Vad är bästa sättet att få bort kylpasten från CPUn?

Permalänk
Medlem

Vad är bästa sättet att få bort kylpasten från CPUn?

Vad är bästa sättet att få bort kylpasten från CPUn och prollefläkten?
Mitt moderkort är nog sönder och jag behöver köpa nytt imorgon. Så när jag flyttar över CPUn och prollefläkten till nya moderkortet.
Behöver jag ta bort den gamla kylpastan och lägga på nytt?

Om ja, vad är bästa tillvägagångssättet för att få bort kylpastan från CPUn och prollefläkten?

Permalänk
Medlem

aceton!

Visa signatur

Gaming Mini-ITX Fractal Design Define Nano S - ASRock B550M-ITX - AMD Ryzen 5 3600XT 3.8Ghz 35MB - Sapphire Radeon RX 5700XT 8GB Pulse OC - 16GB HyperX 3200MHz - Samsung 970 EVO1TB NVMe M.2 - BeQuiet! Pure Rock 2 Black - Corsair SFX SF750W 80+ Platinum
Bärbar 13" MacBook Pro Retina Space Gray - 2.3 Quad i5 - 16 GB 2133Mhz RAM - Intel Plus 655 1,5GB - 512GB SSD - MacOS 11
Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ax69:

Förutsatt att det är kemiskt ren aceton ... Finns även med olja i och det är inte att rekommendera.

Permalänk
Medlem

ja, när du demonterar processorkylaren från processorn så bör du absolut byta kylpasta. Som personen ovan påpekade så kan aceton fungera bra men jag föredrar personligen tekniskt ren sprit (isopropylalkohol) och kaffefilter för att rengöra cpu och kylare.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

samt bra att få bort gammal pasta =med kredit/bank kort

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

T-röd funkar bra tänk på att aceton kan lösa upp olika plaster det är ganska så starkt
rengörnings medel .

Visa signatur

PC 1: AMD Ryzen 9 7900X ROG STRIX B650E-E Gaming WIFI, Ram Kingston 32GB 6000 Mhz
Gpu ASRock RX 7900 XTX Phantom OC Lagring: PNY CS3140 2TB, WD Black SN850X, 2TB Kingston FURY Renegade 4TB, Skärm Asus Rog Strix XG43V

PC 2: i9 10900x, MSI X299 Pro, Gpu: Msi Rtx 370Ti Ram 32GB. M2 980 Pro1TB,
PS5 Disc Edition PNY CS3140 2TB + VR

Permalänk
Medlem

Handsprit ftw!

Permalänk

Ska byta kylare imorgon till en Corsair H50 så kan jag passa på att fråga hur man ska hålla / vad ska man lägga processorn på medans man gör rent den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacy:

Handsprit ftw!

Jägermaister?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Skrivet av knoxville92:

Ska byta kylare imorgon till en Corsair H50 så kan jag passa på att fråga hur man ska hålla / vad ska man lägga processorn på medans man gör rent den?

Rör absolut inte på undersidan av den. Lägg den på ett torrt ställe som är icke strömförande tex frigolit eller skumplast.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackteeth:

Rör absolut inte på undersidan av den. Lägg den på ett torrt ställe som är icke strömförande tex frigolit eller skumplast.

Inte frigolit !! Frigolit är riktigt dåligt ur ESD synpunkt.

Permalänk
Skrivet av Blackteeth:

Rör absolut inte på undersidan av den. Lägg den på ett torrt ställe som är icke strömförande tex frigolit eller skumplast.

Absolut INTE på frigolit eller skummplast, det kan ge statisk elektricitet som dödar processorn, använd istället något antistat material, tex den påse som moderkort eller grafikkort ligger i, eller förvara den i sitt orginal embalage.

För att rengöra processor och kylare, har jag i många år använt k-sprit (förgasar-sprit) och det har fungerat alldeles utmärkt, är enkelt att få tag på också, finns ju att köpa på de flesta bensinmackar.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem

OK så jag tänker inhandla lite K-sprit på bensinmacken. Och nån nämnde att ett plastkort är bra att skrapa bort pastan med.

Vilka andra rengöringsmaterial kan jag använda samt bör jag undvika. Exempelvis är det ok att använda toa papper för att torka bort överflödigt vätska från prolle och kylarens undersida?

Måste man använda nån speciell antistat duk istället för en vanlig handuk?
Är kaffefiltret det bästa alternativet för att torka bort överflödigt vätska?

Permalänk

Hittade K-Skydd (bensintillsats) i garaget, är det något som man kan använda? är det samma sak som K-sprit? Innehåller 2-Propanol.

Permalänk
Medlem

Sprit är endast för invärtes bruk, allt annat är spritmissbruk.

1. Riv av en bit hushållspapper, torka av all gammelpasta
2. Doppa en topz i T-dojja och rengör
3. Klart

Permalänk
Medlem

Om du ska vara man, så riv av dig skjortan och dränk den i ett badkar med K-sprit och sen gör du en stor björnkram på processorn till pastan släpper!

Permalänk
Skrivet av knoxville92:

Hittade K-Skydd (bensintillsats) i garaget, är det något som man kan använda? är det samma sak som K-sprit? Innehåller 2-Propanol.

ja, står 2-propanol på min k-sprit flaska också.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem

Har använt T-röd i alla år, och det har fungerat alldeles utmärkt (precis som någon redan nämnt).

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Själv har jag använt nagellacks borttagning som är aceton.

Undra om handsprit verkligen funkar bra?

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.