Permalänk
Medlem

Wine 1.2 (stable) kom ut idag

64-bit-program funkar nu och de har gjort framsteg med med stöd för DirectX 10.

WineHQ - Wine Announcement

Citat:

This release represents two years of development effort and over
23,000 changes. The main highlights are the support for 64-bit
applications, and the new graphics based on the Tango standard.

It also contains a lot of improvements across the board, and over
3,000 bug fixes. See the release notes below for a summary of the
major changes.

- Loading and running 64-bit Windows applications is now supported on x86-64 processors (only on Linux at this point). (..) - There is now an initial implementation of Direct3D 10, including the dxgi, d3d10core and d3d10 dlls. Most of the work so far has gone into parsing d3d10 effects and SM4 shaders.

Visa signatur

“It’s not that you can’t speak. It’s that other people can hear you. And they’re telling you what you’re saying is crazy.” -Elizabeth Gumport

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant, hoppas på ökad 3D-prestanda då.

Permalänk
Hedersmedlem

Riktigt nice! Säga vad man vill om Wine, men det är ett imponerande projekt och har hjälpt mig många gånger. Om man följer den stabila grenen av Wine så kommer detta innebära väldigt många förbättringar sedan 1.0.x.

Om man har problem med specifika applikationer så är det oftast bäst att köra med beta-grenen (innan idag 1.1.x, fr o m nu 1.3.x) då det vanligen är stor aktivitet i kodbasen med tillägg av nya funktioner, samtidigt som den stabila grenen mest får kritiska buguppdateringar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd

För de som kör Ubuntu så har man då ett officiellt ppa där man enkelt uppgraderar till senaste version

https://launchpad.net/~ubuntu-wine/+archive/ppa

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd

Jag ser inte poängen med Wine längre. Man kan ju köra WinXP virtuellt. Vad tycker ni?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av saddam:

Jag ser inte poängen med Wine längre. Man kan ju köra WinXP virtuellt. Vad tycker ni?

Jodå, Wine har fortfarande en poäng, framförallt för just spel. Men även program som spotify är ju trevligare att köra "native" med Wine, istället för en virtuell XP-maskin (tänker mest på ljudkvalité)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saddam:

Jag ser inte poängen med Wine längre. Man kan ju köra WinXP virtuellt. Vad tycker ni?

Jag ser ingen mening med Windows..... plus att du behöver en licens.

Varför böka med ett helt OS när man kan köra programmet via Wine....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWE|OggE:

Jodå, Wine har fortfarande en poäng, framförallt för just spel. Men även program som spotify är ju trevligare att köra "native" med Wine, istället för en virtuell XP-maskin (tänker mest på ljudkvalité)

Framför allt så får man ju också bättre prestanda om man inte behöver emulera en hel dator. Och spotify är ännu trevligare att köra helt native än i Wine, eftersom de nu släppt spotify till Linux

Permalänk
Avstängd

Så det är mest prestandafråga? Men det ska väl inte spela någon roll med dagens kraftfulla datorer? Man har ju mycket RAM och CPU, det blir över. Jag själv gillar att köra virtuellt, för då slipper man skräpa ned sin installation med program. Alla program finns istället i virtuella maskinen och det är enkelt att städa - bara radera den. Även enkelt att göra rollback, bara återställa en kopia utav virtuella maskinen. Jag ser bara fördelar. Nackdelarna är inga nackdelar med dagens kraftfulla datorer. Tycker jag.

Men visst, ska man spela spel så är Wine det bästa. Men då dualbootar jag hellre. Jag vill inte skräpa ned min systempartition med många gigabyte spel. Den ska vara ren. Jag har en WinXP partition bara för spel och inget annat. Där installerar jag spel och blåser om partitionen med jämna mellanrum. Alla nyttoprogram och annat kör jag virtuellt under OpenSolaris. Tycker jag.

Permalänk
Medlem

Eftersom Linux saknar bra musikspelare kör jag foobar2000 genom wine. Bra idé att köra det i en VM istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Men visst, ska man spela spel så är Wine det bästa. Men då dualbootar jag hellre. Jag vill inte skräpa ned min systempartition med många gigabyte spel. Den ska vara ren. Jag har en WinXP partition bara för spel och inget annat. Där installerar jag spel och blåser om partitionen med jämna mellanrum. Alla nyttoprogram och annat kör jag virtuellt under OpenSolaris. Tycker jag.

Med wine så hamnar dock alla spel under .wine i användarens hemma-mapp (såvida användaren inte väljer något annat), så det är bara att ta bort .wine-mappen så försvinner allting. Så du behöver inte skräpa ned din systempartition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Så det är mest prestandafråga? Men det ska väl inte spela någon roll med dagens kraftfulla datorer? Man har ju mycket RAM och CPU, det blir över. Jag själv gillar att köra virtuellt, för då slipper man skräpa ned sin installation med program. Alla program finns istället i virtuella maskinen och det är enkelt att städa - bara radera den. Även enkelt att göra rollback, bara återställa en kopia utav virtuella maskinen. Jag ser bara fördelar. Nackdelarna är inga nackdelar med dagens kraftfulla datorer. Tycker jag.

Men visst, ska man spela spel så är Wine det bästa. Men då dualbootar jag hellre. Jag vill inte skräpa ned min systempartition med många gigabyte spel. Den ska vara ren. Jag har en WinXP partition bara för spel och inget annat. Där installerar jag spel och blåser om partitionen med jämna mellanrum. Alla nyttoprogram och annat kör jag virtuellt under OpenSolaris. Tycker jag.

vad gör du med din dator om du inte har några program på den? vore bättre med en tunn klient i så fall

windows-programmen kommer ju ändå bara på ett ställe så det blir ju inte så stökigt av det.
Den största nackdelen med att virtualisera är ju att du måste köpa ett OS för att köra på ditt gratis-os.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av plunn:

För de som kör Ubuntu så har man då ett officiellt ppa där man enkelt uppgraderar till senaste version

https://launchpad.net/~ubuntu-wine/+archive/ppa

WineHQ - Wine for Debian Lenny finns repositories för löpande betaversioner för Debian också. Allt som oftast en bra idé att följa betagrenen då programmet är under sådan ständig utveckling.

Skrivet av saddam:

Så det är mest prestandafråga? Men det ska väl inte spela någon roll med dagens kraftfulla datorer? Man har ju mycket RAM och CPU, det blir över. Jag själv gillar att köra virtuellt, för då slipper man skräpa ned sin installation med program. Alla program finns istället i virtuella maskinen och det är enkelt att städa - bara radera den. Även enkelt att göra rollback, bara återställa en kopia utav virtuella maskinen. Jag ser bara fördelar. Nackdelarna är inga nackdelar med dagens kraftfulla datorer. Tycker jag.

Men visst, ska man spela spel så är Wine det bästa. Men då dualbootar jag hellre. Jag vill inte skräpa ned min systempartition med många gigabyte spel. Den ska vara ren. Jag har en WinXP partition bara för spel och inget annat. Där installerar jag spel och blåser om partitionen med jämna mellanrum. Alla nyttoprogram och annat kör jag virtuellt under OpenSolaris. Tycker jag.

Går det fixa genom Wine utan att behöva dra igång en virtuell maskin så gör jag hellre det. Spel - visst, dagens datorer är kraftfulla, men spelen kräver därefter; där spelar Wine en stor roll, som du skriver.

Jag har för tillfället inga applikationer som kräver en virtuell Windows-installation, vilket är trevligt.

Skrivet av gtok:

Eftersom Linux saknar bra musikspelare kör jag foobar2000 genom wine. Bra idé att köra det i en VM istället.

Nuvarande utvecklingsversionen av Audacious (2.4.x, med det nya GTK-gränssnittet som standard) börjar likna något tycker jag. Våra musikspelarkrav är säkert olika dock, tycker foobar2000 har för mycket funktionalitet.

Skrivet av perost:

Med wine så hamnar dock alla spel under .wine i användarens hemma-mapp (såvida användaren inte väljer något annat), så det är bara att ta bort .wine-mappen så försvinner allting. Så du behöver inte skräpa ned din systempartition.

Riktigt, Wine är bra på att hålla sig inom ramarna. Något jag ofta använder är att sätta WINEPREFIX till något annat än standardkatalogen när jag testinstallerar saker första gången, så kan jag se vilka steg som behövs från en Wineversion där jag inte redan installerat DX9/VC++/WMP osv. När jag experimenterat klart tar jag bara bort katalogen jag använt, Wine lämnar inte ett spår någon annanstans än i sin angivna katalog.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otur:

windows-programmen kommer ju ändå bara på ett ställe så det blir ju inte så stökigt av det.

Ah, det glömde jag. Men, windows programmen kommer att fragmentera min systemdisk. Det vill jag undvika helst. Om jag kör virtuell maskin, så kommer alla windowsfiler att läggas i den stora virtuella imagen. Jag hoppas att det inte betyder att filerna sprids överallt på systemdisken? Att systemdisken inte blir fragmenterad lika mycket?

Virtuell maskin -> lite fragmentering
Wine -> mycket fragmentering.

Eller vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Ah, det glömde jag. Men, windows programmen kommer att fragmentera min systemdisk. Det vill jag undvika helst. Om jag kör virtuell maskin, så kommer alla windowsfiler att läggas i den stora virtuella imagen. Jag hoppas att det inte betyder att filerna sprids överallt på systemdisken? Att systemdisken inte blir fragmenterad lika mycket?

Virtuell maskin -> lite fragmentering
Wine -> mycket fragmentering.

Eller vad tror ni?

Som sagt, wine-filerna hamnar i användarnas hemma-kataloger, och /home har man ju oftast på sin egen partition. Det finns i alla fall många olika sätt att undvika fragmentering, så det är inget argument för att inte använda wine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Ah, det glömde jag. Men, windows programmen kommer att fragmentera min systemdisk. Det vill jag undvika helst. Om jag kör virtuell maskin, så kommer alla windowsfiler att läggas i den stora virtuella imagen. Jag hoppas att det inte betyder att filerna sprids överallt på systemdisken? Att systemdisken inte blir fragmenterad lika mycket?

Virtuell maskin -> lite fragmentering
Wine -> mycket fragmentering.

Eller vad tror ni?

Eftersom .wine bara råka ligga på en ext3/4-partition så spelar fragmentering inte så stor roll

Permalänk
Avstängd

Jag kör ju OpenSolaris med ZFS. Där finns inga partitioner i vanlig mening, utan allt ligger på systemdisken. Det finns filsystem i ZFS, men de liknar en vanlig Directory som växer och krymper vid behov.

Men ändå, jag är allergisk mot fragmentering. Gammal vana. Men ni har rätt, att Wine lägger i /home.