Microsoft gör det lätt att byta batterier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donan Fear:

Man undrar lite hur det hela fungerar. Kan inte vara dioder för vanliga dioder har för stort spänningsfall för ett vanligt batteri.

det står ju att det funkar med vanliga batterier så skulle gissa på nån liten krets inbyggd i apparaten som känner av polariteten och som vid behov switchar om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjabo:

det står ju att det funkar med vanliga batterier så skulle gissa på nån liten krets inbyggd i apparaten som känner av polariteten och som vid behov switchar om den.

Känns inte som så avancerad teknik...

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte fattar?
Kan man sätta alla batterierna hipp som happ eller måsta man sätta alla på rätt eller "fel" håll? Isåfall känns det som en meningslös produkt.
Kan man blanda batteripolariteterna så fattar jag inte hur en m$ mjukvara skulle lösa detta kemiska problem.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnakeDragon:

Är det inte bara att använda en helt vanlig diod för att vända polariteten ifall batteriet skulle vara insatt på fel håll? Vad kostar en diod (möjligtvis fler beroende på antal batterier)? 10 öre? *

Är det så enkelt så kan man fundera på varför inte detta är standard. Hade vi inte ens behövt en "plupp" på ena sidan av batteriet. Eller så kunde vi haft två "pluppar".

Skrivet av niXta.08:

Inte undra på att Win OS:en ser ut som dom gör.

Det var säkert pengarna till operativsystemet och säkert samma programmerare som gjorde dessa batterier.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av chila:

Är det så enkelt så kan man fundera på varför inte detta är standard. Hade vi inte ens behövt en "plupp" på ena sidan av batteriet. Eller så kunde vi haft två "pluppar".

Det var säkert pengarna till operativsystemet och säkert samma programmerare som gjorde dessa batterier.

Joo, jag tror också det faktiskt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Riktigt bra imo. Visst det var inget problem, men det underlättar ju helt klart, och om 50 år kommer våra unga tänka "va, var dom tvungna att ha batterierna åt ett speciellt håll för att det skulle fungera förr i tiden?"

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Bara jag som inte fattar?
Kan man sätta alla batterierna hipp som happ eller måsta man sätta alla på rätt eller "fel" håll? Isåfall känns det som en meningslös produkt.
Kan man blanda batteripolariteterna så fattar jag inte hur en m$ mjukvara skulle lösa detta kemiska problem.

Mmm, som du är inne på, så lär ju alla batterier som ligger i serie behöva ligga åt samma håll för att det ska funka...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Lösningen är så pass mycket simplare än någon krets, eller liknande, och man kan förundras att ingen tänkt på detta tidigare. Det är helt enkelt två kontakter per sida -- en för positiva och en för negativa.

Microsoft IP Licensing: InstaLoad™ Battery Installation Technology Overview

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Det är det enda exempel jag kan komma på där detta kan bli riktigt bra. Visst, kan kan känna polerna på batteriet men det kan vara svårare att avgöra hur batteriet ska sitta i exempelvis ficklampan eller vad man nu har. Intressant teknik.

Vänta nu, ficklampa för blinda?

OT: ett litet steg mot en enklare värld....

Permalänk
Medlem

Helt underbart! Ni anar inte hur många diskussioner man fått ha med äldre folk som kommit tillbaka med trådlösa tangentbord och varit fly förbannade över att dom inte fungerar. (Just pga felvända batterier)

Permalänk
Medlem

Genialt!!! Och så oerhört enkelt när man ser lösningen - fasiken att man inte kom på den här idén själv och tog patent på den... då hade man varit förmögen om ett par år!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Fattar ifs inte hur svårt det är att sätta in batterier? Men är väl bra att det blir enklare om det inte kostar något mer att göra batterierna bara. Ganska klantigt och sätta dom fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mazzer:

Lösningen är så pass mycket simplare än någon krets, eller liknande, och man kan förundras att ingen tänkt på detta tidigare. Det är helt enkelt två kontakter per sida -- en för positiva och en för negativa.

Microsoft IP Licensing: InstaLoad™ Battery Installation Technology Overview

Funkar fortfarande inte på batterier i serie. Då får man konstruera om en massa olika apparater för att kunna sätta i batterierna i varsin slot. Dessutom är jag fortfarande inte säker på vad den mjukvarusnutt M$ delar ut till tillverkarna skulle ha med detta att göra.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Till alla som känner sig roliga: Det har knappast varit pengar involverade i att komma på en lösning till den ökända i-lands problemet batteribyte. Det var väl snarare så att någon fick en bra ide, och iden blev till en färdig "teknologi", sen är jag inte säker på vad det stora felet med MS mjukvaran är från första början...

Permalänk
Skrivet av ZecretW:

Funkar fortfarande inte på batterier i serie. Då får man konstruera om en massa olika apparater för att kunna sätta i batterierna i varsin slot. Dessutom är jag fortfarande inte säker på vad den mjukvarusnutt M$ delar ut till tillverkarna skulle ha med detta att göra.

MS tillverkar hårdvara bl.a. möss som visas på exemplet där två batterier sitter i serie.
Jag tycker lösningen är smart för inomhusprodukter, för utomhus blir det lätt erj (speciellt kring batterierna)

Sedan så tycker jag det såklart är bra att det förenklas, då det är väldigt många som har problem med att sätta batterier rätt. Delvis p.g.a. dåligt syn, men även ren dumhet.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Vad är det med er?

Varför ser jag så många negativa kommentarer här?

Det är er rätt att uttrycka er åsikt, och jag skulle slåss för er rätt att uttrycka er åsikt även om jag inte håller med er. Men det här känns ju mer som en våg av hat som sköljer över i kommentarerna till den här artikeln. Och det är bara för att det är Microsoft som har kommit på det här!

Jag slår vad om att hade det varit Steve Jobs som hade kommit på och presenterat det här på WWDC 2010 så hade vi fått se helt andra reaktioner. Ni hade då gett honom stående ovationer. Ni hade svalt det lika lätt som ni svalde jagFåne (iPhone) med mera. Säg nu att jag har fel. Jag önskar att han kunde säga istället att krig är dåligt och bör undvikas och förhindras till varje pris, att svält, fattigdom, AIDS och cancer måste bekämpas, samt att miljöföroreningar måste förhindras. Vem vet, lydiga idioter som folkmassan som samlas där varje år verkar vara så skulle det kanske få en positiv vändning på världsordningen trots allt.

Det som förvånar mig är att Microsoft uppenbarligen inte tänker ta betalt av de företag som använder InstaLoad i sina produkter. Det borde de göra tycker jag, så bra är det. Det hade Steve Jobs gjort!

För att bemöta kritiken från er som säger att det här inte är något märkvärdigt och hur detta löser ett problem som man inte ens har så vill jag säga följande. Det här är varken första eller sista gången vi får se en innovation som löser ett problem som man inte ens visste att man hade! Det är det som är innovation! Det är banbrytande, och det är bortom denna värld!

Henry Ford!

Varför åka med bil, buss eller motorcykel? Det funkar ju att rida på en häst eller åka med hästdroska?

Det behöver inte sägas mycket om Henry Ford, förutom det att han satte världen i rörelse.

Thomas Edison!

Varför belysa rummet med elektriskt ljus? Det funkar ju med levande ljus också?

Nog var det många som tyckte att Edison var knäpp. Många såg nog honom som en magiker som kunde trolla med ljus. Hade han varit en kvinna så hade man kanske anklagat honom för att vara en häxa och bränt honom på bål. Trångsynta människor har aldrig uppskattat idéer och uppfattningar som skiljer sig från deras egna. Gammalmodiga, för att inte säga konservativa människor brukar sällan uppskatta nya idéer.

Värda att nämna är Humphry Davy, Joseph Swan och Charles Brush som kom före Edison, samt Lewis Latimer, Willis Whitney och William Coolidge som kom efter Edison. Det var Humphry Davy som först uppfann elektriskt ljus, inte Edison som många tror. De andra har vävt vidare på hans arbete och vidareutvecklat lampan ytterligare. Tråkigt nog så går glödlampan i pension här snar pga. av ny EU lagstiftning. Men å andra sidan har den tjänat oss väl i över 100 år. Halogenlampan och LED lampan skulle inte existera om det inte var för glödlampan.

Nikola Tesla!

Varför använda elektriska maskiner? Samma arbetsuppgifter kan utföras manuellt med ren arbetskraft också!

Varför använda radar? Man kan ju vänta tills man ser och identifierar flygplanen först och beskjuta dem först i det läget? Lite svårare blir det i dåligt väder och i mörker... men vem bryr sig? Ja, i alla fall inte ledningen och politikerna. De skickar ju sällan ut sina egna barn i strid.

Varför kommunicera via radio? Man kan ju använda en springpojke istället? Eller varför inte en duva?

Den knäppaste av alla innovatörer var nog Nikola Tesla. Det var få som trodde på hans minst sagt galna idéer. Han, tillsammans med Edison, är den moderna kommunikationens fader! Men personligen ger jag Tesla en större vikt än Edison. Han var en riktig visionär. De flesta av hans visioner, tankar och idéer har besannats idag. Han var en hårt arbetande man och han jobbade alltid ensam. Till skillnad från Edison som hade ett helt gäng som hjälpte honom, "Edison Pioneers".

Tesla är nog den mest originella innovatören jag känner till. Det är svårbegripligt att alla dessa idéer kom från en man. Många andra innovatörer kopierade Tesla och tog åt sig äran när de hade lyckats bra med något som egentligen inte var helt resultatet av deras eget arbete. Italienaren Guglielmo Marconi anses ju vara radions fader, men det är väl noterat att Tesla var den förste som över huvudtaget talade om transatlantiska radio sändningar. Faktum är att Marconi använde flera av Teslas patent i sitt radiosystem. Uppfinnaren av radarn tillskrivs en britt, men det här är också något som Tesla var först med.

Tesla hade dock väldigt sällan pengar för att finansiera alla sina galna experiment och laborera med sina idéer. Han jobbade som sagt ensam och hade dåligt till inget finansiellt stöd. Istället valde han oftast att patentera sina uppfinningar, varav merparten sedan blev stulna och uppfinningarna realiserade av andra självutnämnda "innovatörer". Han dog också ensam i sin tvårumslägenhet i New Yorker Hotel.

Hade Tesla levt länge till så hade vi kanske inte ens behövt använda batterier! Hans kanske mest galna ide var att leverera elektricitet genom tomma luften! En slags elektricitetens Wi-Fi för att tala ett språk som dagens ungdom förstår. Hade det inte varit för Tesla så hade ni lika gärna kunnat glömma allt vad Wi-Fi heter! Än idag är den här iden om att leverera elektricitet "trådlöst" inte helt uppgiven. Det pågår fortfarande forskning kring detta och för bara något år sedan har man i USA haft några lyckade experiment.

"Det möjliga är redan gjort. Det är det omöjliga som är intressant." Det som idag är science fiction blir science fact om 10 till 20 år från nu. Albert Einstein hade ju också en minst lika galen ide som Tesla. Liksom de flesta vetenskapsmän drömde han om en teori om allting (theory of everything). Det var hans sista och oavslutade arbete. Idag har vi stringteorin (string theory) som är den mest lämpade kandidaten för att vara en teori om allting.

James Maxwell!

John Bardeen!

Walter Brattain!

William Shockley!

John von Neumann!

Alan Turing!

Konrad Zuse!

Don Estridge!

Det är män som dessa som har dragit oss ut ur grottans mörker och in i dagens ljus. Det är dessa män (och några få kvinnor) som har bidragit till den utveckling som tagit oss dit vi är idag.

Vem trodde från början att man skulle få behov av en elektronisk räknare? Det var ju inget företag och än mindre någon privatperson som hade problem med att sköta alla sina dagliga sysslor utan en dator så som budgeter, bokföring och alla såna här uppgifter som var vanliga och möjliga att utföra på de tidiga datorerna men som idag är helt triviala. Men se var det har tagit oss idag.

Jag är medveten om att den här uppfinningen från Microsoft inte alls är av samma magnitud som de uppfinningar som männen jag nämnt ovan har stått för. Ändå så välkomnar jag den här uppfinningen. Det behövs mer forskning kring batteriteknik. Jag såg just beskrivningen på Microsofts webbplats. Det är helt genialt egentligen.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Vad är det med er?

Varför ser jag så många negativa kommentarer här? ...

Håller med dig helt och hållet.

Sen när jag byter batteri brukar jag kolla en extra gång om jag har satt i dem rätt och nu kanske man slipper det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Jag är medveten om att den här uppfinningen från Microsoft inte alls är av samma magnitud som de uppfinningar som männen jag nämnt ovan har stått för.

Exakt.
Årets mest överarbetade post!

Ironi? Eller dags för en dos lugnande?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Sörre:

Sedan är det ju inte säkert att batterierna passar åt olika håll.
Det brukar ju smalna av på plussidan så att det inte går att vända batteriet åt fel håll.

Jag har då aldrig sett ett batteri som smalnar av på ena sidan.

Skrivet av aMp:

Riktigt bra imo. Visst det var inget problem, men det underlättar ju helt klart, och om 50 år kommer våra unga tänka "va, var dom tvungna att ha batterierna åt ett speciellt håll för att det skulle fungera förr i tiden?"

Fel. Om 50 år kommer de unga tänka "Batterier? Vad är det och varför?".

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Fel. Om 50 år kommer de unga tänka "Batterier? Vad är det och varför?".

Hmm, det var ett utmanande uttalande
Vad tror du batterier kommer ersättas av?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kan även vara ganska smidigt i utrustning som har många batterier. Typ ficklampor som har 6-8 batterier som man trycker i underifrån och där var annat "rör" ska ha plus neråt och var annat plus uppåt. Rätt nice att bara kunna mata ner alla batterier så fungerar det.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, det var ett utmanande uttalande
Vad tror du batterier kommer ersättas av?

De flesta saker som behöver ström om 50 år behöver så lite att de kan hämta den direkt ur den kosmiska strålningen. Saker som kräver mer ström än så kan man antingen ladda som idag eller ett "kroppsvärmeverk" som man färster runt en större muskel på kroppen. Dessa går för övrigt att köpa i många olika färger och mönster och är en av ungdommar uppskattad accesoar.

Redan om 15år blir "engångsbatterier" förbjudna av miljöskäl och 5 år senare är alla lösa batterier borta. Långt innan dess är efterfrågan så gott som noll, utom i vissa U-länder i europa. Alla tillverkare använder den nya polymer som tillåter att man helt enkelt gjuter höljet till apparaten i "batteriplast". En dyrare, armerad version, "stålplast" används för personskydd och fordon.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Exakt.
Årets mest överarbetade post!

Ironi? Eller dags för en dos lugnande?

Jag glömde visst några.

Steve Jobs!

SMILE! You're on camera!

Get a hair cut! Or is that a wig?...

"I'm smarter than this McIntosh apple!"

"Damn I look fine!" Haha! LOL! Steve Jobs wearing suspenders! All time classic!

(Källa: http://www.notcot.com/images/2008/05/stevejobs3.jpg)

Bill Gates!

Now, SMILE for the camera!

"Uhh... say what, when and where was I?"

Tired?... or just bored with DOS?

Vilka konstiga typer!

Här är det senaste tillskottet!

Mark Zuckerberg!

"Phejsssbook... yeea!" *drool*

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111