Permalänk
Medlem

Köptips? Stora eller små minnen?

Hejsan,

Sitter och ska bygga ihop en ny burk, den ska främst nyttjas till gaming..

Vad är då bäst? 3x4gb minnen eller 6x2gb minnen? Eller spelar det ingen roll?

Funderar på att välja dessa: OCZ DDR3 GOLD 12GB PC3-10666 1333MHZ (3X4GB)

Några tips?

Moderkort jag tänkt..

ASUS CROSSHAIR IV FORMULA 890FX AM3 ATX - Perfekt för dig som är gamer, eller vill bli!

Samt en AMD X6 på det...

Tacksam för svar samt andra tips (helst dustin).

Permalänk

det finns bara fyra minnesplatser på moderkortet så jag skulle ta 3x4 gb

Permalänk
Medlem

Kör antingen 2x2 eller 4x2 GB.

Permalänk
Medlem

Du ska ha jämnt antal stickor för dual channel, "större" minnen är att föredra då antalet minnesmoduler begränsar din överklockning(i vissa fall).

2x2 gb är det som gäller för din del.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

ok, fick även höra att jag självklart ska gå upp lite i hastighet. Så tog fram denna kombination istället, går ner te 8gb ram men 2 stora stickor. 2x4gb dvs.

Minnen : CORSAIR 8GB DDR3 DOMINATOR DHX+1600MHZ CL9 (2X4GB)

Moderkort: ASUS M4A89TD PRO 890FX AM3 ATX

Vad tror ni om det? Eller kan jag göra det ännu bättre för samma pris?

Permalänk
Medlem

OCZ DDR3 GOLD 8GB PC3-10666 1333MHZ (2X4GB) - Specifikationer 2795:- vs 3979:- för de corsair du valt ovan.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk

I dagsläget har du inga större fördelar av 12GB minne för en spelrigg, så om du vill vara lite mer ekonomisk, så gå ned till mindre minnesmängd. 4GB är fullt tillräckligt för alla spel, men vill du framtidssäkra kan du ju välja 8GB (2x4GB då).

Färre minnesmoduler är i allmänhet bättre för stabilitet och överklockningsbarhet, så kör på få och stora moduler.

Snabbt minne ger inte särskilt mycket spelprestandavinst över snäppet långsammare (ett par procent på sin höjd), däremot ger det fördelar vid överklockning. Så kort sagt, så om du skall överklocka så kan du ta snabbt minne, annars kan du lika gärna gå på snäppet långsammare och billigare minne.

Visa signatur

~Pelle~