Permalänk
Medlem

Bygglogg Chieftech Bravo

God dag!

Mitt första inlägg, min första bygglogg!

Har tidigare surfat rundor på swec, men aldrig blivit medlem. Men så hände det.
Blev inspirerad efter ett tags surfande och tänkte ta tag i mitt gamla Chieftech chassi som fått sig en del stryk under åren.
Eftersom jag inte modiferat något chassi innan så har jag ingen aning om det kommer bli bra.

Målet är att bygga en dator enbart för spel, som studerande så har man inte obegränsad ekonomi men det ska nog gå ändå.
Bygget kommer gå i rött&svart (inte speciellt orginellt, men det blir nog bra)
Bland annat kommer detta hända. Datorn kommer lackeras, på ena sidan kommer en gammal hockeymask alá Pelle Lindbergh lackeras. På andra sidan kommer ett hål för plexiglas sågas upp. Samt lite annat smått & gott.

De första bilderna är tagna med en gammal digitalkamera, medans de senare med en Canon EOS

Komponenterna som ska ingå preliminärt är.

1x Gigabyte GA-P55A-UD3
2x Corsair 4GB Kit DDR3 SO-DIMM 1333MHz
1x Intel Core i5 750, 2.66GHz
2x XFX Radeon HD5870
1x Cougar 700w
1x 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA

Har ni synpunkter på förbättringar/förändringar så är jag mer än tacksam för det.
Försöker även komma på ett roligt namn på bygget, hjälp sökes?

Innan nedmontering

Slipning

Spackling

Uppritat för sågning

Sågat

Grundmålat

Änsålänge syns spacklingen... Och så tog grundfärgen slut, uppdatering sker troligtvis imorgon.

MVH

Fakzi

Permalänk

Blir säkert snyggt, har en förkärlek till Cheiftech chassin

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem

Jag också, denna skönheten hade dock fått sig rejält med stryk i sina ungdomsår.

Permalänk
Skrivet av Fakzi:

Jag också, denna skönheten hade dock fått sig rejält med stryk i sina ungdomsår.

Inget som inte går att fixa

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Hedersmedlem

Ser ju bra ut till en början, men jag tycker de senare bilderna är för stora, de första är mer lagom.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Tog fram systemkameran mot slutet, ska fixa ner dem mer i storlek i framtiden.

Permalänk
Medlem

Tjenare.
Dags för en uppdatering.

Första lagret av lack.

Inte riktigt som jag tänkt mig, men får se hur det blir efter nästa lager.
Lacken är förövrigt inte torr här

Permalänk
Medlem

En liten fråga bara: Du planerar väl att lägga in någon form av fläkthål i fönstret väl? Jag har själv en chieftec låda och något jag har märkt är att den är jätteduktig på att suga luft över hårdiskarna; men inte mycket mer än det.

Jag har till och med byggt en budget ful-shroud för att blåsa luften från min ena 92mm fläkt rakt mellan grafikorten.

EDIT: Eller kanske bara dra hål i botten av lådan och smeta dit en fläkt eller två med dammfilter och lite disco-LEDs Om du vill låta fönstret vara i fred.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

En liten fråga bara: Du planerar väl att lägga in någon form av fläkthål i fönstret väl? Jag har själv en chieftec låda och något jag har märkt är att den är jätteduktig på att suga luft över hårdiskarna; men inte mycket mer än det.

Jag har till och med byggt en budget ful-shroud för att blåsa luften från min ena 92mm fläkt rakt mellan grafikorten.

EDIT: Eller kanske bara dra hål i botten av lådan och smeta dit en fläkt eller två med dammfilter och lite disco-LEDs Om du vill låta fönstret vara i fred.

Har oxå ett liknade chassi som står i källaren, den har då iaf 2st 80mm hål vid hårddiskarna

vet inte om TS har de :S

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

En liten fråga bara: Du planerar väl att lägga in någon form av fläkthål i fönstret väl? Jag har själv en chieftec låda och något jag har märkt är att den är jätteduktig på att suga luft över hårdiskarna; men inte mycket mer än det.

Jag har till och med byggt en budget ful-shroud för att blåsa luften från min ena 92mm fläkt rakt mellan grafikorten.

EDIT: Eller kanske bara dra hål i botten av lådan och smeta dit en fläkt eller två med dammfilter och lite disco-LEDs Om du vill låta fönstret vara i fred.

Planen är att sätta 2 fläktar med dammfilter i botten för att blåsa in luft, samt 2 fläktar i taket för att blåsa ut varmtluften i chassit. Tror du att jag kommer behöva en fläkt i plexiglaset också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Har oxå ett liknade chassi som står i källaren, den har då iaf 2st 80mm hål vid hårddiskarna

vet inte om TS har de :S

Det har jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakzi:

Planen är att sätta 2 fläktar med dammfilter i botten för att blåsa in luft, samt 2 fläktar i taket för att blåsa ut varmtluften i chassit. Tror du att jag kommer behöva en fläkt i plexiglaset också?

Aha Nä det borde nog räcka; tror jag. Men borde du ha två utsug i toppen? Det skulle vara bra om någon riktig "expert" skulle uttala sig men problemet kan väl vara att med två 5870's liggande relativt nära varandra så vill den färska luften bara fara rakt ut om du får "jämt" luftryck. Du har väl redan en utsug där back, samt hjälper väl aggregatet till att dra ut luft?

Jag skulle inte oroa mig något däremot; med två nere, och två uppe så kan man säkert variera hur man vill med en billig fancontroller. En annan "vinkel" som kanske skulle kunna göra att man undviker en massa sågande:

Du har väl 3 80mms fläktar som är till för att dra luft över hårdiskarna? Om man lägger in fläktar där; och sen försöker fästa fast en 120mms som blåser från hårdiskburen in mot lådan så borde man kunna få en rätt bra luftström som susar på rakt mellan grafikorten. Om du kikar på Sweclockers Haf X review så ser du ju hur de har donat med den lådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Aha Nä det borde nog räcka; tror jag. Men borde du ha två utsug i toppen? Det skulle vara bra om någon riktig "expert" skulle uttala sig men problemet kan väl vara att med två 5870's liggande relativt nära varandra så vill den färska luften bara fara rakt ut om du får "jämt" luftryck. Du har väl redan en utsug där back, samt hjälper väl aggregatet till att dra ut luft?

Jag skulle inte oroa mig något däremot; med två nere, och två uppe så kan man säkert variera hur man vill med en billig fancontroller. En annan "vinkel" som kanske skulle kunna göra att man undviker en massa sågande:

Du har väl 3 80mms fläktar som är till för att dra luft över hårdiskarna? Om man lägger in fläktar där; och sen försöker fästa fast en 120mms som blåser från hårdiskburen in mot lådan så borde man kunna få en rätt bra luftström som susar på rakt mellan grafikorten. Om du kikar på Sweclockers Haf X review så ser du ju hur de har donat med den lådan

Tanken är väl att ha 2 fläktar uppe & 2 nere. Tanken jag hade var att enbart fläktarna i toppen ska agera utsug, men du kan ha rätt, vill ju inte att frisktluften ska stanna vid hårddiskarna. Får kolla på den där länken & tack för tipset :).

Permalänk
Medlem

Dags för en liten uppdatering

Denna är färdig för motivlackering nu.

Plexiglas.

Relativt nöjd.

Har även gjort hål för fläktarna i toppen.

Nu behöver jag en bra bit kantlist, u-list eller vafan det heter.
Någon som har bra koll på var man kan beställa det?

En fråga till, ska jag göra hål i botten på chassit för inblås eller räcker det med att borra hål för det?

Best regards.

Permalänk
Medlem

Såga! Såga! Mängden hål du behöver för att få luft igenom gör det allt för jobbigt. Försök att låna en hålsåg, annars så finns det 114mm hålsågar för runt 350 kronor. Bra för att slänga in hål i allt som man vill lägga en extra 120mms fläktar i.

Permalänk
Medlem

Verktyg här jag gott om, här hålsåg ska dock till Göteborg tills onsdag, ska inhandlade nätdel och fläktar, 4st 80mm & 4st120mm. Här dock inte bestämt vilka jag ska ha

Permalänk
Medlem

Min melodi har alltid varit så stora fläktar som möjligt så jag kan ha så låga varvtal som möjligt Finns ju än större än 120mm, men det luriga med dem är att de oftast inte kommer med någon form av dammfilter

Permalänk
Medlem

Tanken var 120 fläktar i taket. Men ska kanske köra med 140 istället. Var kan man få tag i u-list

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakzi:

Tanken var 120 fläktar i taket. Men ska kanske köra med 140 istället. Var kan man få tag i u-list

Närmaste byggaffär skulle ja föreslå att kolla

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har varit och kollat, men det verkar vara svårhittat

Permalänk
Medlem

Jag vet att det finns sådana lister i båtillbehörsbutiker; så har de någon sådan i din närhet så är det värt ett försök. Annars så är det som andra sagt olika hantverksbutiker. De kallas ju allt möjligt kantlist, skyddslist o.s.v Jag vet att biltema har någon, men den är typ vit eller beige.

Permalänk
Medlem

Ska leta runt i Göteborg. Men blir dåligt med uppdateringar innan torsdag

Permalänk
Medlem

Nu var semestern i Göteborg över och en liten uppdatering på sin plats.
Har inhandlat nätdel samt endel fläktar.

Fläktarna blev fractal design 4st 80mm, 2st 120mm & 2st 140mm.

Har även gjort hål för kabeldragning idag.

Samt lagt första lagret färg på insidan av chassit..

MVH

Permalänk
Medlem

ni får gärna hjälpa mig med ett namn till skrothögen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakzi:

ni får gärna hjälpa mig med ett namn till skrothögen

Här kommer jag in i bilden
*Fakzi's Demon
*Fakzi's Devil
*Computer gone evil
*Project Demon/Devil by Fakzi
*Dark Knight
*"Syndattjagintehadeentoalettsåjagvartvungenattskitapåstolen"
*The Evil Gamer by Fakzi

Vet faktiskt inte själv vad jag skulle ha valt... Personligen hade jag kört med annat färgtema då detta börjar bli uttjatat, men whattheheck... Så länge det blir najs så bryr jag mig inte Lycka till!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har kollat på lite olika färger, blev lite sugen på svart / orange. Men det blir ett jevla lackerade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakzi:

Har kollat på lite olika färger, blev lite sugen på svart / orange. Men det blir ett jevla lackerade

Då blir det väl Project Pumpkin

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hahaha, gött namn!

Permalänk
Medlem

Lite offtopic, men gjorde en nyckelring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakzi:

Tanken var 120 fläktar i taket. Men ska kanske köra med 140 istället. Var kan man få tag i u-list

Trevligt bygge.
Att finna små fina U-lister för ditt bygge här i Sverige är inte lätt - större lister går lätt att finna, kan om det är aktuellt länka till en här välkända engelska sidan:
Chilled PC, Blowhole / Edge Trim / U Channel

Kantlist finns också på t.ex. Elfa, dock mindre snygg:
ELFA, Kantskyddsprofiler

/Saint25