Intel avvecklar Celeron

Permalänk
Melding Plague

Intel avvecklar Celeron

Halvledarjätten Intel ska under nästa år förenkla sortimentet. En del av detta är att skrota produktnamnet Celeron.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Allt har sitt slut.
Hejdå Celeron!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

har en celeron till socket 478 liggandes i garderoben... ren skit !! hahaha är glad att de "pensionerar" namnet då det för mig endast är assosierat med dålig prestanda

Permalänk
Medlem

R.I.P

*använder celeron hehe *

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

Vet inte vad jag ska säga.... från kisel till kisel skall du åter vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Vet inte vad jag ska säga.... från kisel till kisel skall du åter vara.

Haha!

Permalänk
Medlem

Äntligen föser de ut skiten. Fast pentium är ju fortarande nästan lika illa.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hotfuzz08:

Äntligen föser de ut skiten. Fast pentium är ju fortarande nästan lika illa.

Dagens Pentium-proppar har ju faktiskt helt okej prestanda.

Permalänk
Medlem

såja bort me dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Dagens Pentium-proppar har ju faktiskt helt okej prestanda.

Dagens Celeron propparna är inte heller dåliga Klockadde en E1200 till 3ghz utan problem och har grym prestanda för 400kr

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Celeron = kontorsdatorer
bh-bye!

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Ja att dom inte tar bort Pentium kan jag inte förstå. Pentium är ju synonymt med Celeron. Inte att dom är lika bra men att dom hör till samma epok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Dagens Celeron propparna är inte heller dåliga Klockadde en E1200 till 3ghz utan problem och har grym prestanda för 400kr

Definera "grym prestanda", vad gör den i 3dmark vantage tex.?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Definera "grym prestanda", vad gör den i 3dmark vantage tex.?

Grym prestana FÖR 400 KR svårt att förstå eller?

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Ja att dom inte tar bort Pentium kan jag inte förstå. Pentium är ju synonymt med Celeron. Inte att dom är lika bra men att dom hör till samma epok.

Namnen ja, men ikke det som är i

Permalänk

Men fyller inte core i3 samma funktion som Pentium gör idag eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

Så intel tänkte lämna walkover till AMD i de lägre prisklasserna?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Skrivet av heande:

Så intel tänkte lämna walkover till AMD i de lägre prisklasserna?

Nej, deras processorer i de prisklasserna kommer heta Pentium, inte Celeron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkst@r:

Men fyller inte core i3 samma funktion som Pentium gör idag eller är jag helt ute och cyklar?

Bra fråga. Man får intrycket att Core ska vara i toppsegmentet av prestanda, men i3 faller ju snarare mot mitten till.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Skrivet av Darkst@r:

Men fyller inte core i3 samma funktion som Pentium gör idag eller är jag helt ute och cyklar?

Skulle också vilja veta vad för funktion i3 uppfyller när Intel har äldre som gör att i3 känns överflödig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DrDuke:

Bra fråga. Man får intrycket att Core ska vara i toppsegmentet av prestanda, men i3 faller ju snarare mot mitten till.

Precis som dom lägre Core 2 gjorde.

Permalänk
Medlem

hade en P4 i min förra dator så om man köper nåt nytt vill man ju helst inte påminnas om det gamla Jag tycker de borde byta namnet.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

En e5300 gör 3,6 GHz med originalkylaren. Pentium är fortfarande inte skit.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

En e5300 gör 3,6 GHz med originalkylaren. Pentium är fortfarande inte skit.

Bussenkelt att klocka också.

Permalänk
Hedersmedlem

Så Celeron är skit? Fråga någon som klockat en 300A och se vad de svarar.

Fast idag är dem rätt överflödiga, är väll lika bra att Intel fasar ut dem nu.

Permalänk
Skrivet av Robeliboban:

Bussenkelt att klocka också.

Hehehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av bbx8:

Grym prestana FÖR 400 KR svårt att förstå eller?

Det är ju enbart tomma ord så länge du inte kan presentera resultat som stödjer uttrycket.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog hellre sett att de skrotat produktnamnet Pentium istället. Pentium borde ha skrotats när Core lanserades, då Core tog över Pentiums roll som Intels nyaste serie efter Pentium 4. Istället så började Intel använda Pentium för vissa processorer någonstans mellan Celeron och Core, och det känns inte riktigt som att Pentium idag har någon väldefinierad plats i processorhierarkin. Celeron däremot är och har alltid varit Intels lågbudget-serie, så Atom < Celeron < Core tycker i alla fall jag hade varit mycket vettigare och enklare för konsumenterna. Pentium var iofs. Intels top-processorer i över ett decennium, så det är väl enklare att sälja processorer med det namnet än ett namn förknippat med lågbudget.

Permalänk
Medlem

Skrota skiten, jippiiie! Det här är ju för bövelen som att ATi och Nvidia fortfarande skulle benämna sina grafikkort Radeon och Geforce!

Hoppsan...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.