Söker presentidé - vad måste man ha till WII? whats hot n not

Permalänk

Söker presentidé - vad måste man ha till WII? whats hot n not

En familj har standard utrustningen till sitt WII och några enstaka spel, tänkte ge dem en present men har noll koll på vad som är ett måste att ha till WII.

Guitar heroes var ju poppis förr, så har kikat lite på detta. Fanns en hel uppsjö med prylar till WII i varierande kvalité...

Men, har noll koll, så säg mig, vilka prylar och spel är toppbetygare?

Permalänk
Hedersmedlem

Super Mario Galaxy 1 & 2, New Super Mario Bros.

Spelat ett 50-tal spel på min Wii, endast dessa två som varit värda pengarna och som gjort att jag suttit mer än 20 min.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Vad ska man ha ett 360 till wii för? helt onödigt.

Mario Party, fast det är endast roligt när man spelar fler än 2

Permalänk
Avstängd

Köpe rman ett 360 kan man ju i alla fall skrota wiin som är totalt värdelös om man inte är 5 år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Köpe rman ett 360 kan man ju i alla fall skrota wiin som är totalt värdelös om man inte är 5 år...

Tyvärr har jag inget förslag till själva tråden, men tycker bara det är så tråkigt med sånna här meningslösa kommentarer.

Killen frågar efter tips till just Wii och inget annat, det kanske är småbarnsfamilj där föräldrarna engagerar sig för barnens skull och spelar lite tvspel med dom till och från?

What's hot and not beror väl på vad det är för åldrar på familjen, tjejer eller killar som spelar.

Men Mario i alla dess former brukar ju gå hem hos dem båda, få ut lite mer specifikationer på ålder/kön så ska du se att du kan få hot'ta tips.

Visa signatur

Dator: Asus P7P55D LE | Intel i5 750, 3,6GHz | XFX Radeon HD5870 | Corsair 4GB @ 1600mhz m DHX | Corsair H-50 | 2x SSD Intel 80gb G2 (Raid 0) | Sound-Blaster X-FI Etreme Music | Corsair 650w HX | Fractal Design Define R2 |

Foto: Nikon D80 | Nikon AF-S 18-135mm | Nikon Speedlight SB-400 |

Permalänk
Medlem

as mentioned: Super Mario Galaxy 1 & 2, New Super Mario Bros.
om de inte har sådan där motion plus grej till kontrollerna så kan det vara bra oxå

Permalänk
Medlem

Zelda är också ett säkert köp!

Sen finns det ju många bra WiiWare/VirualConsole spel också.
Om de bara har en kontroll så är det ju givet att köpa till en extra så man iaf kan spela 2-player!

Permalänk
Medlem

Som många andra har nämt, Super Maria Galaxy 1&2 är riktigt roliga.

Visa signatur

| NZXT H9 Flow | MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI | i7 13700K | 32GB Kingston Fury Beast 6000 DDR5 | NZXT Kraken Z73 360mm | MSI Suprim X RTX 4080 | Seasonic Vertex GX 1200W | Mionix Naos 5000 | Corsair K70 | Epos GSP 370 | LG 34GN850 |

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inte riktigt uppfatta vad din familj föredrar, men Donkey Kong Country spelen? Retro kommer snart för det första spelet, vet dock inte ifall det kommer göras likadant med dem 2 andra.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

njae de är nog mer för sportspel.. familjen spelar bowling mot varandra och så, men vill ju tro att barnen uppskattar något annat också än vad deras seriösa mor köper hem

Permalänk
Testpilot

En extra uppsättning kontroller kanske? om de bara har den som följde med Wii:et.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Som sagt innan: super Mario galaxy 1 eller 2, men köp bara ett eftersom det är rätt mycket samma spel men det är mer ett singeplayerspel, i båda spelen kan en utomstående vara med och hjälpa den som spelar. 2:an har lite fler möjligheter till detta och båda kostar ungefär lika mycket. Men om det är flera som spelar på en och samma gång så är new super Mario bros till Wii mer att rekommendera.

Annars är mario kart Wii riktigt skoj om man är fler än en som spelar och passar alla åldrar, om du inte är så insatt så är det ett racingspel där man saboterar för motståndarna med diverse vapen och tillhyggen. Man kan även spela det två personer över wifi med andra människor i hela världen.

Guitar hero är något jag gillar skarpt men det kan bli lite dyrare om man ska köpa en extra gitarr till, och så använder man Nintendo Wii kontrollerna till gitarrerna så det krävs att man har en kontroll per gitarr. Det är som roligast om det är låtar man känner igen. Tex föredrar jag guitar hero Metallica framför Green day

men det hade varit lättare att komma upp med titlar till passande spel om man fick veta lite fler detaljer. Antal kontroller, spelare, åldersgrupp, vad för spel som dem redan har etc.

Finns ju titlar från praktiskt taget 3 år och uppåt. Sen dem som säger att man måste ha en Xbox 360 för att kunna spela om man är äldre har väl aldrig riktigt uppskattat ett bra spel då det finns gott om dem på wiit.

Men det finns även en hel del skräp så det är bra att du frågar först

Permalänk

2 barn. typ 7 och 11år... 1 mamma.. de har nog bara två vanliga kontroller. Hon nämnde de spelade bowling spel.

Jag vet att mamma och son gillar att spela riktig gitarr därav tanken att guitarhero vore något de borde gilla att spela.

Sen tänkte jag köpa Lego Starwars då sonen gillar riktigt starwars lego osv...

Hur många olika guitiar hero finns det, är gitarrerna låsta till specifika spel, osv? Finns det bara hårdrocks varrianter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeltaMelta:

2 barn. typ 7 och 11år... 1 mamma.. de har nog bara två vanliga kontroller. Hon nämnde de spelade bowling spel.

Jag vet att mamma och son gillar att spela riktig gitarr därav tanken att guitarhero vore något de borde gilla att spela.

Sen tänkte jag köpa Lego Starwars då sonen gillar riktigt starwars lego osv...

Hur många olika guitiar hero finns det, är gitarrerna låsta till specifika spel, osv? Finns det bara hårdrocks varrianter?

Guitar hero uppfyller inte direkt samma behov som en vanlig gitarr av då det är stor skillnad på dem båda
Jag som tondöv gitarrwannabe älskar att kunna trycka på knapparna och tro att jag spelar gitarr, det är fortfarande bara en kontroll som man trycker på knappar på som i ett vanligt spel men i en speciell ordning.

Lego starwars har jag ingen åsikt om eftersom jag inte har spelat nåt av legospelen.

Det finns ett helt drös olika guitar heros, alla med hyffsad variation av musik. Men tex guitar hero metallica är det bara deras låtar och låtar som dem gjort covers på. Aerosmith så är det lite blandat men främst aerosmith låtar. Guitar hero 5 har en salig blandning och variation, ´du kan alltid ta och söka på cdon efter guitar hero så ser du låtlistorna i produkten.

Personligen rekommenderar jag som sagt new super mario bros, super mario galaxy 1 eller 2, eller super mario kart. Det är såna spel som uppskattas i alla åldrar

Sen finns det ju alltid wii sports resort som är uppföljaren på wii sport som följer med wii. Men då krävs det att man har wii motion plus- tillbehöret också. Däremot har jag själv inte testat det.

Super smash bros brawl är också ett roligt spel, man slåss med varann med alla olika slags nintendokaraktärer. Det är inte blodigt utan rätt barnvänligt, och väldigt kul om man spelar det tillsammans.

Mario party ska också vara väldigt roligt men då krävs det att man är minst 3.

Zelda twilight princess är mer avancerat, kanske mer för mamman isf men det är ett väldigt bra spel.

Nåt av boom blox spelen kan annars vara en hit, det är ett slags partyspel som är en blandning av jenga och kubb(?). Grundidén iaf att man antingen har ett visst antal block, eller ska skjutsa bort/kasta bort/dra bort andras block. Man kan både spela tillsammans, mot datorn, ensam etc.
Det finns bland annat vanlig hederlig jenga då man ska dra bort vissa block och lämna andra, sen finns det massa speciella block som man kanske inte får ta bort etc. Sen kan man spela mot varann och slå sönder en borg genom att i tur kasta en boll etc. Det är väldigt simpelt och det är det som gör det till ett väldigt bra och underhållande spel

Finns även Mario strikers charged football som är en väldigt hektiskt och rolig variant avfotboll då man spelar med 4 spelare på plan + målvakt som man inte styr. Matcherna är bara några minuter långa och man kan använda olika sorters saker för att förstöra för motståndaren.

Många mariospel där, men det är ett vinnande koncept

Permalänk

Mario Party 8 kändes ju lite familjspel iaf, fick lite halvtaskigt betyg på gamespot men de gnydde mest att allt kändes som föregående utgåvor. Så om man nu inte har de föregående så kanske den kan funka väl.

De vanliga supermariobro spelen, typiska från nintendo dåtiden, kändes ju mer som ensam-mans spel för nostalginsskull ? eller?

Funkar nog i sig, men denna familj är ju typ sånna som spelar brädspel å sånt tillsammans.. (därav ska jag rädda sonen med starwars) hehe

Permalänk
Medlem

New super Mario bros är som super Mario bros på den gamla goda Nintendo 8-bitars tiden. Skillnaden är att man kan spela upp till 4 personer samtidigt, alla med varsin gubbe. Så kan man antingen hjälpa varandra eller vara taskig. Super maro galaxy är väl lite mer ensamspel, men det finns möjlighet för en andra spelare att integrera med spelet ( inte i form av en karaktär). Min bror och hans sambo gillar att spela det tillsammans tex.

Permalänk
Casemod-mästare

xtra wiimotes eller new super mario bros wii, jag har varvat det ett tio tal gånger och fortfarande lika kul, jag satt 9h i sträck och spelade det (varvade det med 100% )!

Permalänk

jag var och kollade lite i butikerna, wii sports resort kostade 699 med ett tillbehör, men så behövde man köpa till ett ifall det skulle vara två spelare. +350kr.... Så då blev jag skeptiskt till det spelet.

Lutar åt; guitar hero 5 + gitarr...
- Kanske hero 3 eller smash hits
+ mario party 8 + kontroller
+ lego starwars fast osäker på till wii eller psp

Alla nämner super mario galaxy 2 och det syns på betygsättningar också, fast tvekar ändå till om det är vad som passar till dessa barnen, iofs, starwars är ju inte brädspel det heller så...