Kan inte formatera till xp (diskdrive bluescreen) Alla program kraschar

Permalänk
Medlem

Kan inte formatera till xp (diskdrive bluescreen) Alla program kraschar

Har använt XP riktigt länge och på sista tiden har datorn börjat klödda. Alla program jag startar kraschar och jag får en felrapport (Internet Explorer har slutat fungera osv.) Likadant med firefox, spotify och msn. ingenting går att starta.

Provade formatera men där fattades filer vid formatering, "luna.mst" osv. Provat 3 olika skivor, 3 olika hårddiskar och 3 olika cdläsare men fick inte till någon formatering. Ta ut minnet har någon sagt och prova då, jag provade ta bort ett minne och där fattades då inga filer men fick bluescreen(xc000026c) innan installationen av xp börja.
Sista gången jag prova så funkade allt men vid installation av windows kom en ruta upp där det stod "Det gick inte att aktivera installationsprogrammet för DiskDrive. Kontakta maskinvaruåterförsäljaren"

Har nu formaterat till Win 7 och programmen går fortfarande inte att starta. (Har nu slutat fungera blabla)

Läste på ett forum att man kunde prova avinstallera flashplayer men programmet slutar fungera när man ska avinstallera det.

Börjar tro att det är nåt riktigt galet med datorn så snälla har ni någon lösning så skriv!

Tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem

Lite hårdvaruinfo hade suttit fint, så vi slipper se i den berömda glaskulan
Damm i burken?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Gigabyte GA-P965-DS4
Intel e6600 2.4ghz
Corsair-minnen
Seagate Baracuda 320gb

Datorn behöver drivrutiner till SATA SCSI RAID. Enda sättet är väl genom diskett så jag provar det just nu, återkommer om det inte funkade.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du i bios ställt hddläge som IDE eller Raid/ahci? Du skall nämligen inte behöva satadrivisar om den står på IDE?! Kolla i din manual till moderkortet, där bör du hitta det jag talar om innan du själv går in i bios

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig behövt satadrivers till mitt moderkort! funkat hur bra som helst i 2-3 år nu! Men en dag när jag startade upp datorn så stod där innan windows startat att jag skulle installera "GIgabyte xpress install" (dvs alla drivers osv). Det tänkte ju inte jag på direkt så startade datorn och det gick bra tills allt hängde sig. Jag började formatera och nu funkar skiten inte!

I formateringen står där att den inte hittar vad för sorts "dator" jag har utan får välja manuellt.

Min fråga då, är mitt moderkort sönder imed det har funkat innan tills nu?

Permalänk
Hedersmedlem

Prova att reseta bios och ta hem den senaste biosen och se om den vaknar iom detta?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

resetat cmos har jag gjort men hur installerar jag ny bios då? aldrig gjort

får inte min floppy till att fungera står hela tiden att jag inte har någon disk i.

Permalänk
Medlem

Gör ett minnestest, tar ju bara några minuter att göra och lätt konstaterat om problemet beror på defekt minne memtest86+ bränn på CD och boota med denna CD

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

kan nästan låva att din hårddisk är påväg att dö... brukar bli skriv fel i massa filer som gör att program och ting hänger sig /crashar... har haft det sjv på min dator hemma skulle testa din hårddisk om det vore något fel på den ...

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro (Processor 2.26 GHz Intel Core 2 Duo
Minne: 2 GB 1067 MHz DDR3)
Stationär: GTX 260 (216, Plats för 3-SLI), 6 GB 1333 MHz DDR3,
I7 920)

Permalänk
Medlem

Jag har prövat med 4 olika hårddiskar samuel och dom funkar!

Nu när jag formaterar till xp kommer det upp "Det gick inte att bestämma typ för en eller flera lagringsenheter på datorn eller så har du angett att du vill välja kort manuellt"

Går det att installera drivrutiner till bios eller SATA SCSI utan en floppy?

Permalänk
Medlem

Tog idag ut ett av mina minnen och nu funkar datorn galet seg med 1gb ram men hellre det än ingen alls! tack för hjälpen alla