Test av de 3 lättaste/användarvänliga Linuxdistributionerna.

Permalänk
Avstängd

Test av de 3 lättaste/användarvänliga Linuxdistributionerna.

Här är en jämförelse mellan Linux Mint, PCLinuxOS och Pardus. På engelska men det är en ganska korrekt bild av vad jag själv har för erfarenhet av dem:

The Linux Experience: Comparison: Best 2010 Linux desktop for begginers

Permalänk

Konstigt att Ubuntu inte va med XD

Permalänk
Avstängd

Dessa tre Linux distributioner har mediacodecs för DVD filmer med mera förinstallerade från start. Ubuntu har det inte, det märker du om du stoppar in en köpes DVD film i datorn och ska titta. Du måste göra lite åtgärder manuellt i den:

1: installera paketet Ubuntu restricted extras:
Codecs i Ubuntu - Ubuntu Sverige

2: Sätt in libdvdcss:
Multimedia - Ubuntu Sverige

Har du satt in dessa paket själv så klarar även Ubuntu filmer och sånt. Men pga detta så klassar den inte in som en nybörjar distribution. Dessa regler gäller för övrigt också bara för USA och Japan men Ubuntu har valt att ha lika över hela världen.

Men vet man bara om det och sätter in dessa paket är Ubuntu utmärkt också.

Linux Mint exempelvis har valt att ha en särskild USA version:

"Varför finns det en Light Edition och en Full Edition?
Linux Mint respekterar GPL och respekterar också copyrights och licenser för den “proprietära mjukvara” vi distribuerar. Den använder teknologier som har patenterats i delar av världen. De flesta länder erkänner inte mjukvarupatent så för de flesta av våra användare är det inget problem. Men om du har otur och bor i ett land där mjukvarupatent är lagligt gällande, behöver du en version av Linux Mint som är fri från patenterade teknologier, och därför har vi en Light Edition."

Pardus kommer från Turkiet och går väl efter deras regelverk. Men PCLinuxOS har högkvarteret i Texas USA har ändå alla mediacodecs så hur de kan göra det vet jag inte.

Permalänk
Avstängd

Allla versionerna går att få på Svenska så jag lägger ut länkarna här:

Linux Mint:
Main Page - Linux Mint

PCLinuxOS:
Built Penguin Tough PCLinuxOS

Pardus:
Pardus TÜB?TAK/UEKAE

Samt Ubuntu:
Ubuntu homepage | Ubuntu

Vilken man föredrar får var och en själv ta ställning till efter test.

Permalänk
Medlem

Är helt ny på det här med linux, har aldrig satt mig in i det! Men tack för tipset om testerna, ska pröva någon av distarna sen! det här är alltså de lättaste att börja med? Bara att installera och köra eller?

Permalänk
Medlem

du kan även prova utan att installera

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Ubuntu.se har en egen remix som har mediacodecs, flash, java klart.
Finns både in 32 och 64 bitars och kan laddas ner här: Ubuntu.se:s Tracker

Permalänk
Avstängd

Har man vissa baskunskaper och har installerat XP eller Vista i nån dator klarar man de här också.
Särskilt Mint och Ubuntu är lätta att installera. Är man helt ny inom Linux bör man dock tänka på att man inte installerar olika program via hemsidor utan från ett gemensamt programförråd.
Det gäller samtliga som jag har nämnt här:
Upptäck Ubuntu Linux! - avsnitt 6.1

Permalänk
Medlem

Linux Mint är ändå Ubuntu med lite annorlunda utseende. Jag har försökt hitta nått alternativ till Ubuntu, men lyckas inte alls, jag kör bara gnome. Pclinux OS var bra men avsaknaden av en enkel pakethanterare var riktigt dåligt, sen känns den väldigt primitiv, dom har mest bara satsat på KDe versionen.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Avstängd

Den enklaste program/pakethanterare av dessa distributioner har nog Pardus. Du uppdaterar systemet och installerar/tar bort program från samma ställe.

Kallas Pisi:
Pakethantering - PardusWiki

Lägg till program:
Lägg till program - PardusWiki

Ta bort program:
Ta bort program - PardusWiki

Uppdatera operativsystemet:
Uppdatera program - PardusWiki

Så det är svårt att misslyckas med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Linux Mint är ändå Ubuntu med lite annorlunda utseende. Jag har försökt hitta nått alternativ till Ubuntu, men lyckas inte alls, jag kör bara gnome. Pclinux OS var bra men avsaknaden av en enkel pakethanterare var riktigt dåligt, sen känns den väldigt primitiv, dom har mest bara satsat på KDe versionen.

Testat Debian?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snyggt att dom stavat fel på "beginners".

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Testat Debian?

En gång i tiden ja, debian är för primitivt, behöver nått som utnyttjar den hårdvaran jag har. Sen ska man inte behöva tjafsa med att installera 2 millioner saker efter installationen av OS.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

En gång i tiden ja, debian är för primitivt, behöver nått som utnyttjar den hårdvaran jag har. Sen ska man inte behöva tjafsa med att installera 2 millioner saker efter installationen av OS.

Menar inte nödvändigtvis Lenny, squeeze har ungefär lika nya paket som Lucid. Sid funkar också om man vill ha rolling, upplever det som lite mer stabilt än en stabil utgåva av Ubuntu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Menar inte nödvändigtvis Lenny, squeeze har ungefär lika nya paket som Lucid. Sid funkar också om man vill ha rolling, upplever det som lite mer stabilt än en stabil utgåva av Ubuntu.

Kanske, men jag söker nått simpelt Ubuntu är fortfarande inte komplett användarmässigt, de 2 senaste versionerna har introducerat nå enormt mycket irreterande buggar. Jag ska i princip alldrig behöva använda en terminal t.e.x, sen ska det ha en programcentral som Ubuntu. Nått som funkar med min mp3 spelare (samsung yp-k3) telefon (samsung Galaxy S) vill jag ha, att behöva starta windows när man ska använda dem är väldigt irreterande också. Gnomad 2 har funkat till min mp3, men i nyaste Ubuntu funkar inte Gnomad 2 alls.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Kanske, men jag söker nått simpelt Ubuntu är fortfarande inte komplett användarmässigt, de 2 senaste versionerna har introducerat nå enormt mycket irreterande buggar. Jag ska i princip alldrig behöva använda en terminal t.e.x, sen ska det ha en programcentral som Ubuntu. Nått som funkar med min mp3 spelare (samsung yp-k3) telefon (samsung Galaxy S) vill jag ha, att behöva starta windows när man ska använda dem är väldigt irreterande också. Gnomad 2 har funkat till min mp3, men i nyaste Ubuntu funkar inte Gnomad 2 alls.

Varför har du i stort sett aldrig använda terminal som krav på att något ska vara komplett användarmässigt? Och vad är det som inte fungerar med mp3-spelaren? Kan du inte bara koppla in den så den ses som en masslagringsenhet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Varför har du i stort sett aldrig använda terminal som krav på att något ska vara komplett användarmässigt? Och vad är det som inte fungerar med mp3-spelaren? Kan du inte bara koppla in den så den ses som en masslagringsenhet?

Därför att de flesta inklusive mig vill inte se en terminal, det ska bara vara ett hjälpmedel inte ett måste. Jo visst den hittar den och jag kan kopiera filer till den, men gör man på det sättet hittar inte mp3 spelaren filerna, man måste gå igenom nått program som Gnomad 2. Det har nått med microsoft fil protokoll eller liknande på enheten. Telefonen går att såtta som masslagringsenhet, men windows och Linux hittar den inte då, man måste gå igenom nått sorts program igen som bara finns till Windows.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

För att telefonen ska hittas i Win så lär du installera drivrutinerna. (då dyker den upp som ett vanligt USB-minne).

Eller så sätter man bara på "USB-debugging" (i Android, Settings -> Application -> Development) så hittas den av alla OS. (Linux/OS X, Win).
Snarare ett Android problem och inte operativsystemet på datorn.

Mp3n verkar lite mysko. Testade att googla lite, och hittade:
Gentoo Forums :: View topic - Samsung K3 mp3 player metamorphosis
Att tänka på är ju att köpa saker som följer standarder, något som Linux brukar vara bra på att följa.

Gällande DVD i Ubuntu så behöver man bara göra en sak:
Programvarucentralen (eller vad det nu heter), -> Installera VLC.
Samma procedur som i Win, men enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Därför att de flesta inklusive mig vill inte se en terminal, det ska bara vara ett hjälpmedel inte ett måste. Jo visst den hittar den och jag kan kopiera filer till den, men gör man på det sättet hittar inte mp3 spelaren filerna, man måste gå igenom nått program som Gnomad 2. Det har nått med microsoft fil protokoll eller liknande på enheten. Telefonen går att såtta som masslagringsenhet, men windows och Linux hittar den inte då, man måste gå igenom nått sorts program igen som bara finns till Windows.

Fair enough, skulle också vilja ha någon dist utan krav på terminal som man skulle kunna rekommendera för nybörjare. För mer avancerade saker är det nog svårt att komma ifrån helt, speciellt med tanke på att guider lär fortsätta använda främst bash-kommandon.

Visa signatur