Adobe Flash 10.1 i skarp version

Permalänk
Medlem

Installerade, avinstallerade, installerade 10.0.45.2 igen. Funkade inte så bra på min Thinkpad (Intel GMA950)...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Skrivet av orginallinus:

Installerade, avinstallerade, installerade 10.0.45.2 igen. Funkade inte så bra på min Thinkpad (Intel GMA950)...

Den gamla 10.0.45.2 har ett allvarligt säkerhetshål.

Adobe - Security Bulletins: APSB10-14 Security update available for Adobe Flash Player

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Flash kan ta och DÖ för allt jag bryr mig. Sitter man inte på en siba maisntream windows vista dator så fugenrar det SKIT. Sämsta optimerade blottade bugskiten i historien. Flash har varit ett tekniskt misslyckande sedan dag ett. Kräver onödigt mer kraft, stödjs dåligt på många platformar då Adobe som företag suger lika mö som flash. Förjävligt att sådan popertiär skit ska få dominera. Jävla dynga rent ut sagt. Igen flash version kommer någonsin fixa flash för det var ett missfoster den dagen det skapades. Rent helvete för alla som inte kör windows utan har mac, linux eller nåt annat. Vet inte hur många gånger jag får problem med att det äter ram, ljudet blir korrupt osv osv. Det krashar firefox om och om igen. Har det alltid av tills jag värkligen måste ha på skiten för att se nån film på nätet tex. Tycker man inte flash är ostabil dyngmjuklvara så har man väldigt låga krav om några.
Måste vara historiens sämsta skit som slagit igenom.

Permalänk
Skrivet av mezzo_:

Tack för svar. Jag tror iofs att CPU-användningen är lägre än innan (20-25% för 1080p på youtube på en E6750@3.2ghz) men jag ser ingen aktivitet på GPU under CCC och 20% är ju inte i närheten av vad jag får när jag spelar upp matroska/mp4 1080p med DXVA i MPC-HC. Spontana tankar? Körs på W7 x64 btw.

På min laptop med 4650m så funkar det fint, för dock också mkt högre cpu belastning jämfört med om jag spelar 1080p i MPC-HC. Detta beror sannolikt på att flash suger rent generellt

Ligger på 8-9% gpu belasning när jag lirar 720p på youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Verkar omöjligt att installera den nya flash playern i firefox. Fick köra det genom opera istället. Sedan buggade det där så jag fick starta om fönstret.
Inget gott betyg.
edit: Men mitt 4670 får iaf jobba när jag ser på youtube i 1080p

Firefox vägrade att köra nya versionen av Adobe DLM men låt Firefox installera automatiskt genom att gå in på en sida som har Flash, exempelvis Sweclockers . Det stod 10.0.4 i automatiska men den installerade 10.1.53.64 ändå.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Funkar riktigt bra med Firefox + Flash 10.1. HD-video puttrar glatt på utan att anstränga datorn nämnvärt. Och efter att ha testat den eländiga html5-varianten av Youtube märker man att Flash kommer finnas kvar länge än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

På min laptop med 4650m så funkar det fint, för dock också mkt högre cpu belastning jämfört med om jag spelar 1080p i MPC-HC. Detta beror sannolikt på att flash suger rent generellt

Ligger på 8-9% gpu belasning när jag lirar 720p på youtube.

GPU eller CPU? Jag ligger på runt 7-9% CPU-belastning vid uppspelning av 720p.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Skrivet av mezzo_:

GPU eller CPU? Jag ligger på runt 7-9% CPU-belastning vid uppspelning av 720p.

8-9% gpu belastning när jag spelar upp 720p från youtube. Cpu belastning har jag inte riktigt kollat upp, men när jag kör 720p i MPHC så ligger cpu på 1-2%. Misstänker dock att det drar mer cpu kraft när man spelar via flash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

8-9% gpu belastning när jag spelar upp 720p från youtube. Cpu belastning har jag inte riktigt kollat upp, men när jag kör 720p i MPHC så ligger cpu på 1-2%. Misstänker dock att det drar mer cpu kraft när man spelar via flash.

Hur övervakar du GPU belastningen? Med GPU-Z? Min GPU-Z är på noll hela tiden så den övervakningen verkar inte fungera med mitt kort.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Avstängd

Tycker de kunde börja med WMV-formatet istället. Det finner jag bra. Små filer och effektiv komprimering även på HD-material.

Flash är, som en del säger, en förbannad avart.

Spela roll om det är MS som äger wmv-formatet...
Må bästa format vinna.

Dessutom med Flash. Många sidor har det för att det "behövs". Men samtidigt på andra sidor så finns det förbannat irriterande Flash-reklam, som till och med ger ifrån sig ljud. Så då i FF får man stänga av och sätta på Flash om vartannat med Flashblockeraren, om man har den.

Flash är lika trevligt och välkommet som en fyllgubbes spyluktande ölrap mitt i ansiktet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Pepper:

Rekommenderat att inte försöka köra chrome med 10.1, kan inte spela upp youtube videos längre....:(

jag hade då inga problem med chrome och 10.1

Permalänk
Inaktiv

Verkar som dom inte längre gör 64-bitars flash för Linux... Men ärligt talat, vet inte om jag bryr mig. Så fort Youtube är helt konverterat till html5 (dom är redan en bra bit på vägen) så kommer jag avinstallera och antagligen aldrig mer använda flash. Ska bli skönt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av 1guy:

mac och flash har aldrig kommit bra överrens...

Jag och flash har heller aldrig kommit bra överens.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajdeff:

Tycker de kunde börja med WMV-formatet istället. Det finner jag bra. Små filer och effektiv komprimering även på HD-material.

Flash är, som en del säger, en förbannad avart.

Spela roll om det är MS som äger wmv-formatet...
Må bästa format vinna.

Dessutom med Flash. Många sidor har det för att det "behövs". Men samtidigt på andra sidor så finns det förbannat irriterande Flash-reklam, som till och med ger ifrån sig ljud. Så då i FF får man stänga av och sätta på Flash om vartannat med Flashblockeraren, om man har den.

Flash är lika trevligt och välkommet som en fyllgubbes spyluktande ölrap mitt i ansiktet.

Jag älskar också Wmv helt klart bland det bästa för streaming.

Permalänk
Skrivet av hajdeff:

Tycker de kunde börja med WMV-formatet istället. Det finner jag bra. Små filer och effektiv komprimering även på HD-material.

Flash är, som en del säger, en förbannad avart.

Spela roll om det är MS som äger wmv-formatet...
Må bästa format vinna.

Dessutom med Flash. Många sidor har det för att det "behövs". Men samtidigt på andra sidor så finns det förbannat irriterande Flash-reklam, som till och med ger ifrån sig ljud. Så då i FF får man stänga av och sätta på Flash om vartannat med Flashblockeraren, om man har den.

Flash är lika trevligt och välkommet som en fyllgubbes spyluktande ölrap mitt i ansiktet.

Du tycker inte det är lite konstigt att jämföra ett filformat med en multimedieplattform med eget programmeringsspråk? Snacka om äpplen och päron.

Permalänk

Varför vägrar 10.1 fungera med Catalyst 10.5? Grafikdrivrutinen slutar svara så fort man kollar på youtube videos

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Jag älskar också Wmv helt klart bland det bästa för streaming.

Men det är inte så bra WMV stöd på Mac, även om jag själv inte har en Mac får man tänka på dem också. :/

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calle2003:

Men det är inte så bra WMV stöd på Mac, även om jag själv inte har en Mac får man tänka på dem också. :/

Det var vänligt tänkt, tar åt mig själv då jag kör Linux och det är samma grej.

Vad man vill ha är öppna format på webben. HTML5 och Googles satsning på WebM är framtiden, ett helt öppet format som kan utvecklas på lika villkor för alla plattformar. Det ska inte spela någon roll vad man använder, det ska (ha möjlighet att) fungera lika bra! Tycker jag, då

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TMO KOTOR:

Du tycker inte det är lite konstigt att jämföra ett filformat med en multimedieplattform med eget programmeringsspråk? Snacka om äpplen och päron.

Jo. Klart jag är medveten om jämförelsen. Att man använder Flash mer till webbgrafik, m.m.

Men just på YT och liknande tycker jag de borde ha WMV!

Varför flash på videor, liksom? Originalformaten är oftast MOV eller AVI, antar jag. De som laddar upp.
MOV är iofs riktigt sugigt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Medlem

Hittade bara en nackdel med denna update,, jag kan inte fuska på restaurant city på facebook mer xD

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Skrivet av Calle2003:

Hur övervakar du GPU belastningen? Med GPU-Z? Min GPU-Z är på noll hela tiden så den övervakningen verkar inte fungera med mitt kort.

Precis, med gpu-z. Går med tex HWinfo också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

Hårdvaruacceleration finns inte till OS X än, Apple var sega med att släppa APIn som gjorde det möjligt, men det kommer.

vad jag förstår så har APIn nyligen släppts och vi får numera hårdvaruaccelerering i bla. Plex (MKV 1080p fungerar helt felfri streamat trådlöst över hemnätverk)

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajdeff:

Jo. Klart jag är medveten om jämförelsen. Att man använder Flash mer till webbgrafik, m.m.

Men just på YT och liknande tycker jag de borde ha WMV!

Varför flash på videor, liksom? Originalformaten är oftast MOV eller AVI, antar jag. De som laddar upp.
MOV är iofs riktigt sugigt.

WMV?!
Langa något som funkar någorlunda lika bra under alla operativsystem, tack.

Du klagar på MOV. Det funkar fint på Mac, men bara för det tycker inte jag att YouTube ska köra med det.
Inte ens Apple verkar tycka det. Apple - HTML5

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milky Way:

Ja. Men det finns så många "allvarliga" säkerhetshål och snart är säkert 10.1 ett med.
Hårdvaruaccelaration stöds inte på GMA950, så jag får helt enkelt ta risken och hoppas på att Flash självdör.

Adobe Forums: Intel GMA 950 Support

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Ja. Men det finns så många "allvarliga" säkerhetshål och snart är säkert 10.1 ett med.
Hårdvaruaccelaration stöds inte på GMA950, så jag får helt enkelt ta risken och hoppas på att Flash självdör.

Adobe Forums: Intel GMA 950 Support

Edit. Funkar bättre nu, efter nån uppdatering av Win 7

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Skrivet av orginallinus:

Ja. Men det finns så många "allvarliga" säkerhetshål och snart är säkert 10.1 ett med.
Hårdvaruaccelaration stöds inte på GMA950, så jag får helt enkelt ta risken och hoppas på att Flash självdör.

Adobe Forums: Intel GMA 950 Support

Håller ändå tummarna för att flash ska dö