Permalänk
Medlem

Bygg egen vattenkylning till datorn

har fått lite tankar hahha, en sån pump man får till en pool från typ jula för 500kr ska få en sån i slutet av sommaren, man kanske kan bygga något eget av den xD (sjuk idé) den kan man också koppla in i väggen på vanlig ström och så gör man något så man kan få till rätt kopplingar men mera...

Lite overkill idé men kan de funka tro? xD köper man bara ett sån platta till Cpun och ett kyl+fläktar. Det är även en tank+pump i samma grej. Vad tror ni ?

Kom gärna med tips & lite allt möjligt så ska jag se om jag kan verkställa detta

P&L

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem

Någon form av radiator skulle också behövas!

Permalänk
Medlem

kolla med skroten om de har kastade rersturangkylare. I dessa brukar det sitta riktigt tuffa radiatorer

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3xTra:

har fått lite tankar hahha, en sån pump man får till en pool från typ jula för 500kr ska få en sån i slutet av sommaren, man kanske kan bygga något eget av den xD (sjuk idé) den kan man också koppla in i väggen på vanlig ström och så gör man något så man kan få till rätt kopplingar men mera...

BILD

Lite overkill idé men kan de funka tro? xD köper man bara ett sån platta till Cpun och ett kyl+fläktar. Det är även en tank+pump i samma grej. Vad tror ni ?

Kom gärna med tips & lite allt möjligt så ska jag se om jag kan verkställa detta

P&L

De där kan vara rätt högljudda och jag vet inte hur bra de pumpar. Men har du gott om tid och ork så kan det ju vara kul att fixa med. Annars så är det nog bättre ifall du köper anpassade pumpar, block, nipplar och slangar. Blir nog billigare och bekvämare i längden.

Permalänk
Medlem

kolla in swes annonser finns ett billigt system sen en som säljer lösa delar det är billigt bra grejor

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kn00d:

Någon form av radiator skulle också behövas!

de löser man väl alltid

Skrivet av astrob0y:

kolla med skroten om de har kastade rersturangkylare. I dessa brukar det sitta riktigt tuffa radiatorer

farsan kör gammla kylar med lastbilen Ca: 76st per gång så de är bara att börja rota i dem

kanske kan ha själva kylet ute, så på vintern får man grymme temps

Skrivet av Polomononen:

De där kan vara rätt högljudda och jag vet inte hur bra de pumpar. Men har du gott om tid och ork så kan det ju vara kul att fixa med. Annars så är det nog bättre ifall du köper anpassade pumpar, block, nipplar och slangar. Blir nog billigare och bekvämare i längden.

bygga en trä låda med en madrass som isolering ? kanske kan bli fint med lite färg ?

EDIT: en akvarium pump hade kunnat funka med ?

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av zfrigg:

kolla in swes annonser finns ett billigt system sen en som säljer lösa delar det är billigt bra grejor

gillar inte att köpa sånt av andra vet aldrig hur dom är i skick =/ då köper jag nog hellre nytt

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur många liter i timmen en dator pump flyttar ?

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk

poolpumpar är väl inte precis världens vattentätaste?

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3xTra:

Någon som vet hur många liter i timmen en dator pump flyttar ?

ca280 å uppåt men lägre än 400 ska man inte ha

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av emildooooo:

poolpumpar är väl inte precis världens vattentätaste?

nä jag kom på de igår, men man måste kunna täta på något sätt eller? är en akvarium pump bättre?

Skrivet av zfrigg:

ca280 å uppåt men lägre än 400 ska man inte ha

oke, då vet jag va man ska leta efter

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem

någon som har mer tips? Tar imot all info jag kan

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk

tror inte en akvariumpump är stark nog heller eller?

jag skulle nog ha köpt en riktig pump istället :/

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Proffsmoddare

Ta en bensinpump från en bil

Tänk på att kyler du vattnet ute på vintern kan det bli kallare än luften inne vilket ger kondens = inte bra.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av emildooooo:

tror inte en akvariumpump är stark nog heller eller?

jag skulle nog ha köpt en riktig pump istället :/

den måste minst flytta 280L/h

Skrivet av timez:

Ta en bensinpump från en bil

Tänk på att kyler du vattnet ute på vintern kan det bli kallare än luften inne vilket ger kondens = inte bra.

är inte en sån pump as stor?

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3xTra:

den måste minst flytta 280L/h

är inte en sån pump as stor?

Tänker du på en sådan som är på macken eller? för det sitter oftast en sk. bensinpump i bilar som ska pumpa fram bränslet till motorn.

Permalänk
Medlem

Om du nu bestämmer dig för att köra med en pump avsedd för nått heeelt annat än att kyla datorsystem får du vara jäkligt noga med att trycket inte blir för stort i slangarna så att de lossnar från kopplingarna.

Permalänk
Medlem

ta en bensin pump från en Hyundai atos liten bil men sina 55 hästar så borde inte bensin pumpen vara stor...
och som radiator en kylare från en moped eller motorcykel skulle sitta fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Om du nu bestämmer dig för att köra med en pump avsedd för nått heeelt annat än att kyla datorsystem får du vara jäkligt noga med att trycket inte blir för stort i slangarna så att de lossnar från kopplingarna.

Skrivet av 4tech:

ta en bensin pump från en Hyundai atos liten bil men sina 55 hästar så borde inte bensin pumpen vara stor...
och som radiator en kylare från en moped eller motorcykel skulle sitta fint

funderar på att skaffa en pump från Clas Olsson 35L/min kan de vara något??

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3xTra:

har fått lite tankar hahha, en sån pump man får till en pool från typ jula för 500kr ska få en sån i slutet av sommaren, man kanske kan bygga något eget av den xD (sjuk idé) den kan man också koppla in i väggen på vanlig ström och så gör man något så man kan få till rätt kopplingar men mera...

http://discovertechnology.com/Items/1000-Pool-Pump.jpg

Lite overkill idé men kan de funka tro? xD köper man bara ett sån platta till Cpun och ett kyl+fläktar. Det är även en tank+pump i samma grej. Vad tror ni ?

Kom gärna med tips & lite allt möjligt så ska jag se om jag kan verkställa detta

P&L

hur mycket pumpar en sån pump??? körs den på 12v?? jag har en laptop laddare som ger 18v vad händer om jag kopplar den till en pump/fläktar???(vet att motorn ska snurra snabbare;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3xTra:

har fått lite tankar hahha, en sån pump man får till en pool från typ jula för 500kr ska få en sån i slutet av sommaren, man kanske kan bygga något eget av den xD (sjuk idé) den kan man också koppla in i väggen på vanlig ström och så gör man något så man kan få till rätt kopplingar men mera...

http://discovertechnology.com/Items/1000-Pool-Pump.jpg

Lite overkill idé men kan de funka tro? xD köper man bara ett sån platta till Cpun och ett kyl+fläktar. Det är även en tank+pump i samma grej. Vad tror ni ?

Kom gärna med tips & lite allt möjligt så ska jag se om jag kan verkställa detta

P&L

du vrf köper du inte en pentry-pump??den körs på 12v och pumpar ung. 8liter i minut http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Pentrypump-12-V/

Permalänk

Akvariepump av lämplig kraft och storlek funkar utmärkt! (Det var väl antagligen den första slags pumpen i en dator).
Pentrypump ska man inte ha... Låter fördjävligt och är inte avsedda för konstant bruk.
En bensinpump brukar väl inte pumpa så väldans mycket? Om vi inte snackar om en sådan till en bulldozer... Eller har jag fel?

Jag höll också på förut att försöka göra ett billigt eller coolt system med konstiga pumpar och bilradiatorer... Slutade med att man kostade på sig lite och köpte prylar som faktiskt va skapta för ändamålet

Visa signatur

Tack å bock, Hårdrock!

Permalänk
Medlem

Biltema 52-202, tre stycken parallellt:
9,7lit/min 3,4bar 13,7v
9,2lit/min 5,0bar 13,7v
8,3lit/min 6,0bar 13,5v
Två pumpar: 7,1lit/min 3,4bar 13,5v.
Detta med bensin, vet inte riktigt om det blir annorlunda med vatten ist. Trycket som det mättes vid är ju betydligt högre än vad man har i vattenkylning för datorn(eller hur?) och flödet ökar ju med mindre tryck. Men dessa pumpar är ju gjorda för att gå med 3 bar och uppåt så kanske inte funkar så bra till vattenkylningen i burken.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10