Linux: Vilken dist är det här?

Permalänk

Linux: Vilken dist är det här?

Tjena!

Ni som kan Linux floran bättre än jag, och speciellt de olika Red Hat och Fedora distarna, vad är det för dist man ser i signaturen på skärmbilden här nedan?

Bildkälla: http://img696.imageshack.us/img696/3700/20100622kingsizeskor....

Det ni ser är (om ni ser det och länken fungerar) ett felmeddelande av typen Not Found som visas varje gång man klickar på knappen Skicka för att försöka skicka iväg en order (beställning) på webbplatsen King Size Skor. I meddelandet står det så här:

Not Found The requested URL /swww/www/tack.html was not found on this server. Apache/2.2.3 (Red Hat) Server at www.kingsizeskor.se Port 80

Som ni ser av signaturen så är det alltså Apache/2.2.3 (Red Hat) Server.

Är det här den ursprungliga Red Hat Linux som sjösattes den 3 november år 1994? Eller är det en variant av det som idag är känt som Red Hat Enterprise? Jag är inte säker men min intuition säger mig att det rör sig om den ursprungliga Red Hat Linux.

Kan någon hjälpa mig ta fram release datumet för den här? Är det Red Hat som är version 2.2.3 eller Apache version 2.2.3 som visas där?

Är det någon som kan förklara kort sambandet mellan Red Hat och Apache? Ingår Apache i Red Hat eller hur hänger det ihop?

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

det är apache 2.2.3 inte redhat 2.2.3

**edit**
apache är en webserver medans redhat är en linux dist.

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem

Det är väl bara Apache som inte hittar filen? Apache version 2.2.3

Vilken linux den kör på är väl omöjligt att säga, det är nån red hat-baserad dist antar jag.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Tror ni att det är något som Telia kan tänkas köra med?

Av den här butiken, King Size Skor i Stockholm, fick jag veta igår att de hade haft problem med webbplatsen den här månaden, att servern ligger hos Telia och att Telia nyligen hade uppgraderat något system.

Citat:

Vi får ju andra order, så det är nog inte servern det är fel på, utan kanske i så fall ligger kanske felet hos er dator. Vi har vårt webbhotell hos Telia och de har just uppgraderat sitt system och det har varit problem här hela månaden. Vi kan inte uppdatera sidan så det är gamla uppgifter som står kvar.

Hur som helst, skicka en ny beställning och skicka den då som ett vanligt mail, för då skall det ju i alla fall fungera.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jag provade just att pinga King Size Skor med fyra ekobägaran (standard) och fram följande. Servern www.web.internet.telia.com har IP-adressen 81.236.49.249. Begäran gjode timeout alla fyra gånger men då vet vi att det är en Telia server i alla fall.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jag trodde ju att det var Red Hat Linux version 2.2.3!

Det hade ju varit bra mycket konstigt tycker jag om de körde med en så gammal Linux dist med tanke på att Linux ju ändå är gratis. Kostnaden för att uppgradera då blir ju noll, och behovet av att uppgradera hårdvaran blir ju också noll i nästan alla fall då många nyare Linux versioner kan fortfarande köras på relativt gammal hårdvara utan problem.

Jag blev ju shockad när jag såg att det var version 2.2.3 för jag trodde ju att det var Red Hat versionen. För version 2.1 släpptes ju någon gång under år 1995 så 2.2 kan då tänkas ha släppts under slutet på 1995 den också. Tänk er att använda en så gammal serverprogramvara eller operativsystem! När man samtidigt vet att nyare versioner finns och inte kostar ett öre! Inte undra på att det blir serverfel tänker man ju då. Inte för att gammal programvara är dålig utan för att den måste då underhållas om den ska fungera felfritt och nyare versioner fungerar också bättre många gånger och är enklare att sköta än äldre versioner.

Men så var det alltså inte, det är Apache versionen som är 2.2.3. Apache HTTP servern ingår i Red Hat har jag nu tagit reda på. Den ingick i ursprungliga Red Hat Linux, och det är att förvänta sig att den även ingår i Red Hat Enterprise och eventuellt Fedora också.

Man kan tänkas ta fram release historiken för Red Hat och Red Hat Enterprise och titta då på vilken version av Apache HTTP Server som ingår i vilken version av Red Hat. Det är ett detektivarbete som kan säga något mer om vilken version av Red Hat det är. Men det är inget jag ska ägna mig åt.

Eftersom det är Telia som har den här servern så skulle jag slå vad om att det är Red Hat Enterprise de kör med och inte någon gammal Red Hat dist eller Fedora för den delen som ju inte heter Red Hat längre ens.

På DirectAdmin finns en tråd om releasen av Apache 2.2.3 och den har startdatum 07-28-2006, 12:44 PM. Så i värsta fall är det en 4 år gammal Red Hat version det här som King Size Skor kör med. På en Telia server! Undrar varför de inte har uppgraderat ännu... kan inte tänka mig att ingen ny version har kommit på fyra år.

Läxan för King Size Skor blir i alla fall att bygga om och skapa en bättre, helst en helt dynamisk webbplats med databashantering och allt. Användarupplevelsen skulle då få sig ett enormt lyft och kunderna skulle vara mycket nöjda. De tekniska förutsättningarna finns uppenbarligen om man har haft råd med att hyra ut en server i Telias driftsäkra miljö. Som det är just nu så fungerar webbplatsen mer som en katalog än en webbutik, där företaget kan visa sina produkter för kunderna över Internet och ange priser. Beställer gör man via ett kontaktformulär som då alltså returnerar ett felmeddelande. Beställning fungerar fortfarande bäst över telefon, som traditionell post- eller telefonorder.

För den som undrar så var det min bror som ville beställa ett par sportskor från den här butiken. Han beställde ett par för något år sedan också och vart nöjd med dessa, men även då så fanns det här problemet sa han att ett felmeddelande visas när man lägger beställningen. Det är minst sagt pinsamt att de inte har orkat ordna det på typ två år eller så.

Tack för svaren i alla fall!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Äru säker på att det inte är denna linux dist då?

Permalänk
Medlem

Apache 2.2.3 är det som är standard i Redhat Enterprise Linux 5 vilket är väldigt vanligt bland större företag som ofta vill ha komersiell linux support.

Även om apache versionen är tämligen gammal innebär det inte att den nödvändigtvis innehåller de säkerhetsbrister som är föreskrivna på apache hemsida då redhat allt som oftast gör en s.k "backport" av säkerhetsfixar till den version av mjukvaran distributionen levererades med.

Annars är inte redhat versionen speciellt gammal, RHEL versionerna har på sistone kommit en gång vart 5:te år så RHEL 5 är fortfarande senaste versionen även om RHEL 6 beta är ute.

Jag håller helt med dig om att deras webbplats definitivt skulle behöva makeover men jag betvivlar starkt att de hyr en egen server hos Telia, jag tycker mer det ser ut som något utnyttjat webbhotellskontot på 10 MB eller något sånt man får med gratis när man abonnerar på en adsl eller dyligt från Telia, det känns ju kanske inte helt företagsmässigt om man tänkt driva en seriös webbshop.

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Äru säker på att det inte är denna linux dist då?

Haha! HannahMontana Linux? LMAO!

"Welcome to HannahMontana.sourceforge.net"

Var fasen har du grävt fram den här?

Är det något du själv använder?

Skrivet av nfm:

Apache 2.2.3 är det som är standard i Redhat Enterprise Linux 5 vilket är väldigt vanligt bland större företag som ofta vill ha komersiell linux support.

Även om apache versionen är tämligen gammal innebär det inte att den nödvändigtvis innehåller de säkerhetsbrister som är föreskrivna på apache hemsida då redhat allt som oftast gör en s.k "backport" av säkerhetsfixar till den version av mjukvaran distributionen levererades med.

Annars är inte redhat versionen speciellt gammal, RHEL versionerna har på sistone kommit en gång vart 5:te år så RHEL 5 är fortfarande senaste versionen även om RHEL 6 beta är ute.

Jag håller helt med dig om att deras webbplats definitivt skulle behöva makeover men jag betvivlar starkt att de hyr en egen server hos Telia, jag tycker mer det ser ut som något utnyttjat webbhotellskontot på 10 MB eller något sånt man får med gratis när man abonnerar på en adsl eller dyligt från Telia, det känns ju kanske inte helt företagsmässigt om man tänkt driva en seriös webbshop.

Ja, det verkar troligt, i och med att Apache version 2.2.15 är den senaste stabila versionen som släpptes för 4 månader sedan. En Alpha av 2.3.5 släpptes också 1 månad tidigare, men en stabil version av den ligger nog långt fram i framtiden.

En intressant sak med version 2.2.15 är att de använder ett sånt udda versionsnummer. Istället för att designera det som 2.3.5 eller möjligen 2.2.9.5, så blev det 2.2.15. Det är som om de likt Apple, "sparar på sin magi" till nästa release som ju blir just version 2.3.5.

Var fick du fram att Apache 2.2.3 är standard i Red Hat Enterprise Linux (RHEL)? Har du någon färsk källa eller är det bara något du lärt dig av egen erfarenhet? Jag satt ju här och grävde efter information om det på deras webbplats men fick inte fram något specifikt om vad som gäller just Apache servern.

Förresten, varför är det svårt för större företag som kör RHEL att få kommersiell support på Apache versioner nyare än 2.2.3? Det låter ju mest fånigt, men är det så så hoppas jag verkligen att det finns en bra anledning. Apache ändras ju inte typ dagligen så att det i sann Microsoft anda kommer nya versioner som är så olika varandra att man tvingas gå om sin utbildning för att helt förstå det nya.

Jo, det har du rätt i faktiskt. Jag läste just på RHELs webbplats om "backport" och de fixar de har släppt för olika problem med Apache. Det var när jag försökte gräva fram information om vilken version av Apache som egentligen följer med senaste RHEL. Men det var som att leta efter en nål i en höstack så jag gav upp till slut.

Jo, det är sant. Men det finns tydligen en mellanversion också - RHEL 5.5 - som är den senaste. Den lanserades bara 1 månad innan den här tråden skapades. Men visst, det är fortfarande RHEL 5 Major!

Nog är det Telias webbhotell som webbplatsen ligger på?... du såg ju URL och IP adressen jag skrev innan - www.web.internet.telia.com (81.236.49.249).

När du skriver att det är något utnyttjat webbhotellskontot på 10 MB, hur menar du då? Att det är ett kryphål de har upptäckt och utnyttjar i Telias webbhotellsystem, dvs. att de använder diskutrymme på en av Telias servrar utan att Telia vet om det? Eller menar bara helt enkelt att använder ett sånt där diskutrymme på typ 10 MB som man får med abonnemanget som ofta är kopplat till varje e-postkonto?

Om det är det första du menar så måste de ju vara rätt så genialt smarta. Att döma efter hur deras webbplats ser ut och fungerar så tvivlar jag på det.

Om det är det andra du menar så är ju inte det riktigt att "utnyttja" ett webbhotellskonto. Det är fel ordval. Om de nu har ett sånt diskutrymme så är det väl upp till de själva hur de vill använda det. Jag tror inte att Telia har något emot att de använder sitt personliga diskutrymme på det sättet som de ändå fått med abonnemanget och ändå betalar för. Jag tvivlar på att abonnemangsvillkoren eller villkoren för den tjänsten hindrar dem från att använda det i kommersiellt syfte.

Telia kallar det där för "Personlig hemsida" förresten. Jag jobbade på Telia i några månader förra året och redan där och då fick vi veta att Personlig hemsida skulle avvecklas helt. Det är mycket dåligt av dem måste jag säga. Det finns ju trots allt privatpersoner som har glädje av såna där s.k. "hemsidor" och det är rätt intressant att se på bilder och läsa de berättelser som folk lägger upp på såna där sidor. Jag hittade en användare som hade satt ihop en jätteintressant hemsida som handlar om hans intresse för fåglar.

"Hemsidor" fanns ju långt före Google och bloggar och allt det vi idag tar för givet, och många har vi tagit våra första små steg in i webbdesign och webbutveckling genom just hemsidorna. De borde därför få finnas kvar tycker jag. Det är piss-snålt av Telia att inte kunna avvara en 50 MB per Internetkund tycker jag, nu när diskutrymme är så fantastiskt billigt och servrarna är så strömsnåla. Jag känner inte till att någon annan svensk Internetoperatör har tagit samma snåla och dumma beslut att avveckla hemsidorna. Vad är nästa steg? Ska de outsourca sin operatörsverksamhet också till Indien eller Kina och bomma igen alla kontor och avdelningar i Sverige?

Jag behöver inte tala om hur viktiga hemsidorna har varit, det vittnar ordet "hemsida" bäst om som vi idag använder synonymt med webbsida och webbplats.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jag frågade just Eva (Telias virtuella robotbrud) och hon säger att Personlig hemsida redan är nedlagt.

"Tjänsten Personlig hemsida blev nedlagd den 31/12 2009."

Citat:

Nya Särskilda villkor fr.o.m. 2010-01-01
En ny version av de Särskilda villkoren började att gälla den 1 januari 2010. För dig som har avtal med en bindningstid som löper ut vid en senare tidpunkt, börjar de nya villkoren att gälla först vid bindningstidens utgång.

Uppdateringen omfattar bland annat hur och vilka produkter vi informerar dig om, förutsättningar kring stängning av e-postkonton och att tjänsterna Personlig hemsida och Internet News upphörde den 31 december 2009.

Om du inte accepterar de nya Särskilda villkoren har du rätt att säga upp ditt avtal utan extra avgift eller annan skyldighet. Om du väljer att säga upp avtalet så gäller uppsägningen från och med bindningstidens utgång.

Jag är rätt säker på att de planerade att lägga ner det även tidigare, så det ser ut som att de drog ut på det lite extra.

Citat:

Tjänsten Personlig hemsida är nedlagd sedan 2009-12-31
Tjänsten Personlig Hemsida är nedlagd sedan 31/12 2009. Det finns många olika alternativ att kunna presentera sig eller ge information på internet. För att du enkelt ska kunna visa och dela med dig av dina bilder/dokument erbjuder vi istället Telia Säker Lagring som ett alternativ till Personlig hemsida. Du kan också teckna dig för Webbhotell Bas. Se telia.se/webbhotell för mer info. Det är primärt ett erbjudande för Företagskunder men även privatkunder är välkomna att köpa tjänsten

Jag har för mig att jag klickade på en länk i ett inlägg för bara någon vecka sedan, antingen här på SweC forumet eller på annat forum, som pekade mot ett sånt här personligt hemsideskonto. Nu när jag tänker på det så var det nog på bilforumet AutoPower. Hur som helst, det resulterade i att en informationsruta visades med kort information om nedläggningen av Personlig hemsida och det innehöll en uppmaning att kopiera sin information på kontot och bli Telia webbhotellskund.

Citat:

Telia Internet News upphörde 2009-12-31
Telia Internet News upphörde den 31/12 2009 och därmed försvann diskussionsgruppen. Telia valde att avveckla då det idag finns många diskussionsgrupper på marknaden där samma ämnen kan diskuteras.

"Titta de där borta har det! Så vi slipper!"

Sweet!

Men jag drar tillbaka lite av kritiken mot Telia i och med att de nu erbjuder 2 GB diskutrymme istället för 50 MB. Värt att nämna är dock att det inte är samma sak, det är inte samma tjänst.

Citat:

Säker lagring är din egen personliga hårddisk på nätet. Dina bilder, dokument och andra filer ligger i säkert förvar och du slipper oroa dig för datorkrasch, brand och stöld. All information du lagrar förvaras på servrar i en datahall som är säkerhetsklassad på högsta nivå vad gäller intrång, brandskydd och elförsörjning.
[...]
För dig som har Telia Bredband ingår Telia Säker lagring med 2 GB. Vill du ha större lagringsyta? Logga in på Säker lagring som vanligt, välj Mitt abonnemang och Ändra abonnemang.

Det fungerar alltså som typ Flickr eller Microsoft SkyDrive med mera. Men någon webbplats eller "hemsida" kan man inte bygga på det. Det hade ju varit trevligt annars.

Källor
Aktuellt - Villkor - Kundservice - Privat - Telia.se
Telia Säker lagring - Säkerhetstjänster - Bredband - Privat - Telia.se

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jag hittade ingen prisuppgift på Telia Webbhotell Bas som de hänvisar till. Men jag tvivlar på att det är billigt. Däremot hittade jag det här.

Citat:

Till dig som berörs av nedläggning av tjänsten personlig hemsida:

Tjänsten Personlig hemsida har som tidigare meddelats upphört den 31 december 2009. Vi kommer att hålla ditt innehåll på hemsidan tillgängligt så att du kan spara ned det på en säker plats fram till 30 juni 2010. Under maj 2010 kommer du även att få ett erbjudande om vår kommande webbhotellstjänst. Om du accepterar erbjudandet kommer ditt innehåll att automatiskt flyttas över till den nya tjänsten. Om du inte accepterar erbjudandet kommer ditt innehåll inte längre att vara tillgängligt från och med 1 juli 2010.

OBS! Erbjudandet skickas till den e-postadress som du registrerade vid beställningen av Personlig hemsida. Du som tidigare anmält ditt intresse för en ny tjänst via det formulär som tidigare fanns på denna sida kommer att få erbjudandet till den e-postadress du angav i formuläret.

Av det här att döma så skulle jag nog tro att King Size Skor har sin webbplats lagrad på Telias webbhotell. Hade det varit en vanlig "hemsida" så hade den varit borta från 1 juli men den är fortfarande kvar. Under förutsättning förstås att de låtit bli att anmäla intresse för erbjudandet att få det flyttat till webbhotellet. Så om de på King Size Skor har gjort det eller inte kan vi inte veta.

Men seriöst... jag tror att de på King Size Skor använder Telias riktiga webbhotell och har företagsabonnemang där, och inte någon "personlig hemsida". Saken är bara den att de inte har ansett det vara nödvändigt att anlita ett proffs för att bygga upp en riktig dynamisk webbplats med produktdatabas och allt. De tyckte väl att kompetensen fanns i huset! Men en sån sak som automatisk inhämtning av lagerstatus förutsätter ju att man inom företaget använder ett datoriserat lagersystem som man kan koppla webbservern mot för att hämta den informationen. Så det kräver ju en stor investering. Och att anlita en IT-proffs eller ett företag för att designa webbplatsen är ju inte gratis heller.

Källa
Telia Webbhotell Företag - Telia.se

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Helt ärligt förstår jag inte varför du grottar ner dig så i en liten butiks undermåliga webbshop.

Skaffa en riktig webbshop behöver inte vara speciellt svårt, finns gott om färdig webbshopar släppta under open source licenser som är helt gratis att börja använda. Tex. ecommerce eller oscommerce för att nämna några. Har man inte möjlighet att installera och anpassa det själv till sitt sortiment och hemsida finns det gott om mindre webbyråer som kan göra det. Har själv hjälpt några företag med det på fritiden.

Ang. RHEL så jobbar jag på ett företag med drygt 200 RHEL-servrar i drift så jag får väl ställa mig till påståendet om "egen erfarenhet". Vad jag vet är anledningen till att man inte ändrar versionsnummer i annat än "major" releaser normalt sett är för att garantera att mjukvaran i RHEL är kompatibel med 3dje parts program och drivrutiner från andra tillverkare som är anpassade för tex. RHEL5.

Permalänk

Vore det inte bara enklare att ringa in Din order istället?

King Size Skor i Sverige AB - hitta.se

Telefon: 08-207840

Adress
Tegnérgatan 51
111 61 STOCKHOLM

Eller fungerar inte deras telefon? felmeddelande även där?