Samsung jobbar på AMOLED-skärm av plast

Permalänk
Melding Plague

Samsung jobbar på AMOLED-skärm av plast

Koreanska Samsung utvecklar en AMOLED-baserad skärm i plast istället för glas. Resultatet är väldigt hög tålighet för slag och stötar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt tufft. Tyckte att Galaxy S skärmen var betydligt bättre än de andra android telefonernas jag pillra på för någon månad sedan.
Hade dock ingen aning om vad "super amoled" va då... men det där ser riktigt sci-fi ut! Ser fram emot när alla skärmar kan vara 1 millimeter och böjbara!

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

häftigt:P

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Wow! Ser riktigt najs ut... längtar tills denna tekniken letar sig in bland bildskärmsdjungeln!

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt imponerad! Bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Har inte Sony en liknande fast tunnare..? Som man kan rulla runt en penna..?

Detta måste ju leda till mycket billigare tv samt dator skärmar i framtiden.

Vem behöver en projektor + duk, när man i framtiden kan ha en LED screen att rulla ner när man ska se på film,tv samt spel....

Permalänk
Medlem

Äntligen en WII säker tv teknik!

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Wow! Nice för oss som blir sura och vill slänga tangentbord/headset/mus i skärmen ibland

Permalänk

Gött, jag har alltid velat hamra loss på min mobil!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Gött, jag har alltid velat hamra loss på min mobil!

Notera att videon inte har något direkt kopplat till artickeln

Permalänk
Skrivet av guos89:

Notera att videon inte har något direkt kopplat till artickeln

Döda inte glädjen nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmiDonk:

Har inte Sony en liknande fast tunnare..? Som man kan rulla runt en penna..?

Detta måste ju leda till mycket billigare tv samt dator skärmar i framtiden.

Vem behöver en projektor + duk, när man i framtiden kan ha en LED screen att rulla ner när man ska se på film,tv samt spel....

Fast den fick ränder över hela skärmen efter den rullats men fungerade iofs fortfarande, denna är helt opåverkad.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Vart man inte imponerad så kanske låten imponerade? .... a.a..a.aamoled (osv) småfränt. XD

Permalänk

I de flesta mobila tillämpningar anser jag dock idag att strömförbrukningen vara det största problemet och denna OLED baserade skärm drar säkerligen mer ström än en vanligt eller? Så jag är rädd det dröjer innan det kommer en ny skärm baserad på denna teknik, som för mig är bättre i en mobiltelefon.
Vikten och storleken är ett stort plus, stöttålig detsamma, även om jag aldrig har förstört en mobilskärm. Bränntid så byter man ofta mobil idag, så det kanske inte är gör något om denna som andra OLED har mindre. Dock som sagt batteritiden är ett stort problem.
*edit*
Alltså strömförbrukningen var bara en gissning från min sida, där man sedan får jämföra vad kostnaden för hela enheten blir. Och inte enbart se till skärmens del. Att skärmen drar x % mer ström, betyder ju inte att hela enheten drar X % mer ström. Utan den där X blir ju mycket lägre och kanske försumbar om man ser till de andra fördelarna.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Koreansk musik <3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bud_bundy:

I de flesta mobila tillämpningar anser jag dock idag att strömförbrukningen vara det största problemet och denna OLED baserade skärm drar säkerligen mer ström än en vanligt eller? Så jag är rädd det dröjer innan det kommer en ny skärm baserad på denna teknik, som för mig är bättre i en mobiltelefon.
Vikten och storleken är ett stort plus, stöttålig detsamma, även om jag aldrig har förstört en mobilskärm. Bränntid så byter man ofta mobil idag, så det kanske inte är gör något om denna som andra OLED har mindre. Dock som sagt batteritiden är ett stort problem.

" Lower-power, superior image quality, and low cost compared to current LCDs" Från Active-matrix OLED - Wikipedia, the free encyclopedia.

Men jag undrar hur reptåliga är de? Det anser jag vara ett större problem är att min skärm spricker.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

" Lower-power, superior image quality, and low cost compared to current LCDs" Från Active-matrix OLED - Wikipedia, the free encyclopedia.

Men jag undrar hur reptåliga är de? Det anser jag vara ett större problem är att min skärm spricker.

Angående reptåligheten så kan man ju lägga till plastbeläggningar för sådant, så det tror jag inte man behöver oroa sig för.

Permalänk
Medlem

Amoooooooled, amo-amo-amo-amoooooooooooooleeeeeeeeed, skön text i låten.

Ontopic: Trevligt med lite tåligare skärmar!

Permalänk
Medlem

Absolut trevligt :)!, ser fram emot tåligare skärmar, även fast det är högst överdrivet att man ska slå med en klubba på sin skärm, men inom en snar framtid så kan man iallafall, och det är det som räknas!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Han med klubban har ingen vidare taktkänsla

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd

för er som vill lyssna på den extremt sköna låten -> YouTube - [HD] Son Dambi-After School - Amoled (????) MV

edit: skulle vilja se en svensk grupp, typ sunblock, sjunga nån låt om TFT ... haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av cratzky:

för er som vill lyssna på den extremt sköna låten -> YouTube - [HD] Son Dambi-After School - Amoled (????) MV

edit: skulle vilja se en svensk grupp, typ sunblock, sjunga nån låt om TFT ... haha

"It's T-F-T, It's dyna-mite!"... <.<

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR200 CPU: AMD Ryzen 9 5950X CPU-Kylare: NZXT Kraken X63 w. 2x Noctua NF-A14 Moderkort: ASUS Crosshair VIII Impact RAM:G.Skill 32Gb DDR4 3600MHz @14.14.14.36 1.45V GPU: ASUS ROG STRIX RTX 3090 OC SSD: 2x WD Black 850 SN850 1TB PSU: Corsair SF750 750W Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TompiQ:

"It's T-F-T, It's dyna-mite!"... <.<

hahahah precis! lololol

Permalänk
Medlem
Skrivet av TompiQ:

"It's T-F-T, It's dyna-mite!"... <.<

HAHA! Precis, jag är förvånad över att fler inte reagerade på musiken... Helt lysande ju!

OT: Är det någon som har koll på hur stora man kan göra AMOLED-skärmar för tillfället? Begränsningen ligger väl en bit under 10" åtminstone?

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Skrivet av ZecretW:

Äntligen en WII säker tv teknik!

Exakt! Och nu har vi strax Natal med som våra tv ska slåss emot!

Visa signatur

Cooler Master ATCS 840 | Asus P5Q Pro | Q6600 | TRUE | XFX 5850 | 4 GB PC 8500 | Corsair TX 650w | Samsung F1 750 GB + 1,5 TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem

Är nyheten lika gammal som youtubeklippet som kom i oktober 2009?

Permalänk

Hahaha garvar bara åt låten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joar:

HAHA! Precis, jag är förvånad över att fler inte reagerade på musiken... Helt lysande ju!

OT: Är det någon som har koll på hur stora man kan göra AMOLED-skärmar för tillfället? Begränsningen ligger väl en bit under 10" åtminstone?

Gissar på att tekniken kommer användas främst i mobiltelefoner , men bara en ren gissning skulle va kul o ha en mobil som är tunn som en pappersbit , böjbar , en enda "stor" skärm skulle lätt byta min aino mot en sån haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Vart man inte imponerad så kanske låten imponerade? .... a.a..a.aamoled (osv) småfränt. XD

epic win att göra en dataspelslåt till sin garagedemo av världens mest avantgarde-teknologi..

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

Bra, då kan man ha någon form av knappar bakom skärmen så att man får känslan av att man trycker. Det är ett grundläggande inom våran motorik. Andra fördelar är faktiskt den att skärmarna är stora och känsliga, spräckta skärmar är nog bland de vanligaste större felen.