Alternativ till scp? rsync är overkill...

Permalänk
Medlem

Alternativ till scp? rsync är overkill...

Hej

Jag vill ha ett verkyg för backup av mina bilder till servern, gärna över ssh-tunnel.

Problemet med scp är att det kopierar även de redan backupade bilderna. Olyckligtvis har inte scp något argument för att skippa existerande bilder. Jag har läst om rdiff i över en timme och det verkar vara en mycket större mackapär än vad jag behöver...

Några ideer?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

git som klient och gitosis pa servern?

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Medlem

Ett "kopiera"-kommando vore bättre då jag ej håller hela samlingen kort på laptopen utan endast de senaste.

Allra helst scp utan att kopiera befintliga filer. Det kan väl inte vara omöjliigt?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

rsync är ju perfekt till sådana saker. Varför anser du det som overkill?

Permalänk
Medlem

varför inte scp med ett bashscript som ser till så den inte scpar filer som redan finns?

Permalänk
Avstängd

rsync är till för just det du beskriver. Jag tycker du ska titta på rsync igen. Kan du det, så är i hamn.

Permalänk
Medlem

Att montera målkatalogen via sshfs och därefer använda cp -i (eller annan lämplig växel) kan ju vara en lösning.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nillon:

rsync är ju perfekt till sådana saker. Varför anser du det som overkill?

Därför att det krävs en process som ska installeras, konfigureras och grejas med på servern. Jag föredrar så långt det går att ha envägskommunikation. Det gör allt enklare i framtiden.

Skrivet av aake:

Att montera målkatalogen via sshfs och därefer använda cp -i (eller annan lämplig växel) kan ju vara en lösning.

Det kan vara en lösning. Ska kolla på det, tack!

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

Därför att det krävs en process som ska installeras, konfigureras och grejas med på servern. Jag föredrar så långt det går att ha envägskommunikation. Det gör allt enklare i framtiden.

Det där stämmer inte alls. Funkar utmärkt även utan att ha installerat rsync-dämonen på servern. Du kanske behöver installera rsync mjukvaran på servern, men det är inte mycket som behöver konfigureras.

rsync -e ssh LOKALMAPP UNAME@REMOTEHOSE:REMOTEMAPP

Kör jag mellan mina burkar, jag har inte konfigurerat några rsync-processer hos mottagaren.

Permalänk

När rsync körs via SSH så behövs ingen extra mjukvara utöver SSH-servern.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Nja, rsync kör en process på båda sidorna, det är ju bara att den tunnlar sitt eget protokoll över ssh. Men rsync är ju de facto standard att ha på en Linux-burk, att försöka jobba runt med med bashscript, sshfs, rdiff eller liknande är bara onödigt om det inte är så att man av någon anledning inte _kan_ ha rsync installerat på den andra burken. (Man kan ju till och med ha en binär liggandes i sin egen hemkatalog...)

Kort och gott, rätt verktyg för rätt uppgift, och rsync är gjort för precis det där du vill göra. Krångla inte till det i onödan.

Permalänk
Medlem

Okej, jag försöker med rsync igen

Någon som har en enkel guide där helst inga inställningar behöver göras på servern?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Tack för övertalningen och hjälpen Man kan bli lite knasig ibland när man läser för mycket man-filer!

Kör inte ssh på port 22 så exemplet nedan modifieras till:

rsync -e "ssh -p 12345 -l SSHUSER" LOKALMAPP UNAME@REMOTEHOSE:REMOTEMAPP

Skrivet av mix_room:

rsync -e ssh LOKALMAPP UNAME@REMOTEHOSE:REMOTEMAPP

Kör jag mellan mina burkar, jag har inte konfigurerat några rsync-processer hos mottagaren.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk

"unison" kanske kan vara något?
Kör det mellan min server, notebook och netbook för att hålla dokumentkatalogen i trim.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandnabba:

"unison" kanske kan vara något?
Kör det mellan min server, notebook och netbook för att hålla dokumentkatalogen i trim.

Att använda en synkroniseringsprogramvara för att uppdatera en passiv målkatalog känns ju ganska.. omvänt.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Rekommenderar verkligen rsync också om du har någon windowsmaskin inblandad kolla på deltacopy (rsync for windows). finns även serverdel inkluderat.

Visa signatur

.