En Server: HTPC, Router, NAS, hur?

Permalänk
Medlem

En Server: HTPC, Router, NAS, hur?

Jag hade velat sätta upp en burk med följande funktioner:

HTPC (XBMC)
NAS (AFP-SMB)
Router (DHCP, UPNP och helst VPN också)

Min första tanke var att slänga upp en burk med ESXi som host med m0n0wall, freeNAS och Ubuntu (med XBMC) som guests.

Men ett par saker har fått mig att fundera på den lösningen:
1. kan m0n0wall verkligen agera router virtuellt under ESXi?
2. freeNAS kan tydligen inte allokera diskar under ESXi utan isf får man virtualisera diskarna och tilldela dom till freeNAS =(
3. Kan man på ESXi verkligen få upp en av maskinerna på displayen så jag kan använda den som HTPC (Ubuntu-XBMC) ?

Ett annat alternativ jag tänkte var att köra Ubuntu i botten med VMWare Server för virtualisering och sen freeNAS och m0n0wall under den. Men än en gång, hur bra funkar det?

Jag har bara tillgång till en dator att göra allt detta på, hur går jag bäst till väga med detta?

Permalänk

Jag tycker du borde köra allt via ubuntu.

Guide för router programvara:
https://help.ubuntu.com/community/Router
Guide för nas:
http://www.sweclockers.com/artikel/6229-bygg-din-egen-miniser...

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklashog:

Jag tycker du borde köra allt via ubuntu.

Guide för router programvara:
https://help.ubuntu.com/community/Router
Guide för nas:
http://www.sweclockers.com/artikel/6229-bygg-din-egen-miniser...

Ser inte helt fel ut. Hur meckigt är det att forwarda portar om man kör ubuntu som router sen då?
och hur är det att sätta upp en VPN på den?

Jag är inte van linux-användare så allt är inte helt självklart för min del.

Permalänk
Medlem

Jag kör så som du vill ha det förutom XBMC (det kör jag på en eeebox, men de skulle gå fint o köra direkt på servern så länge den har ett nvidia gfx)

iptables scriptet jag använder för att servern skall agera router:
Iptables Firewall

I övrigt så kör jag samba för fildelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Jag kör så som du vill ha det förutom XBMC (det kör jag på en eeebox, men de skulle gå fint o köra direkt på servern så länge den har ett nvidia gfx)

iptables scriptet jag använder för att servern skall agera router:
Iptables Firewall

I övrigt så kör jag samba för fildelning.

Oh, låter intressant. När man gör inställningar på IPTables, är det command-line då eller finns det något GUI eller webGUI?

Servern kör ett Geforce 9400 så det ska nog inte vara några problem att köra xbmc på den hoppas jag

Permalänk
Medlem

Det finns inget gui. Editera en config fil o sedan köra en reload på arno.

exempel på rader i filen:
NAT_FORWARD_TCP="9999,6346,6881-6999>192.168.20.3 902,8222,8333,35112>192.168.20.2 81>192.168.20.53~80"
NAT_FORWARD_UDP="9999>192.168.20.3 6881,35112>192.168.20.2"

Men hur ofta ändrar man? och det är inte speciellt jobbigt o redigera en fil

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Det finns inget gui. Editera en config fil o sedan köra en reload på arno.

exempel på rader i filen:
NAT_FORWARD_TCP="9999,6346,6881-6999>192.168.20.3 902,8222,8333,35112>192.168.20.2 81>192.168.20.53~80"
NAT_FORWARD_UDP="9999>192.168.20.3 6881,35112>192.168.20.2"

Men hur ofta ändrar man? och det är inte speciellt jobbigt o redigera en fil

Sant sant
Har ännu inte fått min server levererad men har experimenterat lite i en virtuell ubuntu-installation. Får inte IPTables att fungera riktigt. Efter installation försöker jag köra "etc/arno-iptables-firewall/firewall start" men då får jag följande error: ".: 47: Can't open /etc/arno-ip-tables-firewall/firewall.conf". Jag har självklart inte den filen öppen.

Jag har en annan fundering dock, hur hade det fungerat om jag kör Ubuntu med NAS och HTPC i grunden, på det installerar jag VMWare Server och i VMWare installerar jag m0n0wall eller smoothwall?

Permalänk
Medlem

Finns filen /etc/arno-ip-tables-firewall/firewall.conf? (kanske du bara har en firewall.conf.default eller firewall.conf.example eller liknande?)
Kör du som root? (Inte säkert att icke-root användare får läsa filen)

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zevon:

Finns filen /etc/arno-ip-tables-firewall/firewall.conf? (kanske du bara har en firewall.conf.default eller firewall.conf.example eller liknande?)
Kör du som root? (Inte säkert att icke-root användare får läsa filen)

Vet inte vad jag gjorde, men jag uninstallade och installerade om arno-iptables och nu gick det igång.

Jag har några frågor dock, kan man göra följande med arno-iptables/stödjer det följande:
upnp
VPN server (pptp, ipsec)
och kan man använda ett trådlöst nätverkskort som AP till det interna LANet?

Permalänk
Medlem

ja, men inga av dom tre saknar har något med arno iptables scriptet att göra förutom upnp
för o få igång upnp så får du ändra i configfilen o sätta
LOOSE_FORWARD=1 (rad 242 i min fil)

VPN server rekomenderar jag openvpn. pptp och ipsec är sjuuukt krångligt o sätta upp, men vill du så går de ju så klart

nätverkskort till AP kör jag oxå då använder du programmet hostapd (aptitude install hostapd).
Du måste självklart konfigurera arno scriptet för detta. förslagsvis sätter du wlan interfacet som dmz i arno firewall.conf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

ja, men inga av dom tre saknar har något med arno iptables scriptet att göra förutom upnp
för o få igång upnp så får du ändra i configfilen o sätta
LOOSE_FORWARD=1 (rad 242 i min fil)

VPN server rekomenderar jag openvpn. pptp och ipsec är sjuuukt krångligt o sätta upp, men vill du så går de ju så klart

nätverkskort till AP kör jag oxå då använder du programmet hostapd (aptitude install hostapd).
Du måste självklart konfigurera arno scriptet för detta. förslagsvis sätter du wlan interfacet som dmz i arno firewall.conf.

Ah nice, får kika på det.

Jo, har förstått att VPN är ett mindre helvete att pilla med, men hade gärna velat sätta upp det så att man på ett enkelt sätt kan ansluta sig.

Men när det gäller WLAN så vill jag ju inte ha WLANet i en DMZ, jag vill att den ska agera AP så andra kan ansluta sig.

Permalänk
Medlem

Då får du lägga wlan interfacet på INT_IF i arno configen istället för DMZ

såhär ser min ut:
INT_IF="vlan10 vlan20 tun0" (rad 80)

skulle gissa på att din borde se ut något i stil med
INT_IF="eth0 wlan0"

Permalänk
Medlem

Är du säker att du kan använda ditt kort som AP?
Det är ju inte alla kort som kan användas som AP (vilket kallas "master mode", om du vill googla lite).
Beror väl på vilket chip och därmed vilka drivrutiner ditt kort kommer använda.

Vad har du för trådlöst nätverkskort (märke, model, revision)?

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Avstängd

Den bästa routern för Linux anses vara Linksys som bygger på öppen källkod:
LINKSYS WRT54GL W-LAN ROUTER 11G - 54 Mbps trådlös bredbandrouter med öppen källkod

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Den bästa routern för Linux anses vara Linksys som bygger på öppen källkod:
LINKSYS WRT54GL W-LAN ROUTER 11G - 54 Mbps trådlös bredbandrouter med öppen källkod

Nu pratar du i nattmössan va? Alla routers funkar finfint för linux. bara för att själva rountern bygger på en linuxkärna "anses" den inte vara "den bästa routern för linux" ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Då får du lägga wlan interfacet på INT_IF i arno configen istället för DMZ

såhär ser min ut:
INT_IF="vlan10 vlan20 tun0" (rad 80)

skulle gissa på att din borde se ut något i stil med
INT_IF="eth0 wlan0"

Tack, får kika på det efter helgen då jag tänkte sätta igång arbetet med att sätta upp burken som Router. Just nu har jag lyckats sätta upp den som NAS med Samba och fått XBMC att spela upp HD Material flawless, förutom det faktum att ljudet inte funkar >_<.

Skrivet av Zevon:

Är du säker att du kan använda ditt kort som AP?
Det är ju inte alla kort som kan användas som AP (vilket kallas "master mode", om du vill googla lite).
Beror väl på vilket chip och därmed vilka drivrutiner ditt kort kommer använda.

Vad har du för trådlöst nätverkskort (märke, model, revision)?

Jag vet inte exakt vad det är för något kort. Det är det kortet som sitter på ett ASUS AT3IonT-E Deluxe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Den bästa routern för Linux anses vara Linksys som bygger på öppen källkod:
LINKSYS WRT54GL W-LAN ROUTER 11G - 54 Mbps trådlös bredbandrouter med öppen källkod

och den pallar bara o routa typ 40-50 mbit... de glömde du nämna...

Sedan så bara för routern kör linux spelar de ju ingen som helst roll! Vänligen utveckla det du skriver eller ta tillbaka de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

och den pallar bara o routa typ 40-50 mbit... de glömde du nämna...

Sedan så bara för routern kör linux spelar de ju ingen som helst roll! Vänligen utveckla det du skriver eller ta tillbaka de.

Att den inte klarar av att routa så mycket gör inget. Sitter ändå på en sketen 24/2.5 ADSL lina. Det jag dock har problem med när det gäller att köpa en konsument-router med de funktioner jag vill ha är att den inte pallar att ha konstant load längre än några månader, sen börjar den krasha och behöva startas om.