Permalänk

Musik från 90-talet

Nyligen har jag hört några gamla godingar från 90-talet på radion och kände att jag ville ha fler tips/påminnelser på minnesvärda låtar från 90-talet. Personligen känner jag att musik generellt hade mer själ på den tiden (och tidigare) till skillnad från idag.

Syftet med tråden är väl att folk kan slänga in sina egna favoriter från 90-talet i tråden, oberoende på genre. Jag är en allätare när det gäller musik.

Mina egna bidrag så här på rak arm är följande:

Madonna - Frozen YouTube - Frozen - Madonna VideoClip HQ

Guano Apes - Open your eyes YouTube - Guano Apes-open your eyes

Red hot chilipeppers - Californication YouTube - Californication - Red Hot Chili Peppers

Paradisio - Bailando YouTube - Paradisio - Bailando (Best Quality, HD)

ATB - Don't stop YouTube - ATB - Don't Stop

Alanis Morrisette - Ironic YouTube - Ironic
Alanis Morrisette - Sinner YouTube - I'm a bitch I'm a lover lyrics included

Natalie Imbruglia - Torn YouTube - Natalie Imbruglia - Torn | Natalia Imbruglia - Torn

Bloodhound gang - Fire water burn YouTube - Bloodhound gang - Fire water burn [HQ] great sound quality unsensored

Dido - Here with me YouTube - Dido - Here With Me

Smells Like Teen Spirit - Nirvana - YouTube - Nirvana - Smells Like Teen Spirit

Silverchair - anthem for the year 2000 YouTube - anthem for the year 2000

Så ja, posta gärna era egna favoriter från 90-talet!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kommer nästan ingenting ihåg från första hälft av 90-talets musik men kommer ihåg mycket från slutet (97-99):
YouTube - blink 182 all the small things lyrics
YouTube - 11 - Eminem - The Real Slim Shady
YouTube - Limp Bizkit - Take A Look Around ( Mission Impossible II )
YouTube - Bomfunk mc's Nostalgi för mig
YouTube - Bon Jovi - It's my life w/ lyrics

Kommer ihåg att Britney Spears, Christina Augilera(?), Ricki Martin, Enrique Iglesyas, Spice Grirls osv var ganska populära band på den tiden.

EDIT:
Såg att du skrev att vi skulle posta våra favoriter. Sanningen är att jag inte minns favoriter utan postaade några random låtar som jag kom på

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Låten är inte från 90-talet men framförandet är det... det går liksom inte ha en musiktråd utan Pink Floyd.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tror att filmen är från 96

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Eftersom jag är lat och full tänker jag inte länka några låtar, utan endast nämna album ur min samling från 90-talet som jag är extra förtjust över.
The Offspring - Smash
The Offspring - Americana
Sonic Youth - Dirty
Nirvana - Nevermind
Nirvana - In Utero
Jane's addiction - Ritual De Lo Habitual
Blur - Blur
Radiohead - OK Computer
Queens of the stone age - Queens of the stone age
Red Hot Chili Peppers - Californication
Nine Inch Nails - The downward spiral
Bloodhound gang - One Fierce Beer Coaster (samt Hooray for Boobies)

Och även om jag inte gillar Metallica särskilt mycket så måste jag nämna:
Metallica - S&M Live, som är en jävligt bra platta.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

Musik på 90-talet hade mer själ? Mja, "själavsaknaden" var lika stor under 90-talet som 00-talet.

Musikaliskt är 90-talet är enligt mig det värsta musikdecenniet på flera decennier. Enligt mig skulle jag betygsätta decennierna i ordningen 70 > 80 > 60 > 00 > 50 > 90. (Observera att 50-talet ligger lågt mest då jag inte lyssnat på tillräckligt mycket därifrån). Ibland känns det som att grungen var det enda 90-talet hade att komma med (förutom popen, som numer är gångbar mest av retroskäl... Popens sista dödsryck gjordes under 80-talet, nu är det en helt död musikstil). Möjligtvis att man inte bör glömma melodeathens intåg (det där At The Gates-klippet är guld värt).

(låten börjar 40 sekunder in)
Rooster - Alice In Chains - Spotify
Lägg med fördel ut lite spotifylänkar. Känns lite poänglöst med en tråd om musik och samtidigt ha så dålig kvalité.

Crystal Mountain - Death - Spotify

--
fesen, varför i helvete länkar du till en censurerad version? Stöd inte censur.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Musik på 90-talet hade mer själ? Mja, "själavsaknaden" var lika stor under 90-talet som 00-talet.

Musikaliskt är 90-talet är enligt mig det värsta musikdecenniet på flera decennier. Enligt mig skulle jag betygsätta decennierna i ordningen 70 > 80 > 60 > 00 > 50 > 90. (Observera att 50-talet ligger lågt mest då jag inte lyssnat på tillräckligt mycket därifrån). Ibland känns det som att grungen var det enda 90-talet hade att komma med (förutom popen, som numer är gångbar mest av retroskäl... Popens sista dödsryck gjordes under 80-talet, nu är det en helt död musikstil). Möjligtvis att man inte bör glömma melodeathens intåg (det där At The Gates-klippet är guld värt).

Kan jag inte riktigt hålla med om. Skulle faktiskt klassa 80 talet som sämst, det enda vettiga som kom på 80-talet var saker släppta av grupper som etablerades på 70-talet. De som minns 80-talet minns det som syntpopens tid och inget annat. Den trenden bröts dock, precis som du sade, av Nirvana med grungen och det var ingen dålig start på 90-talet. Sen kom mycket skit också iofs. Min ranking skulle bli 70 > 60 > 90 >50 > 00 > 80

Permalänk
Skrivet av magnusvmt:

Kan jag inte riktigt hålla med om. Skulle faktiskt klassa 80 talet som sämst, det enda vettiga som kom på 80-talet var saker släppta av grupper som etablerades på 70-talet. De som minns 80-talet minns det som syntpopens tid och inget annat. Den trenden bröts dock, precis som du sade, av Nirvana med grungen och det var ingen dålig start på 90-talet. Sen kom mycket skit också iofs. Min ranking skulle bli 70 > 60 > 90 >50 > 00 > 80

Som fan av såväl NWOBHM, Black Metal och Thrash som 80-talspop så tycker jag att 80-talshatet är överdrivet. 90-talet ligger inte i närheten, speciellt då grupper som skapades under det sena 70-talet släppte sina sista bra skivor under 80-talet, men under 90-talet gick allt åt helvete. Grungen är en minimal musikstil som inte kan hålla sig kvar ensam.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Drömhus!!!!!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Som fan av såväl NWOBHM, Black Metal och Thrash som 80-talspop så tycker jag att 80-talshatet är överdrivet. 90-talet ligger inte i närheten, speciellt då grupper som skapades under det sena 70-talet släppte sina sista bra skivor under 80-talet, men under 90-talet gick allt åt helvete. Grungen är en minimal musikstil som inte kan hålla sig kvar ensam.

Där ser man, det förklarar väl åsiktskillnaderna. Lyssnar inte på metal överhuvudtaget med undantag för några NWOBHM band (Judas Priest, Iron Maiden) och dessa skapades som sagt innan 80 så jag räknar inte riktigt dessa. När jag säger band från 80-talet menar jag band som debuterade på 80-talet.
Mitt "hat" är inte överdrivet, jag tycker helt enkelt inte 80-talet kan försvara sig på de andra decennierna.

Men om du vill ha en teori om varför folk hatar 80-talet så beror det troligtvis på att det dödade 70-talet

Permalänk
Medlem

När både Nirvana och Alice in Chains har nämnts så fattas bara Pearl Jam
YouTube - Pearl Jam Even Flow Music Video HQ

En genre som jag tror de flesta missat från 90-talet är stoner rock. Josh Homme (Queens of the stone age, Eagles of death metal, Them crooked vultures) började sin karriär i bandet Kyuss som sägs vara pionjärer inom just stoner rock, en favoritlåt av dem är Green Machine - YouTube - kyuss - green machine

Några av mina favoritskivor från 90-talet (Artist - Skiva (år)):

  • System of a down - System of a down (1998)

  • Pearl Jam - Ten (1991)

  • Nirvana - Nevermind (1991)

  • Soundgarden - Superunknow (1994)

  • Rage against the machine - Rage against the machine (1992) / The Battle of Los Angeles (1999)

  • Fu manchu - King of the road (1999)

  • HIM - Razorblade Romance (1999)

  • Kyuss - Blues for the red sun (1992)

  • LOK - Naken, blästrad och skitsur (1999)

  • Megadeth - Rust in peace (1990)

ja det kanske räcker där...fast jag skulle kunna nämna några till...några av dess band är dock antingen från 80-talet eller gjorde ordentligt genombrott först på 00-talet

Permalänk
Medlem

Jag är väl kanske lite väl ung för den här tråden men t.ex. Soundgarden är bra. För er som gillar rap/hiphop så måste ni lyssna på Mobb Deep.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

För att tillföra lite annan sorts musik så skickar jag också in några länkar

Captain Jack - Drill Instructor (YouTube - ‪Captain Jack - Drill Instructor‬‎) - Personlig favorit. Har några originalskivor med dem
Dj Bobo - There is a party (YouTube - ‪DJ BoBo - THERE IS A PARTY 1995‬‎)
Mr. President - Coco Jamboo (YouTube - ‪Mr.President Coco Jambo‬‎)

Extremt utmärkande:
Haddaway - What is love (YouTube - ‪Haddaway-What is Love?‬‎)
Snap! - Rythm is a dancer (YouTube - ‪Snap! ~ Rhythm Is A Dancer‬‎)

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather