bluescreen sen startar inte datorn, men kommer förbi bios.

Permalänk
Medlem

bluescreen sen startar inte datorn, men kommer förbi bios.

Operativsystem: Microsoft Windows Windows 7 64 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel core2duo E6850 3.0ghz @ 3.5ghz
Processorkylare: thermalright ultra-120 extreme
Moderkort: ASUS Striker Extreme
Minne: 2x 2048MB
Grafikkort: XFX Geforce 8800GT 512MB PCI-E
Hårddisk: WD Raptor 150gb SATA + Seagate 1TB SATA
Nätaggregat: Corsair HX 750W
Övrig kylning: 2x120mm insug och 3x120mm utblås i lådan

Tjena!
Jag har haft min dator med den här konfigurationen i två år och jag har aldrig upplevt några problem. Men nu i helgen så hade jag varit i sthlm och igår när jag kom hem så gick jag och rörde på musen för att skärmen skulle tändas. Men inget hände. Jag tryckte till på mellanslag och då blev det bluescreen. Lite störigt då jag precis lagt in Windows 7. Så jag förbannade microsoft lite snabbt och tryckte reset. Då startar datorn och kommer förbi bios, men sedan står den bara och blinkar med ett vitt sträck uppe i vänstra hörnet och kommer inte längre. Jag försökte komma in så jag kunde starta i felsäkert läge genom att trycke F5 och F8 (olika försök), jag lyckades inte. Vet inte hur man gör med windows 7.
Sedan testade jag starta med en ubuntu live cd. Och det gick bra att komma in men det går inte att mounta hårddiskarna. Sen tänkte jag testa köra installationen, men partitioneraren lyckas inte starta.. Jag tycker det är väldigt märkligt att jag inte kan montera någon av diskarna.

Är det någon av er som har några tips? Jag tittade på guiden för felsökning och mitt problem passar ju bäst till #18. Men jag har inte windows xp.

Edit: Det går inte att komma åt felsäkert läge via att trycka F8 och det är inget skumt fabrikat utan den är ihopsatt hemma. När jag startar med windows 7 skivan så laddar den först som vanligt och sedan blir det svart med den också.

Väldigt tacksam för svar!

Mvh Jonas

Permalänk
Medlem

Felsäkert läge:
"Lyckades inte" säger lika lite som om vi skulle svar "det går för oss". Märkesdatorer/bärbara kan det vara andra knappar men ofta pumpar man F8 tills man ser menyn för att starta i felsäkert läge.

Kan du starta datorn från Win 7 DVD skivan (och läsa vad du kan välja)?

Permalänk
Medlem

F8 är menyn till felsäkert läge, alltid om du kör windows,

Visa signatur

Asus M4A785TD-V Evo | Phenom 2 550x4@3,6ghz | Scythe Andy Samurai | xfx Radeon 6870 hd | OCZ reaper 2x2gb 1333 | Corsair TX 750w | Antec Twelve hundred

Permalänk
Medlem

Ja, men då är det såhär. Det går inte att komma åt felsäkert läge via att trycka F8 och det är inget skumt fabrikat utan den är ihopsatt hemma. När jag startar med windows 7 skivan så laddar den först som vanligt och sedan blir det svart med den också.

Mvh Jonas

Permalänk
Medlem

Hur länge väntade du?
För vissa kan det vara svart en lång stund.

Permalänk
Medlem

Tja!
Jag väntade tillräckligt länge för att se att det inte skulle hända något. Idag när jag kom hem från jobbet så öppnade jag iaf burken och allt såg rätt ut. Så jag tog och brände ut en bootdisk och körde DLG diagnostics på hårddiskarna. Visade sig att det var Raptorn som dött. Men det var lite märkligt att jag inte kom åt någon av diskarna via linux. Jag har iaf tagit ur disken och just nu så håller jag på och installerar om allt på en ny disk. Som tur var så gjorde jag backup på allt förra veckan. Tack iaf för hjälpen. Ni var rätt nära där med att pumpa F8..

kram