Verktyg från Gigabyte underlättar överklockning

Permalänk
Melding Plague

Verktyg från Gigabyte underlättar överklockning

Tillverkaren Gigabyte lanserar två nya mjukvaror som ska underlätta för den som vill överklocka sin processor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

This we like! Alltid bra med nya program :3

EDIT: Dock inget jag skulle använda, känns bättre i BIOS av någon anledning.

Permalänk
Medlem

trevligt!!

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att överklockning och tweakande ska ske på hårdvarunivå med så lite mjukvara som möjligt? Att skapa program med hotkeys i windows låter bara som något som kan gå fel?

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kan det inte bli fel med BIOS också då?

Är väl mest skit framför skärmen som strular till det, oavsett mjuk eller hårdvara styrt OC.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Avstängd

Har testat OC Cloud och det var nog det sämsta jag har sett, när jag ändra Volten i det så ställde den bara tillbaka sig direkt och ändra jag min BLCK från 133 till 134 så blev det BSOD direkt så det är ju inget att erekommendera, nej tackar vet jag BIOS

MVH

Permalänk
Medlem

Det är mycket jag gillar med Gigabyte, men det här med att de belönar sina kunder med nya verktyg långt efter inköp är verkligen nice!

Permalänk
Medlem

Trevligt värre!

Cloud lät trevligt... slå på datorn när man parkerar bilen så är den igång när man är hemma. ^^

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

Har testat OC Cloud och det var nog det sämsta jag har sett, när jag ändra Volten i det så ställde den bara tillbaka sig direkt och ändra jag min BLCK från 133 till 134 så blev det BSOD direkt så det är ju inget att erekommendera, nej tackar vet jag BIOS

MVH

AMD har iaf bra program så man kan ändra volten osv i windows helt utan problem.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virre39:

Är det bara jag som tycker att överklockning och tweakande ska ske på hårdvarunivå med så lite mjukvara som möjligt? Att skapa program med hotkeys i windows låter bara som något som kan gå fel?

Vill inte vara den som är den men tvivlar på att det är så många personer som överklockar på "hårdvarunivå". Både ett program i windows och den blåa menyn där du ändrar BIOS-inställningarna är ju två mjukvaror som anropar samma saker i hårdvaran.

Permalänk

Låter som ren strunt, men men.
Föredrar att köra cpu i BIOS och vga med afterburner och sen kolla efter alla tweaks i både cpu-z, gpu-z och coretemp att allt funkar fint att byta frekvenser och volt med macros låter som nått iaf inte jag är modig nog för

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeta Two:

Vill inte vara den som är den men tvivlar på att det är så många personer som överklockar på "hårdvarunivå". Både ett program i windows och den blåa menyn där du ändrar BIOS-inställningarna är ju två mjukvaror som anropar samma saker i hårdvaran.

Han kanske menar att kreti och pleti skulle våga sig på att klocka och därmed fucka nåt om de kunde klocka via hotkeys

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlayphir:

Trevligt värre!

Cloud lät trevligt... slå på datorn när man parkerar bilen så är den igång när man är hemma. ^^

Start av datorn remote ingår inte i Cloud OC, men det kan man enkelt lösa på andra sätt. Magic Packet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Nu kan man sitta med sin mobil och överklocka på bussen på väg hem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeta Two:

Vill inte vara den som är den men tvivlar på att det är så många personer som överklockar på "hårdvarunivå". Både ett program i windows och den blåa menyn där du ändrar BIOS-inställningarna är ju två mjukvaror som anropar samma saker i hårdvaran.

Givetvis menar jag i bios, vilket jag hoppades gick fram, men ack så fel jag hade. Givetvis så formulerade jag mig helt galet Det jag menar är att bios är det program som ska hålla koll på spänning och frekvenser i mina ögon, inget annat utanför-pill

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

OC Cloud?
Låter som vad som skulle kunna hända om någon illasinnad nisse knäcker PW till burken och släpper ut den magiska blå röken.

Permalänk

Snart släpper dem väl en rulator så att pensionärer kan överklocka utan att behöva flytta handen till datorn....
Eller börjar sälja färdigöverklockade processorer (likt grafikkort) då man fortfarande har garanti då man inte själv klockat den.

Dem tänker ju helt fel! Svensson ska inte överklocka!

Permalänk
Medlem

Asus har rätt bra överklocknings funktioner, TurboV EVO klockade upp min processor till 3.8 utan att jag behövde göra ett skit
Jag tycker det är smidigare med ett program, blir så mycket smidigare, och det tar inte ages.
Gogo GB

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Snart släpper dem väl en rulator så att pensionärer kan överklocka utan att behöva flytta handen till datorn....
Eller börjar sälja färdigöverklockade processorer (likt grafikkort) då man fortfarande har garanti då man inte själv klockat den.

Dem tänker ju helt fel! Svensson ska inte överklocka!

och vad anser du att du själv är då? Ers Majonäs?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REALIN:

AMD har iaf bra program så man kan ändra volten osv i windows helt utan problem.

Tyvärr blir det ju ingen riktig sprutt på AMD hur mycket man än meckar med dem...

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Skrivet av WDac:

och vad anser du att du själv är då? Ers Majonäs?

Haha nån svensson på datorer e jag då inte om det är det du tror. Visserligen kanske jag inte har ett monster till dator för att pengar inte växer på träd, men det gör däremot kunskap.

Överklockning ska vara för dem som vet vad det innebär. Det är ju fortfarande avancerade grejjer fast än ett program gör det åt dig. Det blir snarare lättare för konsumenten att göra fel. Jag tvivlar på att dem kommer att skicka med en manual där det står Vad programmet gör exakt, och Vad det innebär, och Vad man bör tänka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Haha nån svensson på datorer e jag då inte om det är det du tror. Visserligen kanske jag inte har ett monster till dator för att pengar inte växer på träd, men det gör däremot kunskap.

Överklockning ska vara för dem som vet vad det innebär. Det är ju fortfarande avancerade grejjer fast än ett program gör det åt dig. Det blir snarare lättare för konsumenten att göra fel. Jag tvivlar på att dem kommer att skicka med en manual där det står Vad programmet gör exakt, och Vad det innebär, och Vad man bör tänka på.

så rackarns avancerat är de inte å klocka

klocka min gammla AMD 200mhz, jumpra satan på mammakortet (Shuttle) sen bra de iväg tills de började lukta brända kondingar (yes jag är 100 år gammal)

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd

får se om det blir bättre än overdrive
...vad tror ni

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem

Det vore ju najs att kunna klocka ned processorn såhär på sommaren när man kanske tankar eller liknande (fullt lagliga saker, tro inget annat...), blir ju så varmt i rummet annars.

Någon som prövat och vet om det fungerar bra? Sweclockers borde testa tycker ja.

EDIT: Alltså om man spelar först och sedan går ifrån datorn kan det ju vara bra att bara klocka ned den utan att behöva starta om den.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]