Hjälp med processorkylare! Noctua NH-D14 eller Corsair H50

Permalänk
Medlem

Hjälp med processorkylare! Noctua NH-D14 eller Corsair H50

Tjenare alla på swec.

Jag har hållit på med ett databygge den senaste månaden men har inte lyckats bestämma mig för processorkylaren och vänder mig nu till Sweclockers exptertis. Jag är ute efter något som ska vara väldigt tyst, jag prioriterar lägre ljudnivå framför kylförmåga men ska fortfarande kunna kyla bra.

De processorkylare jag har kollat på är Corsairs H50 och Noctuas NH-D14 som vad recensioner säger ska vara det mest badass man kan ha. XD Jag är öppen för andra förslag om någon vet något bättre. ^^

Det man hade i tanken är väl hur H50 pump låter efter ett par års användande..alltså om den kommer skräna som bara fasen. Det skulle vara kul med lite svar från personer som har erfarenhet av denna kylare.

m.v.h.

Alexander

Permalänk
Keeper of the Bamse

Eftersom du inte specar ditt system får du kolla på noctua.at och leta upp dina minnen och moderkort själv

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Eftersom du inte specar ditt system får du kolla på noctua.at och leta upp dina minnen och moderkort själv

De jag är ute efter är vad folk tycker jag ska välja för processorkylare utifrån ljudnivån men fortfarande bra kylförmåga (vill ha det tyst för min tidigare dator lät som ett kraftverk och gav huvudvärk efter bara 30 min.) Om det är någon som undrar så behöver ni inte tänka på mitt system utan bara på kylaren. ^^

Det jag funderar över är hur H50 pump är efter ett års användade eller mer. På Noctuas NH-D14 kan man ju byta ut fläktarna om de skulle börja bli skräniga men tycker att H50 känns som mer "prestige" eller "lyx" så har så himla svårt att bestämma mig.

Permalänk

hmm funderar fakitskt på samma sak fast blir dessa grejer Komplett.se och tänkte överklocka också till iaf över 3.2 ghz

Edit: Just nu tänker ja på H50 men ge mig motivasioner om jag ska ha den elr inte tack

Visa signatur

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande dilemma
Valde H50, och jag är grymt nöjd!
Låter inte ett skit, och kyler extremt bra

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Båda kylarna låter väldigt lite om man vill, allt beror på hur man styr fläktarna, och det i sin tur beror på belastningen. Därför är det intressant vad som ska kylas. Det finns ingen på det här forumet som haft en H50 eller NH-D14 i flera år för de har inte funnits så länge. Jag har en H50 och är väldigt nöjd. Jag har två Scythe Gentle Typhoon på den i push/pull-konfiguration med fläktstyrning så jag kan både få den nästan knäpptyst eller högpresterande efter behov. Personligen har jag aldrig hört pumpen. Båda kylarna är bland det absolut bästa förutom riktig vattenkylning.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Enda nackdelen med H50 är väl att minnen och nordbrygga kan bli lite varma vid belastning eftersom det inte finns någon fläkt i närheten.
Har man bra flöde i chassit är detta inget problem dock.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Pumpljud är inget jag heller upplevt, bara första starten, då bubblade det lite i 15 min

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Du kanske hittar något som är intressant men det handlar mest om vilken som kyler bäst:) Min Noctua är överröstad av chassi fläktar i mitt HAF 932. Den är riktigt tyst enligt mig, jag är nöjd med den och då använder jag inte äns motstånden som får den att bli ännu tystare.

Visa signatur

i7 3770K, 8Gb Corsair Vengeance, Asus Sabertooth Z77, Asus GTX 680 DirectCU II OC, OCZ Agility 3 120Gb,
Corsair Force 60Gb, Samsung F3 Spinpoint 1Tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robhead:

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Du kanske hittar något som är intressant men det handlar mest om vilken som kyler bäst:) Min Noctua är överröstad av chassi fläktar i mitt HAF 932. Den är riktigt tyst enligt mig, jag är nöjd med den och då använder jag inte äns motstånden som får den att bli ännu tystare.

Wow, jag hade inte sett den tråden. Det blir och läsa igenom nu. Tack för tipset ^^

Edit: Jag har ett Cooler Master ATCs 840 chassi så det är väldigt bra luftflöde i datorn så jag tror att andra komponenter som ram-minnen o.s.v. blir kylda om det är till någon hjälp för att hjälpa mig med valet av processorkylare. XD

Permalänk

Jag har en H50 på ett i5 750-system och är mycket nöjd. Ett rätt stort problem som jag upplever (som ändå har mycket bra luftflöde i lådan) är att mina MOSFET blir bra varma om jag klockar över 3.5GHz, processorn själv däremot går upp till lite under 4GHz utan så hemska siffror på temps (runt 80 med linpack och då bortser jag från att MOSFET inte mår så bra )

Visa signatur

Stationär: {Fractal Design R2 [Cosair TX 650W | Asus P7P555D EVO [i5 750 @3.6GHz [Corsair H50] | 16GB Corsair @1333MHz | Gigabyte GTX 670]] | Benq g2220HD 22" TFT x3 i nVidia Surround} , HP 2560p: {i7-2620M @ 2.7GHz | 128GB SSD | 1TB HDD}
Ljud: {Yamaha RX-V667 | Front: Heco Celan XT 500 | LAB12 Tapped Horn}
Kamera: {Nikon D90 | Nikkor 18-105 | Nikon SB-800 | Tamron 90 | Tamron 70-300}

Permalänk
Medlem

Jag kör på NH-D14.. Underbar kylning, och låter nästan inget alls. Kör ändå utan något utav motstånden man får med. Så köper du D14 blir du garanterat nöjd

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Jag tackar för alla snabba svar. ^^

Det lutar åt en Noctua NH-D14 efter man har kollat igenom för många reviews och den känns också väldigt framtidssäker. Men jag tycker ju rent estetiskt att H50 är så jäkla mycket snyggare och tar betydligt mindre plats. XD

Permalänk

Säger detsamma, Tack! men nu när man vart lite mer sugen på Noctua så tvivlar jag på att den kommer få plats då jag ska köpa Dominator minnen med fläktar :/

Visa signatur

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Permalänk
Medlem
Skrivet av born_in_fire:

Säger detsamma, Tack! men nu när man vart lite mer sugen på Noctua så tvivlar jag på att den kommer få plats då jag ska köpa Dominator minnen med fläktar :/

Det där fick mig att tänka på NH-D14 uppenbara feta storlek.. kom och tänka på att finns det inte möjlighet att vända kylaren 90 grader så den blåser/suger uppåt istället? Om det går kanske man kan fortfarande ha kvar kylflänsarna på dominator minnena.

Permalänk
Skrivet av Lelle91:

Det där fick mig att tänka på NH-D14 uppenbara feta storlek.. kom och tänka på att finns det inte möjlighet att vända kylaren 90 grader så den blåser/suger uppåt istället? Om det går kanske man kan fortfarande ha kvar kylflänsarna på dominator minnena.

jo då skulle det säkert funka men tvivlar på det, tänkte skriva om det är värt att köpa Noctua och ta bort fläktarna+flänsarna elr bara köpa H50?

mer info om Noctua med Dominator minnen: Noctua.at - sound-optimised premium components "Designed in Austria"!

Visa signatur

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Permalänk
Medlem

Har en H50 i systemet i sign, hade samma dillemma när jag skulle välja men jag valde h50 för att den är som sagt snyggare, tar mindre plats, kyler skit bra, och är tyst. Måste man inte köpa till fläktar till NH-D14 själv? Jag kan alla fall rekomendera H50, haft den i 6mån å pumpar på bra fortfarande Ända man hör är i början av boot när vattnet börjar cirkulera men man hör inget av den efter 2sec

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Köp en NH-U12P. Där får du med 2 fläktar för PnP. Och den kyler bättre än H50 i ett välventilerat system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lelle91:

Det där fick mig att tänka på NH-D14 uppenbara feta storlek.. kom och tänka på att finns det inte möjlighet att vända kylaren 90 grader så den blåser/suger uppåt istället? Om det går kanske man kan fortfarande ha kvar kylflänsarna på dominator minnena.

Det känns ganska mysko att citera sig själv men va tusan.. För den som är intresserad har jag kollat upp på Noctuas hemsida och det går att vända NH-D14 90 grader på Intel moderkort men inte på AMD moderkort.
Källa:
Noctua.at - sound-optimised premium components "Designed in Austria"!