Permalänk
Medlem

Startproblem med Ubuntu

Hej.

Har just skaffat mig Ubuntu 10.04. Jag har faktiskt köpt skivan eftersom jag inte lyckades bränna iso filen själv (men nu fick jag en trevlig bok på köpet). Problemet är att jag inte kan starta från CD-skivan fast det ska gå att göra så. Jag startar om datorn med skivan i och datorn bootar som den ska. Jag väljer språk och väljer att köra Ubuntu utan att installera. Så blir skärmen svart och sedan lila. Ubuntu loggan syns och prickarna under byter färg. Efter ett par minuter blir skärmen svart igen för att efter ytterliggare någon minut slänga upp texten: (initramfs) Unable to find a medium containing a live file system. Sedan händer inget mera. Försäljaren påstod att det skiljer mellan olika datorer men jag visste inte det exakta modellnamnet på min. (Kvittot är försvunnet och lådan någon annanstans).

Så vad gör jag nu?? Det ska väl inte vara så svårt att få igång ett operativsystem? Om ni vet något så svara snabbt för jag blir galen på teknik som inte fungerar.

Jag har tidigare redovisat specen för min (skrot) dator här på sewclockers men här följer en snabb repris:
Packard Bell iMedia, AMD Phenom 8450 Tripple core 2.10 GHz, 3.00 Gb ram, Nvidia Geforce 8600 GS, Windows Vista Home Premium SP2

Årsmodell 08

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Bara det faktum att du inte kan bränna iso filen, gör ju att man kan tro att det är något fel på din dvd-brännare. Om det är något fel på dvd-brännaren så är det inte så konstigt att du inte kan installera ubuntu ens med den köpta skivan.

Testa istället att installera via usb-minne, jag googlade lite och hittade exempelvis Download | Ubuntu

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Tror du verkligen att det är DVD spelaren som är problemet? Jag bytte den så sent som för ett halvår sedan. Jag lyckades bränna filen till en DVD men kunde inte starta från den (är inte så bra på att bränna filer, säkerhetskopior har jag gjort men aldrig körbara filer). Jag ville heller inte installera Ubutnu utan endast provköra det från skivan.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Du sa ju i ditt första inlägg "eftersom jag inte lyckades bränna iso filen själv" En smådum fråga bara, det är inte så att du bränner iso-filen som en fil? För när man har brännt en .iso fil så får man en massa filer på skivan och inte bara en .iso fil

Det andra möjliga angreppspunkten är helt enkelt att din dator inte är fullt kompatibel med ubuntu, att drivrutiner saknas för exempelvis chipset, vilket inte vore konstigt då det är en märkesdator. Är så fallet så är det kört.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Jo, jag brände iso-filen som en fil på en DVD-RW. Eftersom det inte fungerade raderade jag filen och provade alternativet "skapa startbar", det heter så i mitt program. Då syntes inga filer på skivan alls. Provade på en CD-r också men det gick inte heller. 700 mb gick åt (filen var på 699,4) men skivan var tom vid kontrollen.

Vad menar du förresten med att min dator inte skulle vara helt kompatibel? Vilken del är det som är fel? Så småningom hade jag tänkt bygga en dator att koppla till tv:n (lite mediadator till DVD visning och liknande) och jag kan ju spara mitt Ubutnu tills dess. Men vad ska jag tänka på då?

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk

Jag har också problem med ubunto, loggan syns och den laddar med röda prickar sen blir skärmen svart och går i sleep.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagab:

Jo, jag brände iso-filen som en fil på en DVD-RW. Eftersom det inte fungerade raderade jag filen och provade alternativet "skapa startbar", det heter så i mitt program. Då syntes inga filer på skivan alls. Provade på en CD-r också men det gick inte heller. 700 mb gick åt (filen var på 699,4) men skivan var tom vid kontrollen.

Vad menar du förresten med att min dator inte skulle vara helt kompatibel? Vilken del är det som är fel? Så småningom hade jag tänkt bygga en dator att koppla till tv:n (lite mediadator till DVD visning och liknande) och jag kan ju spara mitt Ubutnu tills dess. Men vad ska jag tänka på då?

vilket program använde du? vissa som skapar en startbar skiva skriver inte filerna till skivan korrekt, prova image burner, bränn iso filen med det, ställ in i bios att datorn ska boota från skiva och du ska se att det funkar, alternativt skapa bootable usb stick (googla själv vetja), ställ in i bios att boota från den och det ska! fungera

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men i början av installationen brukar man väl skriva in parametrar för att den inte ska gå in i viloläge/dylikt så den inte avbryts. Vi gjorde det i linuxkursen iallafall. Var dock något år sedan så jag kommer inte ihåg den parametern

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem

Någon som har något mer att tillägga innan jag lägger ner projektet?

När jag valt språk och kommer in i Ubuntu menyn (Testa utan att installera, Installera ubuntu osv) kan jag använda ett par F-tangenter. F6 öppnar "övrigt" och menyn som öppnas innehåller en del oklara alternativ:

acpi=off
noapic
nolapic
edd=on
nomodeset
Endast fri programvara

Vad betyder detta och vad ska man välja?

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagab:

Hej.

Har just skaffat mig Ubuntu 10.04. Jag har faktiskt köpt skivan eftersom jag inte lyckades bränna iso filen själv (men nu fick jag en trevlig bok på köpet). Problemet är att jag inte kan starta från CD-skivan fast det ska gå att göra så. Jag startar om datorn med skivan i och datorn bootar som den ska. Jag väljer språk och väljer att köra Ubuntu utan att installera. Så blir skärmen svart och sedan lila. Ubuntu loggan syns och prickarna under byter färg. Efter ett par minuter blir skärmen svart igen för att efter ytterliggare någon minut slänga upp texten: (initramfs) Unable to find a medium containing a live file system. Sedan händer inget mera. Försäljaren påstod att det skiljer mellan olika datorer men jag visste inte det exakta modellnamnet på min. (Kvittot är försvunnet och lådan någon annanstans).

Så vad gör jag nu?? Det ska väl inte vara så svårt att få igång ett operativsystem? Om ni vet något så svara snabbt för jag blir galen på teknik som inte fungerar.

Jag har tidigare redovisat specen för min (skrot) dator här på sewclockers men här följer en snabb repris:
Packard Bell iMedia, AMD Phenom 8450 Tripple core 2.10 GHz, 3.00 Gb ram, Nvidia Geforce 8600 GS, Windows Vista Home Premium SP2

Årsmodell 08

Det problemet hade jag också. Fast inte det där med "Unable to find a medium containing a live file system." Ubuntulogon syntes hela tiden. 1 timme senare så var ubuntulogon kvar. Till slut fick jag nog och slängde skivan. (Det var en HP-Laptop)

Permalänk
Medlem

Troligen är det derivrutinen (modulen) för din DVD-brännare som fattas på live.CD:n.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagerja:

Troligen är det derivrutinen (modulen) för din DVD-brännare som fattas på live.CD:n.

Med andra ord krävs det att jag installerar Ubutnu? Eller?

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Testa att aktivera nomodeset, 10.04 har stora problem med vissa grafik kort.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Testa att aktivera nomodeset, 10.04 har stora problem med vissa grafik kort.

Jag testade ditt tips. Det fungerade inte nu heller och enda märkbar skillnaden var att texten på Ubuntu skärmen+prickarna var större.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk

Om du redan har XP i burken, kan du inte stoppa in Ubuntuskivan då?
Jag har bestämt för mig att det går att installera från windows och om du gör det så kanske du kan kringgå bråkande drivisar.
Jag vet inte, bara en tanke.

EDIT: Det var vist vista du hade, men principen borde vara samma.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Testa kör med nolapic och noapic, tror det var de vi använde för att förhindra nerstängningen under installation!

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem

XP vet jag inget om, jag kör Vista. Jag har också tänkt på att problemet kanske löser sig vid en installation men jag vill inte installera just nu. I min burk har jag redan 2 hårddiskar och de vill jag inte använda till ett nytt OS. Får heller inte plats med fler diskar. Så småningom tänkte jag bygga en dator att koppla till min tv för film etc och då ska jag installera Ubutnu. Nu tänkte jag bara testa det och det ska gå att göra från skivan.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Jo tyvärr har Ubuntu 10.04 stora problem att starta på många maskiner, buggigaste Ubuntu hittils, mitt problem löstes genom att starta från USB och installerafungade inte från cd. På min andra dator fick jag ta nomode set för att det skulle gå igång. 9.04 är går igång på de flesta utan problem, går alltid att uppgradera.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Så det jag ska göra är alltså att lägga innehållet från skivan på ett USB-minne?

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Använd unetbotin:
UNetbootin - Homepage and Downloads

Ta hem en ubuntu-iso, välj att använda en iso i programmet och boota med USB-minnet sen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej.

Jag fortsätter på den här tråden, hoppas att det inte gör något.

Nu har jag skaffat mig ett USB minne. Hoppas att storleken räcker till 4 gb). Vad ska jag nu göra för att lägga över innehållet från CD-skivan till USB minnet? Måste jag kanske formatera minnet först? Läste i en artikel om hur man kunde göra en bootbar windows XP version på USB minne men det verkade invecklat. Tror inte det är lättare med Ubutnu.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Ta en titt på:
https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromUSBStick#C...
UNetbootin - Homepage and Downloads
första träffen med google (install ubuntu from usb memory)

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Testa att ladda ner Wubi. Man behöver ingen skiva eller ett usb minne. Det är som att installera ett vanligt program!

Wubi - Ubuntu Installer for Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagab:

Hej.

Jag fortsätter på den här tråden, hoppas att det inte gör något.

Nu har jag skaffat mig ett USB minne. Hoppas att storleken räcker till 4 gb). Vad ska jag nu göra för att lägga över innehållet från CD-skivan till USB minnet? Måste jag kanske formatera minnet först? Läste i en artikel om hur man kunde göra en bootbar windows XP version på USB minne men det verkade invecklat. Tror inte det är lättare med Ubutnu.

Fungerade inte det jag skrev?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Använd unetbotin:
UNetbootin - Homepage and Downloads

Ta hem en ubuntu-iso, välj att använda en iso i programmet och boota med USB-minnet sen.

Är det rätt citat?

Om det är så verkar det ju enkelt men problemet är att jag redan har köpt en CD med Ubutnu (kom i paket med en handbok) och därför laddad jag ju inte ner det. Såg att jag hade fått länkar till sidor som handlade om att lägga in Ubutnu på USB. Trevligt att ni hjälper till men det verkar vara svårt. Jag är ingen nybörjare när det gäller datorer men jag har aldrig varit bra på mjukvara. Jag får fråga min lokala (3,5 mil) datoraffär om de kanske kan hjälpa mig.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagab:

Är det rätt citat?

Om det är så verkar det ju enkelt men problemet är att jag redan har köpt en CD med Ubutnu (kom i paket med en handbok) och därför laddad jag ju inte ner det. Såg att jag hade fått länkar till sidor som handlade om att lägga in Ubutnu på USB. Trevligt att ni hjälper till men det verkar vara svårt. Jag är ingen nybörjare när det gäller datorer men jag har aldrig varit bra på mjukvara. Jag får fråga min lokala (3,5 mil) datoraffär om de kanske kan hjälpa mig.

Tror det blir lättare om du bara laddar hem .ison. Sedan startar du unetbootin väljer att använda en iso. Bläddrar till ison du just laddade hem. Väljer rätt enhet (borde bara finnas en). Trycker på "verkställ" eller dyl. Rebootar och väljer att boota med USB-minnet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gör ett försök. Meddelar senare hur det gick.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Näh, det fungerade inte.

Laddade hem rätt iso fil, körde universal USB installer ( det stod i texten att man skulle göra så) och när proceduren var klar startade jag om datorn. Gick in i Bios, ändrade startordningens punkt 1 till genetric USB eller något liknande (närminnet är kort), tryckte F 10 och uppstarten fortsatte. Men datorn startade inte upp från enhet J (USB minnet) utan från C (hårddisken). Nu ger jag upp.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagab:

Näh, det fungerade inte.

Laddade hem rätt iso fil, körde universal USB installer ( det stod i texten att man skulle göra så) och när proceduren var klar startade jag om datorn. Gick in i Bios, ändrade startordningens punkt 1 till genetric USB eller något liknande (närminnet är kort), tryckte F 10 och uppstarten fortsatte. Men datorn startade inte upp från enhet J (USB minnet) utan från C (hårddisken). Nu ger jag upp.

Så du körde inte unetbootin?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej, men egentligen ska det väl inte spela någon roll. Jag har ju ladat ner en iso fil (ca 699 mb) och lagt in den på ett usb minne. jag gjorde precis som det står här: Download | Ubuntu och det borde ju vara rätt. Att mitt Bios struntade i minnet och startade från hårddisken istället är något jag inte kan hjälpa.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone