Billig lösning till varm lägenhet (förhoppningsvis) ?

Permalänk
Medlem

Billig lösning till varm lägenhet (förhoppningsvis) ?

Har funderat ett tag nu på en möjlig lösning till att värmen i min lägenhet vägrar gå ner även på nätterna. Har ingen termometer, men det känns som det är 30+ i mitt rum nu, ungefär som det är på dagarna.

Iaf, vad jag har funderat på är att bygga nån sorts tratt från min golvfläkt till fönstret, som den kommer stå precis brevid, så att det är tätt runt fönstret och fläkten. Planen är då att fläkten drar in luft utifrån som är ~10-15 grader kallare än luften i mitt rum. Möjliga material-val är väl typ plasten från såna där stora svarta sopsäckar, t.ex.

Någon som testat något liknande?

(Sorry för svenskan, har inte kunnat sova mycket pga värmen.)

Permalänk
Medlem

Sådant tror jag sällan fungerar. Har provat med vanliga fläktar och trattar vid lite andra tillfällen. Det läcker för mycket luft vid sidan av vingbladen.
Tror det ger mer effekt om du helt enkelt ställer fläkten vid fönstret.
Kanske lite sent nu i sommarhettan så alla är väll slut men ibland kan man ju köpa en ac för under 1000-lappen på blocket eller så.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpa:

Sådant tror jag sällan fungerar. Har provat med vanliga fläktar och trattar vid lite andra tillfällen. Det läcker för mycket luft vid sidan av vingbladen.
Tror det ger mer effekt om du helt enkelt ställer fläkten vid fönstret.
Kanske lite sent nu i sommarhettan så alla är väll slut men ibland kan man ju köpa en ac för under 1000-lappen på blocket eller så.

Sommarhettan slut? Har du känt hur varmt det är idag trots moln?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonazz:

Sommarhettan slut? Har du känt hur varmt det är idag trots moln?

Läs igen. Så ser du att han skriver att alla acs på blocket är nog slut pågrund av sommarhettan.
Men ta cola flaskor. Ha i vatten. Frys dom. ställ dom framför/bakom fläkten.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Skrivet av svart_smurf:

Läs igen. Så ser du att han skriver att alla acs på blocket är nog slut pågrund av sommarhettan.
Men ta cola flaskor. Ha i vatten. Frys dom. ställ dom framför/bakom fläkten.

Då blir ju bara luften fuktig och värmen blir obehagligare än vad den var från början.
Nej skaffa en riktigt ac istället som avfuktar och kyler, det är dyrt men det är värt pengarna. En med delad med inne- och utedel är att föredra men i värsta fall så duger en portabel.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

En portabel AC har en grov slang som måste ut ur bostaden. Man kan ju inte tillverka kyla, utan man kan bara ta värmen och flytta den någon annanstans. Det är det alla kylmaskiner i hela världen gör.

Jag har en väggventil i lägenheten, sån man kan dra i ett snöre för att öppna och stänga. Själva ventilmekanismen tog jag bort så det lämnade ett öppet hål rakt ut. Sen förlängde jag slangen till AC-maskinen och satte fast den på det som är kvar av ventilen med kopiösa mängder silvertejp. Det är inte snyggt med en 15 centimeter grov slang som löper upp på väggen, men gardinen döljer det värsta och ärligt talat struntar jag i hur det ser ut bara jag får kyla.

Det går att bara lägga ut den genom ett fönster eller en balkongdörr, men man ska helst ha tätt runt slangen. Fysikens lagar ser till att det kommer in lika mycket luft som maskinen blåser ut och du vill inte att den varma utblåsluften ska komma in igen. Jag vädrar på andra sidan lägenheten istället.

Permalänk
Medlem

Hade jag haft råd skulle det suttit en AC i mitt rum långt innan temperaturen börjat närma sig 30C, så mycket kan jag lova er. Har testat lite budget-lösningar typ aluminiumfolie över fönstrena, vilket har hjälpt en del.

Kan någon förklara för mig varför det känns som om temperaturen ökar på natten när solen är nere? Ute är den givetvis mycket lägre, men jag upplever att jag svettas bra mycket mer än på dagen.

Permalänk
Medlem

det är väl mera fuktigt på nätterna eller?

Permalänk
Medlem

snurriglösning som jag gjort när de varit som värst senaste dagarna, gå runt, alla fönstrena öppna i kalsonger...Ha tröja och shorts i frys/kylen
Funkar ruggigt bra, om man inte har de där förlänge dock haha!

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedFLip:

snurriglösning som jag gjort när de varit som värst senaste dagarna, gå runt, alla fönstrena öppna i kalsonger...Ha tröja och shorts i frys/kylen
Funkar ruggigt bra, om man inte har de där förlänge dock haha!

Ha dem i frysen kommer inte sänka temperaturen i lägenheten, den kommer öka.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Ha dem i frysen kommer inte sänka temperaturen i lägenheten, den kommer öka.

Jag gissar på att han menar att det är skönt att ta på sig kalla kläder. det är ~40c i mitt rum nu, om inte mer. Jag hatar sommaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nomu:

Jag gissar på att han menar att det är skönt att ta på sig kalla kläder. det är ~40c i mitt rum nu, om inte mer. Jag hatar sommaren

Jo men det löser ju inte problemet. Det är fortfarande varmt runt dig även om det är skönt med kläderna, men det är ju inte att det är "oskönt" som är det farliga med värmen. Men 40 grader låter lite väl faktiskt, då är det ju ganska farligt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

ner rullat på dagen och stängda fönster och dörrar. på natten öppnar man fönstret lite och har ett tunt täcket i lakanet i sängen..

brukar bli rätt så behaglig temp så att man klarar sova. iofs har jag datorn i ett annat rum så bara min ctr som varmer upp rummet så det bidrar väl till att jag har det rätt så svalt dock står den på mer elelr mindre 24/7

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

de som pappa alltid gör sommrarna: vädrar som fan 5-6 morgonen innan han drar till jobbet sen så försöker vi hålla fönster och annat stängda så mycke som möjligt (=
varför?
Ute är de varmare än inne, så den varma luften kommer ju in? vi sitter med kanske 26 grader inne när de är 30 ute, t.ex idag har de vart en sjuk varm dag men de är ändå "normal" temperatur, ja klagar inte att de är varmt inne men ute

och om ja vart på altanen ett tag och kommer in, känner ja samma känsla som om när man öppnar frysen i någon mini-tid alltså är de rätt så mycket svalare inne än ute (iaf hos mig) och ja tror de är pga. vi inte har öppna fönster balkongdörrar och allt annat som gå att öppna
de enda som är öppet nog är köks-fönstret (men den är i skugga hela dagen så..)

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Har faktiskt inte tänkt på det här med att stänga fönstret på dagarna, mitt är halvöppet hela tiden. Ska testa det imorgon och se om det gör någon skillnad.

Permalänk

Kylklampar framför fläkten hjälper faktiskt lite, jag märker skillnad och tycker att det är värt "krånglet". Och det blir inte fuktigare luft inne men däremot lite blöt under kylklamparna. Jag byggde en enkel liten ställning med ett upp och ned vänt fryslock som klamparna (kör med två åt gången) står på. Tyvärr måste man byta dem med jämna mellanrum (någon timme) så det gäller att ha ett gäng i frysen. Men de är ju inte särskilt dyra.

Om solen ligger på på fönstret så gäller det att täcka för: persienn, rullgardin, gardin etc. Många lager. Har du varmare luft utanför än innanför så hjälper det inte att vädra men ibland måste man få in lite "frisk" luft ändå även om den är varm. Kall dusch och kallt vatten innan läggdags och inte röra sig för mycket.

En tratt höftar man ihop ganska enkelt av kartong och gaffatejp men om du kan ställa fläkten riktigt nära fönstret så blir nog effekten samma.

Permalänk
Medlem

Även jag är extremt trött på värmen, på dagen är det skönt men att ha 30-35 grader i sovrummet = 1-2 timmars sömn per natt, max.
Igår regnade det här och sänkte temperaturen ute till 20 (Från 32).
Öppnade fönster och ställde min pelarfläkt så den kunde kyla ner sovrummet.
Det hjälpte, från 29 grader till 28.9...

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Jag blir GALEN SNART. Suttit uppe hela natten för att det är så äckligt varmt här. Har takfläkten på näst högsta, en bordsfläkt på golvet som blåser på benen och en golvfläkt som blåser på överkroppen/armarna. Stänger jag av fläktarna tar det ~30 sekunder så rinner svetten överallt.

Känner mig nästan klaustrofobisk för det går inte komma undan skiten annat än att lägga sig i badkaret med kallt vatten, men där kan jag ju knappast spendera mina dagar.

Permalänk
Medlem

Nej, idag blev det inget jobb, mår så illa av värmen på nätterna!
Synd att AC är så dyr, annars hade det blivit en sådan.
Samtidigt är all dricka i lägenheten slut, och vattnet i kranen är fesljummet.
Macken bredvid öpnnar om 30 min..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander-52:

de som pappa alltid gör sommrarna: vädrar som fan 5-6 morgonen innan han drar till jobbet sen så försöker vi hålla fönster och annat stängda så mycke som möjligt (=
varför?
Ute är de varmare än inne, så den varma luften kommer ju in? vi sitter med kanske 26 grader inne när de är 30 ute, t.ex idag har de vart en sjuk varm dag men de är ändå "normal" temperatur, ja klagar inte att de är varmt inne men ute

och om ja vart på altanen ett tag och kommer in, känner ja samma känsla som om när man öppnar frysen i någon mini-tid alltså är de rätt så mycket svalare inne än ute (iaf hos mig) och ja tror de är pga. vi inte har öppna fönster balkongdörrar och allt annat som gå att öppna
de enda som är öppet nog är köks-fönstret (men den är i skugga hela dagen så..)

Det där funkar bara om det är kallare ute än inne, så har det inte varit för mig de senaste dagarna

Skrivet av MammaMumin:

Kylklampar framför fläkten hjälper faktiskt lite, jag märker skillnad och tycker att det är värt "krånglet". Och det blir inte fuktigare luft inne men däremot lite blöt under kylklamparna. Jag byggde en enkel liten ställning med ett upp och ned vänt fryslock som klamparna (kör med två åt gången) står på. Tyvärr måste man byta dem med jämna mellanrum (någon timme) så det gäller att ha ett gäng i frysen. Men de är ju inte särskilt dyra.

Det där gör det inte kallare alls, det höjjer totaltemperaturen. Eventuellt kan du få det något kallare om du bommar igen köket helt och vädrar det separat, eller om du har en frys i garaget eller sådant.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derox:

Det där gör det inte kallare alls, det höjjer totaltemperaturen. Eventuellt kan du få det något kallare om du bommar igen köket helt och vädrar det separat, eller om du har en frys i garaget eller sådant.

Tja, fast totaltemperaturen är inte speciellt intressant. Visst kommer frysning av vatten kräva energi, vilket ger värme (från frysen), men sitter man och arbetar kan det vara skönt med kallt luftdrag.

Själv använder jag kallvatten för att kyla luft med hjälp av en radiator. Det är inte praktiskt att kyla hela lägenheten med detta (skulle gå åt massor med vatten, t.ex.), men det räcker för att hålla sänghörnan kall.

Edit: Som många påpekat, stänga fönstret när det är varmt ute är ett underskattat tips. Öppet fönster ger ju bara nytta om det är kallare ute. I stället för gardiner kan man också använda aluminiumfolie, men det kan vara opraktiskt och lite potentiellt farligt. Bäst är utsidan av fönsterna, annars blir dubbelglasfönster *väldigt* varma. Lämna inte folie när du reser bort, inte så roligt om fönsterna skadas eller om du råkar fokusera ljus på något utanför som börjar brinna.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Tja, fast totaltemperaturen är inte speciellt intressant. Visst kommer frysning av vatten kräva energi, vilket ger värme (från frysen), men sitter man och arbetar kan det vara skönt med kallt luftdrag.

Själv använder jag kallvatten för att kyla luft med hjälp av en radiator. Det är inte praktiskt att kyla hela lägenheten med detta (skulle gå åt massor med vatten, t.ex.), men det räcker för att hålla sänghörnan kall.

Edit: Som många påpekat, stänga fönstret när det är varmt ute är ett underskattat tips. Öppet fönster ger ju bara nytta om det är kallare ute. I stället för gardiner kan man också använda aluminiumfolie, men det kan vara opraktiskt och lite potentiellt farligt. Bäst är utsidan av fönsterna, annars blir dubbelglasfönster *väldigt* varma. Lämna inte folie när du reser bort, inte så roligt om fönsterna skadas eller om du råkar fokusera ljus på något utanför som börjar brinna.

Jag bryr mig inte så mycket om det är "skönt" eller inte. Jag bryr mig om den faktiska temperaturen, har varit "bakis" hela helgen pga vätskebrist av värmen trots att jag druckit så mycket jag orkat och inte rört alkohol. Lägenheten jag bor i är väldigt varm och det har varit svalare ute än inne. Att då frysa vatten för att kyla av är ju inget som skulle hjälpa i det längre perspektivet :p, det kanske känns skönt att sitta framför fläkten, men det dröjjer ju inte lång tid innan värmen från frysen sprider sig i lägenheten.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derox:

Jag bryr mig inte så mycket om det är "skönt" eller inte. Jag bryr mig om den faktiska temperaturen, har varit "bakis" hela helgen pga vätskebrist av värmen trots att jag druckit så mycket jag orkat och inte rört alkohol. Lägenheten jag bor i är väldigt varm och det har varit svalare ute än inne. Att då frysa vatten för att kyla av är ju inget som skulle hjälpa i det längre perspektivet :p, det kanske känns skönt att sitta framför fläkten, men det dröjjer ju inte lång tid innan värmen från frysen sprider sig i lägenheten.

Nja. I det längre perspektivet brukar inte värmeböljor vara längre än några veckor, och under den tiden kan det duga med kylklampar. Jag håller givetvis med om att det är en rätt dålig lösning (jag ger inte mycket för kylklampskylare som går att köpa), men det funkar av ungefär samma anledning som glödlampor inte är bra värmekällor (debatten om att lågenergilampor inte ger någon vinst eftersom de ökar värmebehovet). Om det fungerar för dig eller inte beror på många saker, inte minst bostadens geometri. Det går inte kategoriskt att avfärda. *Självklart* ger det en nettoökning av värmen. Men *all* form av kylning är förlusttyngd värmetransport. En AC transporterar till husets utsida. En evaporator använder smält- eller förågningsentalpi för att binda värme, en kylklamp transporterar värme från din luftström till kylskåpets baksida som sakteliga läcker tillbaka till lägenheten. Men använder du kylklampar kontinuerligt så kommer det likt förbaskat vara kallare där du är och varmare bakom kylskåpet. Se bara till att vistas så långt från detta. Men som sagt, det är geometrin i bostaden som bestämmer. Har du ett fönster nära kylskåpet och det blir kallare utomhus så vinner du, arbetar du nära kylskåpet förlorar du.

Doppa en tröja i vatten och bär den. Evaporativ kylning. Visst, det höjer luftfuktigheten något, men knappast mer än vad en människa andas ut i vätska. Det finns också evaporativa kylare att köpa. De är billigare än AC, men sämre.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Nja. I det längre perspektivet brukar inte värmeböljor vara längre än några veckor, och under den tiden kan det duga med kylklampar. Jag håller givetvis med om att det är en rätt dålig lösning (jag ger inte mycket för kylklampskylare som går att köpa), men det funkar av ungefär samma anledning som glödlampor inte är bra värmekällor (debatten om att lågenergilampor inte ger någon vinst eftersom de ökar värmebehovet). Om det fungerar för dig eller inte beror på många saker, inte minst bostadens geometri. Det går inte kategoriskt att avfärda. *Självklart* ger det en nettoökning av värmen. Men *all* form av kylning är förlusttyngd värmetransport. En AC transporterar till husets utsida. En evaporator använder smält- eller förågningsentalpi för att binda värme, en kylklamp transporterar värme från din luftström till kylskåpets baksida som sakteliga läcker tillbaka till lägenheten. Men använder du kylklampar kontinuerligt så kommer det likt förbaskat vara kallare där du är och varmare bakom kylskåpet. Se bara till att vistas så långt från detta. Men som sagt, det är geometrin i bostaden som bestämmer. Har du ett fönster nära kylskåpet och det blir kallare utomhus så vinner du, arbetar du nära kylskåpet förlorar du.

Doppa en tröja i vatten och bär den. Evaporativ kylning. Visst, det höjer luftfuktigheten något, men knappast mer än vad en människa andas ut i vätska. Det finns också evaporativa kylare att köpa. De är billigare än AC, men sämre.

Precis, tror jag skrev något om att bomma igen köket, men jag tror faktiskt att om man har öppet mot köket så har man svårt att göra något åt temperaturen i lägenheten med frysklampar. Visst det kommer vara kallare där du sitter, men hur blir det sen om du flyttar dig till sovrummet, eller när du slutar använda frysklamparna osv.

Det frysklamparna gör är ju att flytta värmen från en plats till en annan (plus lite extra då frysen inte är 100% effektiv). AC har ju fördelen att flytta den ut från lägenheten iaf, så då måste du bara se till att du inte tar in samma värme igen.

Jag själv ångrar att jag inte köpt en AC i början av sommaren, känns som att det inte längre är lika nödvändigt då den galna hettan inte lär stanna länge till utan det lär bli mildare. Skulle dock vilja veta hur augusti kan se ut, vet inte om jag orkar mer än 1-2 veckor till med lite sömn och konstant huvudvärk.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

Ja, jag lider med dig. Jag kämpar med värmen, stänger av apparater jag egentligen vill ha på, meckar med min hemmabyggda kylare, sätter folie i fönstren, blöter handdukar och tröjor, laborerar, mäter temperaturer och har mig, men inget hjälper. Allt meck gör mig dessutom extra svettig! Dumt att inte AC är standard i Sverige. Och till råga på allt ska man hela tiden få höra att det är "fint väder", "värmen fortsätter" som glatt utrop. Bläh! Jag hatar vinter mer, men på vintern kan man åtminstone ha ett vettigt inomhusklimat. För, som jag brukar säga, bästa vädret är inomhus. 20 grader, jämn belysning, ingen vind. Men sommaren är svår att hålla borta från inomhus!

Nästa steg jag grunnar på är att labba med frigorifiska blandningar (Frigorific mixture - Wikipedia, the free encyclopedia) (osäker på korrekt svensk term).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Ja, jag lider med dig. Jag kämpar med värmen, stänger av apparater jag egentligen vill ha på, meckar med min hemmabyggda kylare, sätter folie i fönstren, blöter handdukar och tröjor, laborerar, mäter temperaturer och har mig, men inget hjälper. Allt meck gör mig dessutom extra svettig! Dumt att inte AC är standard i Sverige.

Ja, folk motiverar det med att det bara är riktigt varmt 4-6 veckor om året, men med tanke på hur mycket mindre produktiv man är i värmen så är det ju egentligen galet att inte ha det.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nomu:

Jag blir GALEN SNART. Suttit uppe hela natten för att det är så äckligt varmt här. Har takfläkten på näst högsta, en bordsfläkt på golvet som blåser på benen och en golvfläkt som blåser på överkroppen/armarna. Stänger jag av fläktarna tar det ~30 sekunder så rinner svetten överallt.

Känner mig nästan klaustrofobisk för det går inte komma undan skiten annat än att lägga sig i badkaret med kallt vatten, men där kan jag ju knappast spendera mina dagar.

Strunta i takfläkten, den blandar bara ner den varma luften mot golvet där du är.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk

Självklart är en ac bättre än kylklampar men ts frågade efter en billig lösning så... Och den extra värme som frysen ger med 6 kylklampar i är inte stor. Jag har bara ett draperi mellan rum och kokvrå och det funkar. Nu menar jag heller inte att tempen sjunker 5-10 grader med denna lösning men jag märker en tydlig förändring i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammaMumin:

Självklart är en ac bättre än kylklampar men ts frågade efter en billig lösning så... Och den extra värme som frysen ger med 6 kylklampar i är inte stor. Jag har bara ett draperi mellan rum och kokvrå och det funkar. Nu menar jag heller inte att tempen sjunker 5-10 grader med denna lösning men jag märker en tydlig förändring i alla fall.

Vad har du uppmätt för skillnad i temperaturer? Digitaltermometer med en decimal räcker ju.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Och om du inte orkar ta tag i det så gör som mig. Använd endast ett par stora lufta badbrallor och vägra all annan typ av klädsel. Håll ett lager med valfri dricka på kylning och drick konstant. Sitt framför datorn och res på dig med jämna mellanrum för att beundra svettmärkena på stolen och ta en kall dusch.