Permalänk
Medlem

problem med drivrutin ubuntu

jag har nyaste ubuntu och när jag ser på film så blir skärmen svart i en sekund var 10e sekund typ. måste styra drivrutiner. jag vet bara inte hur ajg ska kolla upp vad jag har för grafikkort då det är integrerat och jag kan inget om den här datorn. körde en lspci

gessy@gessy-desktop:~$ lspci 00:00.0 Host bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] 661FX/M661FX/M661MX Host (rev 11) 00:01.0 PCI bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS AGP Port (virtual PCI-to-PCI bridge) 00:02.0 ISA bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS964 [MuTIOL Media IO] (rev 36) 00:02.5 IDE interface: Silicon Integrated Systems [SiS] 5513 [IDE] (rev 01) 00:02.7 Multimedia audio controller: Silicon Integrated Systems [SiS] AC'97 Sound Controller (rev a0) 00:03.0 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.1 Controller (rev 0f) 00:03.1 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.1 Controller (rev 0f) 00:03.2 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.1 Controller (rev 0f) 00:03.3 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 2.0 Controller 00:05.0 IDE interface: Silicon Integrated Systems [SiS] RAID bus controller 180 SATA/PATA [SiS] (rev 01) 00:0e.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10) 01:00.0 VGA compatible controller: Silicon Integrated Systems [SiS] 661/741/760 PCI/AGP or 662/761Gx PCIE VGA Display Adapter

säger mig inte så mycket. nån som kan hjälpa mig med vad jag ska skriva in i den där filen för drivisar?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker det ser ut som att din grafikkrets är SiS661.

Det finns inget stöd för 3D-funktioner med SiS661, vilket inte är något att göra åt. Detta bör inte påverka ditt filmtittande dock. Testa med drivrutinen "vesa" istf "sis" i /etc/xorg.conf (eller tvärtom, beroende på vad som står nu).

Från Thomas Winischhofer - X.org/XFree86/Linux and SiS/XGI graphics chipsets - Part 1 :

Citat:

SiS is unfortunately one of those companies that do not support Linux or X.org/XFree86. They don't (and will not) release any documentation on their products (with a few exceptions) and write drivers only for Microsoft's DOS-extensions (called "Windows" by many people; and yes, "Windows" is a trademark). Although they have released XFree86 drivers previously and have released a (binary) driver for the SiS650 in the past, these are and were heavily buggy and not developed any further from a certain point. In other words: Their XFree86 drivers are useless. If you have a notebook, you don't even need to consider trying them.

Finns mer info på den sidan om SiS-grafik.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

tack ska testa det. hamnade bara i ett nytt problem och det är att jag har ingen xorg.conf i etc-mappen :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av hye:

tack ska testa det. hamnade bara i ett nytt problem och det är att jag har ingen xorg.conf i etc-mappen :S

Det mesta sköts numera automagiskt av Xorg, så en xorg.conf behövs sällan nu för tiden. Jag har ingen riktig koll på hur Ubuntu sköter Xorg konfigurationen, men om du behöver hjälp så kan du skriva ett inlägg i Ubuntus forum.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perost:
Skrivet av hye:

tack ska testa det. hamnade bara i ett nytt problem och det är att jag har ingen xorg.conf i etc-mappen :S

Det mesta sköts numera automagiskt av Xorg, så en xorg.conf behövs sällan nu för tiden. Jag har ingen riktig koll på hur Ubuntu sköter Xorg konfigurationen, men om du behöver hjälp så kan du skriva ett inlägg i Ubuntus forum.

Det är sant att den numera vanligen inte behöver användas, och jag har uppenbarligen inte pillat med den på så länge att jag glömt att den skulle ha legat i /etc/X11/xorg.conf om den hade funnits.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

den finns inte där heller. det var ju lite jobbigt när man inte alls är van linux användare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hye:

den finns inte där heller. det var ju lite jobbigt när man inte alls är van linux användare

Det är nu för tiden ett väldigt sällsynt problem (i min erfarenhet iaf) att man hittar essentiell hårdvara som inte stöds rakt av, men vissa företag är osedvanlig bångstyriga, exempelvis SiS (åtminstone enligt länken jag gav tidigare). För fem år sedan så var det i praktiken ett krav att man pluggade in vilken hårdvara man hade och kollade upp om stöd fanns innan man installerade Linux, men nu ska det mycket till för att det ska vara problem.

Din dator startar och du får ju bild och grafiskt gränssnitt, men filmer ska gå att se på utan de problem du beskriver. Du kan testa att experimentera med andra filmspelare (VLC, mplayer) och därefter försöka ge dig på att ändra drivrutin till X som nämndes i mitt första svar. Det skulle också kunna vara ett hårdvaruproblem (dvs trasig grafikkrets), men då är enda lösningen att köpa nytt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.