Permalänk
Hedersmedlem

2TB+1TB med linux

Hej.

Jag ska under helgen installera en ny 2TB wd (modell: ears).
Samtidigt så ska jag installera om ubuntu till det nyaste för att ha på en 200gig partition på 1TB disken.
1tb disk är vanlig, 2TB disken har "advanced format".

OS som är nu : ubuntu 9.10 desktop
OS som ska in: ubuntu 10.4 server
Nu till min fråga.

Hur skapar jag en stor partition på 2TB på den nya disken?
Hur fungerar det med "advanced format"?

Vad för kommandon är bra att använda för att se:
-fysiska diskar
-ledigt utrymme
-använt utrymme per mapp
-monteringspunkter
osv...

Ge mig gärna kommandon för att ta fram information ni kan tänkas behöva för att hjälpa mig

Tack på förhand

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

brukar köra med cfdisk i terminalen när de gäller pationering.

Permalänk

Fysiska diskar:
fdisk -l
alternativt:
ls /dev/sd*

Ledigt utrymme:
df -h

Använt utrymme på en specifik mapp:
du -sh <mapp>

Monteringspunkter:
mount

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Tänk på att du måsta köra align (advanced format) 2tb disken. Det gör du enklast genom att i fdisk gå in i expert mode.

1. fdisk /dev/sd*
2. tryck x
3. tryck b
4. välj partion ( 1 normalt)
5. "New beginning of data, detta står normalt nu på 63, vilket är fel. Ändra till ett tal som är delbart med 2, typ 64,128,256. WD alignar sina diskar vid 2048 om man kör i windows. Jag brukar dock köra 64k align.

Visa signatur

I/O is everything !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nuub:

Tänk på att du måsta köra align (advanced format) 2tb disken. Det gör du enklast genom att i fdisk gå in i expert mode.

1. fdisk /dev/sd*
2. tryck x
3. tryck b
4. välj partion ( 1 normalt)
5. "New beginning of data, detta står normalt nu på 63, vilket är fel. Ändra till ett tal som är delbart med 2, typ 64,128,256. WD alignar sina diskar vid 2048 om man kör i windows. Jag brukar dock köra 64k align.

Väldigt viktigt att du gör detta med just EARS diskarna annars kommer du få märkbart sämre prestanda.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Får man verka dum och fråga vad detta med align handlar om? Varför kan man inte bara partitionera 2Tb-disken som vanligt under installationen eller med Gparted?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

För att om du inte matchar upp partitionerna med sektorerna kommer alla skrivningar/läsningar gå mot fler sektorer än nödvändigt. Detta då filsystemets sektorer överlappar flera av diskens sektorer. Jag märkte en rejäl skillnad på min 1TB när jag inte hade alignat partitionen, disken jobbade som en galning och allt var segt som sirap.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har dock ett problem när jag gör följande.
1: >sudo fdisk /dev/sdb
2: > u
3: > o
3: > n
4: > primär partition.
start, sätter jag till 64
stop sätter jag till något nummer under maxvärdet (delbart med 4)
5: >p (för att verifiera)
6: >w
7: >q (avsluta)
8: >mk2fs.ext4 /dev/sdb1
9: >mount -t ext4 /dev/sdb1/ /media/2tb
10: >df -ah
partitionen blir bara 1TB :S
Tanken var att jag bara skulle ha en stor på 2TB.
Går det göra en till på 1TB så är det ok det med.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[vEX:

;10230404']För att om du inte matchar upp partitionerna med sektorerna kommer alla skrivningar/läsningar gå mot fler sektorer än nödvändigt. Detta då filsystemets sektorer överlappar flera av diskens sektorer. Jag märkte en rejäl skillnad på min 1TB när jag inte hade alignat partitionen, disken jobbade som en galning och allt var segt som sirap.

Varför görs inte detta automatiskt? Hur många användare gör detta?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

Varför görs inte detta automatiskt? Hur många användare gör detta?

Anledningen till att det inte görs med automatik kallas bakåtkompatibilitet med äldre operativsystem som kan ha problem att använda hårdiskar med alignad struktur.

(Windows 7 / 2008 R2 gör detta per automatik så det finns operativsystem som gör detta nuförtiden)

Visa signatur

I/O is everything !

Permalänk
Hedersmedlem

OK Har kikat på det igen några dagar sedan.

fick skriva "fdisk -H 224 -S 56 /dev/sdX" innan jag skapade partitionen på hela diskens yta.

Nu är den som en samba utdelning som windows7 visar som 1,79TB stor.

Kopierar jag en fil på 3,5GB från samba sharen på disken via min netgear GS108T-200 till min dator så kommer jag upp i stabila 70MB/sekund enl vad windows7 visar.
Det är jag riktigt nöjd med.

Har dock ett annat problem!
När jag råkar göra 2 saker samtidigt på sharen så totalfryser kopplingen mot sambaservern. SSH dör även den samtidigt.
testat hårdreboota servern och sen fungerar det igen. testade dock inte med att reboota min egen dator, så jag vet inte vart felet egentligen ligger.
Har någon några förslag?

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Gparted har förvalt att "round to cylinders" när man skapar en partition. Det låter ju lite som det ni vill göra här i tråden?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nuub:

(Windows 7 / 2008 R2 gör detta per automatik så det finns operativsystem som gör detta nuförtiden)

Är detta sant? Är det inte bara att WD skickar med drivrutiner till diskarna som måste installeras och sedan lägger sig som ett översättningslager? Så är jag rätt säker på att det var när jag kollade upp detta när jag köpte min disk i början av året. Möjligen följer dessa drivrutiner med Windows Update eller något numera.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Är detta sant? Är det inte bara att WD skickar med drivrutiner till diskarna som måste installeras och sedan lägger sig som ett översättningslager? Så är jag rätt säker på att det var när jag kollade upp detta när jag köpte min disk i början av året. Möjligen följer dessa drivrutiner med Windows Update eller något numera.

Helt säker, kolla en nyinstallation med diskpart utav vista/ win7/ win2008 / win2008 r2 så ser man att alla diskarna är aligned.

Det har inget o göra med drivrutiner utan enkel vanlig partionering.

Kolla länken nedan för att se prestandaskillnaden på aligned versus icke aligned.

Exploring WD's Advanced Format HD Technology - HotHardware

Visa signatur

I/O is everything !

Permalänk

detta gäller bara wd diskarna eller ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nuub:

Helt säker, kolla en nyinstallation med diskpart utav vista/ win7/ win2008 / win2008 r2 så ser man att alla diskarna är aligned.

Det har inget o göra med drivrutiner utan enkel vanlig partionering.

Så var det, det var för XP:s och Server 2003:s skull som WD skickade med WD Align, ett program för att fixa problemet (de hade också implementerat en OS-kontroll så att det inte kunde installeras på "fel" OS, men då lyckats blocka ut WHS). Kollade inte upp Windows-situationen speciellt noga då jag kör Linux.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.