Ny rekordomsättning för Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flogger:

Att något sådan skulle publiceras i ett reklam blad för apple kan jag förstå men inte i en seriös IT-tidning som IDG som borde vara oberoende kan jag inte förstå.

Det mesta på IDG är typ som det mesta på Aftonbladet, senationskriverier.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flogger:

Tycker du dessa journalister är oberoende och ärliga ?
Apple i siffror - så går det egentligen - IDG.se

Windows vs MacOS, Apple har bara 5.9% Förklaring, det är bra siffror och kommer öka för vista är dåligt. (( Falska siffror, sanningen ligger nog 2% lägre, runt 4% enligt försäljnings siffror från denna sida))

Nokia säljer 20milj mob och apple bara 8mij, Förklaring nokia har fler modeller.

Omsättning, de är 20 miljarder efter micrsoft, men med prognosen är de ikapp.

Vintmarginal så väljer de att jämföra med IBM som är sämre istället för de som är bättre som microsoft och google.

På något sätt lyckas de vrida och vända på alla fakta så det ska få apple att se bra ut.

Att något sådan skulle publiceras i ett reklam blad för apple kan jag förstå men inte i en seriös IT-tidning som IDG som borde vara oberoende kan jag inte förstå.

Har du missat att artikeln kommer från MacWorld? De om några skulle man väl kunna förvänta sig vara aningen partiska.

Skrivet av Orici:

Det mesta på IDG är typ som det mesta på Aftonbladet, senationskriverier.

Håller med. Jag gillar dock den fysika tidningen (MacWorld) men artiklarna på nätupplagan är ofta bara översättningar av artiklar från t ex macrumors.com.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spongie:

Nämen titta där, star-affinity som hoppar på folk som inte gillar Apple i ännu en tråd, what a surprise!

Nä, han hoppar inte på folk som inte gillar Apple, snarare är det just sådana hårdragningar han hoppar på.
Det du säger är inte sant. Han hoppar på folk som bara ser saker i svart eller vitt och inte kommer med någon substans i sina kritik utan bara vevar med armarna. Hur kul är det att diskutera då?

Många här ser ju bara skit med Apple. Jag ser inte bara gott med Apple men kan även se att det finns fördelar. Det är de som inte kan se de fördelarna hur man än förklarar som irriterar mig. Snacka om att ha skygglappar.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av gameresource:

jens, star-affinity, JesperA, Spongie. Ni är alla lika dryga och kan verkligen få en tråd att gå offtopic.

Är jag dryg nu också?
Håller med om att trådarna spårar ur, men det är väl knappast bara vi tre som bidrar? Sen blir det lätt så att man halkar in på annat – det tycker jag inte år så konstigt.Saker och ting hänger ihop.

Men du har väl rätt - det är inte lönt att försöka föra en diskussion med folk som bara håller för öronen och säger ”aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhh”.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flogger:

Tycker du dessa journalister är oberoende och ärliga ?
Apple i siffror - så går det egentligen - IDG.se

Windows vs MacOS, Apple har bara 5.9% Förklaring, det är bra siffror och kommer öka för vista är dåligt. (( Falska siffror, sanningen ligger nog 2% lägre, runt 4% enligt försäljnings siffror från denna sida))

Nokia säljer 20milj mob och apple bara 8mij, Förklaring nokia har fler modeller.

Omsättning, de är 20 miljarder efter micrsoft, men med prognosen är de ikapp.

Vintmarginal så väljer de att jämföra med IBM som är sämre istället för de som är bättre som microsoft och google.

På något sätt lyckas de vrida och vända på alla fakta så det ska få apple att se bra ut.

Att något sådan skulle publiceras i ett reklam blad för apple kan jag förstå men inte i en seriös IT-tidning som IDG som borde vara oberoende kan jag inte förstå.

hoppsan:
Apple bidrar ? till mord? | Ledare | Aftonbladet

men detta kan ju inte vara sant, de skriver ju sina saker på mac:
?Jo, det är fel på nya Iphone | Pryl | Aftonbladet

måste varit ett misstag när de skrev detta, man kan ju inte skriva sånt när man har en mac:
Nu stäms Apple av sina arga kunder | Pryl | Aftonbladet eller Dags att bojkotta Apples låsta mobil - Debatt - Expressen.se

varken aftonbladet eller expressen är väll inte världens mest trovärdiga tidningar, men de är knappast ensamma om att skriva artiklar som inte är apple positiva. listan kan göras väldigt lång.
vad nu detta har o göra med denna tråd.

EDIT: lite andra länkar:
Apple responds to iPhone 4 reception issues: you're holding the phone the wrong way -- Engadget
iPhone 4 Problems
Jobs encases apple's iphone 4 problem - The Inquirer
Apple iPhone 4 signal problems: Some perspective - Telegraph
DN är ju hyfsat seriösa Amerikansk kritik mot nya Iphone - DN.se & Klagomål på nya Iphone - DN.se

ja, är ju bara att googla på. om de där är skrivna på en dator med OSX, windows eller linux låter jag vara osagt. inte för att jag tror det har nån som helst betydelse. men finns säkert nått enstaka undantag. men det är absolut inte merparten av artiklarna som är positiva.

vrida o vända för att det ska se bra ut? under vilken sten har du bott? de är ju ett av de IT företag som är värderat till mest pengar. du borde kunna hitta siffror själv på det, men du är ju inte intresserad, om siffrorna inte passar ihop med ditt hat. IBM är för övrigt inte så små som du tror, men kolla lite på Apple i siffror - så går det egentligen - MacWorld

det är ju lite kul att du tycker de vrider o vänder för att det ska se bra ut. Men du har inget som stödjer det. Känns väldigt mycket som om det är så att du VILL att det ska vara så.

men visst, vill du fortsätta o tro det, varsågod. men du behöver ju inte fara me osanning.

själv ångrar jag att jag inte köpte apple aktier för 10 år sen, då hade jag varit rik idag

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jens:

hoppsan:
Apple bidrar ? till mord? | Ledare | Aftonbladet

men detta kan ju inte vara sant, de skriver ju sina saker på mac:
?Jo, det är fel på nya Iphone | Pryl | Aftonbladet

måste varit ett misstag när de skrev detta, man kan ju inte skriva sånt när man har en mac:
Nu stäms Apple av sina arga kunder | Pryl | Aftonbladet eller Dags att bojkotta Apples låsta mobil - Debatt - Expressen.se

varken aftonbladet eller expressen är väll inte världens mest trovärdiga tidningar, men de är knappast ensamma om att skriva artiklar som inte är apple positiva. listan kan göras väldigt lång.
vad nu detta har o göra med denna tråd.

EDIT: lite andra länkar:
Apple responds to iPhone 4 reception issues: you're holding the phone the wrong way -- Engadget
iPhone 4 Problems
Jobs encases apple's iphone 4 problem - The Inquirer
Apple iPhone 4 signal problems: Some perspective - Telegraph
DN är ju hyfsat seriösa Amerikansk kritik mot nya Iphone - DN.se & Klagomål på nya Iphone - DN.se

ja, är ju bara att googla på. om de där är skrivna på en dator med OSX, windows eller linux låter jag vara osagt. inte för att jag tror det har nån som helst betydelse. men finns säkert nått enstaka undantag. men det är absolut inte merparten av artiklarna som är positiva.

vrida o vända för att det ska se bra ut? under vilken sten har du bott? de är ju ett av de IT företag som är värderat till mest pengar. du borde kunna hitta siffror själv på det, men du är ju inte intresserad, om siffrorna inte passar ihop med ditt hat. IBM är för övrigt inte så små som du tror, men kolla lite på Apple i siffror - så går det egentligen - MacWorld

det är ju lite kul att du tycker de vrider o vänder för att det ska se bra ut. Men du har inget som stödjer det. Känns väldigt mycket som om det är så att du VILL att det ska vara så.

men visst, vill du fortsätta o tro det, varsågod. men du behöver ju inte fara me osanning.

själv ångrar jag att jag inte köpte apple aktier för 10 år sen, då hade jag varit rik idag

Du lyckades finna 10 negativa artiklar samtidigt som när apple lyckas gjort bort sig totalt. Men tanke på hur rejält de gjort bort sig både fysiskt med iphone4 och behandling av kunder, så borde det vara det tio dubbla.

Som en kul grej tog jag och kollade vilka apple relaterade nyhter IDG.se har på första sidan.

Operatörerna förhandlar om Iphone 4 in i det sista.
Apple i siffror - så går det egentligen .
Apple ger Nokia svar på tal.
Apple sätter nytt omsättningsrekord.
Den ultimata nyhetsläsaren för Ipad.
10 fantastiska Macbyggen.
Apple släpper källkod till sina tidiga succéer.
Så mycket bättre blir batteritiden med Ios 4.

8 av 28 artiklar är apple relaterade.
Jag ser ingen artikel som är negativ om apple av dessa. Om vi kollar på de som handlar om konkurrenter:

Nokia: 2 negativa, letar ny VD + apple bevisar att nokia är dåliga.
Windiows: 2 negativa om säkerhets problem
Adobe: 2 negativa om säkerhets problem.
Google: negative om att de förlorar mark i kina.
Firefox: om buggar.

Sen pratas det om e-bok på amazon här "Nu vill alla ha e-böcker", där textförfattaren lyckas kläm in att IPAD sålt 3 miljoner ex. På något sätt lyckas författaren få in hur bra apple är, eller hur de lyckas.

Men inte en enda negativ artikel om apple. Kom inte och säg att det luktar mygel här.

Så du säger på självaste allvar att journalisterna på IDG är opartiska ?

Permalänk
Medlem

hahaah, du säger att alla artiklar som publiceras är apple positiva, o när jag visar att det knappast är sant, så kommer du med nån dålig ursäkt. hur mycket tid tycker du jag ska lägga ner att leta länkar till dig? bara för att du inte vill göra det själv, eller det är väll snarare så att du inte vill se det, för då skulle ju din tes falla platt. o som sagt, idg är väll inte direkt världens mest seriösa sida. där om någonstans har du ju en väldigt uppstyrd rapportering. varför? för att de har en pc tidning, en mac tidning osv. men till o med där finner du apple kritiska artiklar. tror du för övrigt att pcforalla skriver sina artiklar på pc?

säger bara att idg, är så pass uppspaltat att vare tidning avhandlar bara en sak i stort sett. macworld kommer inte publicera lika många artiklar om dåliga apple grejer, som en tidning som inte i huvudsak handlar om apple grejer.eller rättare sagt, de artiklar som kommer ut, drunknar i de andra positiva. det måste du ju fatta själv. du kan ju inte mena att du tycker att idg känns seriösare än dn t.ex. DN

för övrigt så tog det ca 15 sek att finna några artiklar på ditt kära idg:

Se Steve Jobs som Darth Vader - MacWorld
"Apple visste om problemen" - MacWorld
Konkurrenter rasar mot Apples uttalanden - MacWorld
App store utsatt för hackarattack - MacWorld
Steve Jobs: "Håll iPhone rätt i handen" - MacWorld
Så hamnade prototypen av "iPhone 4G" hos Gizmodo - MacWorld
Allvarliga fel på iPhone 4 rapporterade - MacWorld
Jon Stewart ger Apple en känga - MacWorld

varför skulle de publicera det där, om de var så partiska

men jag tänker lämna det där, om du vill fortsätta tro att journalister inte kan vara opartiska bara för att de arbetar på en viss produkt, varsågod. det är ingen ide att diskutera, du har ju bestämt dig för att alla journalister är partiska mot apple, oavsett tidning. och du är övertygad om att apples rapporter är "friserade" för att visa vinst, fast så inte ä fallet. måste ju vara så, de kan ju bara inte gått me vinst.

kanske läge o kolla senaste nyheten om microsoft

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jens:

hahaah, du säger att alla artiklar som publiceras är apple positiva, o när jag visar att det knappast är sant, så kommer du med nån dålig ursäkt. hur mycket tid tycker du jag ska lägga ner att leta länkar till dig? bara för att du inte vill göra det själv, eller det är väll snarare så att du inte vill se det, för då skulle ju din tes falla platt. o som sagt, idg är väll inte direkt världens mest seriösa sida. där om någonstans har du ju en väldigt uppstyrd rapportering. varför? för att de har en pc tidning, en mac tidning osv. men till o med där finner du apple kritiska artiklar. tror du för övrigt att pcforalla skriver sina artiklar på pc?

säger bara att idg, är så pass uppspaltat att vare tidning avhandlar bara en sak i stort sett. macworld kommer inte publicera lika många artiklar om dåliga apple grejer, som en tidning som inte i huvudsak handlar om apple grejer.eller rättare sagt, de artiklar som kommer ut, drunknar i de andra positiva. det måste du ju fatta själv. du kan ju inte mena att du tycker att idg känns seriösare än dn t.ex. DN

för övrigt så tog det ca 15 sek att finna några artiklar på ditt kära idg:

Se Steve Jobs som Darth Vader - MacWorld
"Apple visste om problemen" - MacWorld
Konkurrenter rasar mot Apples uttalanden - MacWorld
App store utsatt för hackarattack - MacWorld
Steve Jobs: "Håll iPhone rätt i handen" - MacWorld
Så hamnade prototypen av "iPhone 4G" hos Gizmodo - MacWorld
Allvarliga fel på iPhone 4 rapporterade - MacWorld
Jon Stewart ger Apple en känga - MacWorld

varför skulle de publicera det där, om de var så partiska

men jag tänker lämna det där, om du vill fortsätta tro att journalister inte kan vara opartiska bara för att de arbetar på en viss produkt, varsågod. det är ingen ide att diskutera, du har ju bestämt dig för att alla journalister är partiska mot apple, oavsett tidning. och du är övertygad om att apples rapporter är "friserade" för att visa vinst, fast så inte ä fallet. måste ju vara så, de kan ju bara inte gått me vinst.

kanske läge o kolla senaste nyheten om microsoft

Jo jag är chockad på senaste Microsoft nyheten.

Det står till och med, "Microsofts resultat slår Apples kvartalsrapport som släpptes i veckan."
I normala fall brukar IDG finna något som apple är bättre på och avsluta med det.

Alla nyheter var inte så negativ. Ja du lyckades finna 5-6 negativa nyheter av hur många ? De nyheter du nämner finner jag inte på första sidan, så det handlar om gamla nyheter, gizmo är gammalt så kanske 6 månader bakåt?

Hur många artiklar publicerar mac-word på 6 månader. 5st om dagen, vi räknar på 20 arbetsdagar per månad, så blir det 600st artiklar och du fann 5-6 negativa... Tillåt mig att skratta *lol*. Det är 1% negativa artiklar om apple.

Tar vi microsoft så är det två negativa och en positiv på de senaste två dagarna. Vilket gör det till 66% negativt om microsoft och 1% negativt om apple.

Sen ska vi inte prata om vinkling i artiklarna på IDG. Gör apple något så är det deras "super-telefon", "super-os" eller "super-dator". Men när det gäller konkurrenterna, så är negativa saker, "nokia ska försöka släppa iphode konkurent" eller ASUS ska släppa en macbook konkurrent osv. Alla försök att få läsarna att tro att apple är ledande och bäst.

Iphone är inte bättre än konkurrenten idag. När den kom var den ingen revolutionerade heller, den hade inget som var nytt, det apple gjorde var att paketera den snyggt. Detta fick konkurrenterna att vakna och skärpa sig, så det kan jag tacka apple för, annars har de inte tillfört något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Apple shows Nokia's N97 Mini can be force choked, too (video) -- Engadget

fyfan, beter sig om 3 åring, å klagar på en annan tillverkare telefonproblem istället för att bara direkt erkänna sitt eget fail... blir fet bojkott från mig nu

Det var Nokia som började. B.la. med en reklamfilm om hur du kan hålla en nokiatelefon precis hur du vill utan att samtal bryts - trots att det bevisligen inte är så i verkligheten eller det faktum att det står i manualerna att man inte kan hålla mobilen hur som helst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kyroz:

Det var Nokia som började. B.la. med en reklamfilm om hur du kan hålla en nokiatelefon precis hur du vill utan att samtal bryts - trots att det bevisligen inte är så i verkligheten eller det faktum att det står i manualerna att man inte kan hålla mobilen hur som helst.

FEL !!!

Det var apple som började.

De sa att alla andra mobiler har "SAMMA" fel.

Vilket är lögn och falskhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flogger:

Jo jag är chockad på senaste Microsoft nyheten.

Det står till och med, "Microsofts resultat slår Apples kvartalsrapport som släpptes i veckan."
I normala fall brukar IDG finna något som apple är bättre på och avsluta med det.

Alla nyheter var inte så negativ. Ja du lyckades finna 5-6 negativa nyheter av hur många ? De nyheter du nämner finner jag inte på första sidan, så det handlar om gamla nyheter, gizmo är gammalt så kanske 6 månader bakåt?

Hur många artiklar publicerar mac-word på 6 månader. 5st om dagen, vi räknar på 20 arbetsdagar per månad, så blir det 600st artiklar och du fann 5-6 negativa... Tillåt mig att skratta *lol*. Det är 1% negativa artiklar om apple.

Tar vi microsoft så är det två negativa och en positiv på de senaste två dagarna. Vilket gör det till 66% negativt om microsoft och 1% negativt om apple.

Sen ska vi inte prata om vinkling i artiklarna på IDG. Gör apple något så är det deras "super-telefon", "super-os" eller "super-dator". Men när det gäller konkurrenterna, så är negativa saker, "nokia ska försöka släppa iphode konkurent" eller ASUS ska släppa en macbook konkurrent osv. Alla försök att få läsarna att tro att apple är ledande och bäst.

Iphone är inte bättre än konkurrenten idag. När den kom var den ingen revolutionerade heller, den hade inget som var nytt, det apple gjorde var att paketera den snyggt. Detta fick konkurrenterna att vakna och skärpa sig, så det kan jag tacka apple för, annars har de inte tillfört något nytt.

nyheter uppdateras, men det kanske du inte visste. och tror du verkligen jag inte skulle kunna hitta fler? kolla på tiderna på när artiklarna är skrivna. jag behövde inte gå särskilt långt tillbaka för att finna några. jag trodde bara att du skulle förstå poängen. men uppenbarligen trillade inte poängen in. att om jag kan hitta flertalet negativa nyheter på en tidning som handlar om apple, o enbart apple relaterade produkter, på nån månads perspektiv, så kan man hitta många fler om man kollar ännu lägre tillbaka. men det är du ju inte intresserad av, för då faller din tes pladask. det är dessutom löjligt att du ens drar in macworld i detta, det är som att du skulle få läsa nå negativt om ica i ica kuriren (med skillnaden att i macworld kan man faktiskt hitta några negativa artiklar, vilket jag tvivlar är lika vanligt i ica kuriren).
fattar inte att du itne ser hur dumt det låter, du har verkligen snöat in dig på detta. o allt beroende på att du inte klarar gliringar (som kanske/troligen inte ens är tänkt som gliringar) från nån arbetskamrat som har en iphone. vill man inte ha en iphone, köp nå annat, förstår bara inte varför man måste hata apple och folk som råkar gillar iphone bara för att man själv tycker att det är en produkt man inte vill ha, eller att det ä för mainstream.

klart de flesta mobiler jämförs med iphone, inget märke har tidigare lyckats komma från att inte gjort nån mobil alls, till att ha en mobil som säljer så bra. dessutom så har ju iphone sparkat resten av marknaden i rumpan. de andra företagen skulle ta sig dit de är idag med sina mobiler, men inte lika fort.

o ja, apple är sällan först med men fysisk teknik. de är dock duktiga på design, paketering och utformning av gränssnitt. att leverera en helhetslösning. inte paketera mest funktioner, alla vill inte ha 1 miljard funktioner, utan bara de nödvändigaste. sen kanske de inte passar alla, det passar troligen inte 98% av de som hänger här på swec, men vi är heller inte representativa ute i samhället. inte av mina vänner eller bekanta är det minsta intresserade av att hänga här, bygga datorer o massa teknik. de vill bara att det ska funka.

apple var inte först med mp3 spelare, men de släppte en med just de funktionerna folk ville ha, i precis rätt tid för att det skulle slå igenom.

sen har de baksidor, precis som alla andra företag. jag kan inte komma på ett ända företag, som inte har en baksida.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flogger:

FEL !!!

Det var apple som började.

De sa att alla andra mobiler har "SAMMA" fel.

Vilket är lögn och falskhet.

njaaa, de nämnde ju inte ens nokia från början. sen släppte nokia How do you hold your Nokia? | Nokia Conversations - The official Nokia Blog, EFTER den artikeln från nokia, lades filmen med N97 in på apples sida. Den var inte med från början. men det kommer du säkert hävda, eftersom du bestämt dig för att så måste det vara, för apple är onda, alla andra är goda.

dessutom sa de "And nearly every smartphone can lose signal strength if you hold it in a certain way", om du kan din engelska, vilket jag hoppas, så borde du förstå att där inte står nått om att de har samma fel, utan att NÄSTAN alla smartphones kan tappa signal om man håller dem på ett speciellt sätt. du blandar åter ihop fel o symtom. slå upp orden så ska du se att det inte ä samma sak.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive