FAQ: Program till Mac OSX

Permalänk
Medlem

Skulle behöva ett program som fungerar som NetLimiter gör i Windows dvs begränsa upp- och nedladdningshastigheten för enskilda program. Googlade fram ett program som heter Throttled, någon som har erfarenhet av det? Kan tillägga att det är till min systers dator så jag vill bara installera och konfigurera det och sedan lämna det.

Permalänk

Någon vettig ersättare till Finder? Tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

Någon vettig ersättare till Finder? Tips?

Inte direkt men Quicksilver göra många saker man normalt använder finder till. Väldigt bra program för övrigt.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Om man ska ta skärmbilder som att ta hela sida till exempel är det Littlesnapper som gäller då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notred:

Om man ska ta skärmbilder som att ta hela sida till exempel är det Littlesnapper som gäller då?

cmd + shift + 3, cmd + shift + 4, cmd + shift + 4 + space kommer du nog ganska långt på.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Skrivet av Movement:

cmd + shift + 3, cmd + shift + 4, cmd + shift + 4 + space kommer du nog ganska långt på.

Om jag var han så hade jag gärna velat kunna ta bilder på sidor även delen som inte syns i skärmen.

Permalänk

I webbläsare finns det ju tillägg.
Till Firefox kan man ju använda Screengrab.

Permalänk
Medlem

Vad använder folket här för msn/chatt program till Mac os X?

Har suttit på Adium sen jag skaffade min MBP förra året och det har fungerat galant. Dock går det ju inte att videochatta med detta program

Har googlat lite på problemet men det verkar i stort sett inte finnas något bra msn program med videochatt stöd till OS X i dagsläget? Alla mina kontakter sitter ju "tyvärr" på hotmail eller live konton likt mig så ichat eller dylikt är tyvärr inte aktuellt :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orchid:

Vad använder folket här för msn/chatt program till Mac os X?

Har suttit på Adium sen jag skaffade min MBP förra året och det har fungerat galant. Dock går det ju inte att videochatta med detta program

Har googlat lite på problemet men det verkar i stort sett inte finnas något bra msn program med videochatt stöd till OS X i dagsläget? Alla mina kontakter sitter ju "tyvärr" på hotmail eller live konton likt mig så ichat eller dylikt är tyvärr inte aktuellt :S

Jag tänkte direkt på Skype, det är enligt min personliga erfarenhet bästa programmet när det kommer till ljud och video, Lätt att registrera sig och det är självklart gratis!

MVH Marcus / MS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

Någon vettig ersättare till Finder? Tips?

TotalFinder funkar kanon! Gör så att man kan ha tabbar i Finder samt att programmet sortera mappar överst.. efterlängtat för fd windowsanvändare.. Sen kan jag rekommendera Cinch med, gör så man kan "dra" programfönster mot kanterna och så det blir halva skärmen-anpassat á la Win 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

Någon vettig ersättare till Finder? Tips?

Jag säger PathFinder alla dagar i veckan! Vissa tycker det är för överbloatat men den har massor som jag saknar hos Finder.

Skulle du fastna för PathFinder finns instruktioner hur man tar bort Finder från dockan även vid uppstart.

Kan vara värt att spana in

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:
Skrivet av Racemouse:

Någon vettig ersättare till Finder? Tips?

Inte direkt men Quicksilver göra många saker man normalt använder finder till. Väldigt bra program för övrigt.

@Racemouse: Om man använder "Spotlight" istället så fungerar det lika bra. Jag har testat Quicksilver väldigt länge nu och gick precis över till Spotlight. Jag är mycket mer nöjd med Spotlight än Quicksilver. Därför rekommenderar jag Spotlight före Quicksilver, men testa båda

Permalänk
Medlem

Halloj!

Någon som vet ett smidig program/addon så man kan se hur ens fonder/aktier går? Hade varit schyst att ha dem på skrivbordet med en graf eller dylikt.

Ingen aning om det är möjligt.

Permalänk
Skrivet av wahdeh:

@Racemouse: Om man använder "Spotlight" istället så fungerar det lika bra. Jag har testat Quicksilver väldigt länge nu och gick precis över till Spotlight. Jag är mycket mer nöjd med Spotlight än Quicksilver. Därför rekommenderar jag Spotlight före Quicksilver, men testa båda

Spotlight? :s
Det som redan finns på Macen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av datar:

Jag säger PathFinder alla dagar i veckan! Vissa tycker det är för överbloatat men den har massor som jag saknar hos Finder.

Skulle du fastna för PathFinder finns instruktioner hur man tar bort Finder från dockan även vid uppstart.

Kan vara värt att spana in

säger Pathfinder jag åsså.. kört det från första stund och kan inte vara utan det... sen e det löjligt billigt åsså.

Dock funderar jag på det där med ta bort finder.. länk till hur man gör?

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av T-birds:

säger Pathfinder jag åsså.. kört det från första stund och kan inte vara utan det... sen e det löjligt billigt åsså.

Dock funderar jag på det där med ta bort finder.. länk till hur man gör?

Finns förklaring på deras forum där jag gjorde en liten sammanfattning hur man gör med Svenskt OS X:
[ Solution ] Remove Finder from Dock (Safe and Native!)

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk

En vän letar efter ett gratis alternativ till Photoshop som inte är GIMP. Förslag?

Permalänk
Medlem

Pixelmator, det är inget vidare om man är van vid PS, men det är ljusår bättre än gimp.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Tänk på §7.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

En vän letar efter ett gratis alternativ till Photoshop som inte är GIMP. Förslag?

Seashore är gratis, dock enklare än GIMP.

Permalänk
Medlem

Två frågor.

Är det Irssi som gäller för IRC chattning? Och i så fall hur får man igång det. Försökte lite men det verkade krångligt.

Vad använder ni för att skriva text? I windows använde jag alltid Word, är det det som gäller här också?

Permalänk
Medlem

För uppspelning av .mkv filer vad är det som gäller då? I Windows använder jag MPCHC motsvarande i OSX eller räcker codecs?
Bästa brännarprogrammet för .img och .iso och bästa uppackningsprogrammet? Finns imgburn till OSX?

Edit: Finns det något liknande Win+D för att komma till desktop snabbt?

Permalänk
Medlem

Skulle behöva ett program där man kan se CAS latency bla. Har letat som en tok men endast hittat program där man kan se grunläggande system info

Visa signatur

Mobo::Gigabyte P67-UD4 CPU: i5 2500K 3,3GHz GPU: XFX HD5830 1GB
RAM: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE PSU: COOLER MASTER SILENT PRO 600w
SSD: Intel 80GB X25 HD: 2TB Western Green
Bärbar 1: MBP 13" mid 2010 Bärbar 2: Vaio 15" vpc-se2v9e

Permalänk
Skrivet av HeeK:

För uppspelning av .mkv filer vad är det som gäller då? I Windows använder jag MPCHC motsvarande i OSX eller räcker codecs?
Bästa brännarprogrammet för .img och .iso och bästa uppackningsprogrammet? Finns imgburn till OSX?

Edit: Finns det något liknande Win+D för att komma till desktop snabbt?

Toast brukar rekommenderas som brännarprogram, har dock aldrig testat det själv. Använde skivverktyget tidigare, nu använder jag Burn. Uppackningsprogram så är väl UnRarX och The Unarchiver som gäller. För att komma till skrivbordet så kan du testa fn+F11 eller bara F11, det beror lite på inställningar, fyrfingersvep fungerar om du har en trackpad. Vad som är bäst för att spela upp mkv-filer vet jag inte riktigt. QT+perian ska stödja mkv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklaz:

Två frågor.

Är det Irssi som gäller för IRC chattning? Och i så fall hur får man igång det. Försökte lite men det verkade krångligt.

Vad använder ni för att skriva text? I windows använde jag alltid Word, är det det som gäller här också?

Jag använder LimeChat - det tycker jag fungerar bra!

Ska jag bara skriva någon notis eller dylikt så använder jag "TextEdit" som följer med OS X, man kan även konvertera till Plain Text vilket är trevlig. För riktiga dokument använder jag annars Pages (iWork). Min sambo kör med MS Office 2008 då det ska fungera bra i hennes utbildning.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Beyond:

Toast brukar rekommenderas som brännarprogram, har dock aldrig testat det själv. Använde skivverktyget tidigare, nu använder jag Burn. Uppackningsprogram så är väl UnRarX och The Unarchiver som gäller. För att komma till skrivbordet så kan du testa fn+F11 eller bara F11, det beror lite på inställningar, fyrfingersvep fungerar om du har en trackpad. Vad som är bäst för att spela upp mkv-filer vet jag inte riktigt. QT+perian ska stödja mkv.

Tack för tipsen Men alt+F11 drar ju bara alla fönster till kanterna av fönstret. Jag vill minimera alla öppna fönster så jag får ett rent skrivbord framför mig. Går det?

Permalänk
Skrivet av HeeK:

Tack för tipsen Men alt+F11 drar ju bara alla fönster till kanterna av fönstret. Jag vill minimera alla öppna fönster så jag får ett rent skrivbord framför mig. Går det?

command+m minimerar det som är markerat för tillfället
option+command+m minimerar alla andra av samma program också. Hittar inget som riktigt motsvarar win+d.

Mac OS X keyboard shortcuts

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeeK:

Tack för tipsen Men alt+F11 drar ju bara alla fönster till kanterna av fönstret. Jag vill minimera alla öppna fönster så jag får ett rent skrivbord framför mig. Går det?

Skrivet av Captain Beyond:

command+m minimerar det som är markerat för tillfället
option+command+m minimerar alla andra av samma program också. Hittar inget som riktigt motsvarar win+d.

Mac OS X keyboard shortcuts

Varför inte bara byta skrivbord till ett rent skrivbord med "Spaces"? Kan ställas in på valfri knapp eller t.ex. ett aktivt hörn.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Okej tack för eran expertishjälp. Sen en annan fundering jag har var. Om man redan har ett musikbibliotek med en mapphierarki som jag trivs med, måste man då använda itunes och så att denna skapar ett eget form av bibliotek?

Skrivet av b0bzor!:

Varför inte bara byta skrivbord till ett rent skrivbord med "Spaces"? Kan ställas in på valfri knapp eller t.ex. ett aktivt hörn.

Grejen är att jag vill inte ha 2 spaces med olika fönster utan alla fönster ska vara öppna i samma space.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeeK:

För uppspelning av .mkv filer vad är det som gäller då? I Windows använder jag MPCHC motsvarande i OSX eller räcker codecs?
Bästa brännarprogrammet för .img och .iso och bästa uppackningsprogrammet? Finns imgburn till OSX?

Mplayer OSX Extended för uppspelning av videofiler. Burn för att bränna imagefiler. BetterZip för uppackning av arkiv.