Permalänk
Keeper of Traditions

Scythe Gentle Typhoon

Hej hopp, ännu en tråd om fläktar men jag kunde inte låta bli...

Nu när ett nytt chassie ska inhandlas så passar jag på att uppdatera fläktparken. Scythe slip stream kör jag på som vanliga chassiefläktar, men jag behöver en fläkt till CPU-tornkylaren också, Gentle Typhoon tänkte jag på då, eftersom den ska ha högre statiskt tryck (?) än slip stream, vilket borde göra den mer lämplig till cpu-kylaren

Men så läste jag en recension utav xbitlabs, där de skrev att fläkten gjorde ljud ifrån sig när den ändrade fläkthastighet, då kanske den inte är så bra att ha som CPU-fläkt, då den ändrar hastighet lite hela tiden?

testet: Be Cool: Ultimate 120/140 mm Fans Roundup (page 18) - X-bit labs

Klippt ur länkade sidan, nästan längst ner: "Only when we changed the fan rotation speed, we could hear some short-term clanging sound that would disappear only when the rotation speed became constant."

Någon med erfarenhet som kan bekräfta eller dementera detta påstående?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag har en hel drös med Scythe Gentle Typhoon 1850rpm som kör mycket tyst och lever verkligen upp till förväntning av att flytta mycket mängd luft. Inga vibrationer, inga konstigheter och dom kör ju som sagt på bra kul/rulllager för minkad friktion och så tyst som möjligt.
Dom jag har är klassade för (1.65m3/min eller 58,3CFM) vilket är mycket för en 120mm fläkt. kan inte annat än rekomendera, Dom kan även köras på spänning 5,0-13,2Volt vilket ger mycket utrymme för hastighetsreglering.

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk
Keeper of Traditions

Jo, att det är bra fläktar tvivlar jag inte alls på, men det var inte direkt något svar på min fråga

När de kör på konstant fart ska dem enligt testet vara bland de bästa fläktarna som finns, men att dem gör ljud när de ändrar fart. Det var detta jag ville få bekräftat om det var sant.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Jo, att det är bra fläktar tvivlar jag inte alls på, men det var inte direkt något svar på min fråga

När de kör på konstant fart ska dem enligt testet vara bland de bästa fläktarna som finns, men att dem gör ljud när de ändrar fart. Det var detta jag ville få bekräftat om det var sant.

Jag kör alla mina på direkt 12V så dom kör på max hela tiden, dom låter inte alls mycket ända trots 1850rpm så jag har inte tyckt att det behövs. enligt en recension jag läst så låter dom nästan lika mycket på halvfart som max men om dom ger något ljud utöver det när dom ändrar fart därimellan har jag svårt att tro utöver att dom bara kör olika fort.

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Avuriel:

men om dom ger något ljud utöver det när dom ändrar fart därimellan har jag svårt att tro utöver att dom bara kör olika fort.

Ja men varför tar dem upp det som ett minus då?

Dem måste ju ha någon grund för anklagelsen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Ja men varför tar dem upp det som ett minus då?

Dem måste ju ha någon grund för anklagelsen.

kan ha nåt med dom ''piggarna'' på undersidan bladen längst in som manipulerar luftflödet att den funktionen blir ostabil vid för lågt luftflöde. Jag har tyvärr inte läst någon recension om att de ska ha något negativt påpekande.

Edit: jo jag läste recensionen. Jag kan tänka mig att det sitter lösa kulor i de dubbla lagrena som gör att när dom ändrar hastighet inte roterar inuti lagerhuset i en konstant hastighet relaterat till inner och ytterringarna som håller dom på plats vilket jag kan tänka mig för en sekund kan get konstigt ljud.

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

Även folk på SilentPCreview har anmärkt konstigheter vid vissa varvtal på GT fläktarna... Där fick jag känslan av att just vissa specifika varvtal ställde till det, snarare än att när man ändrar varvtalet. (leta lite där)

Med lite planering och en bra fläktkontroller kanske man kan komma runt det problemet? Eller så får man kompromissa och hitta ett varvtal som fläkten trivs bra på och som räcker även vid hög belastning antar jag...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Roger W:

Även folk på SilentPCreview har anmärkt konstigheter vid vissa varvtal på GT fläktarna... Där fick jag känslan av att just vissa specifika varvtal ställde till det, snarare än att när man ändrar varvtalet. (leta lite där)

Med lite planering och en bra fläktkontroller kanske man kan komma runt det problemet? Eller så får man kompromissa och hitta ett varvtal som fläkten trivs bra på och som räcker även vid hög belastning antar jag...

Jo, jag har läst flera trådar på SPCR, och ja, fläkten verkar ge ifrån sig ljud vid vissa varvtal, inga högljudda ljud kanske men ändå, och det var också någon/några som anmärkte på det jag pratade om, att när de ändrar hastigheten på fläkten med sin fläktkontroller så kan de höra ett ljud som dock snabbt dör ut, men som kanske kan bli jobbigt om man har fläkten kopplad till en temperaturstyrd fläktkontroller som hela tiden ändrar varvtal, så som den gör om man kopplar in den i CPU-Fan kontakten.

Men som jag förstått det så ska den vara väldigt tyst, så det kanske bara är att koppla in den på 12v, eller 7v kanske och köra på den hastigheten konstant. Zalmans fläktkontroller kanske är nåt att titta på också, den man vrider på, fanmate kanske den heter?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Funderar på just denna fläkt tillsammans med en Kaze master pro (i ett obsidian 800D).
Hur presterar dom kring 1000-1200 rpm?

Permalänk
Medlem

kör 3 st GT 1850 på en kontroller och jag tycker inte dom låter meralr gör konstiga ljud när dom körs på lägre varvtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avuriel:

Jag har en hel drös med Scythe Gentle Typhoon 1850rpm som kör mycket tyst och lever verkligen upp till förväntning av att flytta mycket mängd luft. Inga vibrationer, inga konstigheter och dom kör ju som sagt på bra kul/rulllager för minkad friktion och så tyst som möjligt.
Dom jag har är klassade för (1.65m3/min eller 58,3CFM) vilket är mycket för en 120mm fläkt. kan inte annat än rekomendera, Dom kan även köras på spänning 5,0-13,2Volt vilket ger mycket utrymme för hastighetsreglering.

jag lånar tråden lite om det går bra

Jag tänkte fråga hur tysta dom egentligen är vid 1850rpm? Jag har väldigt svårt att tro att dom är tysta vid så höga varvtal men om du har rätt så vore det ju väldigt bra. Jag är själv ute efter att inhandla 5st 120mm-fläktar till mitt chassi. 2 av dem ska monteras på en Noctua NH-U12P SE2 (push pull), 2 ska sitta som insug i fronten av chassit och den sista som utblås i baken.

Jag har funderat på att skaffa 1450rpm-varianten men jag är orolig att dom inte är tysta nog. Jag är ganska känslig för ljud men det är ok om det låter lite så länge ljudet inte är för påfrestande. Jag har en del överklockning på min processor och mitt grafikkort generar en del värme så det är ganska viktigt att det luftflödet är bra.

Har du några rekommendationer?

Visa signatur

CPU Intel core i9 9900K COOLING NZXT Kraken X62 RAM 32Gb Corsair 3200Mhz GPU Asus RTX 2070 STRIX SSDs Corsair Force GT 120GB | Samsung EVO 500GB PSU Corsair AX 1200W 80+ GOLD CASE Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

Har sex stycken och alla körs i 1000RPM. Finns inga konstiga ljud. Men att köra i 1850RPM är väl inte direkt tyst om du frågar mig.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Har sex stycken och alla körs i 1000RPM. Finns inga konstiga ljud. Men att köra i 1850RPM är väl inte direkt tyst om du frågar mig.

hur tysta är de när de körs i 1000rpm? flyttar de fortfarande tillräckligt med luft? Har du testat att köra dem i 1450rpm?

Visa signatur

CPU Intel core i9 9900K COOLING NZXT Kraken X62 RAM 32Gb Corsair 3200Mhz GPU Asus RTX 2070 STRIX SSDs Corsair Force GT 120GB | Samsung EVO 500GB PSU Corsair AX 1200W 80+ GOLD CASE Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

Byta ut fläktarna på en Noctua DH-D14

Lånar också tråden för ungefär samma frågor.
Har en Noctua DH-D14 som kyler en i7 980X.
Lästa någonstans att det skulle bli bättre kylning och ljud om man bytte ut Noctuafläktarna mot Scythe.
Nu hittar jag inte den webbsidan längre.
Till vilka fläktar skall man byta till? en 140 mm och en 120mm nämdes men kommer inte ihåg vilka det var och vilken hastighet. Är också en som är väldigt känslig för ljud som ljudnivå är viktigt.
Låter en t.ex en Gentle Typhoon 1850 lika som en 1150 om man kör båda i samma hastighet?

Visa signatur

Mina referenser: http://rec.elmor.se/review.php?user=338
Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD7 v2.0 Intel Core i7 980X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v2.0 Intel Core i7 970X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v1.0 + MSI Big Bang-XPower

Permalänk
Medlem

Jag läste ett test med grafer över ljudnivåer etc, och 1850-rpm´arn är tystare i t ex 1150 rpm än vad 1150 rpm´arn är, eftersom 1850 besitter större motor.

Det skiljde endel, så köp helst 1850 + fläktkontroller

1000 rpm är tyst, 500 är knäpptyst.

Permalänk
Medlem

Passar på att kapa denna tråden. Har flera st Schythe GT 1450rpm, men det verkar som att dessa fläktar inte går att använda som inblås? Bladen kommer ju så nära plåten så dom nästan nuddar plåten vilket gör att det blir ett rejält oljud. Földe det med några distanser på era? Nån som fått samma problem? Jag har gjort en tillfällig lösning genom att lägga små plåtbrickor mellan fläkten och chassit (följde med nån gammal ikeamöbel).

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Passar på att kapa denna tråden. Har flera st Schythe GT 1450rpm, men det verkar som att dessa fläktar inte går att använda som inblås? Bladen kommer ju så nära plåten så dom nästan nuddar plåten vilket gör att det blir ett rejält oljud. Földe det med några distanser på era? Nån som fått samma problem? Jag har gjort en tillfällig lösning genom att lägga små plåtbrickor mellan fläkten och chassit (följde med nån gammal ikeamöbel).

Problemet sitter i fläktfiltren på ditt chassi. De är inte helt plana utan buktar innåt lite och tar därför i fläktmotorn. Det är inget problem på FDs egna fläktar eftersom motorn är smalare men på GT-fläktarna så tar det i. I den datorn jag byggde med det chassit så funkade det att ha en GT längst fram istället för FD-fläkten men jag var tvungen att sätta en FD-fläkt i botten.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Problemet sitter i fläktfiltren på ditt chassi. De är inte helt plana utan buktar innåt lite och tar därför i fläktmotorn. Det är inget problem på FDs egna fläktar eftersom motorn är smalare men på GT-fläktarna så tar det i. I den datorn jag byggde med det chassit så funkade det att ha en GT längst fram istället för FD-fläkten men jag var tvungen att sätta en FD-fläkt i botten.

Ska sticka iväg till classes imorgon å köpa ett par brickor, borde väl lösa problemet. Konstigt att FD inte tänkt på att detta kan krångla med vissa fläktar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Ska sticka iväg till classes imorgon å köpa ett par brickor, borde väl lösa problemet.

Annars kanske nått sånt här kan funka?
http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=135717&hbx_...
http://www.xcore.se/product.html?product_id=193329#.TjnBxILt5...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Ni som tycker att 1850 låter, är ni extra känsliga? Jag beställde R3 med 3 scythe gentle typhoon 1850, kopplade in alla 3 och körde maxfart tillsammans med medföljande 2 R3-fläktar (sidoluckorna borttagna).

Jag kunde inte höra ett dugg. Jag testade både 1850 och på lägre varvtal, men absolut ingenting.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

är sådana där användbara för övrigt? gör de någon som helst skillnad i ljudkvalite? (menar den där siliconbaserade fläktvibrationsdämparen.

Dom där plopparna från FD rekommenderas EJ. man får inte igenom dom på på fläktar, de är fruktansvärt jobbiga att få till (jag lyckades inte ens ).
Noctuas däremot är guld!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

är sådana där användbara för övrigt? gör de någon som helst skillnad i ljudkvalite? (menar den där siliconbaserade fläktvibrationsdämparen.

Bra fråga... Ser nästan lite tunn ut för det... Men lär väl åtminstone vara bättre än brickor

Skrivet av Nima2001:

Dom där plopparna från FD rekommenderas EJ. man får inte igenom dom på på fläktar, de är fruktansvärt jobbiga att få till (jag lyckades inte ens ).
Noctuas däremot är guld!

Bra info, det visste jag inte!
Nexus har väl sånadär oxå, men jag har aldrig provat använda dem.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Bra fråga... Ser nästan lite tunn ut för det... Men lär väl åtminstone vara bättre än brickor

Bra info, det visste jag inte!
Nexus har väl sånadär oxå, men jag har aldrig provat använda dem.

Jag har provat både nocutas och FD:s gummipluppar, och jag tyckte båda var rätt dåliga. Man har lätt sönder dom när dom ska dras igenom skruvhålen.

Har dock kommit på en ännu bättre och billiagre lösning. Buntband! Dra skruven genom chassit, sätt ett buntband runt skruvgängan innan fläkten, så får man lite gratis avstånd för att fläkten inte går in lika långt

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag har provat både nocutas och FD:s gummipluppar, och jag tyckte båda var rätt dåliga. Man har lätt sönder dom när dom ska dras igenom skruvhålen.

Har dock kommit på en ännu bättre och billiagre lösning. Buntband! Dra skruven genom chassit, sätt ett buntband runt skruvgängan innan fläkten, så får man lite gratis avstånd för att fläkten inte går in lika långt

Du kunde också ha köpt några muttrar samt gummi ringar, kostar ungefär 1kr styck. Finns 10x på Claes Ohlsons. Sen är gummiplupparna från Coolingstuff.se riktigt bra och svarta.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanCo:

Du kunde också ha köpt några muttrar samt gummi ringar, kostar ungefär 1kr styck. Finns 10x på Claes Ohlsons. Sen är gummiplupparna från Coolingstuff.se riktigt bra och svarta.

Stod på classes i 30 minuter å glodde efter gummiringar, men hittade ingenting?!

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Jag hade 18 Scythe fläktar, 4/18 hade missljud och vibrerade väldigt mkt.

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem

Kan man kontrollera dessa fläktar genom att koppla dem till moderkortet(och köra fläktprogram i tex asus program AI Suite II) eller måste man ha fläktkontroller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pata88:

Kan man kontrollera dessa fläktar genom att koppla dem till moderkortet(och köra fläktprogram i tex asus program AI Suite II) eller måste man ha fläktkontroller?

Mina http://www.inet.se/produkt/6308644/scythe-120mm-slip-stream-f... kan jag inte ändra med software fast jag kopplar dom direkt till moderkortet, programmet ser rpm:en men vill inte ändra

scythe-120mm-slip-stream-fan-1900rpm, blåser/låter som fan på max men med fläktkontroller blir det trevligt 3: