Permalänk
Medlem

Har nu äntligen fått fart på datorn. Det var nätadaptern som var knas men har nu fått en ny via rma. Kör båda fläktarna på 5 volt och då hör man absolut ingenting. Även hårdisken är i princip helt tyst. Nu återstår att installera operativsystem etc. Hittade en minimal Ubuntu som jag ska prova. Ska ju enbart användas som htpc så alla övriga funktioner som finns i Linux är ointressanta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bilder?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

i5 3570K||ASRock Z77M||Corsair 16GB@1866MHz||Intel 530 SSD||Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Bilder på lådan eller när systemet är up and running?? Bilder på operativsystemet kommer så fort jag fått det stabilt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nussse:

Har nu äntligen fått fart på datorn. Det var nätadaptern som var knas men har nu fått en ny via rma. Kör båda fläktarna på 5 volt och då hör man absolut ingenting. Även hårdisken är i princip helt tyst. Nu återstår att installera operativsystem etc. Hittade en minimal Ubuntu som jag ska prova. Ska ju enbart användas som htpc så alla övriga funktioner som finns i Linux är ointressanta.

Du menar server-versionen där inget ingår från start?

Skönt att det löste sig!

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

https://help.ubuntu.com/community/Installation/MinimalCD Måste dock få den att fatta att den ska boota från usb-minnet och inte hårddisken :S Bilder kommer snart. Varit lite att stå i idag. Vart tvungen att köpa nya däck till bilen då nuvarande är mer eller mindre helt flata

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Behöver nu köpa AC-DC adaptern till pico-psu't. Jag funderar på om jag kan köpa 60W-adaptern som är 100kr billigare än 80W-modellen. 12v 60W 5A AC-DC adapter - - mini-itx.se

Vilken av dem körde du på? Såg något test där detta system drog 50W vid full cpu- och gpu-användning så det blir lite tight kanske...

EDIT: Detta test mäter 50W vid full load före nätagget, så 60W bör räcka med råge: TWEAK.DK /-/ Zotac IONITX-F-E mini ITX med NVIDIA ION - Strømforbrug, Crysis og konklusion

EDIT 2: Jag har också hört lite olika om wake-on-usb, har du haft möjlighet att testa detta?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Jag kör med 80watt´s-nätadaptern. Som du sa är den ju inte mycket dyrare så + att jag kör med pico90. Dock lär ju 60 watt räcka mer än väl.

Har varit borta under helgen och för övrigt ganska lat nu när det är så pass varmt så har inte kommit så mycket längre så vet inte hur det funkar med wake-on-usb.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sitter och är nu klar med mitt chassi (nästan). Har börjat koppla in allting och tänkte bara kolla med dig angående pico-psu't.

Det finns en liten pigg/ledare från "pluggen" som sätts i chassit dit 230->12V adaptern kopplas på. Denna ska väl kopplas till chassit med syfte att jorda det?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Jo det bör stämma. Är ute och seglar nu så kan inte själv kolla men det låter bekant
Vad ska du köra på burken? Win el linux el ev annat?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ubuntu server där XBMC startar direkt utan att gnome startar alls. Men jag har ett väldigt underligt problem där datorn inte längre kommer längre än att den visar följande:

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

sökt snabbt bland kommentarerna och inte hittat något om hur du kopplade sladdarna i bild http://www.sweclockers.com/image/gallery/2010/05/26/038.jpg?t... . Går fläkt och sata sladdarna på samma volt och amp så det bara är att koppla som om det vore en icke aktiv adapter?

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Nej. Tog ström till fläktarna via den molex som fanns. Dock Har jag pga strul bytt till originalkabeln. Ska fixa ny bild på det senare.

Visa signatur