Permalänk
Medlem

Lönedag, shoppa loss :) FILSERVERBYGE!

Tja dags för mig att skaffa mer lagring, Netbook och ett par bra hörlurar.

Servern består av nått random acerkort med Ati Radeon hd 3200 med vga och hdmi utgång och 6st sata platser, corsair xms 2 1066 minne 1st 1gb sticka. Amd athlon 64 5600+ (2.8ghz Dualcore).
2st 10/100 nätverkskort (mest för utseendets skull) 2st raid kort för att få mer sata platser (2 portar på varje kort).
7st samsung spinpoint f3 1tb (nyköpta), 1st Western digital Caviar Black 1tb (hade sen innan), 1st seagate 750gb disk (sen innan), 1st Western Digital 250gb (system och hade sen innan).

10st Sata kablar (9st nyköpta), Codegen 19" 4u rackchassi. 1st 120mm noctua (sen innan) 2st 80mm noctua (1 är nyinköpt den andra fick jag för en pizza.
Corsair cx400 Riktigt bra byggkvalité för 419kr. Diskarna, chassit och nättaggen kommer från webhallen, raidkorten, fläkten och satakablarna är från inet och resten hade jag liggandes hemma.

Netbooken blev en acer aspire one D250 Köpt på Mediamarkt för 2.2k, Riktigt trevlig för priset.

Hörlurarna blev Sennheiser RS170, HELT underbara på huvudet, trodde dock att ljudet skulle vara bättre. Köpt på HifiKlubben för 1490kr

Mvh Axel

Lönedag, shoppa loss FILSERVERBYGE!

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem

Nice! Ser ut som att du kollar på mycket film! Snygg kabeldragning btw! 5/5 ptz.

Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce

Permalänk
Permalänk

Mycket bilder det uppskattas!!
var ju ett smart val att ha längre sata kablar så man kan göra av kablarna på ett snyggt sätt!

Ser ut att vara rätt bra chassi men någon fläkt till i fronten hade inte skadat iofs.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Nej det hade inte skadat så jag funderar på att dremla upp fronten o dra in 2st 120mm men får se, någon som kan rekommendera något bra server program/os för filserver funktion. Vill kunna ha flera användare och att jag själv kan ladda upp filer via internet dvs om jag är hos någon polare.
Sen skulle jag vilja att det gick att komma åt servern om man skriver in domännamnet i t.ex. IE eller firefox o se alla hårddiskar/mappar i internetfönstret.
Finns det något sådant program/os som klarar av att uppfylla dom sakerna? Tacksam för svar. Btw kör win 7 ultimate nu.

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Tangentbordskonnässör

oj oj, du måste ha en stor familj med tanke på hur många semesterfilmer det får plats i den där servern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

oj oj, du måste ha en stor familj med tanke på hur många semesterfilmer det får plats i den där servern.

hehe jo "semesterfilmer"

Visa signatur

i7 3770k @ 4.2, 16gb dominator platinum @ 1866, 2x 780Ti Classified, FT02, Corsair m65 vit, Ducky Shine 3 MX Brown vita keycaps, Asus Xonar STX, Sennheiser HD650, Asus Rog Swift PG278Q

Permalänk
Hedersmedlem

Så ska det se ut, sätt fart på ekonomin Riktigt trevligt bygge också:)
Och angående "film" hdd'erna, ni kanske har funderat på att man kanske vill säkerhetskopiera sina filmer man har på disk?

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Hehe jag är 18 så jag har ingen familj, men jag gillar att de på film och vill ha mycket i hd kvalité.

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem

ang. deltaco kabeln så lossnade en pin för mig också. ingen vidare kvalité

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

i5 3570K||ASRock Z77M||Corsair 16GB@1866MHz||Intel 530 SSD||Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Fin blodfläck på lakanet

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av lol1337:

Nej det hade inte skadat så jag funderar på att dremla upp fronten o dra in 2st 120mm men får se, någon som kan rekommendera något bra server program/os för filserver funktion. Vill kunna ha flera användare och att jag själv kan ladda upp filer via internet dvs om jag är hos någon polare.
Sen skulle jag vilja att det gick att komma åt servern om man skriver in domännamnet i t.ex. IE eller firefox o se alla hårddiskar/mappar i internetfönstret.
Finns det något sådant program/os som klarar av att uppfylla dom sakerna? Tacksam för svar. Btw kör win 7 ultimate nu.

Tror nog Ubuntu skulle kunna vara nått.
Hittade en liten guide Simple Home File Server (Based On Ubuntu) | HowtoForge - Linux Howtos and Tutorials men vet inte om den uppfyller alla dina krav men det är bara att googla efter fler. Finns hur mycket som helst om Ubuntu.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Med freenas kommer du igång enkelt. Allt sköt via ett webbinterface efter installationen. http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/901894-freenas-dum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagel:

Fin blodfläck på lakanet

Det är en fläck från en röd spritpenna som har läckt

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Med freenas kommer du igång enkelt. Allt sköt via ett webbinterface efter installationen. http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/901894-freenas-dum...

Tack för svaren, går freenas att köra flera användare/lösen? tex. att alla mina polare har ett varsitt lösen/användare?

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av MulleEng:

Så ska det se ut, sätt fart på ekonomin Riktigt trevligt bygge också:)
Och angående "film" hdd'erna, ni kanske har funderat på att man kanske vill säkerhetskopiera sina filmer man har på disk?

Räknas inte det också som olagligt? Läste angående detta när copyswede ville ha pengar för HDDs också och inte bara DVD/CD skivor. Och då sades det att det är olagligt att kopiera sina egna filmer men Copyswede vill iaf ha pengar för HDDs då man KAN kopiera sina skivor.. Logiskt? Njaaaa....

Skrivet av lol1337:

Hehe jag är 18 så jag har ingen familj, men jag gillar att de på film och vill ha mycket i hd kvalité.

Hehe, förstå min ironi.. Man ska inte skylta på forum att man tankar mycket filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Hehe, förstå min ironi.. Man ska inte skylta på forum att man tankar mycket filmer.

Varför skulle man inte?

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Afrasbaba:

Varför skulle man inte?

Det står i reglerna

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lol1337:

Tack för svaren, går freenas att köra flera användare/lösen? tex. att alla mina polare har ett varsitt lösen/användare?

Ja det ska inte vara några problem. Men bekanta dig först med systemet innan du börjar fylla systemet med filmer.

Permalänk
Medlem

Tog och beställde 2 st sådana chassin efter jag läst här.

Funkar helt okej, skönt att slippa tower lådorna.

Nu väntar jag bara på att få hem mitt 22U rackskåp!

Visa signatur

think different.

Permalänk

Nöjda med era rack chassin? Funderar på att själv skaffa ett likadant. Får man plats med 2x120mm fläktar i fronten om man kör på med en dremel?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Hej, jag är mycket nöjd med chassit, bra temperaturer osv. Det ska gå att få in en till 120 mm fläkt i fronten men tror inte det behövs, alla mina diskar ligger på max 40 grader alla diskar full load så det är helt ok. det som är att de blir repigt fort, färgen blir lätt repig men det är det ända negativa jag har att säga om det.
Mvh Axel

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply