Gainward gtx 480 lägre minnesklock?

Permalänk

Gainward gtx 480 lägre minnesklock?

Tjena!

Tänkte höra hur stor betydelse det har att just Gainwards
modell av gtx480-kortet har minnesklock på 1.84 GHz medan alla
andra tillverkare har runt 3.7Ghz?
Märkte detta något sent, nu har jag fått kortet levererat och funderar på om jag ska skicka tillbaks
det och byta mot annan tillverkare

Mvh Tobias

Visa signatur

Antec P183, P6Dx58 Premium, 6gb corsair xms 1600, 80 gb intel ssd x-25, 120 GB Corsair Force, Acer 24 3D-LCD, corsair AX Gold 1200 W,
Intel core I7 950, Corsair H50 cpu cooler, 2X Nvidia GTX 480 SLI

Permalänk

Jag har ett Gainward GTX 470, och det var visst samma sak där upptäckte jag nu :S

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem

måste vara något speciellt sätt dom mäter på. För 1,84*2 = 3,68. Ska se om jag hittar någon fin förklaring

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem

"
Long Version

The memory clock, along with the size of the memory bus, tells us the amount of memory bandwidth a graphics card has. The more memory bandwidth a card has, the better it can handle higher resolutions and high levels of AA and AF.

Memory comes in several different varieties, most of which are some form of DDR (double data rate). DDR memory can read from/write to memory twice every clock cycle. So if your DDR memory clock is 500MHz, the effective clock speed is 1000MHz. You'll notice, for cards that use DDR memory, the card pages show both the actual clock speed and the effective speed of the memory.
Like the core clock, the memory clock of most cards can be manually increased through the driver. Though highly overclockably memory is somewhat rare.
"

Visa signatur

Hustomte

Permalänk

Tack för svar!

Betyder detta att det egentligen är samma frekvens
fast de för just Gainward skriver med en annan beräkning?
Lite förvirrande, det är ju utskrivet så på alla specs man kan hitta

Visa signatur

Antec P183, P6Dx58 Premium, 6gb corsair xms 1600, 80 gb intel ssd x-25, 120 GB Corsair Force, Acer 24 3D-LCD, corsair AX Gold 1200 W,
Intel core I7 950, Corsair H50 cpu cooler, 2X Nvidia GTX 480 SLI

Permalänk
Medlem

Det betyder att det är samma frekvens! Allt är bara beroende på hur tillverkaren skriver. Ofta vill man ju att det ska stå så höga siffror som möjligt för det tycker ju kunder/köpare ser bra ut! (T.ex. dynamisk kontrast på en platt TV 2000000:1, istället för en ISO kontrast på kanske 4000:1. Detta var dock inte alls rellevant men ett exempel.)

Men i just detta fallet så kan man säga att alla vanliga GTX 480 som är oklockade har en minnesfrekvens på 1848 MHz, dock så är det ju DDR minnen (double data rate) så den "effektiva" arbetsfrekvensen blir 3696MHz.

Om det fortfarande är otydligt ber jag någon annan förklara lite mer pedagogiskt, för mina ideer tog slut

Visa signatur

Hustomte

Permalänk

Ok, tack nädå jag förstår
Huvudsaken är att det inte är sämre än de andra,
det enda jag egentligen vill är att skjuta mig igenom Crysis Warhead

Visa signatur

Antec P183, P6Dx58 Premium, 6gb corsair xms 1600, 80 gb intel ssd x-25, 120 GB Corsair Force, Acer 24 3D-LCD, corsair AX Gold 1200 W,
Intel core I7 950, Corsair H50 cpu cooler, 2X Nvidia GTX 480 SLI