Permalänk
Avstängd

Tangentbord.

Galleriet visar lite bilder på mina tangentbord
*IBM MODEL M
*IBM MODEL N2
*Keytronic
*Noname (ej pc) behöver hjälp med identifiering
*DELL AT102W

http://www.fz.se/artiklar/artikel/20080808/fz-kollar-in-tange...
Här finns det lite rolig läsning för den som inte vet varför någon vill använda dessa tegelstenar fortfarande 2010, så innan ni skriver massa onödigt om tangentborden ta er tid att läsa artikeln.

Jag hoppas att någon annan har intresse för dessa underbara älskvärda tangentbord och vill även passa på att tippsa om en nördigt forum som behandlar endast tangentbord.
http://geekhack.org/

Tackar för kommentarerna!

Tangentbord.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

Detta var ett lite ovanligare galleri men ack so roligt. Beundrar gamla tangentbord och ska kanske fixa mig ett model M lite senare 5p!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Förbannat intressant, 5p dirr!

Själv skulle jag nog aldrig få för mig att använda något äldre tangentbord, men förstår varför vissa gillar dem

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

det okända tangentbordet har en DIN kontakt, om du googlar lite på det så kommer du snart att se att det finns olika mängder pinnar på dem...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rydalarn:

det okända tangentbordet har en DIN kontakt, om du googlar lite på det så kommer du snart att se att det finns olika mängder pinnar på dem...

Hejsan, jag har gjort det och de verkar stämma, men tror inte det går att koppla till en pc då den har för många stift.

Tackar för kommentarerna också

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

Hejsan, jag har gjort det och de verkar stämma, men tror inte det går att koppla till en pc då den har för många stift.

Tackar för kommentarerna också

Den går faktiskt att koppla in.
Finns adaptrar som omvandlar en DIN kontakt till en ps2.
Har själv en

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matx:

Den går faktiskt att koppla in.
Finns adaptrar som omvandlar en DIN kontakt till en ps2.
Har själv en

Hej en en standard DIN->ps2 adapter har jag redan testat och den har ju 5pinnar detta är 8pinnar. Så det passade inte alls, eller finns det special DIN adaptrar?
mvh

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd

Ingen som tror sig veta något om mitt unknown tangentbord ?

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

älskar såna tangentbord har tyvärr bara ett som S knappen saknas på.
dom nya e så svåra att skriva på tkr jag

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kinnunen4321:

älskar såna tangentbord har tyvärr bara ett som S knappen saknas på.
dom nya e så svåra att skriva på tkr jag

Det är det jag menar, dom är skitsköna att skriva på

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Förr fick man mekaniska tangentbord på köpet. Synd de är så dyra nuförtiden.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Hittade ett Key tronic MPR-II key här i bröten när jag städade, bände tillbaka ett snett stift men det fungerade inte ändå. Tills jag kom på hur det var på den gamla goda tiden alltså, när man var tvungen att starta om datorn om nån jävel kom och drog ur tangentbordet

Fungerar prima, skriver på det nu. Lite udda känsla mot vad man är van vid idag...
Har dock inte riktigt samma design som ditt, lite mjukare kanter... ditt ser lite prototyp-aktigt ut i jämförelse får sägas. Detta köptes 1995 som jag minns det.

Är såna här grunkor, i fint skick, värda något idag? Jag var sekunder från att slänga ut det...
Ser att vissa affärer online säljer dem i nyversion, men hittar inga Svenska.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E