historier om Bilförare vs gående/cyklister vid övergångställen!

Permalänk
Medlem

historier om Bilförare vs gående/cyklister vid övergångställen!

Hej!

lagen säger att gående och bilförare ska ha ögonkontakt, innan gående får gå över övergångsställen?!
nästan alla bilförare har varit med om gående som gillar att utmana döden! då snackar jag om idioter som inte kollar höger och vänster innan dom kliver ut eller såna som tror att vi ska stanna oavsett om det gäller 1 meter eller 50 meter även om det inte ser ut som om dom ska gå över, utan fortsätta gå på deras egna väg.

berätta gärna era historier om vad ni tycker om lagen och hur ska man kunna förbättra lagen?

jag inleder!

Var ute och körde när jag såg att 2 personer (ett par) var på väg mot ett övergångsställe, när jag var 20 meter från övergångsstället och jag kom i 50 km visste jag inte om dom skulle gå över eller om skulle fortsätta att gå, när jag var 10 meter från övergångsstället tar hennes pojkvän hennes hand och tvingar ut henne på övergångsstället (jag hade som tur va släppt gaspedalen och motorbromsade mot övergångstället) utan att kolla (ungefär som om han trodde att det var fritt för gående oavsett och om vi hade krockat hade det varit mitt fel) detta fick mig att tvärbromsa, var otroligt nära på att klippa båda. då kollade killen på mig och höjde handen och var skit sur. detta resulterade i att jag tutade. hade jag inte varit observant hade vi krockat och jag hade åkt på hela skiten.

kan tillägga att när jag inte hade körkort så tänkte jag inte lika mycket på hur det är som fordonsägare, efter körkortet har jag fattat hur det är som fordonsägare, att uppleva sånt här, man vet aldrig vad fotgängaren tänker på och om dom kan lagen över huvudtaget! desamma gäller cyklister!

vad tycker ni om den här historien?

Mvh Korwish

Visa signatur

Lian Li LanCool: PC-K62 Corsair HX: 750W Gigabyte: P55-DS3 Intel Core: i5 750 @ 2.67GHz Corsair XMS3: 4x2GB 1333MHz DHX XFX Radeon HD: 5870 "XXX" 1GB Creative SB: X-Fi Fatality XtremeGamer Western Digital: VelociRaptor, Caviar Green & Caviar Green

Korwish @ TS & NH

Permalänk
Skrivet av Korwish:

vad tycker ni om den här historien?

Mvh Korwish

Att hans version nog är annorlunda, men ändå man går inte ut på ett övergångsställe utan kontakt med bilister och andra "fordonsframförare".

Nå jag tycker den nya lagen fungerar bra för mig så gående och inte att så många missbrukar det. Annars har jag sett i stan att flera kvinnor använder deras barnvagn som murbräcka och plöjer sig igenom trafiken. Alltså jag har stått vid ett övergångsställe och väntar på att kunna gå över, då har många med barnvagnar chansat före mig mot rödljus. Nu skulle i o.f.s. jag vara ovanligt feg, men jag tycker inte det speciellt om jag jämför mot andra förutom "barnvagns-framförare". -Jag är uppmärksam på confirmations bias, vilket väl är orsaken till att jag reagerar.

Den enda påkörningen som jag har varit nära det senaste var på en stor parkering där jag gick och pratade med någon och var i min egen värld och en bil kom i alldeles för hög hastighet bakifrån (skulle gissa 30-40km på en vanlig köpcenterparkering) och var någon decimeter att köra på mig då han körde om mig.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Har nästan aldrig haft problem med bilar när jag går över övergångsställen, det är väldigt lätt att söka och skapa kontakt. Har väl hänt att någon mobilfjolla inte varit uppmärksam, men när jag ser att någon pratar i telefon är jag extra försiktig.
De som är riktigt livsfarliga är cyklister (i Stockholm) som inte fattar att de måste stanna för övergångsställen även om de åker på cykelbanor. Ofta kollar de inte heller. Hade jag inte varit så spänstig hade jag blivit ordentligt klippt några gånger.

Permalänk
Medlem

Håller med trådskaparen, händer allt för ofta att folk går utan att kolla. Men värst är nog cyklisterna som kommer med bra fart och tvärstannar hoppar av cykeln mer eller mindre i farten och går över nonchalanta som fan. Specielt äldre damer.. Skärpning!

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Om folk närmar sig ett övergångsställe så är det din uppgift att se till att sakna ned, förutsatt att det är ett oövervakat övergångsställe. Fotgängare har företräda på oövervakade övergångsställen så det är bara att sakta ned om det finns en chans att de vill gå över. Är det däremot övervakat och de har rött är det bara bränna på.

Skrivet av treffin:

Har nästan aldrig haft problem med bilar när jag går över övergångsställen, det är väldigt lätt att söka och skapa kontakt. Har väl hänt att någon mobilfjolla inte varit uppmärksam, men när jag ser att någon pratar i telefon är jag extra försiktig.
De som är riktigt livsfarliga är cyklister (i Stockholm) som inte fattar att de måste stanna för övergångsställen även om de åker på cykelbanor. Ofta kollar de inte heller. Hade jag inte varit så spänstig hade jag blivit ordentligt klippt några gånger.

Ja, folk i cyklister i allmänhet är dåliga på det. Jag kör på men aldrig så att man är ivägen för de som går över.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Inaktiv

Som fotgängare ser jag personligen till att söka kontakt och visa att jag ska över gatan, och som bilist så saktar jag ner innan ett obevakat övergångsställe om det finns fotgängare i närheten av det.

Permalänk
Medlem

Bästa är dem som är helt upptagna med att pilla på mobilen/mp3n/något anant då de är ute och går och kan helt plötsligt gå ut på ett övergångsställe utan att kolla.

Permalänk
Medlem

Jag själv är en cyklist i det härliga Lund och jag får erkänna att de flesta cyklisterna här är fullkomligt galna. Det som märks tydligt är vilka cyklister som har körkort faktiskt. Sen jag skaffade körkort tar jag inte för givet att jag kan korsa en väg även om jag har grönt, samt att jag alltid kollar över axeln vad som händer bakom osv. Även om vi har lagen på våran sida ibland är det vi som blir skadade vid en krock med en bil.

Men de övriga är en traifkfara deluxe! Det gäller att vara passiv och inte ta nåt för givet så går det bra i trafiken. Dock ska bilisterna tänka på att vi cyklister räknas som gående när vi har hoppat av cyklen. Det är det inte många här i Lund som har förstått iaf.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Det svåraste tycker jag är när både bilförare och fotgängare har grönt i en övervakad korsning. Det är inte helt lätt att se om fotgängarna har grönt ljus när man kommer med bilen.

Att en del cyklister inte fattat att de inte har företräde om de sitter på cykeln... tja... bara att köra på då

Permalänk

Cyklister och folk som är upptagna med mobil eller mp3 o ski8t är grymt störande. oftast stöplar de ut 10m innan övergångsstället dessutom! Sen kan de jävlarna börja använda reflex och lyse på cyklen även om de ser är det svårt för oss som sitter i bilen att se ibland!
eller varför inte när man så snällt stannat för en person som stigit av cyklen och så börja personen i fråga i ett halvklent försök komma upp på cyklen och cykla iväg.. suck.. Gå över!!

Jag stannar som regel aldrig för personer som ej går där det är övergångställe. enda gången jag stannar för en cyklist är när det är upphöjt övergångställe.

Jag ska säga att jag är inte värdsbäst häller alltid men jag försöker iaf.
Höll nästan på att smäcka en cyklist häromdagen. jag svänger in på en gata som går svagt uppåt rätt långt 60-70m framför mgi ser jag en cykel med en 18-20åring fiffla med mobilen och inga händer på styrket och tittar ner i marken. han vinglar rätt bra med dessutom. hade jag kommit en stund senare in på den gatan hade jag smäckt han högst troligen för mobilen är ju sååå viktig!

sen ska vi inte tala om folk som cyklar i bredd på en small landsväg där man inte ser mer än 100m framför om man kan köra om eller ej.. suck.

En sak är klar.. jag kommer ALDRIG! att acceptera 'zebra lagen för cyklister' som en del vill införa.. de går gott och väl lära sig ha ögon kontakt och lyse och reflexer på cyklarna först!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Det svåraste tycker jag är när både bilförare och fotgängare har grönt i en övervakad korsning. Det är inte helt lätt att se om fotgängarna har grönt ljus när man kommer med bilen.

Att en del cyklister inte fattat att de inte har företräde om de sitter på cykeln... tja... bara att köra på då

Du menar när de färdas i samma riktning och du ska svänga(då e det bara att stanna)? Finns väl inga korsningar när gående och bilister har grönt fast i olika riktningar?

Alla bilister är inte uppdaterade med lagen heller, utan bara kör när man står och väntar på att bilen ska stanna vid ett oövervakat övergångsställe!

(Sen att taxi och buss chafförer inte kan köra(de tror de äger vägarna) heller är lika irriterande)

Permalänk
Medlem

Som gångtrafikant eller cyklist litar jag inte på någon.

Som bilförare antar jag (kanske allt för ofta) att folk har IQ högre än en fiskmås och ett visst mått av självbevarelsedrift. Med barn och snorungar kan man dock aldrig vara säker på något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Det svåraste tycker jag är när både bilförare och fotgängare har grönt i en övervakad korsning. Det är inte helt lätt att se om fotgängarna har grönt ljus när man kommer med bilen.

Att en del cyklister inte fattat att de inte har företräde om de sitter på cykeln... tja... bara att köra på då

Fast då ska du ju svänga och har väjningsplikt mot de som går/cyklar osv.

Att en del bilister inte förstått att man aldrig har företräde, endast andra som har väjningsplikt.

Skrivet av -=FULLMOON=-:

Cyklister och folk som är upptagna med mobil eller mp3 o ski8t är grymt störande. oftast stöplar de ut 10m innan övergångsstället dessutom! Sen kan de jävlarna börja använda reflex och lyse på cyklen även om de ser är det svårt för oss som sitter i bilen att se ibland!
eller varför inte när man så snällt stannat för en person som stigit av cyklen och så börja personen i fråga i ett halvklent försök komma upp på cyklen och cykla iväg.. suck.. Gå över!!

Jag stannar som regel aldrig för personer som ej går där det är övergångställe. enda gången jag stannar för en cyklist är när det är upphöjt övergångställe.

Jag ska säga att jag är inte värdsbäst häller alltid men jag försöker iaf.
Höll nästan på att smäcka en cyklist häromdagen. jag svänger in på en gata som går svagt uppåt rätt långt 60-70m framför mgi ser jag en cykel med en 18-20åring fiffla med mobilen och inga händer på styrket och tittar ner i marken. han vinglar rätt bra med dessutom. hade jag kommit en stund senare in på den gatan hade jag smäckt han högst troligen för mobilen är ju sååå viktig!

sen ska vi inte tala om folk som cyklar i bredd på en small landsväg där man inte ser mer än 100m framför om man kan köra om eller ej.. suck.

En sak är klar.. jag kommer ALDRIG! att acceptera 'zebra lagen för cyklister' som en del vill införa.. de går gott och väl lära sig ha ögon kontakt och lyse och reflexer på cyklarna först!

Folk med störande saker oavsett transportmedel är jobbigt, bilist som pratar i mobil och vinglar tvärs över vägen?

Använder själv lysen + reflexväst godkänd för arbete på vägar, men inte tusan hjälper det, bilarna är alltid närgångna, och visar ingen som helst hänsyn.

Fast det går ju inte att komma ifrån att det som orsakar de svåraste olyckorna är bilister/fordon.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Det enda som jag har att komma med var när jag körde på en cyklist som susade ut i vägen vid ett övergångställe där det var skymt ända fram till en halvmeter innan övergångstället. Där kommer en dåre som ändå var så pass gammal(45-50 nånstans) och bara susar ut rätt ut i vägen med cykeln. Tvärnitar men kanar ändå så pass att jag träffar bakhjulet i 10km/h eller liknande så snubben drattar omkull. Inga skador och så men det är så sjukt hur lite folk verkar värdera sin liv genom att chansa och bara dra ut över en trafikerad 50väg. Han gör nog inte om det iaf.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Det enda som jag har att komma med var när jag körde på en cyklist som susade ut i vägen vid ett övergångställe där det var skymt ända fram till en halvmeter innan övergångstället. Där kommer en dåre som ändå var så pass gammal(45-50 nånstans) och bara susar ut rätt ut i vägen med cykeln. Tvärnitar men kanar ändå så pass att jag träffar bakhjulet i 10km/h eller liknande så snubben drattar omkull. Inga skador och så men det är så sjukt hur lite folk verkar värdera sin liv genom att chansa och bara dra ut över en trafikerad 50väg. Han gör nog inte om det iaf.

Nästan samma hände mig på vinter men cyklisten behöl sig mirakulöst på två hjul för att det var så halt... Inget större märke på bilen, han bara skrapade bort snö och is från enasidan framstötdämparen med bakhjulet.

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem

Tycker att man ganska ofta ser folk bara gå ut utan att se sig om ens.
Tänk er själva, nästa gång är det någon alkis eller knarkare som inte har nåt att förlora som kommer körandes...

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Medlem

Hände för några timmar sen påväg till jobbet. Ställer mig vid övergångsstället, kollar till vänster och ser en bil kanske 20 meter ifrån. Väntar på att hon ska sakta ner, men hon släpper inte ens på gasen, riktar inte en blick mot mig utan kör bara vidare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloX:

Hände för några timmar sen påväg till jobbet. Ställer mig vid övergångsstället, kollar till vänster och ser en bil kanske 20 meter ifrån. Väntar på att hon ska sakta ner, men hon släpper inte ens på gasen, riktar inte en blick mot mig utan kör bara vidare...

Sätt en fot i sidan på bilen nästa gång. Sen är det bara att se ut att ha ont ^_^

Permalänk
Medlem

Jag stannar alltid om personen tydligt visar att han/hon vill över, eller om det är en familj på promenad med en eller flera knattar (även om de har några meter kvar till övergångsstället.

Men att köra i Göteborg nu när det är semester/partille cup/Gothia Cup är rena mardrömmen! Ibland börjar man ju undra om de har någon dödslängtan eller liknande...

I fredags kväll gick jag och sambon runt på stan och mådde gott efter en biofilm. Hämtar bilen och ska ta oss från Grönsakstorget via Kungsportsplatsen, heden, Gamla Ullevi till RV40 för att komma hem... på den lilla sträckan fick jag mer eller mindre panikbromsa 3 ggr för att det var någon snorunge med på tok för stort självförtroende som skulle helt random springa ut över gatan (där jag inte var ensam trafikant dessutom)... Gah, blir så trött.

EDIT: stavfel.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Har halft kört över en och en annan cyklist/fotgängare pga deras låga självbevarelsedrift.

En cyklist ville prata med mig efteråt då denna påpekade att bilister ska stanna vid övergångsställen.
Då påpekade jag att cyklister ska ha ögonkontakt med bilisten, inte cykla rakt ut.
Undrade också vad som skulle göra mest ont, att stanna med cykeln eller få 1600kg bil i sidan..

En vacker dag kommer jag offra fronten eller en dörr på en sådan person..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Finns folk som går ut utan att titta även där det inte är övergångsställe Det har man ju varit med om några gånger..

Jaja finns idioter överallt.. en gång när vi var i stan så stog en gammal volvo stilla för en gående på övergångstället, då cyklar min sambo över också då det ändå är gående på övergångsstället... Jävlar gubben blev tokig, började tuta o hytta med handen och var nästan på väg ur bilen.. seriöst?! man blir förvånad över vilka jävla stolpskott det finns.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

enda gången jag stannar för en cyklist är när det är upphöjt övergångställe.

Behöver du inte göra, upphöjningen i sig säger inget om det.

http://www.kristianstad.se/upload/%C3%96versta%20menyn/Om%20kommunen/Aktuellt/dokument/tidn_krstd_nr6_07/tk_07n6s10.pdf

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Fast det förutsätter ju att det är ett övergångsställe/cykelöverfart och inte en cykelbana som går genom korsningen. Eller för den skullen att det sitter skyltar om väjningsplikt före upphöjningen.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Jag tycker att de som väsnas, bullrar, släpper ut ohälsosamma ämnen både för miljön och människorna ska visa stor hänsyn till de som hellre cyklar de där 4-5 km.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Jag tycker att de som väsnas, bullrar, släpper ut ohälsosamma ämnen både för miljön och människorna ska visa stor hänsyn till de som hellre cyklar de där 4-5 km.

Hur fan ska någon av dem veta hur långt de kör respektive cyklar? Så jävla sämst argument.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martiis:

Hur fan ska någon av dem veta hur långt de kör respektive cyklar? Så jävla sämst argument.

Fast med tanke på att de allra flesta resorna i det här landet är kortare än 5 km och de flesta av dessa görs med bil så är det kanske inte så konstigt att hjärt&kärlsjukdomar är vanliga dödsorsaker även bland yngre vuxna.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk

Cyklister som hoppar av på övergångsställen och springer över och folk som vinkar att man ska fortsätta köra när man väl har stannat är dryga. Men de som är värst är mammorna som kastar ut sina barnvagnar på övergångsstället utan att ens kolla om det kommer nån.

Visa signatur

Everyone hates me because I'm paranoid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cartoonhero:

[...] och folk som vinkar att man ska fortsätta köra när man väl har stannat är dryga [...]

Dryga? Det kanske inte är helt optimalt, men det är ju god vilja som ligger bakom handlandet i alla fall, tänk så och öka förståelsen
Jag vinkar ofta förbi bilar, men då tar jag kontakt på långt avstånd och saktar dessutom in några meter innan övergångsstället för att tydligt markera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Jag tycker att de som väsnas, bullrar, släpper ut ohälsosamma ämnen både för miljön och människorna ska visa stor hänsyn till de som hellre cyklar de där 4-5 km.

Tror nog att de allra flesta inte väljer att köra på cyklisterna^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Keeper of the Bamse

Går de mott rött kör jag rakt mot dem med skrikande drivhjul. Jävla fotgängare att tro de är odödliga.

Cyklister kör jag gärna på, kliv av cykeln för helvete.

Jag har f.ö. en lista på folk jag inte stannar för om de går mot rött. En så kallad hatlista.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com