Permalänk
Medlem

emko 154alu (m-itx)

Vill bara tipsa om ett chassi från emko. Det är egentligen ett chassi för industriellt bruk men det finns säkert många moddare som kommer att uppskatta det eftersom det är väldigt litet och helt i aluminium. Många moddnings möjligheter!

Priset ligger på 500 kr från en svensk återförsäljare.

Det enda dåliga jag kan komma på är att det är 60mm brett vilket gör att intels kylare och fläkt inte passar. Det fattas några milimeter

Datorn körs numera helt fläktlös och utan rörliga delar som en mumble server. Tempen ligger idle på 35 och ca 48 under prime95 körning. Skall mäta strömförbrukningen inom några dagar och återkommer med resultatet.

Inuti chassit sitter ett Intel Atom D510 moderkort med tillhörande cpu, 2 gig ram och en SSD. Totalt kostade chassi, nätagg, strömadapter, cpu och moderkort 2 000 kr. Hårddisk och minne tog jag tillfälligt från en annan dator.

http://www.emko.cz/catalog/it-cases/mini-itx-family/em-154alu

Dimension (w x d x h): 182×182×60mm
Material: ALU plate with elox surface
Colour: Silver
Drive bays internal:
1× 2.5" HDD
MB: 170×170mm mini ITX form factor
Back panel:
Power switch
LED green
Slot for DC connection
Slot cover for input/output from MB
Bottom: Slots for VESA gripping ( 100×100mm & 75×75mm)
Enclose: 4× rubber pillar, 4× screw bolt for MB, 4× screw bolt for HDD
Weight: 0,45Kg

emko 154alu (m-itx)

Permalänk

jag skulle vilja haft en sån där du!!

hur får den ström (?)

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem

nätagget är en s.k pico psu http://mini-itx.se/picopsu9090watt-p-403.html?cPath=76_148

till det använder du en sån där transformator som man har till bla laptops http://mini-itx.se/12v60w5aacdcadapter-p-387.html?cPath=76_14...

det är också extremt bra effektivitet i dessa nätagg.

Permalänk
Medlem

Det känns som att toplocket skall vridas 180 grader för att få ut mestadelen av den varma luften från kylaren genom hålen.

Jag gillar verkligen miniatyrbyggen. Snyggt!

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Detta var verkligen intressant, mindre än så kan det knappast bli!

Vad har du totalt betalt för den burken och alla delar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Det känns som att toplocket skall vridas 180 grader för att få ut mestadelen av den varma luften från kylaren genom hålen.

Jag gillar verkligen miniatyrbyggen. Snyggt!

hahah det har du helt rätt i! skall fixas direkt

denna är nog så liten det går med itx iallafall. perfekt som tyst server för lättare uppgifter eller som surfdator till föräldrarna.

edit: bytte sida på locket och tempen föll ca 6 grader så nu ligger den på ca 40 vid prime95 körning

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Detta var verkligen intressant, mindre än så kan det knappast bli!

Vad har du totalt betalt för den burken och alla delar?

moderkort, cpu ca 900 kr (finns billigare tror jag http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=517106)
ram minne hade jag liggande men 2 gig ddr2 kostar väl ca 500 kr?
chassi 500 kr http://mini-itx.se/em154aluminstaitxchassit-p-548.html?cPath=...
ssd som jag använder är overkill, kommer byta till en billigare ssd eller en 2,5" hdd
nätagg och adapter för ca 700 kr http://mini-itx.se/picopsu90acdc12v5a60wadapter-p-392.html?cP...

det blir väl 2 000 kr utan hårddisk och ram. men de flesta har väl en 2,5" hårddisk och ddr2 ram liggande från någon äldre dator.

Permalänk

Edit: Såg inte ovanstående kommentar
Alla mina frågor var svarade där

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Förvånar mig inte att red bullen var öppnad

Permalänk
Proffsmoddare

Redigt najs! Ett schysstare yttre på det där och det är mumma. Man kanske skulle vattenkyla nått i det där chassit. Vore roligt!

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Redigt najs! Ett schysstare yttre på det där och det är mumma. Man kanske skulle vattenkyla nått i det där chassit. Vore roligt!

tänkte måla det svart åtminstonde. skall finnas att beställa i svart från början också om den svenska leverantören bestämmer sig för att ta in det.

Permalänk
Medlem

Vill se prestanda tester på den!

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk

Fin låda det enda jag har att tillägga är att skruvarna för SSD'n att de skulle haft nedsänkt skruvskalle.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Går det att lira cs 1,6 med den burken du just byggt? Utan lagg och de?

Btw jag älskar M-itx byggen, är sjukt sugen själv

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk

Vattnas i munnen av sånt här!

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av onYYx:

Går det att lira cs 1,6 med den burken du just byggt? Utan lagg och de?

Btw jag älskar M-itx byggen, är sjukt sugen själv

har inte cs 1.6 så kan tyvärr inte testa. drog igång quakelive och det laggade som bara den. Intel Atom processorerna är väldigt sega egentligen. Fördelen är pris, låg energiförbrukning och lite värme.

Men jag äger även ett m-itx kort med i3 processor. Med den kan jag faktiskt spela CS source hyffsat. Lite väl laggigt så det är väl inte något man gör i längden. Men med rätt inställningar hamnar man kring 50 i fps. Så 1.6 borde nog gå utmärkt på en sån bräda. Tyvärr passar inte den kylare Intel skickar med processorn i detta chassi. Det fattas någon milimeter.

Men med en annan fläkt går det så klart att pressa in ett sånt itx kort i detta chassi.

Permalänk
Medlem

Väldigt stilrent chassi!

Själv kommer jag nog att införskaffa ett så fort jag har pengar och tid till att pilla med det

Visa signatur

En dator med 5 år på nacken känns inte värd att skriva ut i signaturen

Permalänk
Medlem

hahhh, obsidian 800D är inte alls mycket större än det chassit! (Y)

Permalänk

coolt ^^

Permalänk
Medlem

Gillar det faktiskt Bra som fan 4stars^^
Hela idéen hoppas jag är HTPC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goo5e:

Hela idéen hoppas jag är HTPC?

inte för tillfället iallafall. kör den som mumble server (mumble är liknande ventrilo fast opensource och bättre). Men ett sådant här litet chassi passar till mycket. Perfekt att ge till föräldrarna när dom behöver surfdator, eller som en väldigt lätt server för diverse saker.

Dock är jag väldigt sugen på att smälla in ett intel atom kort med dubbla nätverskkort och köra den som router eller liknande. Hade varit väldigt intressant att kunna testa runt lite med. Väntar tills Asus släpper sitt Asus Hummingbird moderkort som har 3 nätverksuttag varav 2 tillhör ett intel server nätverkskort. Här är drömkortet för denna burken ASUSTeK Computer Inc.

Permalänk
Medlem

Coolt! VILL HA!!!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

i5 3570K||ASRock Z77M||Corsair 16GB@1866MHz||Intel 530 SSD||Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av zansiball:

1> ...helt i aluminium.

2> Skall mäta strömförbrukningen inom några dagar och återkommer med resultatet.

1> Är den pulverlackad silver, eller är det en metall yta?
(Vill som du egentligen ha svart, men "köper läget" ifall det är en metallren yta)

2> Nyfiken, hur mycket drar riggen?

Permalänk
Medlem

har tyvärr inte mätt ström förbrukningen ännu.

kolla in emko.cz där har du mera info om färgningen av chassit. den svarta varianten finns för övrigt i lager på mini-itx.se

Permalänk
Medlem

Har faktiskt varit inne på mini-itx.se och kikat, men missade totalt att de hade den svarta.
Den är väl lite "stealth:ig"

Permalänk
Medlem

Ska bygga en exakt sån här för att driva minecaft server! Fast med 4gb minne och 1TB disk.
Är det något som du had problem med vid bygget, adapters eller något som jag bör tänka på?