AMD förbereder energisnål Athlon II X2

Permalänk
Melding Plague

AMD förbereder energisnål Athlon II X2

Kretsjätten AMD jobbar på en ny Athlon II-processor för stationära datorer, denna gång med energieffektivitet i fokus. Enligt uppgift har modellen ett TDP-värde på endast 25 W.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta är precis vad jag letat efter. Får dock hoppas priset sjunker något när det väl lanseras.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Väldigt dyrt. Men så är det alltid med nya processorer.
För 1500 köper man ju helst Phenom II X4 955.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Väldigt dyrt. Men så är det alltid med nya processorer.
För 1500 köper man ju helst Phenom II X4 955.

Om man inte är ute efter något strömsnålt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Detta gillar jag! Nu går utvecklingen åt rätt håll. Strömsnål cpu betyder tyst dator.

Permalänk
Medlem

Trevlig nyhet men på tok för dyr.

Permalänk
Medlem

Trevligt. Min gamla Pentium 133MHz CPU hade en TDP på 17W och den kunde lätt kylas med en hyfsat liten kylfläns istället för en fläkt. Hoppas vi kommer tillbaka till liknande nivåer så småningom när det gäller TDP.

Permalänk
Medlem

jag har en 240e @ 2,7GHz som jag kan kyla passivt om jag vill.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Frågan är väl om man kan få samma resultat om man underklockar och undervoltar ex. en Athlon II X2 240e?

Permalänk
Medlem

Dyr, men habegäret är stort... Om man inte ska spela eller pyssla med videoredigering så räcker en sådan här alldeles utmärkt.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd

är det inte bättre att köpa en PII x4 945 C3 för pengarna såvida man inte betalar VÄÄÄLDIGT mycket för elen

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem

Har väl mer med värmeutvecklingen än med elpriset att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

är det inte bättre att köpa en PII x4 945 C3 för pengarna såvida man inte betalar VÄÄÄLDIGT mycket för elen

Som MB76 skriver så har det med värmeutvecklingen att göra. Desto mindre värmeutveckling desto mindre kraftfull kylning behövs det och desto tystare dator får man. Vidare medför en sval dator även en mer driftsäker dator.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Skrivet av Drenmi:

Frågan är väl om man kan få samma resultat om man underklockar och undervoltar ex. en Athlon II X2 240e?

Det går säker att åstadkomma. I min htpc har jag en 4850e. 2.5GHz, 1,25vcore enligt cpu-z med 100% last i stock. Har klockat ned den till 8*224 ~ 1,8GHz med 1.05 vcore (igen enligt cpu-z 100% last) vilket ger en beräknad tpd på 23 watt.

En 240e nedklockad till 2.0 på 1.05 volt ger samma tpd.

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem

Det var på tiden. Xbitlabs testade en 250u på 1600MHz redan i April tillsammans med ett sapphire mITX moderkort.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av ministerkrister:

Det går säker att åstadkomma. I min htpc har jag en 4850e. 2.5GHz, 1,25vcore enligt cpu-z med 100% last i stock. Har klockat ned den till 8*224 ~ 1,8GHz med 1.05 vcore (igen enligt cpu-z 100% last) vilket ger en beräknad tpd på 23 watt.

En 240e nedklockad till 2.0 på 1.05 volt ger samma tpd.

Men är det inte så att det är något speciellt med de energisnåla processorerna, typ att de är väldigt lyckade exempelar eller dylikt. En 25W processor låter ju som att de har lyckats lite extra bra...

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

är det inte bättre att köpa en PII x4 945 C3 för pengarna såvida man inte betalar VÄÄÄLDIGT mycket för elen

Värmeutvecklingen är nog viktigare här än räkningen.
Få ned en fyrkärnig processor på 25W så kan Norska Nobelkommitéen säkert ge dig Obamas fredspris.

Permalänk
Skrivet av heande:

Men är det inte så att det är något speciellt med de energisnåla processorerna, typ att de är väldigt lyckade exempelar eller dylikt. En 25W processor låter ju som att de har lyckats lite extra bra...

Såklart det är så, precis som man måste ha lite tur när man skaffar en processor att klocka upp så behöver man ha det samma när man klockar ner och sänker vcore.

En tydlig nackdel med en nedklockad processor (alltså med fast multipel) är att cool'n'quiet (i AMD fallet) inte fungerar. Där förlorar men lite "kyla" om man jämför med en processor som redan har en låg tpd.

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.