Crysis problem! Full HD!

Permalänk

Crysis problem! Full HD!

Köpte mig Crysis Maximum Edition /PC - spelbutiken

Tänkte de va väl billigt me 148:_ för dom 3 spelen som ingår! och äntligen har man en burk som kanske orkar driva skiten me!

installerat allihop, men inget av dom ser "rätt" ut i 1920x1080 bilden är nerskalad på nå vis,, o alla inställningar verkar vara rätt i ccc ovh alla andra spel jag har visas rätt på min skärm!

Kör inte i windowed mode!

tips?

Permalänk

Prova att ändra i grafikkortets kontrollpanel (CCC).
Öppna CCC och välj "Skrivbord & Skärmar" under Grafik fliken.
Högerklicka din skärm i undre raden och välj att Konfigurera.
Under tredje fliken kan du prova Overscan och under fjärde fliken kan du välja HDTV inställningar.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att det blir interlaced ifall du kör med tv? en dålig fix är att fixa en custom upplösning, 1912*1076 typ och köra centered timings i ccc. Det kanske kan fungera om du lägger till 50hz upplösningar under hdtv settings, dock fungerar nog detta bara med tv och eller hdmi.

Annars gör som ovan, sänk overscan, dock ska det vara samma problem utanför crysis också :S

Permalänk

använder redan overscan för att få skrivbordet rätt till min skärm;

BenQ 24" LED V2410 Eco
1920x1080, 5000000:1, 5ms, VGA/HDMI

Gpu 5870

Får inte rätt på de!

Hur ser man vilken version av spelen man har? kanske behöver en patch?

Permalänk
Medlem

Versionen ser du på huvudmenyn längst ner i högra hörnet, ex: [ 1.1.1.6156 ].
Alltid bäst att patcha spelet till den senaste versionen:
Crytek GmbH: Crysis
Crytek GmbH: Crysis Wars/Warhead
Se även till att uppdatera ditt grafikkorts drivrutiner till den senaste releasen.

Det skulle nog hjälpa om du tog en screenshot inne i spelet så att man bättre kan förstå sig på problemet. Att få din dators specs vore inte heller helt fel.

MVH
Cristian

Permalänk

Ok! haft tid o kolla o prova lite nu, men problemen kvarstår

senaste uppdateringarna är installerade! (ÄKTA spel)

provat overscan i ccc. får ha den på 0% för att skrivbordet ska bli rätt! o alla spel utom crysis (o alla crysis mods etc.) fungerar!

I skärmens egna kontrollpanel har ja provat olika inställningar utan positivt resultat..

det blir som bilden här, vad jag än gör (nja, kör ja i windowed mode så blir ar rätt men vill ju inte spela så!

(gick inte o ta screenshot, fick bara bild på skrivbordet då! fick bli me mobilkameran)

dator:

gigabyte ud7 s1366
i7 930 @ 4,0
powercolor 5870
6gb ddr3 corsair 1866
BenQ 24" LED V2410 Eco
1920x1080, 5000000:1, 5ms, VGA/HDMI

blir fan sne på detta!!

Permalänk
Permalänk

har nu suttit i en hel jävla timma o försökt få rätt på de! varit på varenda jävla inställning i ccc OCH skärmen!! ingenting ger mig rätt bild!!!

Permalänk
Medlem

Jag känner igen detta.
Prova gå till Desktops & Dispalys i CCC -> klicka på din skärm i hörnet -> configure... -> Scaling Options och dra upp mätarn efter behov.
Detta funkade för mig dock hade jag problemet endast i Windows och inte i spel

Permalänk

provat även detta! utan positivt resultat! verkligen allt annat fungerar som det ska.. ett 15tal spel och windows,, allt utom detta!! hittar ingen cfg. fil till crysis heller där ja kan kolla div parametrar! funderar om det är nå 50/60hz skalproblem nu!

Permalänk
Medlem

fixa en custom resolution om du inte testat som jag nämnde, progressive, testa sätt typ 1912x1076, sen in i crysis och välj din nya res...

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem i Half Life för ett tag sen. Hade då 16:10 i spelet och 16:9 i skärmen.

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Michelangelo:

provat även detta! utan positivt resultat! verkligen allt annat fungerar som det ska.. ett 15tal spel och windows,, allt utom detta!! hittar ingen cfg. fil till crysis heller där ja kan kolla div parametrar! funderar om det är nå 50/60hz skalproblem nu!

Provat GPU skalning / aspect skalning via CCC? Eller skärmens egna.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk

efter mycke om o kvinanr så har det löst sig!

Genom att trycka alt+enter ett par gånger så fipplar den till rätt ar..:)