Permalänk

Anpassningsbar musikspelare

Tjena,

Har ett, mycket långt, projekt där jag nu jobbar med mjukvaran och är ute efter en mediaspelare för Linux (debian) att bygga ut/anpassa till datorn jag byggt. Datorn ska hör och häpna fungera som stereo...

Jag har ingen erfarenhet av att jobba med mediaspelare i linux så jag vet inte vilka som passar för uppgiften... (det är här ni kommer in i bilden ;P)

Detta behöver spelaren stödja:
- MP3 och spellistor
- Spela upp CD skivor
- Internetradio/audio-streaming

Eftersom datorn kommer köras utan skärm betyder också att spelaren måste kunna köras helt utan något GUI... så det kanske passar med någon spelare som har en bra separering mellan frontend - backend?

Språket spelar mindre roll. I en drömvärld skulle allt va i java med det lär inte hända...så jag har börjat damma av mina C++ kunskaper redan =P

Så...va har ni för förslag på spelare/bibliotek/paket osv osv som jag skulle kunna använda mig av?

Permalänk
Permalänk

Cool. Lär vara användbart till MP3 delen, det lib jag hittat innan var ganska rörigt kring ID3 taggarna, detta verkar lite mer uppstyrt.

En sak jag glömde kring behoven, det ska finnas en hyffsat bra equilizer, med balans, bas osv osv

Permalänk
Medlem

amarok, exaile, rythmbox, songbird, vlc , banshee för att nämna några

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Skrivet av tombman:

amarok, exaile, rythmbox, songbird, vlc , banshee för att nämna några

Och där var allihopa gui...

MPD är väl the shit i många avseenden, kolla på det.

Permalänk
Skrivet av adisbladis:

MPD är väl the shit i många avseenden, kolla på det.

Det verkar definitivt intressant, precis den typen av modell jag söker egentligen, även fast man får fixa equilizern på klientsidan...

Men MPD verkar inte stödja CD uppspelning? Hittar inget om det, inte ens på denna wiki. Även fast det är lite 90-tal så är det en rätt central del i projektet...tjejen har massa CD-skivor hon vill kunna spela på "klassiskt vis".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

Det verkar definitivt intressant, precis den typen av modell jag söker egentligen, även fast man får fixa equilizern på klientsidan...

Men MPD verkar inte stödja CD uppspelning? Hittar inget om det, inte ens på denna wiki. Även fast det är lite 90-tal så är det en rätt central del i projektet...tjejen har massa CD-skivor hon vill kunna spela på "klassiskt vis".

CD-stöd finns inte, men ta en titt på en riksigt supergrym klient för att få lite idéer: ncmpcpp!

Permalänk
Skrivet av Razoz:

CD-stöd finns inte, men ta en titt på en riksigt supergrym klient för att få lite idéer: ncmpcpp!

Ok. Ja alltid bra med klienter att rippa kod från...ehm jag menar få inspiration av.

Kan man på något sätt skicka in en ljudström till MPD från ett annat program, typ via plugin eller liknande? Jag har sedan tidigare koden till en väldigt basic CD-spelare för linux, som BARA klarar CD uppspelning. Man kanske kan skriva ihop något som kan skicka in det som en ljudström till MPD?

Permalänk
Medlem

MPD gör, i sann unixanda, bara det den ska göra. Det är dock mycket möjligt att det finns någon klient som klarar av det du vill. Alternativt kan du bygga ihop en klient till MPD och en vanlig musikspelare.

EDIT: Kollade på ncmpcpp och den såg intressant ut ända tills jag såg att den var ncurses baserad. Finns det nått som är lika svårt/omöjligt att få att fungera?

Permalänk
Medlem

ncmpcpp är larvigt enkel och fantastiskt trevlig att använda.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

eller varför inte squeezeboxserver med typ softsqueeze till ?

jag kör riktiga hårdvaru squeezebox i både sovrum, vardagsrum och kök. Körde squeezeslave förut i vardagsrum o de funkar bra de med

Permalänk

Nån verkar iaf jobba litegrann på att få till CD support i MPD =P 0000345: Need support for playing CDDA in the CD drive - Mantis

Men just nu lutar jag nästan åt att köra typ videolan via deras API, men det känns lite onödigt eftersom det programmet är totalt löjligt mycket overkill när man egentligen bara behöver en minimal musikspelare =|

Har någon erfarenhet av att köra videolan via API?

Permalänk
Medlem

Efter dina specs låter xmms2 mer som det vill ha än MPD. xmms2 har stöd för allt det som du vill ha (cdskivor, mp3, radio och eq) och kör rpc likt MPD.

Och ncurses är inget man skall behöva lära någon. Hade inte x11 sugit så hårt så hade inte ncurses behövts, känns så 1960.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk

Ok. Ja XMM2 såg jag också... blev lite avskräckt först då XMMS1 tydligen var känt för att vara dåligt skrivet...
men XMMS2 ska ju va helt omskrivet, så det är ju också ett alternativ såklart.

Får kolla närmare på det också då!