Permalänk
Avstängd

HP Compaq 615 värd att köpa?

tjenare alla Här på sweclockers!

jag funderar på att köpa en HP Compaq 615 (HP Compaq 615 - Inet.se)
och jag undrar om den är värd att köpa.

kanske ni som har/haft den som kan säga nått om den?
hur är skärmen på den (reflekterar ljuset konstigt?)
blir den gjätte varm?

ska ha den för lite allround saker typ som:
Studiodator
Filmdator
Surfdator
--------

jag undrar även om den klarar spel såsom Counter-strike source/1.6
Need for speed shift
Gta4

MVH

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/9...

man får väl vad man betalar för,
se även automatiska länkarna från sweclockers nedanför

Permalänk
Skrivet av ancrew:

tjenare alla Här på sweclockers!

jag funderar på att köpa en HP Compaq 615 (HP Compaq 615 - Inet.se)
och jag undrar om den är värd att köpa.

kanske ni som har/haft den som kan säga nått om den?
hur är skärmen på den (reflekterar ljuset konstigt?)
blir den gjätte varm?

ska ha den för lite allround saker typ som:
Studiodator
Filmdator
Surfdator
--------

jag undrar även om den klarar spel såsom Counter-strike source/1.6
Need for speed shift
Gta4

MVH

Du kastar pengarna i sjön. Skiten blir överhettad för ingenting och när den inte är överhettad låter den likt en jumbojet. Visst medioker prestanda för pengarna, men, det märks tydligt att byggkvalitén suger samt de nämnda fläktarna och kylsystemen är inte tillräckliga.

Sitter nu och försöker se på Clash of the Titans i 720p genom att hålla datorn rakt ut i luften för att den ska kylas under och inte bli överhettad. Spelar jag Quake Live kraschar skiten också. Sedan är den allmänt seg när den ändå inte överhettas.

Men om du bara ska använda datorn under vintern (högst +20 i rummet) så gör den väl sitt jobb.

Permalänk
Avstängd

har 20C i mitt rum konstant nästan jag vill nästan bara veta om den klarar cs

Pacc: jag såg dom länkarna där nere, men fann ingen info som jag ville ha "/

Permalänk
Medlem

GTA4 och NFS Shift kan du nog tyvärr inte spela på den där datorn.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Liath:

GTA4 och NFS Shift kan du nog tyvärr inte spela på den där datorn.

checka yt snabbt, detta är resultatet: YouTube - Grand Theft Auto IV on Radeon HD3200 (gta iv)
vet inte om de är samma sak menmen..

Permalänk
Skrivet av ancrew:

har 20C i mitt rum konstant nästan jag vill nästan bara veta om den klarar cs

Pacc: jag såg dom länkarna där nere, men fann ingen info som jag ville ha "/

Allvarligt talat, jag sitter med den här skiten framför mig just nu och jag avråder dig verkligen, KÖP DEN INTE.

Din första reaktion kommer att vara *ah vilken prisvärd dator* så kommer du vara nöjd någon vecka men snabbt inse att du bara lagt ner pengar på en skitdator som du snabbt tröttnar på. Den gör ingenting bra, den gör allting dåligt. Föga förvånande att den fortfarande kostar 3990kr, detta gjorde den även för ett år sedan då jag köpte den.

Vilket även säger någonting, datorn är över ett år gammal och den har samma prislapp.

Köp denna istället nu under kampanjen från dustinhome:

LENOVO THINKPAD EDGE AMD 2.1 2GB/250 15.6" W7HP BLACK - Kompakt och siltren dator med kraftfull AMD processor till otroligt pris! - Produktinformation

Bättre processor, större hårddisk, lika bra om inte bättre grafikkort men framförallt från en vettigare tillverkare. Snygg är den också till skillnad mot denna mjukplasten.

Permalänk
Medlem

masa upp dig till 6000kr och köp en Acer Aspire 5738ZG - Inet.se istället.. piskar skiten ur compacen och lenovon som åvanstående länka.. dock även billigaste datorn om du vill spela gta samt shift med vettig grafik...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

masa upp dig till 6000kr och köp en Acer Aspire 5738ZG - Inet.se istället.. piskar skiten ur compacen och lenovon som åvanstående länka.. dock även billigaste datorn om du vill spela gta samt shift med vettig grafik...

Men den kostar också 2000kr mer än HP 615, den jag visade kostar endast 500kr mer... Om TS ändå har råd att sträcka sig till 6000kr, så kan han till samma pris lika gärna köpa någon av följande som har en Ci3 (bra mycket bättre CPU) samt HD5470:

HP G62-110so/eo - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer
Packard Bell EasyNote TJ75-JN-820NC - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer
MSI CX620-003NE - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

masa upp dig till 6000kr och köp en Acer Aspire 5738ZG - Inet.se istället.. piskar skiten ur compacen och lenovon som åvanstående länka.. dock även billigaste datorn om du vill spela gta samt shift med vettig grafik...

Nu är de så att jag inte kan punga ut mer än 4 då jag studerar, men funkar cs 1.6 på den? va är de som är så skit me den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ancrew:

Nu är de så att jag inte kan punga ut mer än 4 då jag studerar, men funkar cs 1.6 på den? va är de som är så skit me den?

jaa den kommer klara cs 1.6 utan några problem.. dock kommer du märka att hela datorn är av sämsta möjliga kvalité och det kommer inte ta lång tid innan du förmodligen får värmeproblem

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ancrew:

Nu är de så att jag inte kan punga ut mer än 4 då jag studerar, men funkar cs 1.6 på den? va är de som är så skit me den?

Förvänta dig inte 100 FPS i smoke bara, tvivlar på att det kommer hända.

Permalänk
Skrivet av ancrew:

Nu är de så att jag inte kan punga ut mer än 4 då jag studerar, men funkar cs 1.6 på den? va är de som är så skit me den?

Du läser inte vad jag skriver va?

Köp HP 615, du kommer bli skitnöjd. Speciellt över hur flexibel den är. Byggkvalitén är såpass usel att det blir praktiskt, har du ont om plats kan du med en hand böja ihop skiten i fyra och få plats med datorn i bakfickan.

Är du döv? Inga problem, HP 615 låter som en jumbojet, men som sagt, det är ju inget problem om du är döv.

Kallt om händerna? Inga problem, starta igång Office Word, spotify och uTorrent, efter 20mins skrivande är datorn strax överhettad och dina händer kommer värmas såpass du får det lite svårt att fortsätta skriva. Men du blir varm om händerna.

Gillar du överraskningar? Inga problem, förutom att du överraskas över att datorn faktiskt är sämre än vad du förväntade dig att den skulle vara, så kommer du även överraskas av abrupta shut downs oftast då du gör något viktigt.

Allvarligt talat, har du 4000kr, så be din mamma om 500kr till och köp Lenovon. Lenovo är kända för sin kvalité och visst kan du nog inte förvänta dig desamma likt de dyra Lenovos men seriöst, det kan iaf inte bli sämre än med HP 615. Här har du förövrigt länken igen ifall det nu var den du missade: LENOVO THINKPAD EDGE AMD 2.1 2GB/250 15.6" W7HP BLACK - Kompakt och siltren dator med kraftfull AMD processor till otroligt pris! - Produktinformation

Lenovon för 4500kr är nedsatt från 6244kr (kampanj, passa på!) samt att den är bättre än HPn i alla aspekter, och HPn har under det senaste året alltid legat på 4000kr.

EDIT: Lenovon kostar 4090kr om du även nyttjar den cashback-kampanjen. Så nu behöver du endast be mamma om 90kr extra.

"400kr tillbaka på ThinkPad Edge Serie 13 eller Edge Serie 15!

Köp en av de kvalificerade produkterna från Dustin och fyll i webbformuläret med inköpsbevis efter 30 dagar och inom 60 dagar från fakturadatumet för att få din belöning.

Cashback kampanjen kommer finnas tillgänglig för dig som köper en Lenovo ThinkPad Edge 13 eller 15 mellan den 5:e juli och 30:e september 2010. "

Nästan så man själv funderar att, låter konstigt, uppgradera sig till denna från min HP 615. Man faktum är att det skulle bli en jävligt stor uppgradering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av amodestproposal:

Du läser inte vad jag skriver va?

Köp HP 615, du kommer bli skitnöjd. Speciellt över hur flexibel den är. Byggkvalitén är såpass usel att det blir praktiskt, har du ont om plats kan du med en hand böja ihop skiten i fyra och få plats med datorn i bakfickan.

Är du döv? Inga problem, HP 615 låter som en jumbojet, men som sagt, det är ju inget problem om du är döv.

Kallt om händerna? Inga problem, starta igång Office Word, spotify och uTorrent, efter 20mins skrivande är datorn strax överhettad och dina händer kommer värmas såpass du får det lite svårt att fortsätta skriva. Men du blir varm om händerna.

Gillar du överraskningar? Inga problem, förutom att du överraskas över att datorn faktiskt är sämre än vad du förväntade dig att den skulle vara, så kommer du även överraskas av abrupta shut downs oftast då du gör något viktigt.

Allvarligt talat, har du 4000kr, så be din mamma om 500kr till och köp Lenovon. Lenovo är kända för sin kvalité och visst kan du nog inte förvänta dig desamma likt de dyra Lenovos men seriöst, det kan iaf inte bli sämre än med HP 615. Här har du förövrigt länken igen ifall det nu var den du missade: LENOVO THINKPAD EDGE AMD 2.1 2GB/250 15.6" W7HP BLACK - Kompakt och siltren dator med kraftfull AMD processor till otroligt pris! - Produktinformation

Lenovon för 4500kr är nedsatt från 6244kr (kampanj, passa på!) samt att den är bättre än HPn i alla aspekter, och HPn har under det senaste året alltid legat på 4000kr.

EDIT: Lenovon kostar 4090kr om du även nyttjar den cashback-kampanjen. Så nu behöver du endast be mamma om 90kr extra.

"400kr tillbaka på ThinkPad Edge Serie 13 eller Edge Serie 15!

Köp en av de kvalificerade produkterna från Dustin och fyll i webbformuläret med inköpsbevis efter 30 dagar och inom 60 dagar från fakturadatumet för att få din belöning.

Cashback kampanjen kommer finnas tillgänglig för dig som köper en Lenovo ThinkPad Edge 13 eller 15 mellan den 5:e juli och 30:e september 2010. "

Nästan så man själv funderar att, låter konstigt, uppgradera sig till denna från min HP 615. Man faktum är att det skulle bli en jävligt stor uppgradering.

jag har redan fått 2k för att fixa den datorn
EDIT: med kylplatta?

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Ah den är skitbra, kör på den.

Permalänk
Medlem

Har inköpt Compaq615 för en kund, som någon ovan skrivit, köp INTE den. Överhettas hela tiden och man får lite prestanda för pengarna, jag hade lagt till 2000 och köpt mycket bättre bärbar.

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

spara pengarna, om du ska spela så släng inte pengarna i sjön på billiga saker. gäller de mesta man inhandlar, man får vad man betalar för och spelen du vill spela så får du kolla i 6k + klassen , kanske funkar på billigare men vilka krav har du på hur de ser ut?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av contra:

spara pengarna, om du ska spela så släng inte pengarna i sjön på billiga saker. gäller de mesta man inhandlar, man får vad man betalar för och spelen du vill spela så får du kolla i 6k + klassen , kanske funkar på billigare men vilka krav har du på hur de ser ut?

jag ska ha den mest för musik, skriva och cs. Tror du inte den funkar i ett år eller något?

Permalänk
Medlem

Hade en 615 i typ ett år, och så stört värdelös är den inte. Älskade tangentbordet, bättre än det på min nuvarande (acer timeline). Prestandamässigt duger den till det du ska göra, iaf cs och film, wow och sånt. Skärmen är blank som tusan, vilket är en bitch i solljus.. men det är typ samma grej med alla datorer som inte har matta skärmar (dvs, inte så många). För att vara en billig klump så är den hyfsat smidig, och batteritiden är runt 3h om man bara skriver eller surfar eller så.

Värmen är det största problemet med den. I början var det inte så jobbigt, faktiskt inget jag tänkte på (fast jag körde alltid med den på ett skrivbord, har man den ofta i knäet/sängen/whatever så får man problem direkt). Ljudnivån är ganska hög då, men det funkar.
När du använt datorn i några månader och dammet börjar klogga igen den mer och mer så ökar värmen och ljudet. Jag sålde min av de anledningarna. Om jag hade 4k så skulle jag köpa en begagnad hp/dell, särskilt arbetsburkarna (i.e. latitude osv). Eller spara och köpa något roligare, som student kan det vara najs med en lättare dator osv.. borde finnas billigare begagnade timelines. Lycka till!

Permalänk
Skrivet av fesoj:

Hade en 615 i typ ett år, och så stört värdelös är den inte. Älskade tangentbordet, bättre än det på min nuvarande (acer timeline). Prestandamässigt duger den till det du ska göra, iaf cs och film, wow och sånt. Skärmen är blank som tusan, vilket är en bitch i solljus.. men det är typ samma grej med alla datorer som inte har matta skärmar (dvs, inte så många). För att vara en billig klump så är den hyfsat smidig, och batteritiden är runt 3h om man bara skriver eller surfar eller så.

Värmen är det största problemet med den. I början var det inte så jobbigt, faktiskt inget jag tänkte på (fast jag körde alltid med den på ett skrivbord, har man den ofta i knäet/sängen/whatever så får man problem direkt). Ljudnivån är ganska hög då, men det funkar.
När du använt datorn i några månader och dammet börjar klogga igen den mer och mer så ökar värmen och ljudet. Jag sålde min av de anledningarna. Om jag hade 4k så skulle jag köpa en begagnad hp/dell, särskilt arbetsburkarna (i.e. latitude osv). Eller spara och köpa något roligare, som student kan det vara najs med en lättare dator osv.. borde finnas billigare begagnade timelines. Lycka till!

Lät som en väldigt snäll beskrivning av 615. Du skriver först att den duger till att göra vad man ska göra, men sedan tar du ju upp värmeproblemet vilket faktiskt gör att du inte alls kan göra vad man nu ska göra. Så som jag blivit van att använda datorn är att jag måste begränsa mig utefter vad jag vill göra då datorn har en alltför begränsad prestanda. Ingen frihet alls med denna dator.

Säger det igen och sista gången till TS. KÖP INTE DENNA FÖRBANNADE SKITDATORN.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av amodestproposal:

Lät som en väldigt snäll beskrivning av 615. Du skriver först att den duger till att göra vad man ska göra, men sedan tar du ju upp värmeproblemet vilket faktiskt gör att du inte alls kan göra vad man nu ska göra. Så som jag blivit van att använda datorn är att jag måste begränsa mig utefter vad jag vill göra då datorn har en alltför begränsad prestanda. Ingen frihet alls med denna dator.

Säger det igen och sista gången till TS. KÖP INTE DENNA FÖRBANNADE SKITDATORN.

akte o kopte den idag! i cs har jag 99.9-100fps (droppar i smoke till 98.5)

datorn ligger pa 60C nar jag kort cs i 2H

Permalänk
Skrivet av ancrew:

akte o kopte den idag! i cs har jag 99.9-100fps (droppar i smoke till 98.5)

datorn ligger pa 60C nar jag kort cs i 2H

Fick du hörproppar på köpet?

Haha! Alltså jag kan inte förstå hur man kan köpa HP 615 istället för Lenovon som jag skrivit om ovan, snacka om att göra bort sig, grattis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amodestproposal:

Fick du hörproppar på köpet?

Haha! Alltså jag kan inte förstå hur man kan köpa HP 615 istället för Lenovon som jag skrivit om ovan, snacka om att göra bort sig, grattis.

Lugn, lugn Att du är missnöjd med C615 är helt klart men vi är en del som inte tycker den är fullt så hemsk. Visst, den är varm, ofta högljudd och plastig. Men den gör vad den ska, kraschar inte och har helt ok prestanda för surf, ord- och bildbehandling. För 1 år sen var den ofelbart mest bang for the buck. Även om den har samma pris 1 år senare får du inte en snabbare laptop för under 4k idag heller (även om det håller på att vara knappt).
Visst är helt klart Toshiban en bättre dator på alla sätt men ibland är 500spänn 500 man inte har (även om man får igen en slant senare ska man ligga ute med pengarna).
Jag hoppas ancrew blir nöjd med sitt köp iaf

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk

Ojoj vilket gnäll i denna tråden!

Jag har haft min 615 i snart ett år, och jag är mycket nöjd.

Det första jag gjorde var att kasta ut Vista och in med en ren installation av Windows 7.

Visst blir den lite varm, men den har aldrig kraschat pga detta.
Bra touchpad, bra skärm och schysst design.

Sjukt prisvärd dator!

Visa signatur

DFI Lanparty nf2 Ultra B | AMD Athlon XP Barton 1833Mhz/2500+ @ 2150Mhz (215x10) 1,651 | 3x 512mb noname crap | Hitachi 250gb sata | Radeon 9800 128 mb