Köpte ett GTX 465, men ingen större skillnad mot mitt 8800GTS?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av ant:

Edit: Lezziter, nu när jag gnuggat tröttheten ur ögonen ser jag ett 9800GT högst upp i listan (med sämst poäng) och om jag inte minns fel så är det ett kort som borde vara bättre än mitt gamla. Så om dom nu bara bytt kort och kört med samma hårdvara i övrigt så betyder det faktiskt att det blir stor skillnad! Ska försöka hitta några fler gamla test som testar 9800 mot 8800.

Huvudet på spiken, dessutom är GTS 250 (~ 9800 GTX) med i listan vilket granterat är bättre än 8800 GTS.
Som jag skriver ovan påverkar dessutom CPU-delen totalresultatet ganska lite i 3DMark06, och dessutom begränsar givetvis en långsam processor även i GPU-testerna. Även om det handlar om grafik så ska mycket information behandlas av processorn och skickas runt i systemet.
Du kan INTE tänka som du gör att GPU-delarna är mer eller mindre jämförbara, det är absolut inte så det fungerar!

Summa summarium: Du har INTE gjort ett dåligt köp, sluta oroa dig!
Se till att skrämma upp din Q6600 uppåt 3,5 GHz eller så, då lär du se rejäla förbättringar även i (dock utdaterade) 3DMark06.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Tackar för din förklaring och givetvis tack till alla andra som varit med och hjälpt till i tråden!
Nu känner jag mig upplyst, förstående och faktiskt lite lättad.
Känns skönt att få se att det i alla fall hänt saker på grafikkortsmarknaden även på normala (ej budget/highend) kort.

Min tur att köra lite offtopic då eftersom jag nu har så många duktiga ögon mot mitt håll.
Jag hittade just MSI afterburner efter lite kollande här på forumet, vilket verkar vara otroligt smidigt för att klocka graffekort.
Finns det något liknande program som är bra för processorn/minnena? För det var länge sedan jag var inne och pillade bios inställningar för processor överklockning. Jag får nog förflytta mig till dom gamla överklocknings-trådarna för att hitta vad min Q6600 "bör" klara av. Men några i tråden körde ju i alla fall runt 3GHz samt lite högre på luft så det finns väl lite man kan göra i alla fall.

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Relik 📜

Jag tycker nog du ska köra på BIOS, det brukar oftast ge stabilast och bäst resultat. Dessutom har man full kontroll på alla variabler vilket är skönt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ant:

Alltså att titta på totalscore är ju egentligen ganska meningslöst när jag ska jämföra grafikkort.. eller? För det är ju precis som du säger att en ny bra processor boostar poängen rejält för totalscore.
Men om vi bara konsentrerar oss på GPU score, då får vi väl fram skillnanden på korten.

Ditt stapeldiagram hade varit väldigt intressant för mig om det stått CPU/GPU score för då hade jag fått se vad ett GTX 465 hade presterat i poäng (GPU-poäng) tillsammans med en bra processor!

Allt jag menar är att om jag tagit processorn får ditt länkade test "i7 920 i 3,8 GHz" så _tror_ jag att mitt gamla 8800GTS hade presterat nästan lika bra i testet. CPU hade fått samma score och GPU score hade nog inte varit allt för långt ifrån vilket hade gett nästan samma 21 000p kanske 20 000p teoretiskt?

Om ni tycker tråden (eller jag) blir allt för tjatig så strunta i att läsa den, men just nu känns det ganska vettigt att ta fram data på hur pass liten skillnad det är på ett kort idag mot var det var då.

Men jag tar gärna emot kritik när det kommer till mina slutsatser. Men jag förstår inte hur mitt _grafikort_ skulle prestera bättre för att jag skulle klocka min prolle från 2,4GHz till 3+GHz. Det enda jag ser med en sådan lösning är att min CPU score skulle stiga och på ett sådant sätt skulle jag få en högre total score på test. Förklara gärna hur det hjälper mitt grafikkort.

Edit: Lezziter, nu när jag gnuggat tröttheten ur ögonen ser jag ett 9800GT högst upp i listan (med sämst poäng) och om jag inte minns fel så är det ett kort som borde vara bättre än mitt gamla. Så om dom nu bara bytt kort och kört med samma hårdvara i övrigt så betyder det faktiskt att det blir stor skillnad! Ska försöka hitta några fler gamla test som testar 9800 mot 8800.

Ett 8800GTS 512 är snabbare än 9800GT, 9800GT är ett 8800GT omdöpt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Fast rent tekniskt ÄR skillnaden ett par hundra procent eller så, det kommer du liksom inte ifrån.

3DMark06 som benchmark är helt utdaterad, moderna grafikkort är så snabba att i princip allt man testar blir CPU-bundet. 06 multitrådar dessutom outsägligt kass i GPU-testerna samtidigt com CPU-testerna knappast påverkar slutreslutatet, något som gör att din oklockade Q6600 verkligen bromsar resultatet rejält.

Slå en kik här. Med i7 920 i 3,8 GHz ger GTX 465 över 21 000 poäng i 3DMark06. DET är hur mycket din CPU begränsar dig.
http://tpucdn.com/reviews/MSI/GeForce_GTX_460_Cyclone_OC_768_...

Slutsats: Du testar med en "för långsam" CPU i ett prestandatest som är fem år gammalt. Det säger dig precis noll och inget om hur ditt nya grafikkort presterar.

Förstår ändå inte hur han kan få mindre score än mitt 8800GTS 640MB i 3dmark06.....jag har en sämre CPU än honom, jag får ju lägre cpu score fast totalt högre ändå.......visst mitt 8800GTS (G80) är OC men borde inte ett GTX 465 piska skiten ur det ändå? Det är inte voltmoddat eller nåt utan bara skrämt upp max det går på stock volt i Msi Afterburner.......

Visa signatur
Permalänk
Relik 📜
Skrivet av krrjon:

Förstår ändå inte hur han kan få mindre score än mitt 8800GTS 640MB i 3dmark06.....jag har en sämre CPU än honom, jag får ju lägre cpu score fast totalt högre ändå.......visst mitt 8800GTS (G80) är OC men borde inte ett GTX 465 piska skiten ur det ändå? Det är inte voltmoddat eller nåt utan bara skrämt upp max det går på stock volt i Msi Afterburner.......

Du har inte en sämre CPU, du har en CPU med färre kärnor. Eftersom 3DM06 inte kan flertråda speciellt bra i GPU-testerna har du mer nytta av dina två kärnor i 3,2 GHz än trådskaparens fyra kärnor i 2,4 GHz. Om du klockar ner din CPU till samma hastighet och kör testet igen bör det bli ett helt annat resultat.

En artikel om kärnor och "flaskhalsar" kanske är är något för oss i redaktionen att satsa på för hösten.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Du har inte en sämre CPU, du har en CPU med färre kärnor. Eftersom 3DM06 inte kan flertråda speciellt bra i GPU-testerna har du mer nytta av dina två kärnor i 3,2 GHz än trådskaparens fyra kärnor i 2,4 GHz. Om du klockar ner din CPU till samma hastighet och kör testet igen bör det bli ett helt annat resultat.

Ok det visste jag inte.....tog bara för givet eftersom TS fick högre cpu score att det var bättre i hela testet

Skrivet av emilakered:

En artikel om kärnor och "flaskhalsar" kanske är är något för oss i redaktionen att satsa på för hösten.

Det tycker jag låter som en bra idé

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lezziter:

...
En artikel om kärnor och "flaskhalsar" kanske är är något för oss i redaktionen att satsa på för hösten.

Det tycker även jag låter som en bra ide! (tumme upp)

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ant:

...........

Ditt stapeldiagram hade varit väldigt intressant för mig om det stått CPU/GPU score för då hade jag fått se vad ett GTX 465 hade presterat i poäng (GPU-poäng) tillsammans med en bra processor!

Allt jag menar är att om jag tagit processorn får ditt länkade test "i7 920 i 3,8 GHz" så _tror_ jag att mitt gamla 8800GTS hade presterat nästan lika bra i testet. CPU hade fått samma score och GPU score hade nog inte varit allt för långt ifrån vilket hade gett nästan samma 21 000p kanske 20 000p teoretiskt?

Om ni tycker tråden (eller jag) blir allt för tjatig så strunta i att läsa den, men just nu känns det ganska vettigt att ta fram data på hur pass liten skillnad det är på ett kort idag mot var det var då.

Men jag tar gärna emot kritik när det kommer till mina slutsatser. Men jag förstår inte hur mitt _grafikort_ skulle prestera bättre för att jag skulle klocka min prolle från 2,4GHz till 3+GHz. Det enda jag ser med en sådan lösning är att min CPU score skulle stiga och på ett sådant sätt skulle jag få en högre total score på test. Förklara gärna hur det hjälper mitt grafikkort.

Edit: Lezziter, nu när jag gnuggat tröttheten ur ögonen ser jag ett 9800GT högst upp i listan (med sämst poäng) och om jag inte minns fel så är det ett kort som borde vara bättre än mitt gamla. Så om dom nu bara bytt kort och kört med samma hårdvara i övrigt så betyder det faktiskt att det blir stor skillnad! Ska försöka hitta några fler gamla test som testar 9800 mot 8800.

om vi säger så här 3d mark är väldigt cpu krävande ju bättre cpu du har destu bättre poäng. detta har nämnds i tråden innan och jag har testat med samma grafikkort på en sämre processor så kan det skilja flera 1000poäng exempel är min gammla amd x2 4800+@2,7ghz fick 8000 poäng med ett 8800gt 512 testa jag sen på en intel processor med 4 kärnor en likvärdig processor som du i stock så höjde jag totalpoängen méd 4-5000poäng. så jag tror vi ska lägga ner samtalet om 3dmark och du kanske rent av ska dra hem nått annat program att jämnföra med.

Angående stapeldiagrammet ,om dom nu jämnför en i7 920@3,8 med ett 4870 (som jag sitter på idag) poäng scoren är 15K jag får 17,5k i 3dmark med en likvärdig rigg (i5 750@3,6ghz) så va jag vill komma fram till är skit i att länka en massa diagram det är verkligheten som räknas

så tipset är spela på korten använd Fraps som jag nämnde innan se vilken FPS du får rent kan skilja 3-10fps men detta är ändå bättre en det du hade innan.

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.