skivor gick över från mono till stereo

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixJ:

Säkert folk som klagade likadant när skivor gick över från mono till stereo

Hehe, jovisst, tekniken är intressant och spännande, men det är inte 3D jag söker i spel. Speciellt inte i en RTS.

Permalänk

ungefär lika intressant som som att studera grå-sten skiffer, för mig...
känns som det bara blir mer kod knackande..
men det finns säkert en marknad för det, annars hade dom inte implementerat det.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk

3D är fullkomligt ointressant så länge man behöver glasögon. Fanns en anledning till att det floppade förra gången.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

3D är fullkomligt ointressant så länge man behöver glasögon. Fanns en anledning till att det floppade förra gången.

Hur tänkte du annars att man skulle göra?
Du ser ju 3D för att du har två ögon som tar in olika bilder...
Glasögonen hjälper dig att göra just det från en och samma bildkälla

Visa signatur

Killen lider ju av en trasig DNA-sträng

Permalänk
Skrivet av k0rv3n:

Hur tänkte du annars att man skulle göra?
Du ser ju 3D för att du har två ögon som tar in olika bilder...
Glasögonen hjälper dig att göra just det från en och samma bildkälla

Vet inte hur det funkar men nya Nintendo 3DS kräver inte glajjer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Vet inte hur det funkar men nya Nintendo 3DS kräver inte glajjer

Antar att den tekniken är "inbyggd" i skärmen redan, fattar inte varför inte flera gör det

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DarkAlf:

Jag vill ha stereoskopisk 3D till Diablo II!

Haha!

Permalänk
Medlem

undrar när 3D kommer till harpa

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att det var minst ett år sedan jag läste om någon skärm, förmodligen till CAD-bruk, som kunde visa 3D utan glasögon. Om mitt minne inte blandats med konstiga fantasier, så är det linser i panelen som bryter ljuset från pixlarna. På så sätt kan man bara se vissa pixlar med högra ögat och de andra med vänstra ögat. Men förmodligen kräver det att man sitter precis framför skärmen på ett givet avstånd.
Jag skulle gissa på att Nintendo har löst det på ett liknande sätt med sin senaste manick.

Visa signatur

| Intel Core i7 4930K | Asus P9x79 Pro | Corsair XMS3 Vegeance 16 GB | GT 640 | Samsung 840 Pro 256 GB + Corsair SSD Force Series 120GB | Be-Quiet L8 CM 530W | 2 x Benq BL2710PT |

Permalänk
Medlem

Själv såg jag en 3d-skärm runt 2000-2001 som klarade av 3d utan glasögon. Det var på en teknikmässa i älvsjö, stockholm. Dyr som tusan var den då, över 100 000 för en skärm på en 15-17". Jag har den senaste tiden undrat vad som har hänt med den skärmen.
Någon annan som kommer ihåg samma sak som jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimboSwe:

Jag vill minnas att det var minst ett år sedan jag läste om någon skärm, förmodligen till CAD-bruk, som kunde visa 3D utan glasögon. Om mitt minne inte blandats med konstiga fantasier, så är det linser i panelen som bryter ljuset från pixlarna. På så sätt kan man bara se vissa pixlar med högra ögat och de andra med vänstra ögat. Men förmodligen kräver det att man sitter precis framför skärmen på ett givet avstånd.
Jag skulle gissa på att Nintendo har löst det på ett liknande sätt med sin senaste manick.

Det stämmer du måste ha huvudet i exakt rätt position för att 3d ska funka. du kan givet vis flytta på huvdet men men 3D effekten minska ju mer du vinklar skämen. tror det även gäller djupet. fördelen med glasögon är att du kan röra dig fritt. nackdelen är att det är obekvämt. man kanske skulle göra 3D-linser för ögonen? 3D utan glasögon passar bra till handhållet eftersom du kan korrigera skämen själv.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimboSwe:

Jag vill minnas att det var minst ett år sedan jag läste om någon skärm, förmodligen till CAD-bruk, som kunde visa 3D utan glasögon. Om mitt minne inte blandats med konstiga fantasier, så är det linser i panelen som bryter ljuset från pixlarna. På så sätt kan man bara se vissa pixlar med högra ögat och de andra med vänstra ögat. Men förmodligen kräver det att man sitter precis framför skärmen på ett givet avstånd.
Jag skulle gissa på att Nintendo har löst det på ett liknande sätt med sin senaste manick.

Låter trevligt, visste inte att man hade provat göra något sånt redan.
Låter skönt att slippa glasögon, men mindre kul att behöva sitta på bestämt avsånd och höjd och så vidare

Visa signatur

Killen lider ju av en trasig DNA-sträng

Permalänk
Medlem

Innan sommaren började så fick vi se en 42" LG 3D-TV på en föreläsning. Den krävde inga glasögon whatsoever men gick däremot lös på smått astronomiska 50.000 kr. Något bättre än 100kkr för 17" som någon ovan nämnde men fortfarande 10 år senare är det dyrt.

Det fanns inget behov av att sitta framifrån, man kunde kuta runt och se hur vinkeln ändrades. Däremot uppfattade jag bilden som något oskarp även om djupet var enastående. Därför ser jag fortfarande 3D som lite gimmicky, inget jag själv skulle vilja ha i längden. TVn utnyttjade en stor rad spalter som skickade ut olika ljus åt olika håll så beroende på betraktningsvinkeln såg man olika bilder.

3D-integration känns ganska värdelöst på ett RTS, speciellt StarCraft.